The Book Thief (2013)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Brian Percival
met Geoffrey Rush, Emily Watson en Sophie Nélisse

De kleine Liesel wordt na de dood van haar jongere broertje door haar alleenstaande moeder achtergelaten bij kinderloze pleegouders. Ze kan niet lezen of schrijven, totdat haar nieuwe pleegvader haar dit leert. Te midden van de verschrikkingen van de oorlog verslindt Liesel daarop het ene boek na het andere. Ze “leent” de boeken bij de vrouw van de burgemeester. Op een dag bieden haar pleegouders onderdak aan een Joodse onderduiker...

avatar van SnakeDoc
Vond het persoonlijk een ontzettende zeik film. Gebeurd vrij weinig, allemaal erg langdradig en ook het acteren (op dat van Sophie na) was niet denderend.

avatar van knusse stoel
Inderdaad een geweldige film! Ondanks het feit dat mijn verwachtingen niet te hoog gespannen waren, heb ik hiermee een goede 2 uur in be- en verwondering doorgebracht. Ook goed dat de film nog bepaalde GEKKE ideeën uit die periode laat zien zodat wij gewaarschuwd zijn tegen het groepjes- denken. Dankzij het doorzetten van mijn vriendin heb ik deze film eerder gezien dan het plan was en daar heb ik absoluut geen spijt van!!!

avatar van dvdfreak123
Ok filmpje goed om eens te zien maar meer niet. Wist niet altijd te boeien en liet me niet echt meeleven.

Heel mooie film is dit, prima vertolkingen, vooral van de jonge Sophie Nèlisse.
Het verhaal vond ik ook wel mooi, hoewel het zich in een tijd afspeelt die niet de mooiste van de 20ste eeuw was.
Dus mooi, tragisch ook en emotioneel, vooral op het einde.
Spijtig wel dat men weer de fout maakt in deze film door de Duitsers Engels te laten spreken, met een Duitse cast was het wellicht nog beter geweest.

avatar van pietpuk
Het Duits/Engels taalgebruik haalt de hele film onderuit. Jammer want er had echt meer ingezeten!

avatar van K. V.
Me ook eens aan deze gewaagd en 'k vond het wel een prima film. De film moet het niet echt hebben van de grootse oorlogstaferelen, maar daarom is de film niet minder waard om te bekijken. De cast deed het prima al was het Engels met Duits haar op toch een beetje vreemd. Ze hadden dan beter gewoon Engels of Duits gesproken.

avatar van martijn011
Tegenvaller.
Ondanks dat ik de film een onvoldoende geef, kent het zeker wel z'n pluspunten. Zo was de ster van de film absoluut Sophie Nelisse, die een weergaloze rol neerzet als 'Liesel'. Voor mij de eerste kennismaking met haar, maar ze heeft nu al bereikt dat ik haar ga volgen in de films die nog moeten komen.
Ook was het visuele aspect dik in orde. Mooie shots van dorpen en landschappen passeren regelmatig de revue.

Helaas was de rest wat minder goed. De meesten hebben het al benoemd maar de taal is echt tenenkrommend. Dat halve Engels/Duits is vreselijk irritant en ik ergerde me constant.
Als ik achteraf naga wat er in die dikke twee uur allemaal is gebeurd kom ik niet ver. Het verhaal kabbelt wat voort en slaat veel zijwegen in om die vervolgens snel af te kappen en over te gaan tot een nieuwe.
Het voelde voor mij alsof er veel in de film is geknipt om nog tot een respectabel aantal speelminuten te komen.

Geen aanrader, er zijn veel betere oorlogsfilms. De enige reden om de film te zien is Sophie Nelisse, maar die zal binnenkort wel in veel andere films haar opwachting maken. Ik wacht er in ieder geval vol spanning op!

Ondanks de waanzin en de gruwel van de oorlog is het verhaal van deze film wonderlijk.
Het woord geeft troost en kracht. We beleven de oorlog in een Duits stadje.
Niet iedereen was een nazi. (Jammer dat er geen Duits (tenzij af en toe) werd gesproken.)
Het boek maakt meer indruk, ook al doen de acteurs zeer hun best en zeker Sophie Nelisse (een natuurtalent hé martijn011!).
Zowel in het boek als in de film neemt De Dood het woord. En dat is heel bijzonder.
"Mensen zien de kleuren van een dag alleen aan het begin en het einde ervan, maar voor mij staat het als een paal bovan water dat er elke dag, met elke seconde die er verstrijkt, een veelheid aan tinden en schakeringen in elkaar overvloeit."

avatar van brabusRUS
What's up met die domme accenten (trailer)? Praat Engels of Duits.

