Vals (2019)

Nederland
Thriller
97 minuten / 92 minuten (dvd)

geregisseerd door Dennis Bots
met Romy Gevers, Abbey Hoes en Olivia Lonsdale

In de laatste vakantie voor hun eindexamen en hun studententijd besluiten vier vriendinnen een meidenweekend te houden in het huis in de Ardennen waar één van hen als kind een paar keer is geweest. Door hevige sneeuwval kunnen ze geen contact maken, bovendien verbergt elk van de meisjes een geheim. De onderlinge verstandhoudingen komen helemaal onder druk te staan wanneer ze drie jongens uitnodigen voor een feestje.

avatar van mrklm
Meer een melodrama dan een thriller, temeer daar er van enige spanningsopbouw nauwelijks sprake is, ondanks de vele (zinloze) close-ups van koebellen en dierenskeletten die aan een boom hangen. Het is gebaseerd op het gelijknamige bekroonde boek van Mel Wallis de Vries en is duidelijk gericht op een kritiekloos tienerpubliek, maar dat is nog geen reden om je als kijker keer op keer voor te liegen. De ontknoping heeft weliswaar een goed uitgevoerde catfight, maar de boodschap met betrekking tot pesten is er ééntje met een bijzonder twijfelachtige moraal en wekt zelfs de suggestie van een happy end, hoewel het slachtoffer in kwestie tevens de dader is en op z'n minst een arrestatie verdient. Toch?

avatar van Graaf Machine
Best aardig, geen (sub)topper.

Dit soort films staan of vallen natuurlijk met de sfeer, en die is niet slecht. De locatie is fijn, films in de Ardennen zijn eigenlijk altijd wel fijn, en de spanningen tussen de dames laten zich al vroeg in de film gelden.
De standaardelementen als de enge man bij het tankstation, en de mysterieuze objecten (ditmaal koebellen en dierenbotten of zoiets) voldoen maar zijn niet heel goed uitgewerkt.
Er wordt genoeg aandacht besteed aan het verleiden om de verkeerden als dader te zien, voordat de echte dader bekend wordt. Eigenlijk dacht ik dat dat vriendje Casper de booswicht was, en uiteindelijk zat ik daar niet zo ver naast.

Voor wat de vraag van xxERWINxx betreft kan ik melden dat het behoorlijk ongeloofwaardig is dat drie meiden in een privésauna ver van de bewoonde wereld zichzelf zo drastisch in handdoeken verpakken. De tijd dat in elke Nederlandse film blootscenes voorkwamen is toch wel voorbij. Men kan dat jammer vinden.

Al met al een leuk genrefilmpje van vaderlandse bodem, niet meer en niet minder.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Niks verwacht maar helaas ook niet al te veel gekregen, soms doet het een beetje denken aan de combinatie tussen Zoop & Het Huis Anubis met een vleugje American Pie bijna. Rare omschrijving? Ja dit vond ik dus ook van de film.
Het is mij natuurlijk ook niet ontgaan dat deze regisseur beide films(op American Pie na natuurlijk) geregisseerd heeft.
Het werkt allemaal niet zo goed, de film pakt het duidelijk erg veilig aan en lijkt vooral gericht op een tienerpubliek, maar tegelijkertijd probeert de film "ballen" te tonen door er zo veel seksuele onderwerpen en grappen in te gooien dat je je gaat afvragen wanneer het Thriller aspect nou eindelijk eens tot leven komt.

De acteerprestaties waren redelijk maar ook niet echt overtuigend, het is eigenlijk vooral Olivia Lonsdale die het bitchy personage Pippa neerzet die het meest weet te overtuigen. Ze maakte haar personage namelijk ook behoorlijk irritant, maar goed dat was in dit geval ook de bedoeling.

Het helpt helaas ook niet mee dat ik samen met 4 tienermeisjes in de zaal zat en die tienermeisjes zonder twijfel een erg storende factor waren, dit neem ik niet mee in mijn eindoordeel natuurlijk maar al met al was het helaas niet een erg prettige bioscoop ervaring.
Four-wheel drive wat is dat hoorde ik er 1 zeggen, ja dat is vierwielaandrijving hoorde ik de ander terug roepen, want erg zachtjes was het helaas niet.

1 verrassing was er dan gelukkig nog wel, en dat was zonder twijfel het einde die ik niet gelijk had zien aankomen.

Redelijke poging, maar wat mij betreft niet echt de moeite waard.

avatar van Elineloves
Waku schreef:
Trailer ziet er wel heel zeikerig uit.....ik pas.

