• 10.937 nieuwsartikelen

Met onder meer: Taissa Farmiga, Jonas Bloquet en Storm Reid

Gesproken taal: Spaans en Engels

Releasedatum: 7 september 2023

Plot The Nun II

Zuster Irene heeft de confrontatie met de demon Valak overleefd en leidt een anoniem leven in een Italiaans klooster. Maar ook Valak is ontsnapt en heeft bezit genomen van Irenes goede vriend Maurice. Nu kan ze niet anders dan ingrijpen. Deze keer krijgt zij hulp van een non in opleiding.

Social Media

Alle Media

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Corcicus schreef:

Het staat je vrij om The Nun beter te vinden dan Talk to me, maar dat die laatste behoorlijk origineel aan de slag ging met een uitgemolken thema, staat toch gewoon niet ter discussie? Geesten oproepen als party drug. Vertel mij waar je dit al eerder hebt gezien? Zo niet toch een vrij fris gegeven, lijkt me. Dit in schril contrast met het verhaal van the Nun dat toch door iedereen bedacht en uitgewerkt zou kunnen worden? Dat de hoofdpersonages hipsters zijn, is waar, maar dat maakt het nog geen hipsterfilm he of was The Nun dan een kinderfilm aangezien de hoofdpersonages kinderen zijn? Ik denk het niet.

Het idee is origineler (maar het oproepen via een hand verschilt ook weer niet enorm van andere opties), maar de uitwerking was vrij standaard. Ik vond het geforceerd interessant willen doen. Maar ik trek die A24 films ook slecht moet ik bekennen.

avatar van umbra

umbra

The Oceanic Six schreef:

Talk to me was echt een vreselijke film. Daar zat juist helemaal niks spannends of fris geschreven aan. Het was een beetje een hipsterversie van horror.

Correctie, Talk to me was/is geen vreselijke film, jij vind dit zo, maar velen anderen niet. Bij dergelijke meningen, best in 'de ik vorm' praten.

Een film die echt algeheel door de kijkers en film-critici, met de grond gelijk wordt gemaakt, daar kan je dit nog over zeggen, aangezien je vr een groot percentage vd andere kijkers spreekt, zoals de 0,5-3/10 films. Is mijn mening maar

avatar van umbra

umbra

Corcicus schreef:

Met recent nog Talk to Me tonen filmmakers aan dat ze rond het geestenthema ook hedendaagse horror kunnen maken: fris, origineel, doordacht, huiveringwekkend.

Die vond ik ook best verfrissend en gewoon volledig mn ding. The Nun 2 houdt het indd meer bij de alomgekende ellementen en stijl voor het creepy horrorgenre, met donkere shots. Ik heb met met beide films op totaal andere manier vermaakt.

avatar van schumacher

schumacher

Zoiets zal nooit mijn genre film worden, ik probeer het ze maar het lukt niet.

avatar van mrkos

mrkos

The Nun II

Ietsje pietsje beter dan het 1e deel, maar nog steeds middelmaat.

Ik ben fan van de Conjuring reeks, maar niet van The Nun. Ik vond hem wel beter dan het 1e deel. De sfeer was wat beter en er zaten wat leukere/engere stukjes in, maar The Nun in het algemeen pakt mij gewoon niet. Ook duurde de film in mijn ogen wat te lang, er had makkelijk 20 minuten vanaf gekund. De eerste ander halfuur was veel van hetzelfde en pas tegen het einde werd het wat leuker, maar ook de grand finale wist me niet te pakken helaas.

2,5 sterren.

avatar van lang pee

lang pee

Hij was minder slecht dan de eerste, maar het was toch nog een slechte film, en als ik de meeste beoordelingen bekijk op o.a Rotten Tomatoes en imbd zijn er nog die er zo over denken. Er was echt niet veel waar ik tevreden over was, en dan bleef het nog zo lang duren....b-filmpje

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Beter dan The Nun (deel I). Meer actie en minder saai. De setting in het Franse dorp is weinig vernieuwend maar toch doeltreffend, en met de sfeerschepping en belichting zit het ook weer goed. Alle acteurs doen hun taak goed, zelfs de kinderen zijn niet vervelend te noemen. Wel vreemd dat een non (Debra) in opleiding in de jaren '50 blijkbaar mocht roken als een ketter (en dan ook nog een ongelovige Thomas kon zijn).

De scene met de wapperende tijdschriften is leuk bedacht maar duurt te lang, waardoor de spanning verdwijnt. Er gebeurt dan ook niets ophefmakend. De film wordt nergens echt eng, hoewel er enkele leuke effecten in zitten, zoals de scene bovenaan de trap in de kostschool. Dat Maurice door de demon Valak bezeten was, zagen we al in de eerste film, dus verrassend is dat niet.

