• 16.281 nieuwsartikelen
  • 179.783 films
  • 12.363 series
  • 34.278 seizoenen
  • 650.973 acteurs
  • 199.584 gebruikers
  • 9.412.361 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

joolstein

• 10961 berichten
  • 9076 stemmen

25 Old 37 ( 2015)

84 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 48 + 2 = 50 punten

10. 2010s Horror

Sub-genre puntentotaal: 24 +1=25

Waardering 2*'

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2015/09/RICH-MACDONALD-Jimmy-creeping-on-Amy-13-copy.jpg

"You can trust me – I’m a paramedic."

Als een regisseur van een film ervoor kiest het pseudoniem Alan Smithee te gebruiken, is dat nooit een veelbelovend teken. Dit wordt pas gehonoreerd als de regisseur kan aantonen dat de film een zodanige nabewerking heeft ondergaan, dat de film niet meer als zijn eigen werk gezien kon worden. Deze regisseur heeft dus die toestemming gehad van het regisseursgilde (DGA)

De film begint met twee jonge jongens die in een kelder spelen terwijl hun vader op een scanner hoort van een auto-ongeluk waarna ze daar in hun ambulance naar toe scheuren. Euh en dan begint de film wederom maar nu met een jongen en meisje die onder het autorijden willen vrijen....boem...ambulance en jongentjes worden groot...en veranderen in Kane Hodder en Bill Moseley...

Tja en daarna...wordt je weer voorgesteld...maar nu aan een tienermeisje met een ernstig probleem in eigenwaarde, die wordt opgelost met een boob-job en blond haar....? Banaal...wacht maar tot je de plotreden ziet...! Oh als derde op de poster staat Brandi Cyrus ja idd de zus van Miley, maar die had weinig schermtijd en nauwelijks dialoog. Och och...de film denkt dus dat sexy tieners (lees jongvolwassen die zelfs niet interessant zijn als ze halfnaakt zijn) het middelpunt van de film moeten zijn...

Hm was het niet succesvoller geweest als ze zich hadden geconcentreerd op het interessante deel; de twee broers Roy en Darryl (Hodder en Moseley)Bijna 45 minuten op de teller en dan komen die pas weer terug...Helaas worden Hodder en Moseley drastisch onderbenut. De film is eigenlijk alleen maar slecht. Alhoewel de spaarzame moorden en praktische effecten nog behoorlijk goed waren gedaan en het enige vermakelijk in de film. Best knap dat je juist het grootste gedeelte van de elementen die de meeste fun op leveren voor een horrorfilm eruit weet te houden!

alexspyforever

• 21525 berichten
  • 2328 stemmen

Shaky schreef:

Nog geen enkele keer zó weinig films gekeken tijdens de eerste week van de horrorchallenge, een enorm tijdgebrek dit jaar. Vandaag gaat ook weer niks worden; ik mag zo dadelijk de tattoostoel in voor een sessie van ruim 7 uur.... zin in, maar aangezien het mijn eerste wordt is het ook behoorlijk spannend om dan meteen zo'n groot project te gaan doen. Hopelijk wordt dit geen horror....

Nog even snel twee registraties:

17. Black Christmas (2019)

92 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 34

Subgenre: 54. Mystery

Subgenre puntentotaal: 17

(afbeelding)

Totaal overbodige remake met een hilarisch slecht gecaste Imogen Poots. Niet dat ze slecht acteert, maar om nu te zeggen dat ik geloof dat zij op haar leeftijd nog 'in college' zit.....

De film werd blijkbaar met de grond gelijk gemaakt omdat deze te woke zou zijn, een te vrouwelijke perspectief zou tonen, en bla bla bla. Mensen nemen zichzelf graag serieus. Er is natuurlijk niet zoveel mis met deze film. Het is gewoon een standaard b-filmpje. Slap verhaal, onlogische gebeurtenissen, onopvallende acteerprestaties, maar daar is ook wel alles mee gezegd. Ik snap dat het voor sommigen lekker is om mee te reizen op de hypetrein en in dit geval van de daken te schreeuwen hoe dit "letterlijk het meest debiele ooit is", maar hier is geen perron dus die trein mis ik (met liefde).

Slechte film, maar prima mee geamuseerd. 3*

7 uur amai. Wat ga je laten zetten als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3872 stemmen

Shaky schreef:

Nog geen enkele keer zó weinig films gekeken tijdens de eerste week van de horrorchallenge, een enorm tijdgebrek dit jaar. Vandaag gaat ook weer niks worden; ik mag zo dadelijk de tattoostoel in voor een sessie van ruim 7 uur.... zin in, maar aangezien het mijn eerste wordt is het ook behoorlijk spannend om dan meteen zo'n groot project te gaan doen. Hopelijk wordt dit geen horror....

Mijn laatste twee sessies duurde ook 6 en 7 uur. Valt wel mee hoor. De tijd ging verassend snel vooruit . Toi toi alvast!

