- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Oscarfilm Challenge 2023
Oscarfilm Challenge 2023
mrklm
-
- 11374 berichten
- 9897 stemmen
In navolging van de onder horrorliefhebbers populaire Horrorfilm Challenge, heb ik een Oscarfilm Challenge opgezet. Deze gaat lopen vanaf 1 februari 2023 tot aan 11 maart, de dag voor de Oscaruitreikingen en volgt in grote lijnen dezelfde regels en richtlijnen als de Horrorfilm Challenge.
Doel is in die periode minimaal 28 (avondvullende) films te zien die ooit genomineerd zijn voor een Oscar, met mogelijkheden om bonuspunten te verdienen. Het gaat om de uitdaging en de eer, er is geen prijs of prijzengeld, maar er komt natuurlijk wel een eindklassement.
Houd deze pagina zeker vanaf januari in de gaten!
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Klinkt héél interessant, noteer mijn naam maar alvast en dan kijk ik even tegen die tijd of ik nog voldoende tijd heb.
mrklm
-
- 11374 berichten
- 9897 stemmen
JETZT GEHT'S LOS!
Op 12 maart 2023 vinden voor de 95e keer de uitreikingen plaats van de Oscars. In de maanden januari en februari kunnen we een aantal van de genomineerde films al zien via een streamingsdienst of in de bioscoop of het filmhuis. In navolging van de aan Halloween gelinkte traditionele “Horror Challenge” start de “Oscar Challenge” op 24 januari, de dag waarop de nominaties voor de 95e Oscaruitreiking bekend zijn gemaakt.
DOEL:
Tot en met 11 maart (avondvullende) films kijken die ooit waren of zijn genomineerd voor een Oscar en meningen over die films met elkaar delen in een spelvorm.
OPZET:
Net als bij de “Horror Challenge” gaat het louter om de eer. Om in het eindklassement te worden opgenomen moet je aan drie eisen voldoenn.
1. Je kijkt 25 films die ooit een Oscarnominatie hebben gekregen, dus ook kandidaten voor 2023 tellen mee. Korte (animatie)films en korte documentaires laten we buiten beschouwing;
2. Van die films moeten minimaal 15 First Time Views (FTV zijn), dus films die je nog niet eerder hebt gezien;
3. Je moet minimaal 15 van de 25 categorieën die hieronder staan hebben ‘afgevinkt’. Per film mag je maar één categorie kiezen;
4. Je plaatst op dit forum een bericht met daarin per film de volgende informatie:
* de nummering (hoeveelste film in de challenge);
* de titel van de film;
* First Time View (FTV): JA of NEE + aantal First Time Views tot dan toe;
* minimaal één categorie waarin de film is/was genomineerd;
* indien van toepassing, welke categorie je hiermee afvinkt;
* een overzicht van de categorienummers die je tot dan toe hebt aangevinkt;
* de totaalscores per klassement volgens onderstaande puntentelling.
5. Je kunt per film punten scoren volgens deze puntentelling:
* voor elke Oscargenomineerde film (1 punt);
* voor elke First Time View (1 punt);
* bij het behalen van 15 First Time Views, krijg je éénmalig 15 bonuspunten;
* voor elke afgevinkte categorie (1 punt);
* per film kun je slechts één categorie afvinken;
* als je alle onderstaande categorieën hebt afgevinkt, krijg je éénmalig 25 bonuspunten;
* je kunt niet meer dan 48 punten halen voor het afvinken van categorieën.
6. De Challenge eindigt op 11 maart, de dag voor de uitreikingen, en het eindklassement verschijnt ongeveer een week later.
