Mank (2020)

Biografie / Drama

geregisseerd door David Fincher
met Gary Oldman, Amanda Seyfried en Lily Collins

Herman J. Mankiewicz is een scenarioschrijver die al eens een glaasje lust. Momenteel is hij bezig met het schrijven van het scenario van 'Citizen Kane' waarmee hij een grote bekendheid zal vergaren. De ontwikkeling van deze film uit het jaar 1941 en geregisseerd door Orson Welles verloopt evenwel niet zonder slag of stoot. 'Mank' geeft een inkijkje in hoe het er achter de schermen en op de set aan toe gaat.

• Vanaf 19 november in de bioscoop

avatar van chiel
Het is hierboven al gezegd, maar volgens mij is het 'intentions' en niet 'intensions' .
Maar buiten dat, moeten we niet in het Nederlands posten volgens de regels van de site?

avatar van kleintje 2
chiel schreef:

Deze discussie wil ik nu graag even beëindigen. Mijn gemaakte fouten zijn toegegeven, de recensie is aangepast en de spelfouten zijn weg. Ik wilde hier dan ook geen ruzie ontketenen maar gewoon mijn mening geven zoals iedereen, of dat nou in het Nederlands is of Engels.

avatar van Redlop
kleintje 2 schreef:

Ik had inderdaad de woorden "simpele zielen" ander kunnen formuleren. Ik bied voor die woorden alvast mijn excuses aan aan diegene die zich daardoor misschien beledigd zullen voelen...

Voor mij hoeft dat niet. Ik ben een simpele ziel, daar ben ik door schade en schande achter gekomen.
Ik vind alleen niet dat je de benodigde achtergrondkennis van het onderwerp van de film hoeft te hebben om deze (of elke) film te kunnen beoordelen.
Maar goed, verder ben ik het helemaal met je eens wbt dialogen, acteerwerk en beeldvoering. Laten we het inderdaad hierbij laten.

* zet gezellige cd van Frans Bauer op*

avatar van joolstein
Kop van de krant Trouw; ‘Mank’ is vooral interessant voor de echte filmliefhebber"

Tja...ik ben geen filmliefhebber...dus deze film sla ik maar over! Dat scheelt me in ieder geval 131 minuten

avatar van Drs. DAJA
Ik ben een filmliefhebber, sterker zelfs, deze periode en Orson Welles interesseren me enorm. Daarnaast ben ik gefascineerd door de manier waarop een schrijver/kunstenaar tot zijn/haar werk komt. Ik dacht dat ik de ideale kijker voor deze film zou zijn...

Ik kan er niets anders van maken dan dat dit rommelige troep is. Het scenario is van een zeer amateuristisch niveau met weinig ontwikkeling, nauwelijks een spanningsboog of binding met de personages. Op scene-niveau is er weinig te beleven behalve raaskallende personages die niet verder komen dan triviale namedropping die zelden bijdraagt aan het verhaal. Het lijkt er op dat dit geschreven is door iemand (de inmiddels al 17 jaar geleden overleden vader van Fincher) die het vooral leuk vind om anekdotisch een context te geven over de situatie waarin Mankiewicz tot het scenario is gekomen. Er moet haast moedwillig gesaboteerd zijn tijdens het schrijven van Mank want van de spannende worsteling tussen Hearst en Citizen Kane, de notiore status van Welles in Hollywood en de nog altijd niet-opgeloste creditstrijd over het script komt niets terug. De film is niets anders dan een droge opsomming van tijdsbeeld-informatie die zelfs ik als Welles- en filmfan gemakkelijk ge-evenaard zie worden door een gemiddelde wikipedia-pagina.

avatar van Rickyman
Gezien de scherpe accurate meningen van de filmliefhebbers, zie ik de noodzaak om deze film ook maar aan me voorbij te laten gaan. Daarvoor mijn dank!

Prima Fincher.