Shaky

• 3737 berichten
  • 13161 stemmen

alexspyforever schreef:

7 uur amai. Wat ga je laten zetten als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Een design samen met de artist gemaakt (in twee vorige sessies). Korte samenvatting: een skull in een gebroken spiegel, een wolvenoog, en een lyric van Sammy Davis Jr., alles in Trash Polka Style.

De skull is horrorgerelateerd dus dit is geen slowchat moderators!

john mcclane 2

• 3492 berichten
  • 6579 stemmen

5. Held, 2020

FTV

Speelduur : 94 minuten

Subgenre : thriller-horror .

https://image.tmdb.org/t/p/w780/pobh994bRC3zjQWIjOWwwjhH4m4.jpg

Leek mij een leuke film , die zich met veel psychologie en technologie zou vormgeven .

Maar dat werd het niet .

De twist zag ik halverwege aankomen , en het deed me weinig .

Had meer ingezeten .

Splinters

• 2631 berichten
  • 1391 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Eli, 2019 is mijn 2e inzending. Leuke film, 3,5*. De film is bovendien relatief kort dus de fanatiekelingen, en dat zijn er nogal wat, kunnen hem nog snel meepakken. Ik heb in ieder geval 4 punten in de pocket en daarmee ben ik volgens mij aardig in de race voor de rode lantaarn of de poedelprijs.

Eli (Film, 2019)

Nummer 3 is Spell, 2020. De volgende film die goed is bevallen. 3,5*. Cijfermatig heb ik deze challenge weinig te klagen. Twee punten erbij maken 6 punten. Ik ga hard.

Spell (Film, 2020)

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2939 stemmen

28 The Greasy Strangler (Film, 2016)

93 minuten

FTV(2punten)

Puntentotaal: 56 punten

Subgenre: 28. Comedy horror

Themaklassement: 28 punten

Eigen score: 3.5*

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5898c482e58c62ed8ad05b2e/1564411190648-YH8QL1PVWM63728YHG1I/greasy-strangler-reviewed-explained.jpg?format=1500w

"I don't care if he shits the bed, I'll just rub it on my chest" Heerlijk droge horror/komedie met wel een heul bijzondere killer. Het is net alsof iedereen in deze film bewust zo'n 60IQ heeft gekregen. De dialogen zijn echt geweldig lame, het plot is vrij ludiek, en de personages zijn op z'n minst memorabel xD. Enige mankementje is dat na zo'n 70 minuten de rek er wel een beetje uit is, gelukkig duurt hij niet veel langer. Enkel een aanrader voor lui met bijzondere humor.

29. Constantine (Film, 2005)

121 minuten

(FTV) 2punten

Puntentotaal: 58 punten

Subgenre: 72. Superhero horror

Themaklassement: 29 punten

Eigen score: 3*

https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d39e718d8ec690001509614/1671990876629-08M974GIUHW3VAS5D90N/Constantine06.png?format=1000w

Geinig om een keer gezien te hebben. Ik ben best wel fan van Weisz en ondanks dat het geen geweldige performance is (van beide niet) is het prima wegkijksuperheldenvoer. Overwoog zelfs nog een halfje hoger omdat er verder geen irritante subplotjes in zaten. Film duurt wellicht wat lang, maar binnen het superhelden genre is het nog vrij aan de korte kant. Was ook geen probleem, film verveelt niet en kijkt zoals gezegd makkelijk weg. Niet meer niet minder.

joolstein

• 10961 berichten
  • 9076 stemmen

Threeohthree schreef:

The Greasy Strangler (Film, 2016)[ Enkel een aanrader voor lui met bijzondere humor.

“bullshit artist”

John Milton

• 24269 berichten
  • 13444 stemmen

Pff de drukke avonddienst zit erop. Niets kunnen kijken tijdens voor of tijdens mijn werk (7 minuten over mijn hele dienst, poehpoeh), snel nog een horrortje erin! Een hele dag geen enkele registratie kan niet, voor je het weet gaat Alexspy denken dat mijn filmdip zich reeds aandient

But first, I'm going to have a little drinky....

https://i.ibb.co/v4CW724/viking.jpg

Shaky, dit is ook horrorgerelateerd hoor. Die Viking Scars waren schijnbaar niet iets om je neus voor op te halen, hoor ik. Best heftig.

