• 153.078 films
  • 8.938 series
  • 26.802 seizoenen
  • 593.233 acteurs
  • 336.015 gebruikers
  • 8.662.757 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Book Thief (2013)

Drama / Oorlog | 125 minuten
3,29 596 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 125 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Brian Percival

Met onder meer: Geoffrey Rush, Emily Watson en Sophie Nélisse

IMDb beoordeling: 7,5 (137.330)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 27 maart 2014

  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Book Thief

"Courage beyond words."

De kleine Liesel wordt na de dood van haar jongere broertje door haar alleenstaande moeder achtergelaten bij kinderloze pleegouders. Ze kan niet lezen of schrijven, totdat haar nieuwe pleegvader haar dit leert. Te midden van de verschrikkingen van de oorlog verslindt Liesel daarop het ene boek na het andere. Ze “leent” de boeken bij de vrouw van de burgemeester. Op een dag bieden haar pleegouders onderdak aan een Joodse onderduiker...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Hans Hubermann

Liesel Meminger

Rosa Hubermann

Rudy Steiner

Max Vandenburg

Liesel's mother

Ilsa Hermann

Narrator / Death (stemrol)

Bürgermeister Hermann

Grave Digger

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Robi

Robi

  • 2270 berichten
  • 2407 stemmen

Vanaf de eerste scenes was al te zien dat we hier met een dure productie te maken hadden. Nog geen garantie voor een goede film weliswaar, maar het helpt wel. En inderdaad, de film bouwde langzaam maar mooi op. Het verhaal over een meisje dat geadopteerd werd in het Duitsland van vlak voor en tijdens de tweede wereldoorlog. Een oorlogsfilm dat wel, maar nu eens verteld vanuit het standpunt van de gewone Duitser die geen soldaat was of direct met het leger te maken had. En dat was uiteraard vele vele jaren na de oorlog een taboe. Goede Duitsers bestonden immers niet. Dus wat dat betreft is het goed dat deze kant van het verhaal ook eens belicht wordt in een mooie en goed geacteerde film. Al had de film wel iets korter mogen zijn. En had ik ook liever gezien dat de Duitsers Duits praatten.


avatar van bjerik76

bjerik76

  • 2104 berichten
  • 1545 stemmen

zeer mooie film / setting.

De cast is goed, de decors zijn zeer mooi.

Maar zoals ik vaker las, begrijp ik niet waarom er engels, Duits word gesproken, engels met een Duits accent, Duits met een engels accent...

Waar komen al die engelstalige vandaag ( eind jaren 30 notabene ) in Duitsland? het hele dorp spreekt Engels, maar hebben Duitse namen.

De gehele Duitse school is engels... zelfs de bejaarden in het Nazi dorpje spreken engels met een dan onnodig Duits accent.

Voor dit soort films is dat echt niet nodig , het maakt het juist nog realistischer .


avatar van Boenga

Boenga

  • 2264 berichten
  • 1337 stemmen

Degelijke film, met mooie setting en beelden.

Een vrij originele aanpak met een god als de verteller.

En met de drie hoofdacteurs die een fijne uitstraling hebben; de rest van de cast die aan het woord komt, doet het imho iets minder goed.

Waar ik het enigszins moeilijk mee had, maar probeer te ontzien bij het uitdelen van de sterren, is het feit dat in de eerste plaats toch een familiefilm is; leerrijk en met een belangrijke boodschap voor het jongere publiek. Maar dat is dus helaas niet waar ik aan dacht bij de drama/oorlog aankondiging die ik hier zag staan.

Een irritatie die me richting 2,5* deed gaan, maar ik probeer toch om vanuit een ander standpunt te oordelen. Ook de producent en regisseur hadden misschien liever wat anders zien staan bij 'genre' op MM en IMDb.

En:

arno74 schreef:

Helemaal mee eens joolstein.Ik word een beetje moe over die taalcommentaren bij alle films, alsof Amerikaanse acteurs nu alle wereldtalen moeten kunnen beheersen, of erger, dat men alleen van Duitse afkomst mag zijn om een film over W.O. II te maken....

Nee, natuurlijk hoeven die acteurs geen multi-linguisten te zijn; en nee, niet alleen Duisters mogen zo'n film maken of er in acteren. Maar als je 't niet spreekt, doe dan toch ook niet alsof. Het Duitse accent vond ik al totaal overbodig, maar die enkele steeds weerkerende Duitse woorden geven toch gewoon een heel fout beeld ? Het gaat gewoon om mensen die in één bepaald land één bepaalde taal spreken. Nu lijkt het of iedereen in de film buitenlander is die net de eerste woordjes - dank u, tot ziens, goeie morgen - in een andere taal aan het leren is.

Het bevestigt nog meer het idee dat dit in de eerste plaats toch een familie/jeugdfilm is; voor een publiek dat daar niet bij stilstaat.

Goed, toch 3,5*. Voor de god, en voor de mensen.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 5857 berichten
  • 3718 stemmen

Degelijke nazifilm over een Duits gezin die de NSDAP niet zo goed gezind is en zelfs onderdak biedt aan een Joodse vluchteling. Een film waar de scherpe kantjes zijn van afgevijld en die ik gerust samen bekeken zou kunnen of willen hebben met mijn 10-11 jarige dochter.

Ik ben alleen niet zo overtuigd van enkele passages. Herinner ik me het nu slecht, maar ik ben het even kwijt in welke periodes we de levensgang van Liesel zagen in de film. Ik zag Kristallnacht passeren, maar dat was in 1938 en dé boekenverbranding (in Berlijn) was in 1933. Er zullen heus nog wat andere historische momenten geweest zijn ter herhaling van deze beroemde passages, maar toch. Het bewust fabriceren van tijdsbeelden om foute suggesties te creëren bij kijkers, daar hou ik niet zo van. Het deed me denken aan de film Pearl Harbor en de slotscènes met de atoombom. Het één lijkt het gevolg van het andere, maar in werkelijkheid zat er bijna 4 jaar tussen beide gebeurtenissen.

Los daarvan wel een aandoenlijk plot waarbij Liesel centraal staat. Ook van Geoffrey Rush heb ik genoten als zorgzame vader. De film is wat verhaal betreft evenwichtig en geeft ook aan dat niet iedere Duitser zomaar blindelings Hitler of zijn partij volgde. Er zijn voor- en tegenstanders, maar ik hoorde ook liever het Duits dan het Engels in dergelijke producties. Qua beleving en authenticiteit scheelt dat toch, voor mij althans. Ook de voice-over hoefde voor mij niet perse, al is die niet overheersend.