• 8.303.792 stemmen

Genre: Horror / Mystery

Geregisseerd door: William Castle

Met onder meer: Glenn Corbett, Patricia Breslin en Eugenie Leontovich

Plot Homicidal

"A WORD OF WARNING! Please don't reveal the ending of this picture or your friends will kill you - IF THEY DON'T, I WILL!"

Emily, een geheimzinnige vrouw, huurt een kamer in een hotel en heeft een wel heel eigenaardige vraag voor de piccolo van het hotel: hij moet met haar trouwen, maar het huwelijk zal ook meteen weer ongedaan gemaakt worden. De piccolo gaat op haar vreemde voorstel in, maar schrikt zich rot als de vrouw op het stadhuis de burgemeester vermoordt. De vrouw blijkt namelijk een gezochte moordenares te zijn.

imageimageimage

Karl Anderson

Miriam Webster

Dr. Jonas

Jim Nesbitt

Alfred S. Adrims

Martha Adrims (onvermeld)

Eddie - the Bellhop (onvermeld)

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Leuke thriller, geen horror zoals hier wordt beschreven, waarin het einde voor mij niet zo verrassend was doordat ik de plot keywords op IMDB had gelezen. Dus zeker niet doen!
Voor die tijd was het wel schokkend, maar naar de maatstaven van nu totaal niet.
Een minpuntje was ook de "mannelijke acteerprestatie van Joan Marshall , die kon echt niet door de beugel.
Al bij al heb ik me niet echt verveeld en vind ik het wel een leuk curiosum uit die tijd.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Meer een fascinerend curiosum dan een echt goede film, tegenwoordig wat minder verrassend omdat de twist nog wel vaker gebruikt werd en ook de mannelijke rol van Jean Arless (a.k.a. Joan Marshall) niet echt een heel overtuigende performance is.
Beetje Hitchcock-achtig gedoe maar net niet overtuigend genoeg.
Zoals gebruikelijk had regisseur William Castle ook weer eens iets origineels bedacht, namelijk de Frightbreak....een minuut om de bioscoop te verlaten voor de ontknoping ... aan de hand van de ten horen gebrachte hartslag kun je vaststellen of dat misschien verstandiger is.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19658 berichten

De film begint erg heftig. Daarna lijkt het meer een psychologisch spelletje te worden van de blonde Emily en de dame die ze moet verzorgen Helga. De film kabbelt een beetje verder zonder al te noemenswaardige gebeurtenissen. Warren is een vreemd figuur, er is iets mis met hem dat is zeker en ik had de hele tijd het gevoel dat hij ook een aandeel in de moorden had. Ik kreeg gelijk maar had niet verwacht dat Warren en Emily een en dezelfde persoon zouden zijn en bovendien ook door dezelfde acteur werden gespeeld!. Achteraf krijg je nog de hele uitleg hoe de vork in de steel zat een beetje zoals bij Psycho werd gedaan.
Alleen al door dat einde geef ik deze nog een halve ster meer dan ik aanvankelijk wou geven.

En nu lees ik net dat beide rollen door een vrouw werden gespeeld!

avatar van joolstein

joolstein

Deze mysterie-film van William Castle is eigenlijk maar voor één ding echt memorabele en dat is de actrice Joan Marshall. Niet dat het een slechte film is maar als je de clou waar deze film is opgebouwd doorziet valt er gewoon minder te genieten. Het opent zeer sterk met veel mysterie rond die geheimzinnige vrouw Emily maar daarna kabbelt maar een beetje voort. En ook al staat er horror er is op dat vlak maar weinig te zien. Een steekpartij en een rollend hoofd. Door de mooie langzame opbouw en de goede sfeer in de film kijkt het gelukkig wel goed weg. De gimmick was dit keer een klok die verscheen om toeschouwers met een zwak hart in de gelegenheid te stellen de zaal voor de ontknoping te verlaten. Er was daarvoor speciaal in de foyer een lafaards-hoekje ingericht. Nu liggen hommage, geïnspireerd door, geleend van, en eenvoudig gekopieerd dicht bij elkaar maar sommige scenes in deze film vertonen wel erg veel gelijkenissen met de film Psycho. Omdat ik een zwak heb voor regisseur William Castle rond ik het naar bovenaf.