De non zelf komt meer op de voorgrond en daarmee verdwijnt de mystiek en engheid wel een beetje. Er wordt ook gezinspeeld op een vervolg, een derde nonnenfilm of een nieuwe Conjuring film misschien? Blijf in dit verband dus even zitten voor de korte end credits scene.

avatar van robke

robke

De 2de film waar ik enorm naar uitkeek die mij enorm heeft teleur gesteld na de tegenvallende "The Exorcist: Believer (2023)" nu deze ook . Ik vond hem op géén enkel ogenblik op zijn minst griezelig wat ik bij deel 1 nog wel vond.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

De eerst was al niet baanbrekend en dat is deze ook niet, maar toch blijf je kijken. De effecten zijn weer erg leuk gedaan, zeker als het om Valak gaat. Ik vond het wel meevallen met de spanning trouwens en het duurde wat lang voor de film echt begint. Het leek wel of alles gerekt moest worden om een bepaalde speeltijd te krijgen, jammer. Had zeker 20 minuten korter kunnen zijn. Wel leuk dat de originele cast er weer in terug kwam. Verder is het al eens eerder gedaan en beter als het om het verhaal gaat. Qua Horrorelementen viel het wel erg tegen. Aanrader? Jawel, vooral als je van het genre houdt dan natuurlijk. En er is een End Credit filmpje wat hint na een deel 3.

avatar van Richsdr

Richsdr

Deze film vonden wij zozo. de schrikmomenten waren niet echt om van te schrikken, dat kan beter.

Wel van genoten

avatar van Antonev

Antonev

Bah, wat een teleurstelling.

Daar waar deel 1 nog kwaadaardig, donker en mysterieus was, daar is dit tweede deel vooral laf. Het verhaal had weinig om het lijf en het akelige sfeertje dat we eerder wel zagen in deel 1 was hier zo goed als afwezig. Misschien lag het ook wel een beetje aan de locatie, maar dan nog.

De spannende momenten waren op één hand te tellen en helaas werd er dan toch net te vaak gekozen voor ‘jump scares’. Een goede spanningsopbouw is voor dit soort films toch wel onmisbaar, maar ook dat ontbrak zo goed als.

Erg jammer. Ik had hier toch wel hoge verwachtingen van.

avatar van santaro78

santaro78

Ik vond het opzich best wel een goed vervolg op deel 1. Ook was er meer actie, dan voorheen. Maar echt horror kan ik het niet noemen. Prima filmpje voor tussendoor

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Wat zou de wereld zijn zonder demonen, een stuk saaier iig.
Na een lange aanloop krijgen we een heftige finale waarin alle registers opengetrokken worden.
Het einde van de Demon had beter gekunt.

avatar van filmkul

filmkul

Vrij doorsnee horrorfilm. Het verhaal is eenvoudig en de uitwerking matigjes. De setting en sfeer zijn best sterk maar er is weinig spanning en de film kent ook maar enkele griezelige momenten. Voor de rest is het vrij standaard en voorspelbaar. Het acteerwerk is redelijk, hoewel Reed niet echt lekker uit de verf komt. 2.5

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Vijf jaar nadat zuster Irene op wonderbaarlijke wijze de demonen non van St. Carta in Roemenië versloeg, wordt ze opnieuw door de kerk benaderd in de hoop op nog een wonder. Deze keer krijgt ze de taak om de mysterieuze moorden in heel Europa te onderzoeken die verband houden met de demon-non 'Valak'. Zal zuster Irene er met een nieuwe metgezel, zuster Debra, in slagen de geschiedenis te herhalen of zal Valak deze keer het spel winnen?

"The Nun" (2018) wordt beschouwd als een van de zwakste films in de Conjuring-franchise. Waar de eerste film werd geregisseerd door Corin Hardy, vertrouwde de studio dit keer de regie toe aan Michael Chaves, die eerder "The Curse of La Llorona" (2019) en "The Conjuring: The Devil Made Me Do It" (2021) regisseerde voor de studio en ook de franchise verzorgde.

Het vervolg brengt Taissa Farmiga en Jonas Bloquet terug als zuster Irene en Maurice en natuurlijk Bonnie Aarons als Valak, met de toevoeging van een paar nieuwe personages gespeeld door Storm Reid, Katelyn Rose Downey en Kate Anna Popplewell.

Bij "The Nun II" leerde men van de kritiek van zijn voorganger en probeerde men veel te improviseren. Ongetwijfeld is de film in bijna elk aspect beter dan de eerste film maar tegelijkertijd was dat niet de echte uitdaging voor de makers, toch? Het mooie is dat de film echt goed gemaakt is en een aantal ongelooflijke sequenties bevat die ervoor zorgen dat de kijkers de hele tijd betrokken blijven. De film krijgt een betere behandeling op het gebied van cinematografie en decorstukken en een meer samenhangende verhaallijn vergeleken met zijn voorganger.

