Death Spa (1989)

Alternatieve titel: Witch Bitch

Horror

geregisseerd door Michael Fischa
met William Bumiller, Brenda Bakke en Merritt Butrick

Michael's hippe fitnessclub wordt getroffen door een serie verschrikkelijke ongevallen. De politie stelt een onderzoek in naar de ware toedracht. Zijn het gewoon ongelukken, is er iets mis met het pas geïnstalleerde computersysteem of is er een moordenaar aan het werk? Michael en de politie moeten snel een einde maken aan het aanhoudende bloedbad voordat er geen klanten meer over zijn.

Lekker gedateerde film, die eigenlijk nergens op slaat maar af en toe wel leuk is om te kijken.

avatar van Purmerend
Wat zal er op die billen zitten Spa of Bloed?

avatar van kungfuzombie
Spa rood

Zelfs in slasher-maatstaven erg slechte film. Het (al bijzonder) magere verhaal heeft toch nog plotgaten waardoor het geheel erg onbegrijpelijk wordt. De speciale effecten zijn slecht en er wordt zeer zeer slecht geacteerd. De film is misschien alleen te doorstaan op een feestje met veel alcohol achter de kiezen.

avatar van Friday the 13 th
Een zeer vermakelijk occult 80's slashertje. Een zeer grote aanrader voor mensen die van cheesy-films houden.

Wel ja, dat hoog cheesy-gehalte heeft eigenlijk betrekking op de ontknoping en het einde. De film begint nogthans serieus met vreemde gebeurtenissen in de plaatselijke gym. Sommige scènes zijn vrij creepy en er wordt zeker moeite gedaan om sfeer op te bouwen. Ook hier en daar zeer geslaagde schrikmomenten. De film bevat ook verrassend genoeg veel goor en veel originele scènes (bijtende diepvriesvissen, vallende wipplanken...). Sommige scènes moet je werkelijk zien om te geloven.

Maar al snel merk je dat Death Spa nergens meer naartoe wil. Het plot en script rammelt langs alle kanten. De ontknoping is in mijn ogen vrij zwak, maar het bezorgt wel enkele schitterende momenten voor mensen die van die grote kaassauzen over hun filmpje lusten. De hele party massacre is nog het sterkste uit de hele film. Deed me heel hard denken aan "Carrie".

De film begon met een mysterieuze en gek genoeg serieuze start, maar kan dit niet helemaal in die lijn voortzetten. Toch is deze film zeker aanbevolen om te kijken, er is hier niets mis bij. Bijzonder ondergewaardeerd, want sommige moorden zien er vrij sfeervol uit. De gym is ook een aparte setting met enorm veel mogelijkheden tot sfeervolle moorden. En Death Spa heeft deze originele setting zeker benut! En dan vergeet ik nog bijna die foute 80's aerobicmuziek en die strakke fitnesspakjes. Absoluut het kijken waard met een biertje en een zak chips.

avatar van EVIL '84
Leuke hoes

avatar van TinkerTex
Death Spa is een goedkoop gore fest dat zijn momenten kent, maar daar houdt het wel mee op. De bijrol van Ken Foree is leuk, maar op wat blote borsten en bloederigheden na heeft de film weinig te bieden. Tegen het einde had ik het wel gezien. Leuk voor één keertje.

avatar van FillumGek
Een fitnesscenter is de ideale locatie voor een horrorfilm. Death Spa is een film met een hoog kaasniveau waarin mannen en vrouwen maar voor één ding leven; in je strakke shorts door de gym slenteren en mooi zijn. Beetje trainen, beetje flirten, doucheje doen of een saunaatje. De sfeer is erg goed met te kleine, felgekleurde fitnesspakjes en een eighties soundtrack die maar voortduurt. Tijd om de boel flink op stelten te zetten.

En daar heb ik een beetje een dubbel gevoel over. De setting is perfect voor een slasher, maar dat is het helaas niet. De gym krijgt te maken met verschillende ongelukken, varierend van bloedeloos en onschuldig tot aan op hol geslagen citruspersen en hongerige barracuda's. Doorheen de film blijft het vaak een beetje tam, maar op het einde gaat het aardig los die inderdaad wat aan Carrie doet denken.