Oh ja. niet vergeten te smeren, die nieuwe Tat. Het gaat enorm jeuken als dat 'wondvocht' van de naaldperforaties opdroogt en korstjes wordt. Keep at it, echt belangrijk. Ik heb dat een klein beetje opgeprutst destijds, en tijdens Gladiator in de bios (yes it was a while ago) mijn verse tattoo tot bloedens toe open gekrabt omdat ik helemaal gek werd. En nee. Daar wordt hij niet mooier van. Wel expressionistischer, misschien.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2939 stemmen

joolstein schreef:

(quote)

“bullshit artist”

Ja hoe bedenk je het xD. "You're a smoothie with the ladies" of "hooty tootie disco cutie" en de hele tijd daar maar met z'n blote snikkel (door de wasstraat) rondlopen. Ik ging echt stuk. Mooi dat je hem ook kon waarderen.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2939 stemmen

John Milton schreef:

Pff de drukke avonddienst zit erop. Niets kunnen kijken tijdens voor of tijdens mijn werk (7 minuten over mijn hele dienst, poehpoeh), snel nog een horrortje erin! Een hele dag geen enkele registratie kan niet, voor je het weet gaat Alexspy denken dat mijn filmdip zich reeds aandient

But first, I'm going to have a little drinky....

(afbeelding)

Shaky, dit is ook horrorgerelateerd hoor. Die Viking Scars waren schijnbaar niet iets om je neus voor op te halen, hoor ik. Best heftig.

Nice one! Da's mijn go-to Whisky! enjoy

John Milton

• 24269 berichten
  • 13444 stemmen

Mijn go-to was altijd Oban, maar die is zo onaangenaam duur geworden. Deze is inderdaad prima, en lag in de aanbieding bij de Gall terwijl ik wachtte op Miss Milton die de bruna in wilde. Tsja, je weet zelluf.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2939 stemmen

John Milton schreef:

Mijn go-to was altijd Oban, maar die is zo onaangenaam duur geworden. Deze is inderdaad prima, en lag in de aanbieding bij de Gall terwijl ik wachtte op Miss Milton die de bruna in wilde. Tsja, je weet zelluf.

Oban ook wel nice ja, ben nog in hun destillery geweest toen ik in Schotland studeerde. Was absoluut de moeite (mja eigenlijk vooral als je in de buurt bent want het is vrij klein), maar goed hun whisky is nu wel duur geworden ja. Net als mijn vroegere favoriet Dalmore. Ik drink tegenwoordig iets minder en vind zodoende Highlander wel een fijne. Wel een beetje een labrador, mja soms is dat precies waar je behoefte aan hebt .

ikkegoemikke

• 3451 berichten
  • 4958 stemmen

28. Bad Dreams (1988)

80 minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 56

Subgenre: 63. Religion & Sects Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 19 + 23 + 27 + 44 + 46 + 52 + 63 + 65 + 83)

Themaklassement: 27 punten

Eigen rating: 2*

https://thestopbutton.com/wp-content/uploads/2020/01/bad-dreams-1988-tt0094701.jpg

Matige horror die me wel enorm deed denken aan "A nightmare on Elm street". Nergens echt spannend en een prijs voor originaliteit zal het ook niet winnen. De reactie van de politieinspecteur op het einde was zo ongelofelijk ongeloofwaardig en compleet belachelijk.

alexspyforever

• 21525 berichten
  • 2328 stemmen

9. Diary of a Madman (Film, 1963)

96 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 16 + 2 = 18

Thema: 31. Demons / Devils / Possession

Themaklassement: 9 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZmEwZTE3OGUtMDRkNC00OGViLThkNDUtMzZjMjk5M2VkMTAxXkEyXkFqcGdeQXVyMTk2MzI2Ng@@._V1_.jpg

Naar een verhaal van Guy de Maupassant, interessant om weten dat die zich ook aan horror heeft gewaagd. Het gaat hier om een horla, een soort evil spirit die hiervoor telekinese aanwendt alsook zijn wil kan opleggen aan zijn slachtoffers waardoor die zelfs over kunnen gaan tot moord. Slachtoffer is magistraat Simon Cordier die ook zijn eigen demonen heeft uit het verleden (zoontje overleden, zijn echtgenote pleegde zelfmoord). De rol van de magistraat wordt ingevuld door Vincent Price en dan weet je al dat hij soms matige films naar een hoger niveau kan tillen. Dat is hier niet anders. Voor de tijd wel fijne effecten. Best van genoten.

Collins

• 7378 berichten
  • 4371 stemmen

6. The Devil-Doll (1936)

79 minuten

FTV : 2 (Totaal: 12)

Subgenre: 62. Revenge Horror

Themaklassement: + 1 (Totaal: 6)

Eigen waardering: 3*

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Devil-Doll-1936.jpg

De voorlaatste film van Dracula-regisseur Tod Browning is een wraakfilm die is opgeleukt met wat sprookjesachtige elementen. De speciale effecten zijn (zeker geplaatst in de tijd) wel bijzonder goed gelukt. The Devil-Doll is dan ook een film waarbij je steeds reikhalzend uitkijkt naar de speciale effecten. De rest is aardig maar niet bijster interessant.

