My Bloody Valentine (1981)

Canada
Horror
90 minuten / 93 minuten (director's cut)

geregisseerd door George Mihalka
met Paul Kelman, Lori Hallier en Neil Affleck

Het mijnwerkersstadje Valentine Bluffs plant voor het eerst in twintig jaar een groot valentijnsfeest. Twintig jaar geleden gebeurde er namelijk een vreselijk ongeluk in de mijn, omdat de man die verantwoordelijk was voor de veiligheid in die mijn aan het feesten was. De enige overlevende van het ongeluk, verdween spoorloos nadat hij de man in kwestie had vermoord. Maar nu, twintig jaar later, duikt hij ineens weer op en begint opnieuw te moorden.

avatar van titan
Naar deze film heeft de fameuze cultband My bloody valentine zich genoemd.

damon
gemiddelde film met een paar weirde characters ...
veel zien we helaas niet van het moorden, waardoor het in zijn geheel tegenvalt.

avatar van Achilles
ok, het acteer niveau is niet veel en zoals damon ook zegt, de moorden zijn ook niet echt zichtbaar, maar ik vond hem geenzins tegenvallen om te kijken..best aardige spanningsopbouw en gelukkig zat er tempo in de film, want deze film zeer ten goede komt.

Een remake van deze film zou volgens mij niet misstaan..

Wel een goede film. Inderdaad zijn de moorden niet echt zichtbaar en dat had het juist spannender gemaakt als dat wel meer zichtbaar was. Leuk om een keer te zien maar vaker wordt het volgens mij een beetje saai.

Patat
1981 was niet alleen mijn geboortejaar, maar tevens het jaar waarin de slasher hoogtij vierde met films zoals "The Burning", "Halloween II", "Friday the 13th, part II", "Visiting Hours" en "Hell Night". Ook deze "My Bloody Valentine" komt uit het jaar dat er liters bloed van het scherm afdroop.

"My Bloody Valentine" is een slasher die zich voor de verandering niet concentreert rond een groep tieners, maar rond een aantal arbeiders uit de plaatselijke mijn. We hebben opnieuw de obligatoire legende, deze keer die van Harry, een mijnwerker die dagen onder het puin lag na een explosie en sindsdien totaal het noorden kwijt is. Hij vermoordde twee mensen en sindsdien zweert hij weer aan het moorden te slaan als men nog eens Valentijn viert. De arbeiders negeren dit echter en bouwen een eigen feestje vlakbij de mijn. Het vervolg kan je al raden en "My Bloody Valentine" is dus zeker geen film met vernieuwende elementen. Het is een pure slasher die netjes de regels volgt, inclusief de oude man die ons waarschuwt voor het naderende gevaar. Jammer genoeg was de MPAA ook niet vriendelijk voor deze slasher en werden -net als bij heel wat andere slashers uit die periode- een aantal scènes gecensureerd.

Alhoewel "My Bloody Valentine" aanvankelijk nogal moeilijk start met een aantal saaie conversaties tussen de arbeiders en de driehoeksrelatie Axel/Sarah/TJ, is vooral het laatste half uur uitzonderlijk sterk wanneer een aantal arbeiders samen met hun vriendinnen de mijnen induiken en achterna worden gezeten door de losgeslagen killer met mijnmasker.

Niet allen de looks van de killer zijn erg geslaagd, ook de setting van de eindeloze donkere gangen in de mijnen is bijzonder effectief. Achter elke hoek schuilt er gevaar, en zeker wanneer de mogelijke uitgangen geblokkeerd zijn door de killer wordt het wel erg spannend. Dit alles zorgt voor een nagelbijtende finale die ongetwijfeld één van de beste is uit het slashergenre.

Mijn oordeel: een zeer goede 4/5.

avatar van PEN15
Mijn geboortejaar vond heel wat eerder plaats dan de liefhebber die hierboven mij schrijft. Ik kan me herinneren dat hij begin jaren 80 in de videotheek lag en van alle hoesjes die me trokken, fascineerde deze me het allermeest! Van dat hoesje griezelde ik op zich al, met de mijnwerker die doodangsten beleeft en het bloed hem uit het masker druipt. Het is net alsof je dat in zijn ogen kunt aflezen en de reflectie op zijn helmlamp te zien is. (een slachtoffer zo had ik altijd al gedacht). Ik had geen kans om deze te bekijken en tijdens de periode dat oudere films allemaal opnieuw op dvd werden uitgebracht ben ik deze niet gauw meer tegengekomen.

Pas later merkte ik op dat er een dvd versie was verschenen met een verziekte cover, waarop een bloedende vinger die een hartje tekent te zien is. Jammer, want die ik vind ik veel minder angst aanjagend dan de originele cover. Het enige dat ik in de 25 jaar tijd(!) die verstreek kon doen, was wat over het verhaal lezen en dat vond ik op zich al een van de betere verhalen. Ik zag nog wel wat plaatjes en las nog wat recensies, maar dat was het. Toch heb ik de film gisteren eindelijk eens kunnen bekijken. Dat ging een topavond worden dacht ik..