avatar van Piratje
Een prachtig verhaal waarbij kinderen, ouders, pleegouders, boekenverbranding, Joden... betrokken worden zonder echt te weten wat oorlog betekent.
125 minuten een wat te rustig drama van stukjes geluk, verdriet en armoede met mekaar verweven tot een korte periode angst en liefde die slechts enkele jaren duurt. Iets wat we ons vandaag niet meer kunnen voorstellen in dit jachtige leven. Zelfs humor kreeg een plaatsje in dit drama. Bv het sneeuwgevecht in de kelder.
Sophie Nelisse vertolkte prachtig haar meisjesrol in deze film in 2013 geproduceerd. Wellicht met een succesrijke filmcarrière voor de boeg. Maar ook de andere acteurs vertolkten bovenmaats.
De voorlezer vertolkt de stem van de dood terwijl het leven de hoofdrol speelde.
Het trage ritme van deze film over het racisme zorgt voor de kalmte en duidelijkheid van het verhaal. Zodat het meedenken en -leven je eigen herinneringen beleeft.
Op enkele details na de regisseur Brian Percival in deze oorlogsfilm het leven van de achterblijvers belicht.
Sterk aanbevolen.
Voor mij een 4,0 punten waard.

Heel mooi verhaal, scenery is erg goed en de acteurs doen het ook goed. Helaas is er een groot minpunt: Engels met een Duits accent, het slaat nergens op. De mooie muziek en eerder genoemde goede punten maakt dat deze film toch een goed cijfer krijgt. Dit komt ook omdat oorlogfilms het snel goed bij mij doen. Het blijft ons en onze kinderen altijd herinneren aan wat er is gebeurd tijdens WOII. Zo mogen wat mij betreft nog honderden van dit soort films maken.

avatar van AmazingPP
Ik heb net deze week het boek uitgelezen en was enorm benieuwd naar deze film. En eerlijk gezegd viel hij me een beetje tegen. Het is zeker geen slechte film, maar inderdaad: wat ik hier heel vaak boven lees daar had ik zelf ook last van: Engels met een Duits accent; vreselijk! Of dat de zin beginnen met "Nein" en de rest in het Engels afmaken. Niet mijn ding. Verder was de "moeder" van Liesel precies zoals ik ze me voorgesteld had in het boek, dus dat was goed gecast. Rush speelt goed, maar vlak en Nelisse is een aanwinst. Verder waren er veel cruciale dingen uit het boek weg gelaten, iets wat niet nodig was geweest. Ook de verhouding tussen Liesel en de burgemeestersvrouw had ik graag wat meer uitgediept willen zien. Niet onaardig, maar het haalt het niet bij het boek. 3,5 *

Redelijke film waarin een communistisch meisje wordt geadopteerd door een Duits echtpaar. Een mooi verhaal dat zich afspeelt tijdens de tweede wereldoorlog en dat ook mooi verteld wordt (ook al is het verloop wat voorspelbaar). Wel wat aan de lange kant en een aantal melodramatische scenes. Een kleine 3.0 sterren mede door de mooie aankleding en de fijne cast.

avatar van möök
Schokkerige opeenvolging van scenes zonder echte focus. Wel goed om weer eens een inkijkje te krijgen in het leven van de gewone, brave Duitse burger die tijdens de oorlog ook maar met zijn ballen aan de swastika genageld werd.

avatar van Flat Eric
Een oorlogsverhaal bezien vanuit het perspectief van een gewoon Duits meisje.

De oorlog lijkt in deze film maar wat voort te kabbelen en af en toe werd er een boek gestolen.
De lange speelduur versterkte bij mij het gevoel dat de film erg traag is.
De voice-over van De Dood (?) had wat mij betreft geen toegevoegde waarde en kwam wat gekunsteld over.
De decors en kostuums krijgen van mij wel een dikke voldoende. Zag er piekfijn uit.
Wist je trouwens dat de nazi-pakken vroeger door Hugo Boss werden geproduceerd?

avatar van royals
Erg goed oorlogsdrama. Een mooie combinatie van Amen, In Darkness en ehh The Pianist. Indrukwekkend.

avatar van thomas_
SnakeDoc schreef:

Dit dus. Kreeg ook geen enkele band met de personages en zoals boven gezegd werd voegt die voiceover echt niets toe.

Maar het toppunt was dat Duitse accent; wat verschrikkelijk!! Doe de film of gewoon in het Duits of gewoon goed in het Engels. Kwam nu ontzettend nep over.

Had veel meer verwacht van een film met toch wel een prima rating. Helaas.