Collins

• 7378 berichten
  • 4371 stemmen

7. Warlock (1989)

103 minuten

FTV : 2 (Totaal: 14)

Subgenre: 40. Fantasy, Dark Fantasy & Fairy Tale Horror

Themaklassement: + 1 (Totaal: 7)

Eigen waardering: 3,5*

https://bocadoinferno.com.br/wp-content/uploads/2022/08/Warlock-1989-2.jpg

Warlock verbindt heel leuk fantasy elementen met een prettige horroratmosfeer. Denk bij het woord horror vooral niet aan slasherachtige taferelen. Alleen de sfeer doet horrorachtig aan. Die is duister en spookachtig. Een Middeleeuwse heksenjager maakt jacht op een Middeleeuwse mannelijke heks in het Amerika van 1989. Het verhaal is best leuk en af en toe zelfs een beetje spannend. Het tempo ligt niet erg hoog, maar er gebeurt genoeg om je blijvend te amuseren. De jaren 80 vibe, de houterige effecten, het gemakkelijk verteerbare verhaal en de fijne personages maken van Warlock een vermakelijke beleving.

Shaky

• 3737 berichten
  • 13161 stemmen

19. Neon Maniacs (1986)

91 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 38

Subgenre: 52. Monsters

Subgenre puntentotaal: 19

https://2.bp.blogspot.com/-Y6R91o5vt_o/W-05_3LJAnI/AAAAAAAA7aY/mNUgwOpx4iMpqd-Lt8XuPZvsLM1Ret9uwCLcBGAs/s1600/Screen%2BShot%2B2018-11-07%2Bat%2B6.43.08%2BAM.jpeg

Leuke ongein over allerlei verschillende monsters die zonder fatsoenlijke uitleg mensen aanvallen. Veel foutjes en onlogische gebeurtenissen maar fijn cheesy en ik ben sowieso fan van de non-CGI films. Lekker kennis en kunde van make-up effects gebruiken met je team ook al ziet het eindresultaat er niet heel geloofwaardig uit, dat computergestuurde werk is dan toch een pak minder. Hulde aan het vakmanschap van mensen als Tom Savini*!

3*

(*disclaimer: deze film haalt het niveau van Savini bij lange na niet)

Dentheman

• 492 berichten
  • 645 stemmen

15: Ghostland (Film, 2018)

Speelduur: 91 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 28

Subgenre: 47 - Home invasion

Themaklassement: 15 (afgevinkt - 1, 2, 3, 9, 11, 27, 38, 47, 56, 57, 60, 69, 75, 80 en 81)

Review: Ik vond dit een hele goede film. Tuurlijk, zitten wat clichés in en hier en daar wat jumpscares waar je ze toch wel aan ziet komen, maar al met al vond ik de twist die erin zat en het beangstigende van de situatie waar de meiden zich in bevinden toch erg goed vorm gegeven. Dissociatie om een traumatiserende ervaring de baas te kunnen, ik weet niet of het in het echt ook zo gaat als in deze film (vanuit mijn werk hoor ik wel eens dat het meer een out-of-body-experience is/kan zijn), maar desalniettemin prima gebruikt in mijn optiek. Minpuntje is voor mij wel de situatie tegen het einde van de film, ik zal niets verklappen voor diegenen die hem nog moeten zien, maar dat vond ik dan weer redelijk "hollywood"...

Waardering: 4

https://i.postimg.cc/2SL3xxRM/incident-in-a-ghostland.webp

John Milton

• 24269 berichten
  • 13444 stemmen

37. Saam Gaang Yi (2004)

126 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 74

Subgenre: 17. Anthology Horror (Voltooid: 1-17, 23, 45-63)

Themaklassement: 37 punten

https://image.tmdb.org/t/p/w780/gTyVZH8Cipil3G2DW0zBw8cwAlA.jpg

Gisteravond begonnen, maar na twee van de drie shorts was de cookie gone, zoals we dat thuis zeggen. Zelfs John Milton moet slapen.

Three... Extremes was ik al een tijdje benieuwd naar, en hij stond al jaren op de watchlist. Een anthology bestaande uit drie korte films uit Hong Kong, Zuid-Korea en Japan, Geregisseerd door niemand minder dan Fruit Chan (segment Dumplings), Park Chan-wook (segment Cut) en Takashi Miike (segment Box). Chan zou datzelfde jaar met Dumplings (2004) ook een feature film van dit verhaal uitbrengen, die ik later nog zal kijken voor deze challenge. Ik kom daar overigens net achter, ik had geen idee dat er daarvan een korte versie in deze anthologhy zat. Wel benieuwd of ze gemonteerd zijn uit hetzelfde bronmateriaal, of er later toe besloten is een langspeler op te nemen met dezelfde cast. Daar kom ik op terug.

