My Bloody Valentine (1981)

Canada
Horror
90 minuten / 93 minuten (director's cut)

geregisseerd door George Mihalka
met Paul Kelman, Lori Hallier en Neil Affleck

Het mijnwerkersstadje Valentine Bluffs plant voor het eerst in twintig jaar een groot valentijnsfeest. Twintig jaar geleden gebeurde er namelijk een vreselijk ongeluk in de mijn, omdat de man die verantwoordelijk was voor de veiligheid in die mijn aan het feesten was. De enige overlevende van het ongeluk, verdween spoorloos nadat hij de man in kwestie had vermoord. Maar nu, twintig jaar later, duikt hij ineens weer op en begint opnieuw te moorden.

avatar van Friday the 13 th
Inderdaad, klopt wat je zegt. Denk wel dat ik mijn score zou verhogen als ik de uncut versie zou zien. We hebben tenslotte zo een goede 9 minuten gemist.

avatar van mikey
Deze film heeft een leukere kijk op het mijnwerkersvolk dan de remake. Maar verder is het nivo ongeveer hetzelfde.

avatar van Mac Hammer Fan
Zopas de uncut version bekeken (regio1). Die klokt af op 93 minuten.

avatar van HarmJanStegenga
Heb die van 93 minuten erbij gezet, staat op IMDb als director's cut.

avatar van film88888
Blijft geweldig, zo een 80's horror met een seriemoordenaar dat achter jongeren zit !

ook de 80's sfeer zit lekker strak, en My Bloody valentine past al mooi naast Halloween, en Friday the 13th en de rest.
Ook het personage Harry Warden past mooi tussen Micheal Myers, en Jason Voorhees.

avatar van ecnaegnev
Heb deze gezien, spijtig genoeg wel in de cut-versie (kwam ik later pas te weten) Hij viel me mee, maar vond de remake toch beter, wat normaal niet het geval is!!
Misschien toch nog eens de uncut-versie in huis halen

avatar van Biglia
opnieuw een leuke 80's slasher. naar huidige normen mss wat sloom en weinig echte gore, maar zeker de moeite.

avatar van zombie
Ik was aangenaam verrast door deze slasher. Ik had hem altijd links laten liggen, omdat ik dacht dat het een vrij waardeloos filmpje zou zijn. Hij is misschien niet erg origineel, maar daar staan slashers over het algemeen ook niet bekent om.
De lokaties, de mijn en het kleine dorpje, werken prima!
Op iMDb staat een leuk stukje over de mijn:

In an interview with TerrorTrap.com director George Mihalka said that the shooting location at Sydney Mines, Nova Scotia was chosen because of its rustic atmospheric appearance. However when the locals found out that a movie was to be shot there they decided to spend $50,000 to have the mine painted and cleaned! This, of course, diminished the reason that the production wanted the location to begin with. Mihalka said that $75,000 of the films budget was then used to return the mine to its original state for shooting.

avatar van 606
film88888 schreef:

Precies zoals ik het ook ervaren heb, prima horror pulp film.

3,5 ster

Klassieke, vroege slasher. Het gegeven is leuk, de uitvoering en de gore effecten zijn van hoge kwaliteit. Ookdoen er dit keer redelijke acteurs in mee, die eea alleen maar leuker maken. De remake van 2009 vond ik niet zo, deze wel. 3,0.

avatar van jordandejong
Aardig leuk klassiek horrorfilmpje. Net als bij de remake blijf ik erbij. het mijnwerkerscostuum is een van de beste killer costuums die ik ooit heb gezien. Zo simpel maar oo zo eng. Verder kende de film een paar hele aardige schrikmomenten. De reden dat hij op 3* blijft haken is door de saaie stukjes die de film bevat, en het tweede nadeel is dat er vrijwel geen gore in zit. Terwijl ik toch een versie van 93 minuten heb gezien.
Een heel degelijk slashertje die toch een beetje verbleekt bij jaargenoten Friday the 13th en al helemaal The Burning.

avatar van Richard_Voorhees
Laatst de ongecensureerde versie gekeken en ik moet zeggen dat dit toch wel één van de betere films in het slashergenre is.

Harry Warden zaait dood en verderf in het kleine mijnwerkersstadje Valentine's Bluff. Hij ziet er behoorlijk creepy uit in zijn geheel zwarte mijnwerkerskostuum met een gasmasker en helm dat zijn gehele gezicht bedekt en gewapend met een pikhouweel.