CATEGORIEËN (volgorde zoals vermeld op www.oscars.org)
1 Nominatie ‘Actor in a Leading Role’ (*)
2 Nominatie ‘Actor in a Supporting Role’ (*)
3 Nominatie ‘Actress in a Leading Role’ (*)
4 Nominatie ‘Actress in a Supporting role’ (*)
5 Nominatie ‘Animated Feature Film’ (#)
6 Nominatie ‘Cinematography’
7 Nominatie ‘Costume Design’
8 Nominatie ‘Directing’
9 Nominatie ‘Documentary (feature)’ (#)
10 Nominatie ‘Film Editing’
11 Nominatie ‘International Feature Film’ of ‘Foreign Film’
12 Nominatie ‘Makeup and Hairstyling’
13 Nominatie ‘Music (original score)’
14 Nominatie ‘Music (original song)’
15 Nominatie ‘Best Picture’
16 Nominatie ‘Production Design’ en/of ‘Art Direction’
17 Nominatie ‘Sound’
18 Nominatie ‘Visual Effects’
19 Nominatie ‘Writing’ (adapted /original)
20 Winnaar uit periode 1927 t/m 1949
21 Winnaar uit periode 1950 t/m 1969
22 Winnaar uit periode 1970 t/m 1989
23 Winnaar uit periode 1990 t/m 2009
24 Winnaar uit periode vanaf 2010
25 Nominatie Oscars 2023
* Vermeld hierbij de naam van de betreffende acteur/actrice;
# Betreft ‘avondvullende’ films. Korte (short) films tellen niet mee voor deze challenge.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Leuk!
☺️
En het toeval wil dat ik er net eentje zat te kijken die in aanmerking komt 
@mrklm nog een stukje voor de voorpagina wellicht? En/Of mensen taggen: Abonneerlijst - Gebruikers: Filmgames - filmforum
Wie wil filteren op Oscarwinnende films om voor deze challenge te zien, check deze lijst op letterboxd: Academy Award winners, a list of films by Neil Steffens • Letterboxd
Je kunt filteren op decennium, genre, gemiddelde waardering etc. Er is ook een lijst voor de 8 grote categorieën wat betreft nominaties: Academy Award Nominees (Big 8 Categories), a list of films by Shane McNeil • Letterboxd
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
FTV: JA, Totaal FTV 1
Cat. 16: Art Direction (winnaar 1956)
Cat. compleet: 16
3 Punten - Totaal 3 punten
https://i.ibb.co/8jfWWSy/picnic.jpg
Bij het zien van de poster moest ik direct van de wanstaltige (of briljante?) edelkitsch Bouquetreeksposter van Spin Me Round (2022) denken. Geen film die ik snel op zou zetten, maar naar deze was ik wel benieuwd, vooral omdat ik altijd al meer van Kim Novak heb willen zien. Helaas is in ieder geval Picnic geen al te beste film, en niet eentje waar ik Novak of Holden om zal herinneren.
Kennelijk twijfelde Holden of hij deze rol aan moest nemen vanwege zijn niet al te prille 37 levensjaren, en ik vrees dat hij beter naar zijn instinct had kunnen luisteren.
2,8*
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
2. The Unbearable Lightness of Being (1988)
FTV: JA, Totaal FTV 2
Cat. 19: Best Writing (Adapted, nominatie 1989)
Cat. compleet: 16, 19
3 Punten - Totaal 6 punten
Ik heb tijdens mijn studie wel wat Kundera versleten, maar ik kan me niet herinneren dat The Unbearable Lightness of Being daar bij zat, en als Goodreads klopt, bezit ik er ook geen kopie van. Op zich jammer, want het zou me niet helemaal verbazen als Kundera's protagonist het beter doet in de fantasie van de lezer dan op op celluloid (ok, of een MKV bestand), zelfs wanneer deze door een ultiem glijerige Daniel Day-Lewis wordt vertolkt. Mooie bijrollen in de cast van Binoche, Olin (allebei beeldschoon hier) en Skarsgard. Jammer dat we niet iets meer van Praag zien, maar ik mag op dat vlak gelukkig niet klagen met hoe vaak ik er zelf ben geweest. Ga die stad zien als je het nog niet deed. 
