Mank (2020)

Biografie / Drama

geregisseerd door David Fincher
met Gary Oldman, Amanda Seyfried en Lily Collins

Herman J. Mankiewicz is een scenarioschrijver die wel eens een glaasje lust. Momenteel is hij bezig met het schrijven van het scenario van 'Citizen Kane' waarmee hij grote bekendheid zal vergaren. De ontwikkeling van deze film uit het jaar 1941 en geregisseerd door Orson Welles verloopt evenwel niet zonder slag of stoot. 'Mank' geeft een inkijkje in hoe het er achter de schermen en op de set aan toe gaat.

avatar van AC1
AC1
Ik vond er eigenlijk niks aan. Wat me vooral stoorde is de belichting in deze film. 99% van de tijd bevinden de karakters zich in een lelijke grijze, contrastloze schaduw. De digitale beeldbewerking was ook om te huilen met het gevolg dat sets, fotografie en regie waren verknald. Zij die opgewonden raken van dialogen zullen anders wel hun gading vinden.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

avatar van DragQueen
Uitstekend geregisseerd biografisch drama van de hand van David Fincher. Daarbij vond ik de zwart / wit look prima bijdragen aan de algehele sfeer en tijdsgeest waarin de film zich afspeelt. Verder is het scenario sterk, evenals het acteerwerk van de aanwezige cast. Gary Oldman zet een ijzersterke hoofdrol neer hier. Het wordt nu tijd om Citizen Kane maar eens te gaan bezichtigen. Die staat al een hele poos op de 'To Watch-List'. Na deze film gezien te hebben, heb ik er nog meer zin in gekregen om die klassieker te gaan bekijken. 4 Sterren.

avatar van Gish
Eigenlijk wonderbaarlijk dat er een scenario van hoog niveau uit deze aparte man is gekomen, het overmatige alcoholgebruik, dat uiteindelijk ook tot zijn dood heeft geleid, stond zijn spitsvondige en humoristische geest blijkbaar niet in de weg. Mank is stijlvol, mooie zwart-wit fotografie, maar het is ook een aaneenschakeling van namedropping (heel beroemd Hollywood komt voorbij wandelen) en aardige anekdotes. Vreemde man, onafhankelijke geest ook. Toch ben ik (nog) niet overtuigd na een eerste kijkbeurt. Heb wel Citizen Kane gelijk weer gekeken. Dat was toch weer een warm bad, deed me ook denken aan de dronken monoloog van Mank tegen het einde van de film. Hij heeft zijn verhaal uiteindelijk toch voltooid, in een roes. Het leverde hem een Oscar op, toch mooi.

Soort van filmnerds natte droom vol verwijzingen naar klassieke films en name dropping.

Maar dat is enkel de omlijsting van een heel sterk geregisseerd en straklopend verhaal over Mankiewicz en zijn inspiratie voor Citizen Kane.
De dialogen zijn echt fantastisch en zullen wel heel veel prijzen gaan pakken.

avatar van james_cameron
Geschoten in prachtig zwartwit lijkt de film zo weggelopen uit de jaren '40, al is het camerawerk daar dan weer net iets te strak en stijlvol voor. Inhoudelijk laat de film helaas wel één en ander te wensen over; zo zijn personages en dialogen nogal abstract en is de plot niet bepaald onderhoudend. Het is uiteindelijk allemaal net iets te ons-kent-ons. Ik ben fan van Citizen Kane en weet wel iets van de ontstaangeschiedenis, maar toch kon deze film me eigenlijk nauwelijke boeien, hoe goed er ook wordt gespeeld en hoe indrukwekkend het er ook allemaal uit mag zien.

avatar van Fisico
David Fincher is ongetwijfeld één van de meest populaire regisseurs in de filmwereld. Zowel kwalitatief als kwantitatief. Op MM is de laagst scorende film Alien 3 met 1800+ stemmen en een gemiddelde van net boven de 3,0*. Niet slecht overigens voor een derde deel van een franchise. Al de rest zit daar nog ver boven.

Met deze Mank gooide hij het eens over een andere boeg. Mank is geen film voor het grote publiek, al zal hij wel veelvuldig bekeken worden omwille van zijn reputatie en het feit dat hij gereleased werd op Netflix. Maar het is in dat opzicht toch een buitenbeentje in zijn oeuvre.