..en toen was ik weer een illusie armer. Op papier was het verhaal erg sterk, maar in film lijken het wel 10 minuten die zijn uitgesmeerd over een speelfimduur. Ik heb niks te zeggen over het houterige acteerwerk en de C-acteurs die ik nooit meer terug heb gezien, maar als ik een ding haat dan is het wel dat ze proberen alles suggestief te maken. Bijna niet zichtbare impacten / buiten het beeld moorden, alles in het aardedonker, een gil, een tekst, een schim. Ik weet wel dat in deze periode van de myers en de jason's dit standaard was, maar zelfs als ik het vergelijk dan nog vind ik het heel erg magertjes. Ik had op zijn minst nog een sterk einde verwacht eentje waarbij de echte griezelklap the finishing touch wordt, een soort van unhappy end, het is me niet toegestaan om wat over de film te verklappen, maar dit einde was mij te zielig voor woorden. De makers hadden een soort supergoedkope jason spin-off voor ogen, maar het is me ook wel duidelijk waarom er nooit een bloody valentine 2 is verschenen.

Het eerste kwartier vind ik nog het beste, daarna komt de klad erin. Het opbouwende gedeelte en introductie van het verhaal en de karakters vind ik juist nog van acceptabel niveau (zelfs de soundtrack die er dan te horen valt vind ik nog goed begeleiden), maar daarna valt ineens alles weg, wordt het super langdradig en gaat het irriteren. Natuurlijk heb ik deze film bekeken met de jaren 80 griezelfilm normen, maar ik kan niet anders zeggen dat ik deze film een van de mindere vind uit het slashergenre.

avatar van kungfuzombie
Na het kijken van de (erg leuke) documentaire "Going to pieces: The rise and fall of the slasher movie" was ik helemaal in de stemming voor een slasher en deze had ik nog liggen.

Helaas verdween mijn enthousiastme vrij snel, want ondanks dat de film bij de eerste golf slashers hoort is hij vrij standaard. Niet eens zo erg bij een slasher want het is natuurlijk een vrij beperkt genre. Maar ik mis in deze film toch echt wat spanning, vooral in het eerste uur. En ik ben van mening dat als een slasher niet spannend is dat het dan maar goed moet worden gemaakt met de gore, maar ook op dit vlak kom je bedrogen uit.

Heel jammer want zoals hierboven al eerder gezegd, ziet de killer er spooky uit en heeft ook de locatie (een donkere mijn) meer potentie. Een gemiste kans.

En in deze film mogen de tieners dan vervangen zijn door jonge dertigers, aan hun gedrag is niks anders dan de standaard slasher tieners.

avatar van Halcyon
Doorsnee slashertje met een wat aparte setting. Enkele goede scares, soepel camerawerk en een draaglijke subplot die de schwung er in houdt, zijn de belangrijkste ingrediënten van dit werkje. Uiteindelijk blijft het allemaal redelijk braaf en voorspelbaar, maar dat typische eighties slashersfeertje doet het hem weer, zoals altijd. Het hysterische einde doet overigens denken aan Black Christmas. Bescheiden aanradertje voor de fans.

COBHC
Geweldige 80's horror! De schrikmomenten zijn niet ver te zoeken en de scene met het duikpak in de kast is erg goed gedaan. Wat wel jammer is, is dat het erg lang duurt voordat de spanning echt begint, maar de constant paniekerige sfeer in de mijn maakt veel goed. Ook de 80's sfeer is erg aanwezig. Het einde is echter wel erg onverwachts en mysterieus. My Bloody Valentine is een film die fans van 80's horror veel te bieden heeft.

Cijfer: 4,0

avatar van horrorjp
Even tussen al dat gevoetbal een 80 slasher opgezet. En wat was deze tog goed zeg! Zowat alles in deze film vond ik goed. Er werd lekker gefeest lol gemaakt en er word weer achter elkaar gemoord.
En ook is deze 80 slasher heel origineel (ik heb iig nog nooit 1 gezien die hier op lijkt)

Weet iemand hoe dat nummer heet bij de aftiteing??

Geweldige 4,5*

COBHC
Ook van deze klassieker wordt weer een remake gemaakt.

horrorjp schreef:

Weet iemand hoe dat nummer heet bij de aftiteing??

Geweldige 4,5*

Dat nummer heet: The Ballad Of Harry Warden, en is geschreven door Paul Zaza.

Het nummer is hier legaal te downloaden.

avatar van horrorjp
Hartelijk bedankt COBHC !

Geen dank!

avatar van niethie
De zoveelste standaard 80's slasher die zich ditmaal afspeelt op een nogal orginele locatie, de kills en de sfeer zijn dik in orde en mede daardoor keek het allemaal prima weg. Verder niets bijzonders, gewoon prima kijkvoer voor de slasher fans onder ons.

3 sterren

avatar van Friday the 13 th
Matig slashertje uit het perktijd van de slashers of simpelweg de jaren 80. Het feit dat de film maar matig is, hangt grotendeels af van de sterk verknipte beschikbare versie. Er zijn dus 9 minuten lange gore scènes weggeknipt waardoor het net iets te braaf en te simpel uitziet. De kijker krijgt amper iets te zien van de moorden. De scène met de vallende mijnwerkpakken is daarentegen wel ontzettend sterk. Maar te weinig van dit in 90 minuten gezien.