Voor zover ik kan beoordelen als iemand die het boek niet gelezen heeft, brengt Philip Kaufman het er prima vanaf. Toch denk ik dat een Milos Forman deze film had moeten maken, en dan uiteraard niet in het Engels; het blijft iets waar ik me wat lastig overheen kan zetten.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/hIrQA36W4sE5YIUwvj1BaYVrfJ8.jpg
Naast de nominatie voor Best Writing, Screenplay Based on Material from Another Medium, was The Unbearable Lightness of Being genomineerd voor beste cinematografie van de Bergman oudgediende Sven Nykvist. Beide nominaties gingen naar andere films (Dangerous Liasons & Mississippi Burning). Het gebrek aan nominaties voor het acteerwerk hier valt me wel op. Binoche is jong, maar ze maakt hier best indruk.
3,5*
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5066 stemmen
Wellicht dat ik na IFFR instap. Misschien.
Tommeh
-
- 7317 berichten
- 3290 stemmen
Cat 10: ‘Film Editing’ (Winnaar 1969)
Cat. Compleet: 10
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/729.jpg?cb=1369170848
Deze film stond voor gisteren op het programma en blijkt een Oscar te hebben gewonnen. Daarom bij deze mijn deelname. Geen idee hoe lang ik het vol hou maar here goes!
Ik vond het een rommelige film. Vanaf het begin kom je al met een paar vragen te zitten die eigenlijk nauwelijks beantwoord worden. De oscar voor beste montage vind ik daarom opvallend, juist dóór die montage was ik af en toe de draad kwijt. Ik vermoed dat de oscar ook vooral gegeven is voor de 10 minuten durende highspeed car chase die in het midden van de film zit. Deze is dan ook geweldig in beeld gebracht met schitterende shots van stuiterende auto's door de steile straten van San Francisco. De explosie aan het eind van deze scene schijnt ook te vroeg af te zijn gegaan, maar door de montage van Frank P. Keller is dat niet te zien. McQueen speelt verder een mooie maar niet geheel beklijvende rol als kille agent.
De film was ook genomineerd voor Best Sound.
2,5*
P.S. Een remake van Steven Spielberg met Bradley Cooper als Bullit staat op de planning.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
3. Mank (2020)
FTV: JA, Totaal FTV 3
Cat. 17: Best Sound (nominatie 2021)
Cat. compleet: 16, 17, 19
3 Punten - Totaal 9 punten
Als je me een paar jaar terug had verteld dat David Fincher een film zou maken over Welles' en Mankiewicz' ontwikkeling van Citizen Kane, en dat ik een paar jaar zou wachten met die kijken, dan zou ik je niet hebben geloofd. Maar op de een of andere manier blijven juist die hotly anticipated films wel eens liggen, omdat je wacht op het juiste moment, en vooral een dag dat je niet te moe bent. Nu ik de hoop op dat laatste met een MiniMe wel kan vergeten en ik altijd moe ben, kan ik hem daarom net zo goed maar kijken, op een vrije dag.
Mank won Oscars voor Production Design en Cinematography, en had nominaties in 8 andere categorieën, waaronder Beste Film, regisseur en mannelijke hoofdrol. Maar ik kijk Mank voor Best Sound, want dat is iets dat bij een perfectionist als Fincher altijd tot in de puntjes verzorgd is, en ik dan gelijk weer eens extra aandachtig naar de capabele schrijfkunsten van Trent Reznor en Atticus Ross kan luisteren.
Charles Dance als Hearst. Wie ook anders. Maar de cast is sowieso uitmuntend, met niet geheel verrassend Oldman als uitschieter. Mank zal geen film zijn voor iedereen, maar filmliefhebbers met interesse voor het klassieke Hollywood en de geschiedenis omtrent Hearst en Welles, mogen Mank niet missen.
En check vooral ook The Battle over Citizen Kane (1996).
4*
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik heb nog nooit een challenge meegedaan. Het ziet er ook vrij tactisch uit met dat afvinken van de categorieën.
Om maar iets te zeggen, een film als Titanic heeft 14 nominaties, maar je bekijkt best wat je precies afvinkt om latere dubbels te vermijden, of zie ik dit verkeerd?
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Met die FTV zal het vooral snuffelen worden in de oude doos vermoed ik voor mezelf.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Ik heb nog nooit een challenge meegedaan. Het ziet er ook vrij tactisch uit met dat afvinken van de categorieën.
