Bad Dreams (1988)

Horror / Thriller

geregisseerd door Andrew Fleming
met Jennifer Rubin, Richard Lynch en Harris Yulin

Cynthia is de enige overlevende van een massazelfmoord gepleegd door een godsdienstige cultus waar zij toe behoorde. Dertien jaar later ontwaakt ze uit haar coma en begint ze aan groepstherapie, maar spoedig wordt zij geteisterd door afschuwelijke nachtmerries over Harris, de dode leider van de cultus.

djelle
Redelijk goeie horrorthriller. Soms wat cliché, op momenten dan weer origineel en verrassend... Het had wel iets. Het was redelijk onderhoudend, spannend en met momenten opmerkelijk. Het hele verhaal zat goed in elkaar en de personages kon je wel waarderen. Afgewisseld met enkele venijnige horrorscènes was hij best wel te pruimen. Geen hoogvlieger, maar overstijgt toch de gemiddelde horrorthriller. Vermakelijk tijdverdrijf. 3

avatar van Dragon
Redelijk goede psychologische horror, overduidelijk gebaseerd op A Nightmare On Elm Street, vooral deel 3: Dream Warriors. Ik vond deze film echter beter uitgewerkt en spannender dan het NOES-deel. Alleen spijtig van het slecht gekozen einde dat de kijker achterlaat met een onvoldaan gevoel en enkele vragen. ***

djelle
Dragon schreef:

Inderdaad! Ik wist dat het concept mij op iets deed denken... In elk geval, Elm street 3 was nog te pruimen, maar alle vervolgen die ik totnogtoe gezien heb trokken op niet veel... Jammer, want deel 1 vond ik zo goed. Ik vraag mij af waarom ze dit zo verpest hebben.

avatar van henkula
De lekkere psycho-rock dicht gaatjes in het verhaal.

avatar van brucecampbell
Leuke horror met een ongewone soundtrack, van sixties folk tot Sid Vicious tot Guns n Roses.

avatar van stephan73
Hoewel het idee gestolen lijkt te zijn van Nightmare on Elmstreet 3, is Bad Dreams toch een erg leuke film. Dit komt vooral door de hoofdrolspelers. Zo is daar Jennifer Rubin, die bekend is uit... surprise! Nightmare on Elmstreet 3. Ook Bruce "Re-Animator" Abbott en Richard Lynch, als alweer een enorme creep, zijn erg lekker op dreef.

Het plot stelt niet veel voor en hoewel je de twist wel verwacht, komt die toch nog behoorlijk onverwacht.
Film ziet er goed uit en heeft een erg goede soundtrack! Aanrader voor wie van dit soort films houdt.

avatar van Halcyon
Deze heb ik als klein jongetje gezien. Erg leuk verhaal, hoewel er inderdaad leentjebuur gespeeld wordt bij de Nightmare on Elm Street reeks. Binnenkort toch maar eens herzien.

avatar van perceived
Ondanks dat Bad Dreams slechts zo'n 80 minuten duurt vond ik het nogal een langdradig gebeuren. Alleen interessant voor genre liefhebbers.

avatar van wendyvortex
I Had Too Much to Dream Last Night van The Electric Prunes over de begintitels!
Ik zit rechtop!!
Helaas wordt het vervolgd met een nogal TV-film aanvoelend horror-werkje.
Okay dat bloed door de sprinkler-installatie was leuk, maar dat je van 13 jaar in coma liggen borderliner wordt was nieuw voor me.
En verder zijn de kills ook niet zo heel creatief.
Zijn wat linkjes met tijdsgenoot A Nightmare on Elm Street en waarschijnlijk voornamelijk gemaakt om daar wat op in te haken.
Matig horrorwerkje.

avatar van bladonis
Een regelrechte Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors kloon, Bad Dreams? Nee toch zeker? Met de ingezetenen van een psych ward die een voor een mysterieus en heftig hun dood vinden, een rondspokende bad guy die omkwam door – verbranding-, een staf die er niks van begrijpt, behalve één sympathieke dokter, én Jennifer Rubin als meisje met slaapproblemen zou je het maar zó kunnen denken! Toch geeft dat iets te weinig krediet aan een interessante psychologische cerebrale horrorfilm.

In de mid-jaren ’70 pleegden de leden van een sekte massaal zelfmoord door een verzengend vuur. De enige overlevende was een jong meisje dat door een explosie was weggeblazen. Dertien jaar later ontwaakt Cynthia (Jennifer Rubin) uit een coma. Ze bevindt zich in een psychiatrisch ziekenhuis, en kan zich slechts flarden herinneren van die fatale dag.
Terwijl haar medepatiënten worden een voor een tot gruwelijke zelfmoord gedreven, krijgt Cynthia levendige flashbacks van de zwaarverminkte sekteleider (Richard Lynch). Is hij teruggekomen om zijn laatste, weggelopen lammetje tot zich te roepen, of is er meer aan de hand? Kan Cynthia tijdig ontwaken uit haar Bad Dreams?