Het verhaal rammelt echter flink waardoor de film niet echt spannend wilt worden. Zo'n geest van je overleden vriendin is wel erg dertien-in-een-dozijn en bovendien vind ik het hier niet echt gepast. Death Spa had gewoon een cheesy slasher moeten zijn. Zelfs de nudity is van de partij. Het onderzoek wordt op een gegeven moment een beetje vervelend, maar de film duurt dan ook niet te lang.

avatar van ChrisM
Cheeeeeesy film redelijke gore en vermakelijk filmpje, helaas heb ik de goedkope NL uitgave vhs rip met waardeloos geluid..... voor de liefhebber van campy 80s cheesy sfeer....

avatar van BlueJudaskiss
Ik ken de hele film niet, maar interessant stuk!

avatar van jeroentjuhhhhh
Ondanks dat dit hoe dan ook complete meuk is, heb ik toch wel spijt dat ik hem niet eerst heb bekeken voordat ik de DVD weer weg heb gedaan. Is ooit in Nederland uitgebracht als 'Witch Bitch'.

avatar van BlueJudaskiss
Vermakelijke soort-van-slasher, met een paar leuke kills in een toch wat andere setting. Niet over de gehele speelduur boeiend, maar ik heb me meer vermaakt dan ik dacht. Jammer dat dit zo onbekend gebleven is.

avatar van Alexander1900
jeroentjuhhhhh schreef:

Mijn dvd heet: Death Spa. Dan zijn er twee Nederlandse versies op de markt!

avatar van Kondoro0614
Death Spa

Wanneer je de film opzet kun je al zien dat dit een b-film word. Maar, bij het zien van de plotomschrijving slaat de verveling niet direct toe. wel had ik op het begin direct een scenes geraden: de titel bord veranderd naar Death Spa. Helaas begint de film met een iets te langdradig introductie stukje waardoor ik even aan het spoelen ben geslagen. Vond het erg jammer dat het zo overdreven lang en best wel saai moest.

Het verhaal was geinig. Ook vond ik het concept niet echt mislukt. Het acteerwerk van de acteurs had velen malen beter moeten zijn en dan kon dit nog wel een fijn filmpje wezen. Nu, kon je geen emoties aflezen van de gezichten van de acteurs wat ik nogal jammer vond. Ook klonk het best saai. Maar, al om al werden de mensen in de film wel heerlijk afgeslacht. En daar ging het om! Toch nog best fijn gedaan en van bloedgebruik geen gezeur! Helaas vond ik hem niet helemaal geslaagd, maar om even de tijd te doden past hij er prima tussen!

avatar van goongumpa
Bijzonder grappige cinematische wartaal.

avatar van Collins
Niet heel hoogstaand maar alleszins heel vermakelijk. Echt een film die je niet met een serieuze blik moet bekijken. Daar is het allemaal net te overdreven en te campy voor.
Het verhaal is overigens helemaal niet onaardig. Ok, 't is niet origineel en het boeit niet op elk moment maar de vele kills slepen je door die momenten heen. Bovendien steekt de film wel leuk in elkaar door spanning en dode momenten af te wisselen met sfeervolle tussendoortjes van dansende en douchende dames. Leuk hoor. Ja, die spa-setting is echt wel ok.
Het acteerwerk is niet goed. Maakt niet veel uit. De personages hebben toch geen enkele diepgang en veel zinnige tekst wordt er sowieso niet opgezegd. Het gebrekkige acteerwerk deert de lol niet. De personages zijn gewoon vulling en hun aanwezigheid dient welbeschouwd geen ander doel dan als middel om vele kills te ondergaan. Kills, die op allerhande manieren worden uitgevoerd. Creatief, inventief en met wat humor. Ook met gore en veel bloed. Op het hilarische af.
En zo is deze film niet eng of spannend, maar wel leuk.

Net voldoende.
Wel leuke vrouwen in het tijdperk dat plastische chirurgie nog niet echt bekend was.
Erg gedateerd, soms aardig, maar de poster is nog het hoogtepunt.
Leuk om een keer gezien te hebben voor mijn euro.
Leuk om in bezit te hebben als b film.

avatar van alexspyforever
Ik ga eigenlijk volledig mee in de recensie van Collins, die deze film heeft getipt. ook ik moest zoals anderen denken aan Carrie bij de eindscènes. Nogal atypische slasher en best wel origineel, maar wel een leuke. Dat de personages niet interessant zijn vind ik niet erg. Het verhaal van een dode echtgenote en verbitterde tweelingbroer was natuurlijk een poging om wat meer diepgang te brengen en misschien wat sympathie op te brengen voor de protagonist. Maar uiteindelijk is het vooral ballast en niet bijster interessant in een film als deze. het gaat om de kills, blood, gore en nudity.