Om maar iets te zeggen, een film als Titanic heeft 14 nominaties, maar je bekijkt best wat je precies afvinkt om latere dubbels te vermijden, of zie ik dit verkeerd?
Dus mocht je op miraculeuze wijze Titanic niet gezien hebben (anders scheelt het je al je FTV punt), dan moet je alsnog één categorie kiezen waar je hem onder schaart. Dus of beste film, of best song of wat dan ook van die berg nominaties

Ik heb net voor 18 van de 22 categorieën een film uitgekozen, en er was keuze zat, ook al heb ik alle Best Picture winnaars al gezien.
Aangezien het bij de meeste categorieën nominaties betreft en niet perse winnaars, hoefde ik dus niet héél erg in de oude doos te duiken.
Doe vooral een keer mee, op je eigen tempo. Het leuke is nieuwe dingen ontdekken, en voel je vooral nergens toe verplicht.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Dus mocht je op miraculeuze wijze Titanic niet gezien hebben (anders scheelt het je al je FTV punt), dan moet je alsnog één categorie kiezen waar je hem onder schaart. Dus of beste film, of best song of wat dan ook 
Ik heb net voor 18 van de 22 categorieën een film uitgekozen, en er was keuze zat, ook al heb ik alle Best Picture winnaars al gezien.
Aangezien het bij de meeste categorieën nominaties betreft en niet perse winnaars, hoefde ik dus niet héél erg in de oude doos te duiken.
Ik bedoel: als je Titanic nomineert voor "beste regisseur", dan is die nominatie bezet en mag je bvb niet meer aandraven met bvb Sam Mendes voor American beauty? Mss dat je dan beter, ik zeg maar wat, een iets moeilijkere nominatie neemt voor Titanic (keuze zat lijkt me), zodat je die óók kan afvinken? Ik kan me inbeelden dat je na 20 films al eventjes naar een vrije categorie moet zoeken? Ik veronderstel ook dat je niet meer mag veranderen van categorie omdat dit beter uitkomt?
Jij hebt blijkbaar vooraf al 18 categorieën gekoppeld aan een film, maw dus toch wat tactisch puzzelwerk?
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Nuja, al die jaren, al die categorieën, al die nominaties. Films genoeg lijkt me zo 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
In principe mag je zoals ik heb begrijp wel meerdere films registreren die genomineerd waren voor beste regisseur, maar je kunt maar eenmaal het categorie punt halen. Stel dat ik Titanic herkijk, dan krijg ik dus niet het first time view punt, maar ik kies ervoor hem als beste regisseur te registreren. dan krijg ik dus 1 punt voor de Oscargenomineerde film en 1 punt voor een afgevinkte categorie. als ik daarna ook American Beauty wil kijken, dan zou ik die kunnen nomineren voor een van de andere categorieën, keuze genoeg:
https://i.ibb.co/RzyJqZ5/ameri.jpg
Je zou natuurlijk die fil ook als beste regisseur kunnen doen (die je al hebt), maar dat is niet handig als hij nog zoveel andere nominaties heeft, En iedere categorie heeft lijsten op Letterboxd, bijvoorbeeld The Academy Awards: Best Performance by an Actress in a Supporting Role Nominees 1936-2022 • Letterboxd. Je hoeft er alleen eentje uit te kiezen waar je zin in hebt! 
Mocht je toevallig een film zien die ALLEEN genomineerd is voor een categorie die je al hebt, dan mis je gewoon dat ene punt. Maar je krijgt wel het punt voor een Oscargenomineerde film, en evt je FTV punt.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
FTV: JA, Totaal FTV 4
Cat. 21: Winnaar uit periode 1950 t/m 1969 (Best Documentary, 1952)
Cat. compleet: 16, 17, 19, 21
3 Punten - Totaal 21 punten
https://i.ytimg.com/vi/CZizTqJJmTA/maxresdefault.jpg
Deze lag al lang klaar, en is zijn korte speelduur wat mij betreft zeker waard, voor iedereen met wetenschappelijke interesse.