Zo door de reviews gaand, lijkt er geen consensus te zijn of de Park Chan-Wook of Dumplings beter is, maar opvallend veel users geven aan dat van de drie segmenten Takashi Miike's Box de sterkste is van de drie. En John Milton is het daar saai genoeg helemaal mee eens. Miike blijft me wel verrassen als filmmaker, en blijkt een talent dat even makkelijk de meest gonzo shit op het scherm kan doen verschijnen, als de ingetogen, poëtische beeldtaal van dit segment. De regisseur lijkt ons en zijn collega filmmakers bijna een spiegel voor te houden, die toont dat wat je niet ziet (maar wel vreest) veel creepier is dan wat je wel snel laat zien. We zijn inmiddels zo gewend dat een stilstaand meisje in een deuropening, of onnatuurlijk staand met haar gezicht tegen de muur, zich vergezeld van een hard geluid opeens omdraait, en afspringt op de degene die haar benaderde. Maar Miike laat overtuigend zien dat het beter kan zijn om het unheimische vast te houden, dan die spanning door een jump scare te releasen.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/91ZpV7m8amb9RaocFAHth8E4IUE.jpg

Mysterieus, sensueel en fascinerend, noemt joolstein dit segment; een statement dat ik volledig kan onderschrijven. En ik ben andermaal overtuigd dat ik toch echt nog steeds meer Miike moet zien. Mijn teller staat pas op 8 films, 9 als we Kuroi Ame (1989) meetellen. Rookie numbers, onderhond zag 88 films van Miike.

Dumplings: 3,2*

Cut: 2,8*

Box: 4*

- - - - - - - -

Saam Gaang Yi (2004) - 3,5*

Shinobi

• 4305 berichten
  • 2552 stemmen

Ver zal ik niet komen, maar laat ik dan ook maar even een duit in het zakje doen. Het themaklassement is mij iets te veel, dus dat sla ik ditmaal over.

#1. The Nun II (Film, 2023)

110 minuten

FTV - 2 punten

Puntentotaal: 2 punten

https://i.imgur.com/FCT5OSO.jpg

Het eerste deel vroeg nou niet echt om een vervolg, maar de melkkoe die The Conjuring Universe heet, moet uiteraard tot de laatste druppel worden uitgemolken. 'The Nun II' is iets beter dan het eerste deel, maar voor de liefhebber is hier niets nieuws onder de zon te vinden.

Noodless

• 10062 berichten
  • 6190 stemmen

21 Kingdom: Ashin-jeon (TV Movie 2021) - IMDb

92 min.

FTV ( 2punten )

Puntentotaal : 40

Subgenre : 20. Asian Horror

Subgenre klassement : 20 punten

waardering : 2*

https://static1.cbrimages.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/08/Kingdom-Ashin-of-the-North.jpg

Aardig gegeven, maar veel te langdradig uitgewerkt zonder enige spanning. De uiteindelijke wraak waarover het eigenlijk gaat zie je pas in het laatste fragment dat uitnodigt voor een vervolg. De film weet niet echt te boeien. 4/10

Noodless

• 10062 berichten
  • 6190 stemmen

22 Tower of London (Film, 1962)

79 min.

FTV ( 2 punten )

Puntentotaal : 42

Subgenre : 59. Period & Historical Horror

Subgenre klassement : 21 punten

waardering : 3,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/9f7UO3XXO5mXZbTGkOSRTUnVy5p.jpg

Vincent Price ontgoochelt niet vaak in films en ook hier weet hij een geweldige egoïstische schurk neer te zetten met een psychopatisch kantje. De prachtige zwart-wit beelden en de kille sfeervolle locaties in het kasteel zorgen voor een uitstekende sfeer. De film heeft ook een paar effectieve horrorelementen zoals de scène met de rat en Mistress Shore die gefolterd wordt. 7/10

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3872 stemmen

Threeohthree schreef:

Ja hoe bedenk je het xD. "You're a smoothie with the ladies" of "hooty tootie disco cutie" en de hele tijd daar maar met z'n blote snikkel (door de wasstraat) rondlopen. Ik ging echt stuk. Mooi dat je hem ook kon waarderen.

Die wasstraat scènes zijn er inderdaad die je nooit meer vergeet

madmadder

• 371 berichten
  • 3066 stemmen

Vandaag brak van personeelsfeest dus perfecte dag om eens te beginnen met deze horror challenge. Het zou zomaar kunnen dat ik door deze challenge mijn kijkdoel van 200 films dit jaar ga halen.

1. My Bloody Valentine (1981)

90 minuten

FTV (2 punten)

Subgenre: 69. Slasher Horror (1 punt)

Waardering: 2,5*

https://www.themoviedb.org/t/p/original/dpzt9sJQ6ZPN3ksYmGGh4RyDNiQ.jpg

Twintig jaar na een vreselijk ongeluk in een mijn durft de plaatselijke bevolking het weer aan om Valentijnsdag te vieren. Dat hadden ze beter niet kunnen doen, want er is iemand die het daar niet helemaal mee eens is en het op een moorden zet.