Dit keer geen tieners, maar jonge mijnwerkers. Dit kleine leeftijdsverschil is gelijk terug te zien in de film. De meeste karakters gedragen zich wat volwassener dan het gemiddelde slachtvee uit dit soort films. Dit maakt deze film anders dan de gemiddelde andere slasher. Natuurlijk zitten er wel een aantal verplichte, standaard typetjes in, zoals de flauwe grappenmaker en de doemprediker, deze keer in de gestalte van een barman, maar qua personage zo te vergelijken met 'crazy Ralph' uit Friday the 13th I & II.

Als ik de gorescenes zo bekeek, kan ik wel begrijpen dat deze film anno 1981 als te schokkend werd bevonden. De gore is voor die tijd van erg goede kwaliteit. Doordat er bij de gorescenes niet overdreven veel liters bloed voelen, hebben deze scenes een realistischere en rauwere uitstraling dan genregenoten als Friday the 13th en The Burning.

Deze slasherfilm heeft helaas door de jaren heen niet de status gekregen die het eigenlijk verdiende, een bovengemiddelde slasherfilm die met gemak kan aansluiten bij Friday the 13th en The Burning.

avatar van ibendb
Ooit eens gekocht met de gedachte dat dit de remake was. Bleek dus de originele versie te zijn.
Op zich niet zo erg, want deze film was best goed. De kills waren lekker bloederig en er waren er toch een paar best origineel. Het verhaaltje is vrij standaard, maar dat stoort niet echt. De film duurt wel veel te lang en het acteerwerk is niet altijd even goed. De bad guy Harry Warden vond ik eerlijk gezegd niet zo eng overkomen als anderen zeggen. De manier waarop hij de personages vermoordt is dan weer wel erg goed. 3*

avatar van GrobbekuikenXL
Eerste keer dat ik hem zag was de cut versie maar vond hem best aangenaam. In de slasher top tien hoort hij zeker thuis. De special edition bluray is regiovrij! Overigens zijn alle gecensureerde stukjes op YouTube te zien. De hele film trouwens ook. Remake was ook erg leuk, maar deze heeft toch voorkeur.

avatar van BlueJudaskiss
Verrassend spannende slasherfilm met een aantal hele aardige momenten. Verhaal is minder interessant dan Prom Night, maar de film scoort op setpieces en sfeer.

avatar van HorrorMovieFreak
Zeker weten een van m'n favoriete films all time! Een classic met een vreselijk goede atmosphere.

avatar van alexander038
Gisteren herzien (de regiovrije US blu-ray met de theatrical cut 90min en de director's cut 93min)
van 3* naar 3,5* verhoogd.

avatar van Drs. DAJA
13 februari wordt My Bloody Valentine eenmalig vertoond in de Balie in Amsterdam!

Cinema Macabre: My Bloody Valentine (1981)

avatar van Willy Wartaal
Goede setting en sfeer. Ook de killer en de kills zijn leuk bedacht en uitgevoerd. De laatste 10/15 minuten halen de film voor mij toch een beetje naar beneden. Vind de film beter dan Halloween en Friday the 13th, The Burning blijft mijn favoriet. Zal binnenkort nog maar een paar soortgelijke films opzetten, te beginnen met Prom Night.

Misschien door deze themesong nog een verhoging naar 3* sterren binnenkort, die is toch wel erg cool.

avatar van Woland
Misschien moet ik toch gewoon toegeven dat slashers als dit niet m'n pakkie aan zijn. Deze film was ronduit saai, en de vorige klassieker in het genre (The Burning) die ik laatst gezien heb was beter, maar ook niet echt boeiend. Je ziet de radertjes in de hoofden van de makers ronddraaien: Halloween en Friday the 13th waren een succes, daar kunnen we ook een graantje van meepikken. Laten we een killer met een nieuwe gimmick nemen! Ja! Een mijnwerker met enge helm! Die kan dan mooi met een pikhouweel hoofden van tienertjes inrammen! En een mijn, da's mooi donker, goed voor de schrikeffecten! En laten we dan een andere feestdag uitkiezen... Ja, Valentijnsdag! Dan trekken we ook stelletjes! Vervolgens knoop je het random kostuum en de feestdag op gezochte wijze aan elkaar: je verzint een slap verhaaltje over moorden op de feestdag, je laat het slachtvee (en de een of twee obligate overlevenden) bizarre keuzes maken zoals romantisch een valentijnsnacht in een mijnschacht doorbrengen, en vervolgens met weinig spanning en een beetje gore worden de tieners een voor een het hoofd ingeslagen met een gimmicky wapen. Gaap.