Het verhaal klinkt inderdaad erg als het derde –geweldige- deel van de Nightmare on Elm Street sage. Toch heeft het genoeg interessante invalshoeken en twists om te boeien. Waarschijnlijk wilden de makers cashen op het succes van de grote –succesvolle- broer. Dan is de casting van Jennifer Rubin begrijpelijk, maar niet geheel ongevaarlijk. Hoewel weinig origineel in het verhaal, laat het wel een grimmig beeld zien van de gevaren van sektevorming.
Met een relatief laag budget heeft Andrew Fleming een stemmige, cynische psychologische horrorfilm neergezet. Geholpen door een poeplading aan sterke karakteracteurs weet hij een donkere sfeer te creëren, en die vast te houden tot het eind. Er wordt een sterke visuele stijl gehanteerd, en de schrikmomenten werken goed. Cinematografisch zit het goed in elkaar, en het is strak geëdit. De special effects zijn, hoewel niet bijster spectaculair, zeker goed. Vooral de mass suicide by fire is prachtig gedaan. En zeg nou zelf, kinderen in een psychiatrische inrichting, gestalkt door een dode verbrande maniak, da’s toch kicken?!

Komt zeker ook door die poeplading aan cultacteurs. Jennifer Rubin was, samen met haar smachtende spuitmondjes, het duistere badass lichtpuntje in Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors. Hier overtuigt ze als strijdbare sekte-survivor. Bruce Abbott pakt zijn medische achtergrond uit Re-Animator weer op als de sympathieke dokter. De cynische psychotische patiënt Ralph die Dean Cameron neerzet is extreem en intens.
Dat Richard Lynch, de ultieme badguy (Xaviar in de originele Battlestar Galactica, Kadar in het geweldige The Barbarians) de rol van zwartgeblakerde cultleider speelt is bijzonder. Hij stak zichzelf in de jaren ’60 onder de invloed van LSD daadwerkelijk in brand. Het geeft zijn intense rol van sowieso al donkere cultleider een extra sinister randje.

Voor de stoere littekens van Richard Lynch en de emotionele littekens van Jennifer Rubin, 4,0 knapperige sterretjes!

avatar van dutchtuga
Wat een heerlijke film zeg. De link met A Nightmare on Elm Street 3 zie ik wel maar Bad Dreams kan makkelijk op eigen benen staan. Sfeervol, spannend, bloederig wanneer het moet, vlot en met een geweldige bad-guy (Richard Lynch ) boeit deze 80's horror van begin tot eind.

avatar van FillumGek
Meer dan geslaagd, psychologisch horrorwerkje. Doet veel denken aan de derde Nightmare on Elm Street, maar weet eigenlijk nog iets meer te overtuigen. Sektes zijn namelijk gevaarlijk, en dringen vaak maar al te makkelijk door tot hun slachtoffers in horrorfilmland. Zo ook bij Cynthia, die door flashbacks en waanbeelden langzaam gek wordt.

Dikke pluspunten voor de cast. Badguy Richard Lynch is de creepy sekteleider (toffe make-up). Abbott kende ik nog van Re-Animator, symapthieke kop. Dean Cameron's rol is vermakelijk, een beetje zwartkomisch. De scene in de archiefkamer moet erg leuk zijn geweest voor hem om op te nemen. En Rubin speelt met overtuiging de verwarde Cynthia, niet erg om naar te kijken ook. De sessies zorgen voor luchtig vermaak, terwijl de flashbacks en waanbeelden van Cynthia voor de nodige spanning zorgen.

Aan bloed gelukkig geen overdaad in Bad Dreams, maar keurig gedoseerd waardoor het realisme niet verloren gaat. Ook de soundtrack zorgt dat de spannende momenten nog wat beter uit de verf komen. Vreemd dat deze film zo weinig stemmen heeft, best wel een aanrader namelijk.

avatar van Richard_Voorhees
Is deze ook in R2 te krijgen? Ik kan tot op heden enkel de Shout! Factory duo blu-ray (R A (= 1)) en de Amerikaanse DVD (ook R1 dus) vinden...

avatar van Mac Hammer Fan
Ondermaatse horror in mijn ogen met soms goedkope speciale effecten en soms knullige vertolkingen. Ik moet zeggen dat ik ook geen zo'n fan ben van de vervolgen op "Nightmare on Elm Street".

avatar van clubsport
Vond deze toch wat tegenvallen , Het gedeelte in de instelling vooral het begin vond ik wat raar uitgewerkt
vooral qua karakters waar je als kijker nauwelijks feeling mee krijgt .
Aan het eind word het qua plot duidelijk waar men heen wil maar het ligt niet echt lekker in lijn met het verhaal .

Matige film waarin een vrouw een groepstherapie volgt nadat ze na 13 jaar uit een coma is ontwaakt. Het toch al magere verhaal, valt vooral tijdens de eerste helft nogal in de herhaling. Het tweede gedeelte is wel wat beter. Een paar vermakelijke horror-scenes en hier en daar best sfeervol zijn. Dit regiedebuut van Andrew Flemming is niet echt representatief voor de rest van zijn carrière.

avatar van Grindhouse62
Dit was destijds weer zo"n horrorfilm die rechtstreeks de videotheken in ging. Een prima horror met leuke effecten voor die tijd en redelijk spannend. Ik heb deze film zoals vele films al jaren geleden gezien, maar is er vrij weinig blijven hangen. En dat maakt het herzien toch weer leuk.