Op voorhand had ik hier eigenlijk niet zo heel veel zin in. Gebeurt redelijk vaak dat men films maakt die ook visueel zo zijn als die de tijd waarin ze zich afspelen. Ben ik niet de grootste fan van. Maar Fincher is niet zomaar een regisseur maar eentje die wel weet hoe een film in elkaar moet steken. Totaal oneens met Drs. Daja. Rommelig vond ik het allerminst. Het is een film over Mankiewicz. Niet een film over Welles en eigenlijk ook niet eentje over Hearst. Mank krijgt genoeg lagen en zijn tocht naar zijn magnum epos is duidelijk geschreven met een fijn gevoel voor lichte humor en een fijn golden age of Hollywood sfeertje. Juist teveel willen vertellen over Welles of Hearst zou het script langdradig en rommelig maken. Deze film is veel fijner geschreven omdat het zich beperkt tot 1 persoon en 1 belangrijk onderdeel van zijn leven. Doormiddel van flashbacks krijgen we te zien hoe het hem verging in Hollywood en waarom hoe hij tot zijn epos gekomen is.

Ik zat erin en vermaakte mij prima. Enige nadeel blijft de 40s zwart/wit look, dit had best in kleur en hedendaags gemogen. Maar de stijlkeuze is verdedigbaar.

3.5 sterren.

joolstein schreef:

Vind men wel een beetje kleinzerig. Het is wel een beetje een film voor mensen die enige liefde hebben voor cinema. Zegt niet dat men als je Marvel leuk vind je een hater bent van Cinema, maar iedereen die een beetje een cinefiel is, gaat na verloop van tijd klassiekers bekijken. En Kane is daar zeker 1 van, en de Golden Age van Hollywood in zijn geheel ook.

avatar van joolstein
Macmanus schreef:

Volgens mij zit het hem meer in de nuance van hoe men dit schrijf, het woord "echte filmliefhebber" neigt nu een beetje naar snobisme. Zoiets als, Vind je Citizen kane of de film die je laat zien hoe deze tot stand kwam, niet goed dan ben je geen … Het hoort denk ik eerder te zijn; als je liefhebber van de film bent dan is het interessant. En ja ik heb ook films uit de jaren '40 gekeken (de teller staat op 123 films waaronder ook Kane) maar deze kom niet voor in mijn lijstje van favorieten (en zal daar denk ik ook niet zo gauw in verschijnen) Ik vond de film verschrikkelijk als avondvullende film, maak mij dat dan een mindere filmliefhebber?

avatar van Macmanus
Weet niet je de kop zo moet lezen, dat jij een mindere liefhebber bent. Ik denk dat Trouw zijn definitie wellicht wat ouderwets is van filmliefhebber, een echte liefhebber is in hun ogen waarschijnlijk iemand die kennis heeft van zijn klassiekers, weet niet of ze ook zeggen dat je die films zo geweldig moet vinden. Maar ik snap wel dat deze film iets boeiender is voor mensen die iets weten van deze periode. Het is een beetje snobistisch, maar om nou meteen zo persoonlijke te nemen...

...overigens vind ik deze film meer hebben dan een filmklassieker kenners film. Mank zijn personage is best complex en de Hollywoodwereld bestaat niet uit de meest liberale mensen zoals het Hollywood zichzelf vaak toont aan de buitenwereld....er zitten best nog wat boeiende dingen in deze film. Niet om snobistisch over te komen, maar heb het gevoel dat sommige hier wel wat gemist hebben.

avatar van wwelover
Opvallend laag gemiddelde op Moviemeter, ik zit meer op de lijn van IMDB. Snap wel dat de film niet voor iedereen weggelegd is, dus ben benieuwd hoe hij het op Netflix gaat doen. Maar ik heb echt genoten en ben blij dat ik hem in de bioscoop heb kunnen zien. Leuke stijl qua filmen, beetje gimmick maar nooit storend. Een interessant verhaal en vaak erg grappig door de markante figuren. Scheelt ook dat de cast echt top is. Als maker en liefhebber sowieso een zwak voor deze tijdgeest en een blik achter de schermen, dus dat helpt natuurlijk ook in mijn geval. Denk wel de beste film so far dit jaar voor mij.

avatar van Mads Smikkelsen
Goed verhaal, waar gebeurd, en zeer goed geacteerd.