Erg sfeervolle knappe nostalgische film met mooie zwart beelden. Oldman die overtuigend zijn personage neerzet als de haast briljante Mank, de scenarioschrijver van de bejubelde Citizen Kane. Een mens vraagt zich af hoe hij het er vanaf zou gebracht hebben zonder de drank, maar misschien had hij net dat nodig om te excelleren. Getuige daarvan de nieuwste film Druk (2020) van Vinterberg en met Mads Mikkelsen.

Hier een daar een aantal erg mooie scènes zoals de vrouw op de brandstapel of de smeekbede in de theaterzaal om de lonen te verlagen omwille van de crisis. Veel lange en sterke dialogen. Verder erg knappe cinematografie en strak gefilmd. Er stond duidelijk een vakman achter de camera. Qua plot misschien net iets minder, maar technisch wel zeer goed.

Matig. Ergens in de film krijgt Mank de kritiek dat zijn Citizen Kane script een verzameling van losse scenes is, waarbij heen en weer wordt gesprongen in de tijd, zonder dat er al te veel samenhang is. Laat dat nu juist zijn wat ik zat te denken over deze film. Met als verschil dat Mankiewicz een véél betere schrijver is dan papa Fincher en het in Citizen Kane geen minpunt is. Hier wel.

Goed, misschien ligt het ook voor een stuk aan mij of aan hoe de film werd verkocht. Overal hoor je steeds weer "Citizen Kane" bij deze film en hoe dit over de achtergronden van die film gaat, maar ik vind dat het er best wel ver van verwijderd is. Hearst, Welles, ze zitten eigenlijk nauwelijks in de film, die hebben zo weinig screentime dat het bijna cameos zijn.

Dit gaat over Mankiewicz en zijn ervaring met de politieke/economische situatie van Hollywood/VS in de jaren '30, verteld via een hoop losse, niet altijd even geslaagde anekdotes, die er vooral in zitten om te verwijzen naar sterren/films uit die tijd en weinig inhoudelijke meerwaarde bieden. OK, enkele van zijn frustraties uit die periode zullen wel in Citizen Kane zijn beland, maar ik vond het allemaal nogal omslachtig, indirect en vaag. Dat hoeft geen minpunt te zijn, maar de manier waarop deze film dit doet, vond ik gewoon niet goed genoeg.

Zal wel een sentimenteel project zijn voor Fincher, die heeft genoeg krediet om eens middelmatig te zijn. Hierna terug de gebruikelijke kwaliteit aub.

avatar van Thomas83
Geinig om Fincher eens iets heel anders te zien doen, ook al is het niet waarvoor ik normaal naar zijn films kijk. In recensies zie ik veel voorbijkomen dat de film afstandelijk zou zijn, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet. Ik vond het vrij makkelijk om te sympathiseren met een gedesillusioneerde idealist als Mankiewicz, niet in het minst door Oldman, die weer op een indrukwekkende manier helemaal in een rol opgaat. Eigenlijk is hij veel te oud voor de rol natuurlijk, maar als je hem zo ziet spelen kan ik daar eigenlijk niet over klagen. Dankzij de vaak vlijmscherpe dialogen maakt hij van Mankiewicz een hoogst amusant en ook tragisch figuur. Mooi samenspel ook met Seyfried. Hun scènes samen zijn sprankjes van warmte in de film.

In technisch opzicht is de film echt indrukwekkend, met de prachtige cinematografie, mindere geluidskwaliteit en een fijne score die allemaal het gevoel van klassiek Hollywood op weten te roepen. Ik moest er in het begin wel even inkomen, ook omdat het even aanpoten was om uit te vogelen wie wie ook alweer precies is, maar op een gegeven moment komt het verhaal toch in een duidelijk ritme met de verschillende flashbacks.

Op het einde gaat de film wel een tikkeltje over het randje vond ik. Eerst krijg je de zelfmoord van Mankiewicz' fictieve vriend en collega Shelly, en daarna volgt ook nog die dronken monoloog van Mankiewicz, waarna we de tafelgasten een voor een weg zien lopen. Gelukkig doet dat nauwelijks afbreuk aan een prima film. Biopics zullen nooit mijn favoriete genre worden, maar dit is hoe je er een moet maken. De essentie van het personage wordt goed gevat zonder dat het een film wordt waarin domweg de belangrijkste gebeurtenissen worden afgestreept. Hoewel mijn voorkeur normaal meer uitgaat naar biopics die zich op een korte periode focussen is het nu wel toepasselijk meta ook natuurlijk. 3.5*.