Had er veel meer van verwacht.Verschrikkelijk dat accent ! Langdradig en niet echt boeiend.
Ga zeker het boek lezen want ik verwacht dat het mooier en echter zal zijn.

avatar van Decec
Een goede drama/oorlog film...
Mooi en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Geoffrey Rush en ook een bekende
actrice Emily Watson...
Uitstekend achtergrond muziek/geluid
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Het is een moeite waard...

Mooie film, en wat een talent is Sophie. Haar tweede prachtige rol.

avatar van IGarance
Prachtige film kan niet anders zeggen

Het is waar dat de film af en toe wat voortkabbelt en in oorlogstijden zoudt ge iets anders verwachten dan dat het bezit van een boek over heel wat uitstijgt, maar hier wordt de oorlog op het Duitse thuisfront gezien door de ogen van een opgroeiende tiener die haar jeugdige onwetendheid plots door allerlei aspecten van het leven ziet aangevuld, het onderscheid tussen het avontuurlijke en het rauw realisme niet zo direct kan maken, maar toch moedig en vol verzuchtingen zich toch door de bitterheid van het leven worstelt. Schitterend vertolkt door Sophie Nelisse.
Neen, geen zuivere oorlogsfilm, al zijn de beelden van de opgeeisten en vooral de gebombardeerde stad en de radeloosheid van het hoofdpersonage toch aangrijpend en is vooral het slot emotioneel.
Origineel dat "De Dood" de verteller is en behoorlijk cynisch dat hij in de oorlog een vaste klant ziet.

avatar van cantforgetyou
Aardige film. Geen hoogvlieger. Het meisje speelt goed en spat van het doek. Het blonde jochie acteert vreselijk slecht. Verder gebeurt er niet zoveel. Je krijgt weinig mee van de gruwelijke oorlog.

avatar van woeler82
Het meest irritant aan die film vond ik eigenlijk de mengelmoes van duits en engels, voor de rest is het wel een aardige film .
Verwacht niet veel aktie, omdat het hele verhaal om een ongeveer 12 jarig meisje die worsteld met
de oorlog en daarbij analfabeet is en bij haar nieuwe ouders het lezen krijgt geleerd.

Om de één of andere reden heb ik deze film altijd links laten liggen, omdat ik dacht dat het verhaal eigenlijk ergens anders om ging (ik dacht dat het ging om het beschermen van boeken). Gelukkig heb ik hem toch gisteren gekeken en vond ik het een mooie aandoenlijke film, met best een emotioneel einde (ik heb er zelfs een traantje bij gelaten).

Het verhaal welke zich afspeelt (begint vanaf 1938) in een Duits plaatsje tijdens Nazi bewind, wist me eigenlijk vanaf de eerste tot de laatste minuut te boeien en zit ook gewoon mooi en goed in elkaar, zeker wat betreft het verloop ervan (er gebeurt ook best veel). Ook is de film op bepaalde momenten spannend (o.a. de kelderinspectie en het aankloppen van een Nazi) en aandoenlijk en ook met de uitvoering zit het meer dan goed en visueel (aankleding en decors) is alles mooi tijdsgetrouw in beeld gebracht. Dat je in deze film weinig meekrijgt van de gruwelijke oorlog, vond ik niet storend en het zou ook niet passen bij deze film. In principe krijg je overigens genoeg te zien van de gruwelijke oorlog en dan met name vlak voor de aanvang van de oorlog zoals de Kristallnacht.

De cast met veel personen in een sympathieke en goedaardige rol, doet het overigens uitstekend en tilt deze film misschien wel naar een hoog niveau. Met name de hoofdrolspelers Sophie Nélisse (in de rol van Liesel Meminger), Geoffrey Rush (in de vader rol van Hans Hubermann die zich ontfermt over Liesel Meminger), Emily Watson (in de moeder rol van Rosa Hubermann die zich ontfermt over Liesel Meminger) en Nico Liersch (in de rol van Rudy Steiner, die de buurjongen en vriendje is van Liesel Meminger). Omdat deze cast zeer sympathiek overkomt en je ook met ze meeleeft, is het einde des te meer zeer emotioneel en heftig.