Zo voelt de film achteraf ook aan, vrij zeikerig. Weinig spanning, het verloop is voorspelbaar en zeker niet vernieuwend want dit concept is al zo vaak gebruikt dat het lastig is om origineel te blijven. De twist zag ik helaas al vrij snel aankomen, dat haalde voor mij ook al een stuk spanning af. De meisjes waren erg irritant, alleen meisje Brood werkte me niet op de zenuwen. De jongens hebben nog een acteerklasje nodig, totaal niet geloofwaardig. Leuk geprobeerd, maar het thriller aspect had veel beter gekund.

avatar van Ebenezer Scrooge
Vier schoolvriendinnen brengen ter afsluiting van hun examenjaar (dat zal vast de toneelschool niet zijn) een weekend door in de Ardennen (ligt nog net binnen het filmbudget) en nemen ook nog een hondje mee. Arm hondje zeg, niemand kijkt naar hem om. Wanneer de meisjes bij een luguber tankstation gestopt zijn (zo cliché ook) vergeten ze hem bijna weer mee te nemen. Het hondje loopt eigenlijk de hele film wat verloren rond en wordt later ook nog eens, dit kwam overigens niet echt als een verrassing, vermoord. Het lijkt de meisjes echter niet erg veel te doen, ze dumpen het hondje in de sneeuw en gaan ervandoor met de auto die ze vervolgens in de prak rijden. Gek genoeg is de schade aan de auto wel genoeg reden om overstuur te raken.
In wezen is de film niet meer dan een reeks van de meest stompzinnige scènes denkbaar; bloedirritante kinderen (dat hopeloze geval in d'r bontjas met name) die geen van allen iets doen wat in de verste verte ook maar op acteren lijkt, lachwekkende dialogen, een flutverhaaltje dat ik al minstens twintig keer eerder heb gezien en een ontknoping die je al vanaf de allereerste minuut aan ziet komen. Aan het begin zien we dat onschuldige meisje nog naar buiten komen met een grote boodschappentas van de AH. Had trouwens al meteen door dat die wel eens de dader zou kunnen zijn, zo doorzichtig allemaal. Op het einde moeten we haar ook nog eens heel zielig gaan vinden. Net een hond vermoord, maar maakt allemaal niet uit joh.
'Superleuk', dat woord kan ik ook niet langer meer verdragen. Nooit gekund trouwens.

avatar van mjk87
Heel matig. Ik kon sowieso niet meegaan in deze groep en dat nieuwe meisje Lonsdale dat totaal niet erbij paste, het is me een raadsel hoe zij zo erbij is gekomen. Vind haar op momenten sowieso een vervelende actrice met een airtje dat ik niet kan uitstaan. Dat was in deze Vals niet veel beter.
Verder visueel saai, als thriller niet spannend en als stukje vermaak mislukt. Het kijkt nog een tijdje redelijk weg, maar dat is het dan ook wel. Hoes en Gevers zijn wel oké en je weet lang niet hoe de vork precies in de steel zit, maar echt boeien deed me dat ook niet. 1,5*.

avatar van Jeilloc
Godnondeju wat een slechte film.

De locatie is werkelijk schitterend, een besneeuwd bos met een afgelegen hutje is altijd een prima decor voor een goede film en sommige scènes zijn bij vlagen prachtig geschoten.

Maar goed, dat terzijde.

Wat een hoop bravetiener bagger.

Op Lonsdale na is het acteerwerk wel heel erg slecht, en vooral Abbey Hoes acteert echt abominabel. Alsof ze er geen zin heeft. Feline/Holly Mae is drie kwart van de film pleiten dus die zie je amper opbeeld verschijen.

Leuk voor achtste groepers en brugklassers.

1,5*. De halve ster is puur en alleen door Olivia Lonsdale.

avatar van Shadowed
Niet slecht, niet goed.

Wel verbaasd dat het gemiddelde zo laag ligt. Uiteindelijk is dit namelijk best een aardig filmpje met inderdaad wat minpunten. Wel is de locatie voor Nederlands doen opvallend goed gekozen, dat zien we niet zo vaak in onze cinema naar mijn mening.

De hoofdrollen gaan naar 4 dames. Normaal zou je zeggen dat ze de rollen zwak vertolken, maar ik vond het hier en daar opvallend naturel geacteerd. Niet alles verloopt inderdaad vlot, maar het is wel net een niveautje hoger dan het algemene niveau naar mijn mening.

Ja, Lonsdale steekt er degelijk positief bovenuit. Wel iets te typerend, maarja. Ook Gevers maakt af en toe wel een "dotjes" indruk, maar doet het voor de rest prima. Hoes is ok, moet het denk ik voor de rest vooral van haar looks hebben. Brood is wel opvallend weinig in beeld voor de rest.

Het is alleen jammer dat voor een film waar de opbouw van de karakters centraal lijkt te staan, er opvallend typerende types bijlopen. Zo heb je echt karakters die de heks, de maagd, de naïeve en de slimme schreeuwen. Het zijn van die types die we gewoon iets te vaak tegenkomen.

Voor de rest is het huis sfeervol, al wordt er net niet genoeg sfeer uitgehaald. Soms interessante beelden en het sneeuwachtige landschap is opvallend spannend hier en daar. De film maakt er gelukkig allemaal degelijk gebruik van.

