My Bloody Valentine (1981)

Canada
Horror
90 minuten / 93 minuten (director's cut)

geregisseerd door George Mihalka
met Paul Kelman, Lori Hallier en Neil Affleck

Het mijnwerkersstadje Valentine Bluffs plant voor het eerst in twintig jaar een groot valentijnsfeest. Twintig jaar geleden gebeurde er namelijk een vreselijk ongeluk in de mijn, omdat de man die verantwoordelijk was voor de veiligheid in die mijn aan het feesten was. De enige overlevende van het ongeluk, verdween spoorloos nadat hij de man in kwestie had vermoord. Maar nu, twintig jaar later, duikt hij ineens weer op en begint opnieuw te moorden.

avatar van Halcyon
Doorsnee slashertje met een wat aparte setting. Enkele goede scares, soepel camerawerk en een draaglijke subplot die de schwung er in houdt, zijn de belangrijkste ingrediënten van dit werkje. Uiteindelijk blijft het allemaal redelijk braaf en voorspelbaar, maar dat typische eighties slashersfeertje doet het hem weer, zoals altijd. Het hysterische einde doet overigens denken aan Black Christmas. Bescheiden aanradertje voor de fans.

avatar van Friday the 13 th
Matig slashertje uit het perktijd van de slashers of simpelweg de jaren 80. Het feit dat de film maar matig is, hangt grotendeels af van de sterk verknipte beschikbare versie. Er zijn dus 9 minuten lange gore scènes weggeknipt waardoor het net iets te braaf en te simpel uitziet. De kijker krijgt amper iets te zien van de moorden. De scène met de vallende mijnwerkpakken is daarentegen wel ontzettend sterk. Maar te weinig van dit in 90 minuten gezien.

Het goede aan deze film is de creepy setting waar deftig gebruik van gemaakt wordt. De outfit van de killer is origineel en zijn constante geadem is hallucinerend. Toch vond ik de cast net iets te cheesy om geloofwaardig te zijn en om te kunnen blijven boeien. Er werd ook verschrikkelijk slecht geacteerd (vooral de burgemeester en de politie). Ook het eeuwige gerammel over de legende en de nietszeggende dialogen verzwakken de aandacht.

My Bloody Valentine neemt een gigantische aanloop om te kunnen scoren, maar kan de finish niet heelhuids halen. Sommige scènes voelen te rommelig aan om een hit in handen te hebben. De remake gaat het beter doen volgens mij.

avatar van Vascago
Heerlijk 80's-sfeertje, enkele leuke moorden, mooie muziek en acceptabel acteerwerk maken dit voor mij een ideaal filmpje voor een regenachtige zondagavond. (andere dag kan ook). Leuke moordenaar en fantastische lokatie van de meeste moorden trouwens.

Met goeie kritiek rond de remake maar alvast deze film een keer geprobeerd.

De film heeft een aantal zaken mee. De setting is sterk en het pak effectief. Daarnaast zit er onder een hoop scenes ook een meer dan andere score die de sfeer mooi versterkt.

Jammer genoeg heeft de film ook erg veel zaken tegen. Het mag dan deze keer niet om een groepje jongeren gaan, ze gedragen zich wel als trieste pubers. Ook een aantal zéér weirde personages, zoals die Hollins ... wat zag die eruit.

Kills en gore waren matig, hoewel die douche scene wel wat had. Heb normaal gezien wel de uncut versie gezien, zou het daarom kunnen dat de gore leek alsof het met een andere camera gefilmd was? Vond het een erg vreemd (en best lelijk) effect. Het waren daarentegen wel de tofste stukjes van de film.

Film duurt wat te lang, er zit wat onnodig zeverdrama in en het nodige uberslechte acteerwerk. Beetje vreemd ook trouwens dat in het begin de regels van de moorden uitgelegd worden en er al redelijk snel tegen gezondigd wordt. Dat krijgt nog wel een verklaring tegen het einde maar toen was ik er al lang niet meer in geïnteresseerd.