Het goede aan deze film is de creepy setting waar deftig gebruik van gemaakt wordt. De outfit van de killer is origineel en zijn constante geadem is hallucinerend. Toch vond ik de cast net iets te cheesy om geloofwaardig te zijn en om te kunnen blijven boeien. Er werd ook verschrikkelijk slecht geacteerd (vooral de burgemeester en de politie). Ook het eeuwige gerammel over de legende en de nietszeggende dialogen verzwakken de aandacht.

My Bloody Valentine neemt een gigantische aanloop om te kunnen scoren, maar kan de finish niet heelhuids halen. Sommige scènes voelen te rommelig aan om een hit in handen te hebben. De remake gaat het beter doen volgens mij.

avatar van Vascago
Heerlijk 80's-sfeertje, enkele leuke moorden, mooie muziek en acceptabel acteerwerk maken dit voor mij een ideaal filmpje voor een regenachtige zondagavond. (andere dag kan ook). Leuke moordenaar en fantastische lokatie van de meeste moorden trouwens.

avatar van Mac Hammer Fan
Het schijnt dat "My Bloody Valentine" voorheen in erg verminkte toestand werd geserveerd op DVD maar dat de nieuwe Lionsgate DVD de "uncut version" heeft uitgebracht en dat de impact van de moordsekwensen serieus is toegenomen. Bovendien was de montage van de gehavende versie nog schabouwelijk in vergelijking met de originele film. Dat zet mij er in elk geval toe aan om mijn definitief oordeel te herzien.
Bron:
Heeft iemand de volledige versie gezien?

Reinbo
Ik denk het wel, maar dat was wel zo'n 25 jaar geleden in Ciniac NRC. Dus de details zijn me ontschoten.

avatar van Vascago
Pas nog gezien, maar nu weet ik dus niet of dat de uncut versie was of niet. Volgens mij was het precies hetzelfde als toen ik hem een jaar of 18 geleden zag.

avatar van Vascago
Heb net de uncut versie van 93 minuten gekeken. Zit idd wel iets extra's in. Extra gore, langere shots van de gezichten van de slachtoffers op het moment dat ze gekilled worden enzo. Wel beter.

avatar van movieaddictt
Kom op Vascago, "leuke" moorde.
Beet vreemd al zeg je zelf...:p

avatar van Vascago
Zeker wel En als de shots van de wond en het gezicht van het slachtoffer wat langer worden vastgehouden is het extra leuk
Zoals de moord waarbij die ene griet op een haak wordt gespiesd, geweldig toch

Met goeie kritiek rond de remake maar alvast deze film een keer geprobeerd.

De film heeft een aantal zaken mee. De setting is sterk en het pak effectief. Daarnaast zit er onder een hoop scenes ook een meer dan andere score die de sfeer mooi versterkt.

Jammer genoeg heeft de film ook erg veel zaken tegen. Het mag dan deze keer niet om een groepje jongeren gaan, ze gedragen zich wel als trieste pubers. Ook een aantal zéér weirde personages, zoals die Hollins ... wat zag die eruit.

Kills en gore waren matig, hoewel die douche scene wel wat had. Heb normaal gezien wel de uncut versie gezien, zou het daarom kunnen dat de gore leek alsof het met een andere camera gefilmd was? Vond het een erg vreemd (en best lelijk) effect. Het waren daarentegen wel de tofste stukjes van de film.

Film duurt wat te lang, er zit wat onnodig zeverdrama in en het nodige uberslechte acteerwerk. Beetje vreemd ook trouwens dat in het begin de regels van de moorden uitgelegd worden en er al redelijk snel tegen gezondigd wordt. Dat krijgt nog wel een verklaring tegen het einde maar toen was ik er al lang niet meer in geïnteresseerd.

1.5*, genoeg potentieel voor de remake lijkt mij. Maar te droog en te verouderd om nog echt te kunnen boeien.

avatar van Tippyke
Misschien een beetje langdradig af en toe, met wat mindere acteerprestaties... Spijtig ook dat we niet veel zien van de meeste moorden..
Toch nog 4* voor de "twist in the end"

Tjurk
Saai. De nieuwe is zoovel beter!

Niet echt, de nieuwe is zo mogelijk nog veel slechter.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb een nieuwe DVD van "My Bloody Valentine" zien liggen (versie van 1981). Hij is Nederlands ondertiteld en heeft een andere cover dan de vorige release. Kan iemand mij vertellen of dit de uncut versie is?

avatar van Friday the 13 th
Ik heb hem thuis op dvd liggen. De cover ziet er als volgt uit, je ziet de moordenaar staan met zijn mijnpikkel en dan zie je een bebloede handafdruk waar dan de titel van de film instaat.

Dit is de cut-versie. Zou ook heel graag de uncut-versie eens willen zien. Heb jij een andere cover voor of is het dezelfde als mij?