3,5*
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Ik geef toe, ik zit in een filmdipje. Al 25 dagen ver in het nieuwe jaar en nog maar 24 films gezien 
Maar zo'n challenge kan wel wat in gang zetten heb ik gemerkt. Dus vanaf morgen werp ik me op de Oscarfilms. Keuze genoeg nog
En als John Milton van de partij is, ben ik dubbel gemotiveerd 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
1. The Book Thief (Film, 2013)
Cat. 13: Music (Original score) (nominatie 2014)
Cat. compleet: 13
https://www.moviemeter.nl/images/cover/93000/93347.jpg?cb=1484230624
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Even kijken of ik het goed doe haha.
1. The Sweet Hereafter (Film, 1997) - MovieMeter.nl
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTU4MzcyMDQ4OV5BMl5BanBnXkFtZTcwNDQ5NzU0NA@@._V1_.jpg
FTV + Oscarfilm = 2 punten
Genomineerd voor oa Adapted Screenplay (categorie 19).
Afgevinkte categorieën: 19.
3 punten. Totaal - 3 punten.
Deze film lag al heel lang op de plank, en hij stelt zeker niet teleur. Zeer zwaar en donker, maar soms ben je daarvoor precies in de goede stemming. Gisteravond was zo'n avond. 3.5*
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Kut dit is mij helemaal ontgaan, ik ga er vanavond even achteraan, mee doen lijkt me namelijk leuk
.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Wie wil filteren op Oscarwinnende films om voor deze challenge te zien, check deze lijst op letterboxd: Academy Award winners, a list of films by Neil Steffens • Letterboxd
Alle films in deze lijst zijn goed voor deze challenge?
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Sowieso, voor de meeste categorieën (even goed kijken) zijn zelfs nominaties al genoeg. Dat is die lijst eronder, en die heeft meer keuze 
En dat zijn alleen de 8 belangrijke categorieën. Van alle anderen zijn ook individuele lijsten te vinden, voor zover ik zag
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Laat ik maar de spits afbijten 
1. The Philadelphia Story (1940)
Cat. 1: Actor in a Leading Role (winnaar 1940)
Cat. compleet: 1
https://ychef.files.bbci.co.uk/976x549/p094knks.jpg
Een iets te lichtvoetige en voorspelbare komedie naar mijn zin. Maar wel een genot om 3 steracteurs naast elkaar te zien performen. En van die 3 hoofdrolspelers wist James Stewart het begeerde beeldje te bemachtigen.
3*
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4882 stemmen
Cat. 19: Best writing Original Story (winnaar 1939)
Cat. compleet: 1,19
Eigenlijk wel een teleurstellende Garbo-film. Het enige grappige waren de drie Russen Buljanoff, Iranoff en Kopalski.
2.5*
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Cat. 11: Best Foreign Film (winnaar 2002)
Cat. compleet: 11, 13
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2217.jpg?cb=1366318082
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
Ik denk niet dat ik vol in deze challenge mee ga, maar ik heb nog meer dan genoeg Oscar genomineerde films op mijn watchlist staan, dus ik kijk even hoe ver ik kom!
#1. 12 Years a Slave (Film, 2013) - FTV
Totaalaantal FTV (1)
Categorie: Film editing (10) (nominee 2014)
Afgevinkte categorieën: 10
3 punten (totaal = 3 punten)
Tanguy
-
- 455 berichten
- 2051 stemmen
1. https://www.moviemeter.nl/film/1343]Spider-Man (Film, 2002)
Cat. 17: Best Sound (nominatie 2003)
Cat. compleet: 17
[url=https://ibb.co/NLnTrGc[/url]
Superhelden films hebben nooit echt een aantrekkingskracht op mij gehad en dus kon het gebeuren dat ik deze film nog nooit had gezien. Ik ging er zonder verwachtingen in en hoewel het best vermakelijk was blijf ik het superheldengenre toch ietwat kolderiek vinden. Toch wel leuk om eens gezien te hebben en het nét wat beter beoordeelde Spider-Man 2 staat nu ook maar op de planning.