Deed me best denken aan The Prowler, zeker ook vanwege het uiterlijk van de seriemoordenaar, maar The Prowler vond ik toch een pak spannender en interessanter. Ik zit dus momenteel een beetje in de 80s slashers en waar ik The Prowler tot nu toe als één van de hoogtepunten uit die periode beschouw, vind ik My Bloody Valentine net wat zwakker dan zijn collega-slashers.

Desalniettemin heel aardig vermaak. Ik dacht overigens altijd dat de shoegazeband My Bloody Valentine hun naam had van deze film, maar blijkbaar wisten ze nooit van het bestaan van deze film af toen ze de bandnaam verzonnen.

2. Werewolf By Night (2022)

52 minuten

FTV (2 punten)

Totaal: 4

Subgenre: 83. Werewolves (1 punt)

Totaal subgenreklassement: 2

Waardering: 3,5*

https://www.themoviedb.org/t/p/original/rhIMDeJcYIlC0vgWFceh2B4sYuy.jpg

Marvel volg ik al jaren niet meer, maar deze kwam ik toevallig tegen toen ik zocht naar recente horrorfilms. Positief verrast moet ik zeggen, want dit is zeker wel een sfeervol filmpje en voelt toch net wat anders aan dan wat ik van ze gewend ben.

Het verhaal boeide me niet al te veel, maar ik heb wel genoten van het stemmige zwart-wit, het donkere sfeertje waarbij zelfs af en toe een spatje bloed te ontwaren valt en de geslaagde symbiose tussen klassieke oude horror en hedendaagse film. Voelde wel fris aan, dit filmpje.

Next stop: The Human Centipede 2

Brabantze

• 374 berichten
  • 2795 stemmen

30. The Return (2020)

90 minuten

FTV: 2 punten (totaal: 60 punten)

Eigen rating: 1,5*

Vond deze film niet echt geweldig. Zag er ook allemaal behoorlijk nep uit. Jammer!

https://image.tmdb.org/t/p/w780/1L3VYHYvYiepyhfOjNlKoHJmjOt.jpg

Rodger, een goede student, keert met twee vrienden huiswaarts na de dood van zijn vader. In zijn huis krijgen ze echter te maken met vervelende gebeurtenissen. Rodger wordt tevens geplaagd door een bovennatuurlijke entiteit, die hij nog kent uit zijn kindertijd. Rodger en zijn vrienden moeten er alles aan doen om in leven te blijven.

31. Odds Are (2018)

Op IMDB staat deze ook bij het genre Horror

102 minuten

FTV: 2 punten (totaal: 62 punten)

Eigen rating: 2,0*

Film begon op zich wel goed, maar vond het plot toch ietwat zwakjes en het werd een klein beetje 'eentonig'.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/uiryHr8woQM6sHr0hiCSO7oXJ2V.jpg

Drie studenten spelen een uitdagend spel genaamd: ‘kansen zijn...’ Het barst snel uit in een nachtmerrie voor de deelnemers die zich gevangen voelen in een onvoorstelbaar web van misleiding en overleving. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

32. No One Will Save You (2023)

93 minuten

FTV: 2 punten (totaal 64 punten)

Eigen rating: 3,0*

Vond dit eigenlijk best wel een vermakelijk filmpje. Vooral de eerste helft was best spannend en ik vond de aliens ook wel gaaf (plus hoe ze met elkaar communiceerden).

https://img.hulu.com/user/v3/artwork/9e96f51e-6806-4306-9773-e96b68d25305?base_image_bucket_name=image_manager&base_image=47173503-6801-4297-8ebe-684b2895ad93&region=US&format=jpeg&size=952x536

De creatieve en getalenteerde jonge vrouw Brynn Adams is vervreemd van haar gemeenschap. Eenzaam, maar altijd hoopvol, vindt Brynn troost binnen de muren van het huis waar ze is opgegroeid, tot ze op een nacht wordt gewekt door vreemde geluiden van onmiskenbaar buitenaardse indringers. Wat volgt is een actievolle confrontatie tussen Brynn en een groep buitenaardse wezens die haar toekomst bedreigen en haar dwingen om met haar verleden om te gaan.

33. Matriarch (2022)

85 minuten

FTV: 2 punten (totaal: 66 punten)

Eigen rating: 2,5*

Wat een rare film was dit! Hij is ook redelijk traag, maar er hangt wel een hele aparte en mysterieuze sfeer en dat vind ik altijd wel tof. Naarmate de film vordert, wordt het steeds raarder en het einde was echt 'wtf'. Maargoed... niet heel geweldig, maar ook niet super slecht dus.

https://image.tmdb.org/t/p/w780/3neN1QM19jqLqZ95cWfMurmRScj.jpg

Nadat ze bijna het leven liet na een overdosis ontvlucht Laura de hoge werkdruk van de reclamewereld en keert ze terug naar haar moeder Celia. Moeder en dochter zijn van elkaar vervreemd, maar Laura hoopt dat haar verblijf in het Brits dorpje haar de nodige rust zal bezorgen. De dorpelingen blijken echter een geheim te bewaren dat ook haar familie aanbelangt.