Het is misschien een beetje flauw om deze film specifiek of slashers in het algemeen te betichten van formulaisch in elkaar zitten, maar dit is toch wel een typisch voorbeeld van een niet heel goede genrefilm waar compleet niets verrassends in zit. Het ziet er verder allemaal wel aardig uit, redelijke gore, maar iets meer originaliteit maakt een film zoveel leuker.

avatar van baspls
Had deze vandaag moeten kijken. Jammer.

avatar van Daan258
Aardig slasher filmpje.
Heb de remake ooit is gezien maar daar is niet veel meer van bijgebleven. Zal wel komen omdat dat niet z'n boeiende film was.
Vanochtend maar even het origineel opgezet en heb me hier aardig mee vermaakt. Met name de eerste helft van de film heeft mij goed weten te vermaken. Lekkere sfeer en een paar geinige kills. Helaas zakt de film later wat in en is het einde wat te snel en een beetje slapjes.

Toch nog wel een dikke 2,5* Maar net geen voldoende.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Insignificance
Charmante slasher. Een dorpje met grotendeels sympathieke inwoners en een moordenaar die er voor dit soort werk natuurlijk geweldig uitziet. De mijnhelm met dat licht en het gasmasker. Zwaar ademend en met een pikhouweel erbij is het er eentje die blijft hangen. Net aantal moorden ook, creatief en mooi verdeeld over de speelduur, terwijl zo'n muffe, donkere mijn de perfecte locatie is om een finale in uit te spelen. Wel wat jammer van die Scooby Do achtige onthulling, maar ach. Had hier en daar misschien wat venijniger gemogen, maar ik heb me er geen seconde mee verveeld.

avatar van alexspyforever
Slashers zijn niet bepaald mijn favoriete subgenre niet zozeer omwille van de clichés maar meestal heb ik niet echt een binding met het slachtvee dat veelal uit tieners of jongeren bestaat die meestal activiteiten doen die me toch niet boeien. Eigenlijk valt dat hier nog mee, een flauw liefdesverhaaltje en getouwtrek van twee gasten om hetzelfde meisje, een valentijnsfuifje en een een verhaaltje over een ex-mijnwerker die op wraak zint moeten de momenten opvullen als er geen moorden zijn. En zoals vaker wordt er minder tijd gestoken in de moorden als de rest. De eerste moorden zijn nog wel aardig. Later wanneer het werkterrein van de moordenaar totaal verhuist naar de mijnschachten zit je wel met een leuke setting maar zijn de moorden een stuk minder leuk. Ook is het vrij tam, moorden buiten beeld en wat is een nu een jaren 80 slasher zonder gratuit naakt, nog saaier dan anders... En ach ja nogal een dom einde ook al was het misschien wel een verrassing.

avatar van joolstein
Dat regisseur George Mihalka duidelijk naar de Friday the 13th (1980) en Halloween (1978) heeft
gekeken, is natuurlijk wel te zien. Maar ach je kent het gezegde; Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. En deze slasher-film heeft dan ook alle bekende ingrediënten. Toch kan je met de film genoeg fun beleven want tussen al dat hak-werk zitten namelijk een paar geweldige moorden. Voor mij waren de scenes met; het meisje dat een onderdeel wordt van het douchesysteem, de jongen die gekookt wordt samen met de knakworstjes en natuurlijk het droger-incident, die er bovenuit sprongen. En vol in beeld! Mits je naar wat ik begreep goede versie heb, want de MPAA heeft 9 minuten laten verwijderen. De film speelt zich af in Valentine Bluff, een fictief mijnstadje. Twintig jaar geleden kwamen daar, op Valentijnsdag, bij een gasexplosie vijf mijnwerkers vast te zitten onder de grond. Slechts één van hen overleefde de ramp, Harry Warden ... door de andere vier op te eten. Dit is te zien en een erg sterke scene. Daarnaast is de killer met zijn gasmasker,mijn-helm en pikhouweel best creepy. Ik vraag mijn eigen ook af of de shots vanuit first person al eens eerder werden gedaan in een slasher van voor 1981? De locatie van de mijn was natuurlijk een ideale omgeving en als er dan ook afgedaald wordt naar die mijn zien we heerlijk enge claustrofobische mijnschacht-scènes. Met ook hier natuurlijk de nodige beelden van bloederige kills. De atmosfeer, personages en moorden zorgen voor een prima ervaring. Echter het enig gemis is de seks of naakt, iets wat helaas niet over is genomen van Friday the 13th(we kunnen niet alles hebben ) en wat toch wel vreemd is voor een film over een "Valentijnsdag-bloedbad."