1.5*, genoeg potentieel voor de remake lijkt mij. Maar te droog en te verouderd om nog echt te kunnen boeien.

avatar van zombie
Ik was aangenaam verrast door deze slasher. Ik had hem altijd links laten liggen, omdat ik dacht dat het een vrij waardeloos filmpje zou zijn. Hij is misschien niet erg origineel, maar daar staan slashers over het algemeen ook niet bekent om.
De lokaties, de mijn en het kleine dorpje, werken prima!
Op iMDb staat een leuk stukje over de mijn:

In an interview with TerrorTrap.com director George Mihalka said that the shooting location at Sydney Mines, Nova Scotia was chosen because of its rustic atmospheric appearance. However when the locals found out that a movie was to be shot there they decided to spend $50,000 to have the mine painted and cleaned! This, of course, diminished the reason that the production wanted the location to begin with. Mihalka said that $75,000 of the films budget was then used to return the mine to its original state for shooting.

avatar van jordandejong
Aardig leuk klassiek horrorfilmpje. Net als bij de remake blijf ik erbij. het mijnwerkerscostuum is een van de beste killer costuums die ik ooit heb gezien. Zo simpel maar oo zo eng. Verder kende de film een paar hele aardige schrikmomenten. De reden dat hij op 3* blijft haken is door de saaie stukjes die de film bevat, en het tweede nadeel is dat er vrijwel geen gore in zit. Terwijl ik toch een versie van 93 minuten heb gezien.
Een heel degelijk slashertje die toch een beetje verbleekt bij jaargenoten Friday the 13th en al helemaal The Burning.

avatar van Richard_Voorhees
Laatst de ongecensureerde versie gekeken en ik moet zeggen dat dit toch wel één van de betere films in het slashergenre is.

Harry Warden zaait dood en verderf in het kleine mijnwerkersstadje Valentine's Bluff. Hij ziet er behoorlijk creepy uit in zijn geheel zwarte mijnwerkerskostuum met een gasmasker en helm dat zijn gehele gezicht bedekt en gewapend met een pikhouweel.

Dit keer geen tieners, maar jonge mijnwerkers. Dit kleine leeftijdsverschil is gelijk terug te zien in de film. De meeste karakters gedragen zich wat volwassener dan het gemiddelde slachtvee uit dit soort films. Dit maakt deze film anders dan de gemiddelde andere slasher. Natuurlijk zitten er wel een aantal verplichte, standaard typetjes in, zoals de flauwe grappenmaker en de doemprediker, deze keer in de gestalte van een barman, maar qua personage zo te vergelijken met 'crazy Ralph' uit Friday the 13th I & II.

Als ik de gorescenes zo bekeek, kan ik wel begrijpen dat deze film anno 1981 als te schokkend werd bevonden. De gore is voor die tijd van erg goede kwaliteit. Doordat er bij de gorescenes niet overdreven veel liters bloed voelen, hebben deze scenes een realistischere en rauwere uitstraling dan genregenoten als Friday the 13th en The Burning.

Deze slasherfilm heeft helaas door de jaren heen niet de status gekregen die het eigenlijk verdiende, een bovengemiddelde slasherfilm die met gemak kan aansluiten bij Friday the 13th en The Burning.

avatar van ibendb
Ooit eens gekocht met de gedachte dat dit de remake was. Bleek dus de originele versie te zijn.
Op zich niet zo erg, want deze film was best goed. De kills waren lekker bloederig en er waren er toch een paar best origineel. Het verhaaltje is vrij standaard, maar dat stoort niet echt. De film duurt wel veel te lang en het acteerwerk is niet altijd even goed. De bad guy Harry Warden vond ik eerlijk gezegd niet zo eng overkomen als anderen zeggen. De manier waarop hij de personages vermoordt is dan weer wel erg goed. 3*

avatar van Woland
Misschien moet ik toch gewoon toegeven dat slashers als dit niet m'n pakkie aan zijn. Deze film was ronduit saai, en de vorige klassieker in het genre (The Burning) die ik laatst gezien heb was beter, maar ook niet echt boeiend. Je ziet de radertjes in de hoofden van de makers ronddraaien: Halloween en Friday the 13th waren een succes, daar kunnen we ook een graantje van meepikken. Laten we een killer met een nieuwe gimmick nemen! Ja! Een mijnwerker met enge helm! Die kan dan mooi met een pikhouweel hoofden van tienertjes inrammen! En een mijn, da's mooi donker, goed voor de schrikeffecten! En laten we dan een andere feestdag uitkiezen... Ja, Valentijnsdag! Dan trekken we ook stelletjes! Vervolgens knoop je het random kostuum en de feestdag op gezochte wijze aan elkaar: je verzint een slap verhaaltje over moorden op de feestdag, je laat het slachtvee (en de een of twee obligate overlevenden) bizarre keuzes maken zoals romantisch een valentijnsnacht in een mijnschacht doorbrengen, en vervolgens met weinig spanning en een beetje gore worden de tieners een voor een het hoofd ingeslagen met een gimmicky wapen. Gaap.