3*
Number23
-
- 8638 berichten
- 5675 stemmen
Owjaaaaah dit zat eraan te komen! Hartstikke mooi, want zocht motivatie om wat genomineerden voor 2023 te kijken. Laatste tijd echt nooit meer zin in een pure dramafilm. En ik kan vast uit m'n vele andere lijstjes films vinden die in de challenge passen.
Dit weekend nog met de familie samen in de Ardennen, maar daarna stort ik mezelf op dit perfecte tussendoortje!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
FTV: JA, Totaal FTV 5
Cat. 5: Animatie (nominatie, 2018)
Cat. compleet: 5, 16, 17, 19, 21
3 Punten - Totaal 15 punten
Wanneer je verwacht een film onuitstaanbaar ruk te vinden en plots zit je toch nu en dan wat te grinniken, dan valt het eindresultaat je al snel mee. Het verhaaltje is vrij belachelijk, maar ze proberen het af toe de niet al te mooie animatie wel af te wisselen met andere stijlen.
Pure armoe dat dit genomineerd was voor beste animatie naast films als Coco, Loving Vincent en The Breadwinner. En Junk Head en Cocolors niet eens waren genomineerd. Waanzin.
2,3*
6. The Eyes of Tammy Faye (2021)
FTV: JA, Totaal FTV 6
Cat. 24: Winnaar uit periode vanaf 2010- (vrouwelijke hoofdrol, 2021, Chastain)
Cat. compleet: 5, 16, 17, 19, 21, 24
3 Punten - Totaal 18 punten
https://i0.wp.com/dmtalkies.com/wp-content/uploads/2021/11/ezgif-1-521d3319d0a6-compressed.jpg
Als John Milton ergens de schurft aan heeft, zijn het de misstanden binnen georganiseerde religie. Televangelism is een van die uitwassen; simpele, goedgelovige zielen geld uit de de zak kloppen met de belofte van zalig zieleheil, om vervolgens jezelf te bedelven in enorme villa’s en onbetaalbare nerts jassen. Walgelijke praktijken.
Toch laat regisseur Showalter ook ruimte om naast de tomeloze ambitie, naïviteit en ijdelheid, ook te tonen hoe Tammy Faye schijt heeft aan een Jerry Falwell Sr. (Bonuspunten!) en op tv een emotioneel interview heeft met een homoseksuele pastoor met AIDS, waarbij ze hem duidelijk figuurlijk omarmt (aangezien het een satelliet verbinding was). Maar ik twijfel geen moment dat ze hem ook IRL in de armen zou hebben gesloten, terwijl de machtige mensen om haar heen dit stellig afkeuren.
Maakt dat The Eyes of Tammy Faye (2021) een goede film? Helaas voor mij niet helemaal. Het plot kabbelt maar en 126 minuten voelt wat te lang voor het materiaal. Zou hier een strakker verhaal in hebben gezeten, wellicht met ruimte nog voor de journalisten die hun praktijken aan het licht brengen? Het mocht helaas niet zo zijn. Ook Garfield doet het jammer genoeg weer niet echt voor mij, en is duidelijk niet opgewassen tegen het acteergeweld van Chastain, die zoals verwacht een sterke rol neerzet in deze film die al lang een passieproject voor haar was.
De andere Oscar voor make-up is ook terecht, trouwens. De knappe Chastain is zowat niet herkenbaar.
3*
FTV: JA, Totaal FTV 7
Cat. 15: Nominatie ‘Best Picture’ (2005, verloren van Million Dollar Baby)
Cat. compleet: 5, 15 - 17, 19, 21, 24
3 Punten - Totaal 21 punten
https://www.themoviedb.org/t/p/original/x1NxcFnhGkwETQw7UUHjLcLDq2i.jpg
Sideways was voor mij wel een Blind Spot, een van die veelbesproken, gelauwerde films waarvan je praktisch zeker weet dat hij je goed ligt, maar die je om onverklaarbare reden nog steeds niet hebt gekeken. En Zijn Nebraska heb ik óók nog niet gezien, terwijl ik het veel minder goed ontvangen The Descendants binnen een jaar na release wel heb bekeken. Ik heb geen geldig excuus, maar ik kan Sideways in elk geval wegstrepen, en gelukkig heb ik er inderdaad van genoten.