madmadder

• 371 berichten
  • 3066 stemmen

3. The Human Centipede 2 (2011)

90 minuten

FTV (2 punten)

Totaal: 6 punten

Subgenre: 77. Torture Horror (1 punt)

Themaklassement: 3 punten

Waardering: 4*

https://www.themoviedb.org/t/p/original/G84ByKlDQEvimps3lU7sBzHtEW.jpg

Stond al lang op mijn lijstje om te zien, want had zo het vermoeden dat dit mijn soort horror ging zijn. Ik houd in de kunsten nu eenmaal van extremen en van dingen die ik nog nooit eerder heb gezien en wat dat betreft kwam ik zeker aan mijn trekken bij deze film. Hij is vrij walgelijk (maar het eerste uur heb ik toch ook nog kunnen overpeinzen welke Chinese gerechten ik vanavond ga afhalen, dus toen viel het allemaal nog wel mee) en belachelijk (vaak wist ik niet zo goed of ik nou moest walgen of lachen, ik ging vaak maar voor een combinatie van die twee), maar weet precies te doen wat het beoogt (shockeren) en doet dat met verve.

Ik vond eigenlijk alles wel goed: de opbouw, de keuze voor zwart-wit, de achtergrond van de pervert (al valt er natuurlijk niet te spreken van diepgang, maar dat hoeft ook helemaal niet) en hoe en wanneer de gore in beeld gebracht werd. Speciale vermelding ook nog voor de muziek / geluidsband die extreem doeltreffend was en die voor mij de film naar een hoger niveau tilde. Ja, erg blij deze gezien te hebben.

Next stop: The White Reindeer

3. The Thing (1983) (Met pap)

109 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 6

Subgenre 25: Body Horror (Afgevinkt: 68, 23, 25)

Themaklassement: 3

Datum: Woensdagavond 20 september

Persoonlijke waardering: 8/10

Ik kan weer een grote klassieker van mijn lijst afvinken. Mijn pa twijfelde of hij hem wel of niet ooit had gezien, dus we hebben hem aangeslingerd op SkyShowtime en dat was een heerlijk zit van een kleine 2 uur. John Carpenter weet een heerlijke spanning op te bouwen, waar veel mensen zeggen dat ¨retespannend¨ vind ik dat persoonlijk wel meevallen, maar het is zeker kwalitatief een zeer goede film. Cast speelt sterk en het einde zonder compromis was goed gedaan. Is het ding er nog? Is het ding uitgeroeid? Heerlijk 4*

PS: Threeohthree Haal je vlag maar weer naar binnen, je bent niet de laatste op deze aardkloot die z´n klassiekers nog niet kent. Child´s Play ga ik ook binnenkort kijken voor de challenge.

4. The Strangers (2008) (met 4 vrienden)

85 minuten

FTV: 2

puntentotaal: 8

Subgenre 48: Home Invasion (afgevinkt: 68, 23, 25, 48)

Themaklassement: 4

Datum: Vrijdagavond 22 september

Persoonlijke waardering: 2/10

¨Wat een klotefilm! Hahaha!¨ Dat dachten ik en mijn vrienden unaniem toen de aftiteling begon.
Geklungel hier, domme actie daar (natuurlijk de meeste door de vrouw ) en uiteindelijk was er geen enkel motief waarom ze het stel aan de kant wouden ruimen. Het acteerwerk was niet tergend slecht, maar af en toe wel lachwekkend. Moet je ook voor lief nemen meestal bij een horrorfilm.

Niet de slechtste film ooit, maar wel vuilnis 1*

Theunissen

• 12294 berichten
  • 5527 stemmen

7. Twentynine Palms (2003)

119 minuten

FTW (2 punten)

Puntentotaal: 9 + 2 = 11 punten

Subgenre: 67 (Silent Horror)

Themaklassement: 7 punten

https://deeperintomovies.net/journal/image20/palms1.jpg

Deze huiveringwekkende liefdestragedie heb ik gezien omdat ik dacht dat het ook een horrorfilm zou zijn (op "IMDb" krijgt de film namelijk het predicaat Drama / Horror), maar Horror is hier eigenlijk niet op zijn plaats, op twee heftige scènes op het einde misschien na dan. "Twentynine Palms" is vooral een ongemakkelijke, opzettelijk onaffe en onduidelijke roadmovie, waarin een Amerikaanse man en een Oost-Europese vrouw (die overigens in de hele film alleen maar Frans praat) continue neuken en ruziën en waarbij afstandelijkheid en hysterie elkaar afwisselen. Er zit eigenlijk geen verhaal in "Twentynine Palms" en er zijn ook slechts twee personages en die heten ook gewoon David en Katia, net als de acteurs in het echt.

