Picnic (1956)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Joshua Logan
met William Holden, Kim Novak en Betty Field

Hal Carter is een rondzwervende charmeur die in een klein plaatsje terecht komt om een oude vriend op te zoeken. Hij wil deze eigenlijk om een baantje vragen, maar versiert 's mans vriendin. Iedereen probeert de vriendin te overtuigen dat Hal een foute kerel is, maar het blijkt niet zo makkelijk haar dat in te laten zien.

avatar van streeter
Ik vond de eerste helft heel goed, maar toen viel het voor mij een beetje uit elkaar.

avatar van henkula
ik vond het einde wel mooi, maar ik moet toegeven dat ik niet vaak dit soort films kijk.

avatar van hkoster
2 reacties. de eerste vond de eerste helft goed. de andere de tweede helft. vond de hele film de moeite waard.

avatar van Dievegge
Van de eerste reactie vind ik het zesde en het zevende woord heel goed, van de tweede reactie vind ik het vijfde en het zesde woord wel mooi.

Als fan van "Vertigo" ben ik geïnteresseerd geraakt in andere films met Kim Novak. Dit is voor mij haar op een na beste film. De tegenstelling tussen de twee zussen - de mooie en de slimme - is sterk, vooral omdat ze niet stereotiep zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
In 1999 veroverde American Beauty de wereld. In de Jaren 50 maakten ze ook al dergelijke films waarin het 'glamoureuze' leven van de iets welgesteldere / bourgeois (tweemaal modaal) werden geportretteerd en het laagje verf afbladderde of werd afgekrabd. Waar American Beauty koos voor de satire, uitvergroting en zelfspot was dát in de jren 50 helaas nog niet ontdekt. Mocht Picnic als dikke vette knipoog satire bedoeld zijn was-ie vast erg geslaagd. Met die ogen bekeken ook nog wel net om door te komen, maar omdat het ook feilloos duidelijk was dat dit allemaal serieus bedoeld was, helaas volkomen lachwekkend en grotendeels mislukt. Enkele fraaie rollen: Rosalind Russell doet wel lekker dik erbovenop en Betty Field speelt een mooie moeder. Maar Novak en Holden overtuigen nauwelijks, vooral niet hun drama-scènes.

Ik heb alle films van regisseur Joshua Logan gezien. Met uitzondering allicht van Sayonara (1957) is er niet één bij, die mij bijzonder kon bekoren.
Dat geldt ook voor deze veel te theatrale film. In mijn ogen is Susan Strasberg (Millie) de enige, die een voldoende scoort, want zelfs de vrijwel altijd betrouwbare William Holden vliegt uit de bocht. Dat Kim Novak niet kan acteren, wist ik al langer. Maar ja, die heeft andere pluspunten om in de strijd te gooien.

In de eerste plaats was William Holden te oud voor zijn rol. Maar het liefdesverhaal zelf, over jaloezie en verraad, was theatraal, fascinerend, bitterzoet en dramatisch. In vroegere tijden leefden mensen anders dan nu (de dialogen klonken dan ook verouderd), alhoewel de picknick verschillende staaltjes liet zien van onze wijze van Koninginnedag vieren; wat dat betreft is er weinig veranderd.

avatar van Mac Hammer Fan
De charmante zwerver Hal Carter arriveert op het weekend van Labor Day in een klein dorpje om Alan Benson, een oude schoolkameraad op te zoeken. Drie dames vallen voor hem, de mooie Madge die de verloofde is van zijn vriend, haar jongere zus Millie en de irritante oudere trouwlustige onderwijzeres Rosemary. Hal neemt de piepjonge Millie mee naar een lokale fuif, waar een opdringerige Rosemary hem tevergeefs probeert te versieren. Hij heeft echter meer oog voor de schoonheidskoningin Madge, die zich ook tot hem aangetrokken voelt, dit tot grote woede van Alan...
Een verhaal over jaloezie en de uiteenlopende manieren waarop mensen te maken krijgen en omgaan met eenzaamheid. Van dit destijds met twee Oscars bekroonde romantisch drama kon ik voldoende genieten zonder meer. Het is wel een filmgenre dat ik niet zoveel bekijk. Ik gaf deze prent de kans omwille van de cast, die veel bekende namen bevat. William Holden vond ik wel wat te oud om de adolescente Susan Strasberg te daten. De regiovrije Blu-ray van Twilight Time heeft een indrukwekkende breedbeeld transfer en heldere klank. Er zijn gelukkig (Engelse) ondertitels. Ik denk dat de film bij de liefhebbers van drama en romantiek wel zal in de smaak vallen.

avatar van clubsport
Mooie film , Het liefdesverhaal tussen een nietsnut en de plaatselijke schoonheidskoningin is niet geforceerd en word redelijk goed en met genoeg geduld uitgewerkt , dat vind ik eigenlijk het sterkste punt van deze film .
Verder moet je deze film natuurlijk in het tijdsbeeld van de jaren 50 zien en als een modern sprookje
Want laten we eerlijk zijn : welke schoonheidskoningin kiest er uiteindelijk voor de zwerver zonder geld .