avatar van mjk87
Mja, toch een lichtelijke teleurstelling. Ik kan waarderen dat er vooral een tijdsbeeld wordt geschetst en een kort verhaal van waaruit de persoon Mank naar voren komt, maar helemaal lukken doet dat het niet. Aan het eind is hij nog steeds een raadsel. Oldman weet ook niet in de persoon Mank te kruipen. Hij blijft wel geloofwaardig met zijn typetje maar het blijft een stukje acteren waar je naar kijkt, net als bij Meryl Streep, al weet zij soms nog te irriteren, dat doet Oldman gelukkig niet.
Visueel aardig en soms mooi luxueus, maar het blijft vooral grijs in plaats van mooi contrastrijk zwart-wit. De film is wel sfeervol genoeg en vlot genoeg om niet helemaal te vervelen, maar echt boeien deed de film ook niet. 3,0*.

avatar van Gerlof1378
Aardige film vond ik het wel, alleen duurde hij me net wat te lang desondanks het geweldige acteerwerk van Gary Oldman die de film draagt. Hij speelt dus Herman J. Mankiewicz een uitgebluste scriptschrijver die samen gaat werken met Orson Welles aan diens meesterwerk Citizen Kane. Mankiewicz schreef onder anderen Man Of The World en The Wizard of Oz, vooral die laatste film had hij zelf een pesthekel aan. Maar goed de film had qua lengte iets korter gemogen maar hij was vooral visueel en het acteerwerk van Oldman mooi om te zien.

Biopic over scenarioschrijver Herman Mankiewicz, die met het script van “Citizen Kane” enerzijds zijn hoogtepunt, anderzijds zijn teloorgang beleefde. Goed beschouwd speelt de ontwikkeling van het meesterwerk van Orson Welles uit 1941 echter een ondergeschikte rol in deze film.
Die gaat veeleer over de politieke richtingenstrijd, die zich ten tijde van de Grote Depressie afspeelde in Hollywood, waarin magnaten als Louis B. Mayer en William Randolph Hearst zich niet onbetuigd lieten. Wat dat betreft lijkt het verhaal een vooraankondiging te zijn van de activiteiten van de beruchte senator Joseph McCarthy tijdens de jaren 40 en begin jaren 50 van de vorige eeuw.

Het verhaal over een schrijver met een alcoholprobleem en over het gekonkel achter de schermen is op zich niet heel bijzonder. Maar het is wel leuk om al die beroemde Hollywood-namen uit de jaren 30 voorbij te zien komen: Marion Davies, David O. Selznick, Irving Thalberg, Norma Shearer en talloze anderen.
Dat maakt dat ik toch wat gemengde gevoelend heb overgehouden aan deze film. Los daarvan denk Ik trouwens dat het een film is om in de gaten te houden wanneer de Academy Awards voor de deur staan.

BBarbie schreef:

Ik vind dat wel een beetje pijnlijk. Dit is een biopic, over Hollywood, door David Fincher. 3 redenen waardoor je wel wat inhoud en gelaagdheid verwacht en wat krijg je? Wat losse scenes, weinig verhaal, weinig samenhang, vooral fanservice (voor de fans van die periode uit de filmgeschiedenis).

OK, het is Fincher, dus bepaalde kwaliteiten/talenten zal je altijd wel zien en de ondergrens ligt dan bij middelmatig, maar dit is dezelfde kritiek die je anno 2020 kan toepassen op blockbusterfranchises als Star Wars en co. Een verzameling los zand waar je je lol moet halen uit referenties en herkenbaarheid, niet uit de film zelf als geheel, want dat is weinig memorabel. En de occasionele 3/4 CGI-uitbarstingen worden vervangen door een topacteur die een paar for-your-consideration scenes krijgt. Uiteraard sterk acteerwerk, maar door het matige plot heb je er geen band mee en is de impact ook minder.

OK, ik moet toegeven dat ik door deze film meer zin heb gekregen om meer te weten te komen over deze periode (heb veel films uit die periode gezien, maar heb er geen boeken over gelezen of docu's over gezien of zo), dus ik heb er nog wel iets uitgehaald. Desalniettemin zegt het iets over de kwaliteit van de films uit 2020 dat dit momenteel op 3 of 4 bij de oscar-bookmakers om beste film te winnen.

avatar van ratfish
Het perspectief van Mankiewicz is een goed uitgangspunt, voor een verder toch wat emotioneel vlakke, documentaire biopic.