De film maakt effectief gebruik van geluid om angst aan te jagen en een beklijvende sfeer te creëren in combinatie met fantastische cinematografie. Niet alle jump scares werken maar een paar wel en geen enkele voelt deze keer goedkoop aan. De openingsscène legt de lat hoog. De toevoeging van de geitendemon was een uitstekende keuze. De film heeft genoeg emotioneel gewicht om ervoor te zorgen dat kijkers zich deze keer meer gehecht voelen aan de personages. De vertolkingen zijn sympathiek, vooral die van Taissa Farmiga, mijn absolute favoriet in deze film.

Ook de rest van de cast is geweldig en levert goed werk af.

Afgezien van de ups en downs van de eerste twee bedrijven, is het derde bedrijf van de film verrassend dreigend. Het is groots en verspreidt een gevoel van kwetsbaarheid.

Wat betreft de minpunten: mijn grootste kritiek zijn de overbelichting en close-ups van Valak, die niet noodzakelijkerwijs angst oproepen maar haar minder effectief maken naarmate het verhaal vordert. Dat betekent niet dat de demonische Nun veel beeldtijd heeft. Opnieuw geeft de film niet veel inzicht in de afkomst van Valak, waardoor ik uiteindelijk toch een beetje ontevreden ben. Er zijn weinig tot geen verrassingen in de verhaallijn van de film. Chave's richting wordt met elk uitje beter maar toch heeft hij de kunst van het effectiever gebruiken van jump scares nog niet helemaal onder de knie.

Kortom, The Nun II is een plezierige film in het Conjuring-universum die mijn verwachtingen overtrof.

De film is visueel rijk en beter dan veel andere films in dit universum met een meer intrigerende verhaallijn. Het is niet de engste film van het jaar maar hij is zeker de moeite waard om te bekijken.

Een ruime 6+.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

Beter dan het eerste deel, vermakelijk en niks meer

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Een vrij klassieke horror maar wel beter dan het vrij suffe Talk to Me dat ik gister zag. Hier krijg je tenminste een spookachtige sfeer en een voelbare spanning. Dat er jumpscares afkomen, dat weet iedereen, maar wanneer ze zullen opduiken ligt niet altijd voor de hand, en dat is net wat de film boven het gemiddelde laat uitstijgen. Er zaten enkele verrassende tussen. The Nun II is een oerdegelijke opvolger met alle elementen dat je kan verwachten : bezetenheid, religieuze symboliek, donkere ruimtes van waar je beloerd wordt etc. Er zitten best leuke scènes in zoals één met tijdschriften en een knap gefilmde in een vernielde kerktoren. The Nun hoort bij de betere spinoffs en hoort bij een Halloween avondje thuis. Lichten toe, volume omhoog, griezelen maar.

avatar van james_cameron

james_cameron

Iets beter dan het suffe eerste deel, maar het verschil is echt minimaal. Het is vooral op visueel vlak dat dit vervolg iets overtuigender voor de dag komt, met sfeervol camerawerk en mooi production design. Inhoudelijk is het helaas even treurig, met saaie personages en een vergezocht plot. Hier en daar een paar geslaagde schrikmomenten en aardige special effects, maar het houdt echt niet over.

avatar van King030

King030

ik vind de hele conjuring universe heel goed maar moet zeggen dat ik dit wel echt de slechtste film vond, het eerste deel was veel intenser. Deze was te langdradig op het begin zonder echte toevoeging. ik kwam er nooit echt in en dat terwijl ik hem wel alleen keek in het donker met volume extra hoog.

mvg King030

avatar van Boeikens

Boeikens

Zowat op dezelfde lijn als zijn voorganger qua uitwerking.

Te trage opbouw maar de sfeer zit goed, de laatste 20 minuten loopt het allemaal wat vlotter en valt er wat meer te beleven. Mooie sfeerhorror maar wel vrij voorspelbaar.

avatar van Boneka

Boneka

Begrijp de lage punten niet zo. The Nun 2 is een heel stuk beter dan het eerste deel wat maar 1 echt mooi schrikmoment had. In deze zitten er veel meer en bovendien goed uitgewerkt. Vooral het tweede uur is gewoon smullen geblazen. Alle riemen gaan compleet los. Ook fraai zijn alle authentieke beelden uit Frankrijk. Dus geen studio opnamens maar mooie pittoreske dorpjes. Het verhaal kunnen we misschien niet origineel noemen maar het heeft alle horrormomenten die je van dit soort films kan verwachten. Daarom van mij een dikke voldoende. Kijk ook vooral na de aftiteling!

Film 4,0

Beeld (4K) 4,5