• 8.604.058 stemmen

Met onder meer: Vincent Price, Michael Pate en Joan Freeman

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Tower of London

"Do you have the courage to spend 83 minutes in the Tower of London?"

1483 in Engeland. Richard of Gloucester, de broer van Koning Edward IV, is geschokt wanneer vlak alvorens hij sterft Edward zijn andere broer Clarence benoemt tot voogd van zijn twee jonge zonen, die erfgenamen zijn voor de troon. Vervolgens moordt hij zich een weg naar de top en wordt gekker met elke moord die hij begaat.

image

Mistress Shore

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Aardige ghost story met een prima Vincent Price.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Een onderschatte Corman film. Zijn Poe films met Vincent Price genieten veel meer bekendheid, maar deze film haalt toch haast wel hetzelfde niveau als dergelijke prenten. Vincent Price zet op een uitstekende wijze een Britse prins neer die er alles aan doet om de kroon te krijgen. Hij gaat hierin nietsontziend tekeer: zo laat hij iemand zijn gelaat aanvreten door een hongerige rat en breekt hij zelfs een speelfilm taboe door twee kinderen te laten vermoorden.
Maar zij die hem tegen willen houden slagen hier ook goed in door hem tot waanzin te drijven. Zo krijgt prins/koning Richard last van waanbeelden en ziet hij de geesten van de mensen die hij heeft laten vermoorden of lief heeft gehad (zijn vrouw).
Daarnaast heeft de film ook het nodige visuele te bieden. Zo zien de sets en kleding er mooi en goed verzorgd uit. Ook heeft Corman een uitstekende keuze gemaakt om deze film in zwart-wit op te nemen, want met name het verlaten slagveld komt er hierdoor haast nog grimmiger en desolater uit te zien.
Misschien niet echt horror, gezien we Richard's afdaling naar krankzinnigheid te zien krijgen, maar de sfeervolle cinematografie van Corman en het sterke acteerwerk van Price maken deze film een lust voor de liefhebbers van dergelijke klassieke prenten.
Een aanrader voor de liefhebbers.

avatar van baspls

baspls

"The Tower of London - a monument to the corruption of the soul, wherein the shadowed past a man gained the throne of England despite the insane ambition that drove him to evil and murder."

Tower of London verteld het verhaal van Richard III die nergens voor terugdeinst om Koning van Engeland te worden. De film is eigenlijk een historisch drama met een aantal spoken en martelscènes, het blijft toch Shakespeare.

Vincent Price zet een uitstekende rol neer als Richard, een rol die wel past bij zijn uitstraling. Het verdere acteerwerk was ook zeker niet slecht.

De film is mooi opgenomen in zwart-wit, hetgeen de film een grimmige uitstraling geeft. De mooie veldslagscènes waren echter geleend uit de eerdere versie uit 1939. Muziek was ook niet verkeerd.

Al met al zeker geen slechte film, mooi opgenomen en ook goede kostuums en sets. Aanrader voor fans van Vincent Price.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Je een weg naar boven moorden...

Vincent Price schmiert er weer lekker op los in deze leuke film.

Sommige oudere films hebben nog wel eens de neiging te langdradig te zijn of te uitleggerig maar dat is niet het geval in Tower of London.

Hier zit de vaart er goed in. Geen overbodige lange dialogen maar een to the point helder verhaal met een kop en een staart.

Ik heb er van genoten.

Toch had ik de film graag in kleur gezien, mede vanwege de decors en kostuums. Zoiets als in de The Masque Of The Red Death...

Dat zou deze film voor mij nèt dat beetje extra geven.

avatar van joolstein

joolstein

Een fijne en bijzondere samensmelting van historische drama en low budget horror van Roger Corman. De film combineert elementen uit Tower of London (1939), en Shakespeare’s Richard III en Macbeth tot een fijne beleving. Vincent Price speelt ditmaal de hoofdrol als Richard, de hertog van Gloucester die na de dood van koning Edward IV (Justice Watson) zijn zinnen heb gezet op de troon van Engeland. Hij vermoordt en martelt iedere man, vrouw of kind die hem daarbij in de weg staat. En daar weet Roger Corman natuurlijk wel raad mee! Vooral de mooie hofdame Shore (Sandra Knight) moet het flink ontgelden in de martelkamer. Daarnaast is de combinatie van Price en Corman natuurlijk altijd goud waard. Ditmaal speelt Price met Shakespeariaanse teksten de edelman die gekweld wordt door zijn geesten en langzaamaan doordraait. En Corman laat zien dat hij ondanks zijn kleine budget; prachtige beelden weet te toveren (vooral veel mooie schaduwen), goede sets en kostuums weet te maken en zelfs prima Gore- effecten levert. Geschoten in zwart/wit maar zeker erg mooi om te kijken!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20603 berichten

Ongelooflijk dat ik deze film nog niet eerder gezien want een combinatie van Corman en Price dat geeft vaak schitterend beeldmateriaal op. Deze behoort echt wel tot het beste van beide heren. joolstein de Shakesperiaanse teksten vond ik niet storend (je waarschuwde mij hiervoor). Het verhaal heeft een lekker tempo, niet al te veel tijd wordt verloren door lange en saaie dialogen die meestal eigen lijken aan kostuumdrama's. Focus is hier echt wel op de horror. Wat meer achtergrond bij sommige figuren was welkom geweest maar de scènes waarin Richard waanzinnig is en daarbij met geesten communiceert zijn fantastisch. Kleur had het misschien mooier gemaakt maar het effect van geesten en schaduwen komt dan naar mijn mening minder goed uit. Genieten van begin tot eind!

avatar van Basto

Basto

Heerlijk vlot verteld koningsdrama met een duivelse Price in de hoofdrol. Een achtbaal vol moord, martelingen en geestverschijningen. Laat het jaartal en het feit dat het zwart wit is je niet afschrikken. Dit is uitstekend vermaak!

Dikke 3,5