Misschien scheelt het dat ik zelf graag whisky en wijn proef (al ben ik verre van een connaisseur als Giamatti’s karakter), al denk ik dat affiniteit met de wine-country setting of alcohol zelf, verre van en vereiste is om hiervan te kunnen genieten. Teruggebracht tot zijn essentie zijn dit twee sad-sack-man-children van middelbare leeftijd die er een week samen op uit gaan voor een van de twee in het huwelijksbootje stapt. Giamatti is duidelijk de deprimerende van de twee, die worstelt met zijn niet ongepubliceerde roman en zijn huwelijk dat twee jaar eerder op de klippen liep.
https://www.themoviedb.org/t/p/original/vj9qFyb7jDpIqmfav2LgUwe41zb.jpg
Met de name de dialogen zijn heerlijk geschreven, waarbij ik die tussen Giamatti en Virginia Madsen’s wijnkennende, tuinbouw studerende serveerster echt een hoogtepunt vond. Dat Giamatti niet genomineerd was voor een Oscar, telt met recht als een snub.
4,1*
FTV: JA, Totaal FTV 8
Cat. 20: Winnaar uit periode 1927 t/m 1949 (cinematography, 1935, Victor Milner)
Cat. compleet: 5, 15 - 17, 19 - 21, 24
3 Punten - Totaal 24 punten
http://pre-code.com/wp-content/uploads/2014/06/Cleopatra14.pnghttp://pre-code.com/wp-content/uploads/2014/06/Cleopatra28.png
Gelijk bij de opening credits geniet Cecil B. DeMille zichtbaar nog even van het feit dat de Hays Code nog niet volledig geïmplementeerd was. Met een smaakvol belichte, maar duidelijk behoorlijk gezegende side-boob dame die twee wierookbranders optilt, schijnbaar in Eva kostuum. En die Pre-code titillation wordt de rest van de film met enthousiasme volgehouden; Cleopatra grossiert naast de indrukwekkende sets in skimpy kostuumpjes, waar de weldaad van het Egyptische hof zich natuurlijk uitstekend voor leent.
3,5*
9. Klute (1971)
FTV: JA, Totaal FTV 9
Cat. 22: Winnaar uit periode 1970 t/m 1989 - Klute. 1972, vrouwelijke hoofdrol)
Cat. compleet: 5, 15 - 17, 19 - 22, 24
3 Punten - Totaal 27 punten
https://www.themoviedb.org/t/p/original/bxh7ybql4p24u9WsX1GI9v9PDLg.jpg
Klute is nog zo’n film die al heel lang op mijn radar stond, maar dan eentje die me om niet geheel duidelijke reden nooit zo trok. Dat kan door de seventies komen (niet mijn meest geliefde film decennium), of dat ik dacht het een politieke thriller was. Dat laatste is overigens niet het geval; Klute is een misdaad/mysterie over een privé detective (Sutherland) die een vermissing onderzoekt, en een gestalkte call girl (Jane Fonda) die zijn enige aanknopingspunt blijkt.
Pakula’s film is wat mij betreft met name memorabel vanwege Gordon Willis zijn fraaie, donkere cinematografie, waar naar verluidt iedere dag uren aan besteed werd, nadat de acteurs in de ochtend hun scènes hadden geoefend. En uiteraard vanwege Jane Fonda, in haar eerste Oscarwinnende rol (ze zou hem in ’79 opnieuw winnen voor Coming Home). Maar het verhaal dat tevens een nominatie had, ontvouwde mij zich iets te langzaam voor mijn smaak. De scènes van Fonda bij haar psycholoog zijn dan nog het interessantst. En ze is uiteraard sowieso geen straf om naar te kijken!
3,2*