Al met al gewoon een mooi en goed verfilmd oorlogsdrama, met in mijn ogen wel een wrang einde.

avatar van nadrin
Deze film doet het boek absoluut geen eer aan. Ik ergerde me blauw aan het Engels gesproken en aan de staccato manier van vertellen. Maar als de film iemand er toe aanzet om het boek te lezen. Dan is alles vergeven.

avatar van fun in acapulco
Het dorpje waar het verhaal zich afspeelt zag er wel sprookjesachtig uit. Ik zou er zou willen gaan wonen. Maar niet in Hitler Duitsland natuurlijk.

avatar van Kondoro0614
Een op het eerste gezicht best onderhoudende film, zo lijkt ‘The Book Thief’ al snel positief de boeken in te gaan ( ). Toch na maten de film wat doorspeelt kom ik er toch achter waarom deze film een niet al te goeie herinnering aan mij heeft achtergelaten, de film word na een tijdje best langdradig, véél van het zelfde zonder enige sfeer. Toch vond ik de acteerkunsten redelijk, in mijn ogen deed inderdaad Sophie Nélisse het beste qua acteren, en dat voor iemand die kinderen normaal niet leuk vind in films.

De acteerprestaties waren niet al te best in deze film, vooral van Emily Watson kreeg ik een punthoofd. Niet puur omdat ze een best wel strenge rol had gekregen in deze film als Rosa Hubermann maar, ze kwam best slecht over en was aardig slecht. Geoffrey Rush vond ik persoonlijk wat leuker in deze film maar ook hij kwam een beetje het zelfde over als Emily. En zoals ik al zei deed in mijn ogen Sophie Nélisse het, het beste in de film.

Ik denk lichtelijk wel waar het een beetje vandaan komt, dat ik de twee ontzettend slecht over vond komen. Dat is namelijk de slechte keuze van Brian Percival geweest om de twee als een soort Duitsers over te laten komen, en dusdanig met een soort accent moeten praten. Daarbij praten ze gewoon in de hele film Engels, ik weet dan zo niet of hun weeskindje (Sophie) Engels was, dit is me wat ontschoten. Maar, wat kwam dit ontzettend amateuristisch over zeg! Ook het irritante gedoe dat ze constant Duitse woorden in hun zinnen roepen: ‘Saumensch’, ‘Ja’ en ‘Nein’ zijn toch wel de woorden die je zoal tegen kan komen, en daar werd ik niet bepaald blij van. Doe dan alles Duits of alles Engels, maar niet zo verkakt als hoe dit nu klonk!

De setting is keurig, zoals ik al zei zag het er erg strak uit. We volgen de tijden van de oorlog, op komst en ondergang van het Derde rijk in Duitsland. Onder andere de propaganda beelden die we volgen als in het zien van de grote vlaggen met de swastika’s erop en het aanbidden van de grote leider. Daarna zien we Duitsland in tijden van oorlog, schuilen en het leven in angst. Waarop we zien dat de Derde rijk was verslagen en de Amerikanen hun intrek hebben gemaakt in het plaats waar de film zich afspeelt (wat ik ook weer ben vergeten). De deportatie van de Joden en zelfs een schuilplaats bieden aan een joodse jongen worden hier in beeld gebracht, dit was prima.

Het verhaal was prima. De familie Hubermann nemen een kind in huis wat hun ‘dochter’ word. De familie leeft tijdens oorlogstijden en ze kunnen haar het beste vermaken door het lezen van boeken. De film staat in het teken van boeken, daardoor ook de titel. Op een dag moeten ze alle boeken verbranden en besluit Liesel er eentje uit te halen, eentje te stelen wat te strengste verboden is volgens de nazi’s, ze werden tenslotte verbrand. Eenmaal thuis aangekomen blijkt het ook nog eens dat ze een onderduiker in bescherming moeten nemen en loopt de film zo rustig door. Een onderdrukte bevolking wat leeft in oorlogstijd, met een gezin wat moet zien te overleven en uiteindelijk dood gaat door een verrassingsaanval nadat er een bom op hun huis valt, speciaal word het nergens.

Al om al, een onderhouden film die nergens echt spannend weet te worden maar voor zo tussen door en qua setting best prima weet te verassen. Zo vond ik het wel gaaf ze het volkslied van nazi-Duitsland hardop aan het meezingen waren, en in volle glorie 'Sieg Heil' riepen.

avatar van Shadowed
Aardig.

Meer een soort tienerfilm in de oorlog. De film is nergens echt schokkend en lijkt dat ook niet echt te willen, maar deze boekverfilming kent niet alleen maar softe momenten. Oorlogsdramas zijn in het algemeen niet helemaal mijn ding, maar af en toe pakt het weleens leuk uit.

Nelisse is goed gecast als Liesel, die ook echt een schattige charme uitstraalt en waarmee je eigenlijk vanaf het begin al sympathie voor hebt. Ook de ouders en Rudy doen het prima. De film is in het algemeen een prima film die wel saaie momenten kent.

Het einde is wel sterk, maar in het algemeen laat de film net iets te weinig echte oorlogsgruwel zien waarmee je het zware leven niet helemaal kan voelen. Dat doen andere films wat mij betreft toch wel een stukje beter.