De plot van "Twentynine Palms" is zo uitzonderlijk afschuwelijk van zeggingskracht dat je als kijker nog lang kan nadenken over de vraag of deze film betiteld kan worden als een geniaal meesterwerk of een oersaaie stijloefening. Ik zit er eigenlijk tussenin, want ondanks dat er eigenlijk geen verhaal is, het langdradig is en er eigenlijk nauwelijks iets gebeurt, heb ik me er toch mee vermaakt.

De vertelling van de film gebeurt in een tergend langzaam tempo, omdat de beelden lang en traag zijn. Dit vergt het uiterste van je als kijker. Minutenlang wordt de auto van David door het schitterende woestijnlandschap gevolgd, zonder dat er werkelijk iets gebeurt. De twee geliefden zitten ook langdurig zwijgend in de auto of liggen op bed en zeggen af en toe wat tegen elkaar met wat nietszeggend gemompel.

Aangezien David en Katja weinig met elkaar praten en dat wat er wordt gezegd geen enkele diepgang lijkt te hebben, moet de film het vooral hebben van de vele fraaie beelden, de sfeer, de opwinding en de dramatische ontknoping en dat laatste komt eigenlijk gewoon uit de lucht vallen en zal niemand zien aankomen. Daarvoor lukt het maar niet echt meegevoerd te worden door het verhaal. Er gebeurt in circa de eerste 100 minuten van het verhaal simpelweg te weinig om echt te kunnen boeien. Door de minimale aandacht voor dialogen kom je als kijker ook nagenoeg niets te weten over de karakters en hun achtergronden. Om een beeld te krijgen van hen moet je als kijker het doen met een paar opmerkingen waaruit een diepere betekenis zou kunnen worden afgeleid en die iets zouden kunnen zeggen over de achtergronden en drijfveren van de personages.

De scène op het einde deed me overigens denken aan de film "Deliverance (1972)", waarin subtiele botsingen tussen natuur en techniek, primitieve emoties en een dun laagje beschaving de hoofdpersonen op een kale en confronterende manier op zichzelf en hun instincten terugwerpen.

https://1.bp.blogspot.com/-vFDhXj4D-xU/YMVGbVomgAI/AAAAAAABNbM/YmtYII8HwFkfBK8rS64dqiKjBbRSA2-IACLcBGAsYHQ/s550/VideoToGif_GIF%2B%252837%2529.gif

Beiden hoofdrolspelers deden het wel verdienstelijk, waarbij de debuterend filmacteur David Wissak de goedmoedige, seksbeluste en neurotisch-agressieve David speelt. De Russische Katia Golubeva speelt de ietwat egoïstische vrouw Katia die alleen Frans praat. Tekstueel wordt er weinig van hen verwacht, maar qua beeldvullende stiltes en lichaamstaal des te meer en wat dat betreft passen ze goed bij elkaar en in deze film. Katia Golubeva is gelukkig ook een aantal keren naakt te bewonderen.

https://i1.wp.com/www.zorg.video/wp-content/uploads/2015/01/Yekaterina-Golubeva-nude-bush-real-sex-Twentynine-Palms-2003-hd1080p-6-1024x435.jpg

https://i2.wp.com/www.zorg.video/wp-content/uploads/2020/04/Yekaterina-Golubeva-nude-full-frontal-explicit-sex-Twentynine-Palms-2003-HD-1080p-BluRay-REMUX-017.jpg

Duidelijk is wel dat regisseur Bruno Dumont je als kijker met deze film zeer nadrukkelijk aan het denken heeft willen zetten en absoluut niets cadeau heeft willen geven. De vraag gedurende bijna de hele film is echter waartoe de regisseur ons tot nadenken wil aanzetten. Pas aan het einde vindt er een indringende, gruwelijke en uiterst gewelddadige gebeurtenis plaats, waardoor de essentie van de film opeens wordt blootgelegd. Dan blijkt dat hij een film heeft willen maken over macht, seksueel misbruik en de verwoestende werking hiervan op slachtoffers.

alexspyforever

• 21525 berichten
  • 2328 stemmen

10. The Evil of Frankenstein (Film, 1964)

86 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 18 + 2 = 20

Thema: 65. Sci-fi Horror

Themaklassement: 10 punten

https://flxt.tmsimg.com/assets/p4601_v_h8_ae.jpg

Kennelijk het derde deel van de Frankenstein Hammer films. Na een begin dat veel leek op het origineel keert baron Frankenstein met zijn helper weer naar zijn geboortedorp waar hij zijn originele creatie terugvindt ingevroren. Hij roept de hulp van een hypnotiseur om het monster weer actie te laten ondernemen. Hij maakt hier misbruik van en laat het monster stelen en enkele mensen vermoorden. Probleem is het trage tempo en weinig actie. Het lijkt ook teveel op een herhalingsoefening. Wel een leuke rol voor Katy Wild als het doofstomme bedelaarsmeisje. Het monster zag er niet zo geweldig uit alsof zijn voorhoofd was ingespoten met botox.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.