De film houdt altijd wel een lijn aan, maar vliegt richting het einde uit de bocht. Ondanks het blijkbaar uit een boek komt, is de uitweg opvallend simpel en slordig. Het is een beetje de afgeraffelde versie van een "intelligent" einde. Hier werkt het beslist niet. Bovendien is de weg naar de twist iets te lomp dus zie je hem eigenlijk al aankomen.

Maar de film boeit wel redelijk, en voor Nederlands doen nog wel redelijk gedaan. Jammer dat het net wat te tam blijft, en nooit echt die switch naar horror maakt, al betwijfel ik of dat de bedoeling was. Voor de rest is dit door enkele grote punten die de film laat liggen in het verhaal niet een voldoende waard.

avatar van cantforgetyou
Doordat de film slechte reviews krijgt en is geflopt in de bioscoop, had ik al geen hoge verwachting. En wat gebeurd er dan bij mij? Dan valt de film best nog wel mee. De meiden waren misschien wel irritant, maar dat zijn de meeste meiden in 'real life' ook op die leeftijd. Beetje rebels, experimenteren met drank, drugs, jongens en meisjes. Het hoort erbij.
Ik vond daarnaast de locaties mooi gefilmd. Toevallig dat er ook echt sneeuw lag. Of is dat CGI geweest? Kan ik me haast niet voorstellen.
Op het einde als je weet wie wat heeft gedaan, wordt je een beetje heen en weer geslingerd voor wie je nou sympathie moet hebben en voor wie niet. Op zich is dat ook niet verkeerd, want wij zijn gewend om in hokjes te denken en het is ook goed om vanuit alle perspectieven een situatie te bekijken.
Dus over het algemeen genomen in zijn genre niet verkeerd gedaan. Het is natuurlijk geen diepgaande filmhuis (art) film. Of een super thriller op hoog niveau. Maar slecht is de film zeker niet.

Ik heb weinig begrepen van deze film.. gisteravond maar eens bekijken maar snap eigenlijk totaal niet met welke reden feline en pippa werden opgesloten? Dat had toch niks met haar trauma te maken? Had dan casper erheen gelokt en hem opgesloten... en die deur was van 10km verder te zien, niemand bedenkt even om daar in te kijken op zoek naar feline?! En wat die jongens nou in die film deden is me al helemaal een raadsel.. wss alleen om teenage drama wat te verhogen, want verder voegden ze 0,0 toe aan de film. Desondanks, heb ik hem toch af kunnen kijken zonder grote moeite, dus zal het toch ergens iets goeds gedaan hebben.. 2 sterren voor de moeite

avatar van K. V.
Geen grote verwachtingen bij deze film, maar viel toch nog mee. 'k vond het wel een sfeervolle setting in de sneeuw.
De cast deed het niet slecht en het verhaal kon toch wel boeien al was het niet zo bijzonder.
Het einde was wel nogal meh ... werd er niet echt wild van.
Prima film voor een lazy dagje, maar een meesterwerk is het niet.

avatar van thunderball
Deze film al een paar keer bekeken. Echt zo'n lekkere wegkijkfilm, waarbij je niet heel geconcentreerd hoef te zijn, met een paar leuke meiden in de hoofdrol, zich afspelend in een sfeervolle omgeving in de Ardennen.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Mel Wallis DeVries en de film volgt het boek aardig, maar de finale met een compleet andere dader wijkt vreemd genoeg sterk af en is niet per se een verbetering.

De vier hoofdrolspeelster acteren vrij naturel en weten geloofwaardige karakters neer te zetten (en ben het dus niet eens met veel van de negatieve meningen hierover), maar de drie jongens zijn erg matig en inwisselbaar.

Jammer dat Brood er niet wat meer in zat, want zij speelde het meest sympathieke en relaxte karakter.

Echter Lonsdale is zonder twijfel de meest fotogenieke van het stel en heeft enorm veel charisma, ze zou zo aan een meer internationale productie kunnen deelnemen.

De locatie, het afgelegen vakantiehuis in de besneeuwde bossen, is prachtig en effectief, maar er had qua spanning toch meer mee gedaan kunnen worden.
De finale is meer treurig, dan werkelijk spannend en daardoor ietwat een anti-climax (in tegenstelling tot die van het boek).

Geen topper, maar zeker niet slecht en aardig kijkvoer.

Een dikke zes, ofwel drie sterren.

avatar van umbra
Nederlandse thrillers/horror...vaak in hetzelfde bedje ziek, zo ook deze, ze hebben mij nog maar zelden weten bekoren en kan ze op 3 vingers tellen, nl Amsterdamned, De Lift en Bumperkleef. Deze 'Vals' is een zeer ondermaatse film, wil zelfs het gegeven thriller hier niet noemen, met zwakke cast, die enkel op de zenuwen werkt. De achtergrond van hoe en wat, brengt dan ook nog eens niets bij, nee snel vergeten dit gedrocht. Als ik zo nr de regisseur kijk, kan ie beter bij z'n kinderfilms blijven of moest deze er ook een voorstellen, ké, msschn vinden kindjes deze nog wel fijn en brrr creepy