Het is misschien een beetje flauw om deze film specifiek of slashers in het algemeen te betichten van formulaisch in elkaar zitten, maar dit is toch wel een typisch voorbeeld van een niet heel goede genrefilm waar compleet niets verrassends in zit. Het ziet er verder allemaal wel aardig uit, redelijke gore, maar iets meer originaliteit maakt een film zoveel leuker.

avatar van Insignificance
Charmante slasher. Een dorpje met grotendeels sympathieke inwoners en een moordenaar die er voor dit soort werk natuurlijk geweldig uitziet. De mijnhelm met dat licht en het gasmasker. Zwaar ademend en met een pikhouweel erbij is het er eentje die blijft hangen. Net aantal moorden ook, creatief en mooi verdeeld over de speelduur, terwijl zo'n muffe, donkere mijn de perfecte locatie is om een finale in uit te spelen. Wel wat jammer van die Scooby Do achtige onthulling, maar ach. Had hier en daar misschien wat venijniger gemogen, maar ik heb me er geen seconde mee verveeld.

avatar van joolstein
Dat regisseur George Mihalka duidelijk naar de Friday the 13th (1980) en Halloween (1978) heeft
gekeken, is natuurlijk wel te zien. Maar ach je kent het gezegde; Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. En deze slasher-film heeft dan ook alle bekende ingrediënten. Toch kan je met de film genoeg fun beleven want tussen al dat hak-werk zitten namelijk een paar geweldige moorden. Voor mij waren de scenes met; het meisje dat een onderdeel wordt van het douchesysteem, de jongen die gekookt wordt samen met de knakworstjes en natuurlijk het droger-incident, die er bovenuit sprongen. En vol in beeld! Mits je naar wat ik begreep goede versie heb, want de MPAA heeft 9 minuten laten verwijderen. De film speelt zich af in Valentine Bluff, een fictief mijnstadje. Twintig jaar geleden kwamen daar, op Valentijnsdag, bij een gasexplosie vijf mijnwerkers vast te zitten onder de grond. Slechts één van hen overleefde de ramp, Harry Warden ... door de andere vier op te eten. Dit is te zien en een erg sterke scene. Daarnaast is de killer met zijn gasmasker,mijn-helm en pikhouweel best creepy. Ik vraag mijn eigen ook af of de shots vanuit first person al eens eerder werden gedaan in een slasher van voor 1981? De locatie van de mijn was natuurlijk een ideale omgeving en als er dan ook afgedaald wordt naar die mijn zien we heerlijk enge claustrofobische mijnschacht-scènes. Met ook hier natuurlijk de nodige beelden van bloederige kills. De atmosfeer, personages en moorden zorgen voor een prima ervaring. Echter het enig gemis is de seks of naakt, iets wat helaas niet over is genomen van Friday the 13th(we kunnen niet alles hebben ) en wat toch wel vreemd is voor een film over een "Valentijnsdag-bloedbad."

avatar van Shadowed
Best oké.

My Bloody Valentine is 1 van de betere in zijn soort, oude slashers dus. Het voordeel is dat deze film iets meer budget lijkt te hebben waardoor er ook iets meer kan. Cheesyness zit hier ook niet echt in, en ik kan dat alleen maar meer waarderen want al die trash is niks voor mij.

Deze film kent enkele bijzonder sfeervolle sequenties, vooral de scenes in de mijn vallen op door de nare sfeer. Goed gebruik van de locatie, verlichting en mistmachines. De finale heeft zo wel iets aparts, maar de scenes die in gebouwen zitten of gewoon overdag op straat plaatsvinden zijn toch een stuk minder interessant te noemen.

Verder ziet die killer er wel leuk uit, maar de personages zelf zijn toch wat saaier. Dat de film er af en toe een rare opgeblazen romantiekscene in gooit is ook apart. Soms had ik het idee dat er twee verschillende films door elkaar heen gemonteerd waren. Suffe vorm van romantiek ook, weer dat extreem ouderwetse gedoe dat meer in een film uit het jaar 1950 hoort te zitten.

De mystery is verder weinig bijzonder en de twist is ook niet al te speciaal. Kills zijn wel leuk, bij vlagen opvallend hard voor het soort film. Leuk opgebouwd vooral, de POV vanuit de killer is een leuke toevoeging. Toch zijn ze niet spannend meer te noemen, en deze film is bij vlagen ook gewoon te lomp om spannend te zijn.

Wel kijkt het aardig weg en duurt niet al te lang. Het is beter dan zijn soortgenoten, maar niet veel beter. Het gebrek aan spanning, leuke personages en veel te opgeblazen romantiek belemmeren een echt leuke slasher. Het kijkt gelukkig aardig weg, anders was dit niet te doen. Voldoende omdat het net wat beter verzorgd is in vergelijking met zijn soortgenoten.