scorsese

Goeie film waarin een vrouw een vreemd verzoek heeft voor de piccolo van het hotel waarin ze incheckt. Duidelijk op veel vlakken gemodelleerd naar Psycho, maar het verhaal is origineel genoeg. Alhoewel ik de plotwending op een gegeven moment wel zag aankomen, is het verloop moeilijk te voorspellen. De dubbelrol van Jean Arless is zeker goed gedaan, maar ook een beetje vreemd.

avatar van Metalfist

Metalfist

I remember when we were kids, you took this doll away from me and I never saw it again

Aaah William Castle.. Zo'n regisseur die heel veel op zijn naam heeft staan en waar ik bitter weinig van gezien heb. Ik heb ooit eens House on Haunted Hill gezien maar dat is a) al zo lang geleden (mijn stem dateert van 11 jaar geleden) en b) dat was volgens mij ook nog eens een ingekleurde versie dus dat zou ik vandaag de dag niet meer opzetten. Dan maar eens iets anders proberen en via MovieMeter aan deze Homicidal, The Tingler en Mr. Sardonicus geraakt en uiteindelijk voor de eerste gegaan vanwege de fameuze Fright Break.

Ik had verwacht dat dat een mopje op de DVD-hoes was maar nee, Castle houdt naar het einde toe effectief even een minuutje de spanning vast zodat de mensen die het niet meer aankonden naar buiten konden gaan en aan de kassa hun geld konden terugvragen. Daarvoor moesten ze wel in de zogenaamde Coward's Corner gaan staan aan de uitgang zodat iedereen kon zien dat ze teveel schrik hadden... Blijkbaar zou er niemand op het aanbod zijn ingegaan en dat is op zich niet zo verwonderlijk, want laat ons eerlijk zijn: zo spannend is Homicidal niet. Het is echter wel een meer dan vermakelijke Hitchcock ripoff (specifiek Psycho om redenen die maar al te duidelijk zijn, maar ook gewoon al die openingsscène met Castle die het publiek aanspreekt is gewoon vintage Hitchcock in Alfred Hitchcock Presents) die de gehele speelduur blijft boeien. Misschien naar het einde toe iets te uitleggerig maar ook daar had Psycho last van dus het is Castle nog wel vergeven.

Waarom dan toch nog die 4*? Wel dat is erg makkelijk: Joan Marshall. Je voelt dat er iets mis is met Warren maar je kunt er zo net niet je vinger op leggen. Is het die vreemde manier van praten en die tanden die niet van elkaar lijken te komen wanneer hij praat? Is het dat loopje? Is het nog iets anders? Neen, het is gewoon een dubbelrol van Marshall die zowel Warren alsook Emily speelt! Een indrukwekkende performance die de film gemakkelijk een halfje extra oplevert. Sowieso de beste rol in heel de film en de rest van de cast valt dan ook een beetje in het niets daartegen. Eugenie Leontovich is nog wel overtuigend als Helga en ook de interactie tussen Patricia Breslin (Miriam) en Glenn Corbett (Karl) is degelijk maar feit blijft wel dat de film vooral in het eerste (en allerlaatste) gedeelte echt weet te scoren.

The Tingler is met niemand minder dan Vincent Price, ook altijd wel de moeite in een horrorfilm. Ik ben benieuwd of Castle de lijn van Homicidal verder zet in ieder geval, het is te hopen van wel dus die zal binnenkort nog wel volgen. In ieder geval: een film die het waarschijnlijk van zijn ontknoping zal moeten hebben, maar als Psycho na x aantal kijkbeurten nog overeind blijft staan, dan zie ik hier ook geen graten in een herziening.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Persoonlijk vond ik dit niet echt een horror en eerder een Hitchcock-achtige thriller. De onthulling was wel verrassend te noemen ook al vond ik dat er iets vreemds was aan de figuur Warren. Wel grappig die laatste minuten dat er een waarschuwing komt en het publiek nog een kans krijgt om de zaal te verlaten indien ze het niet meer uithouden van de spanning. Ze waren klaarblijkelijk ook niet veel gewend in die tijd