• 15.813 nieuwsartikelen
  • 178.366 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.101 gebruikers
  • 9.377.664 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Tanguy

• 455 berichten
  • 2057 stemmen

44. https://www.moviemeter.nl/film/275]Aliens (Film, 1986) - MovieMeter.nl

Speelduur: 137 minuten

FTV - 2 (totaal: 88)

Thema: space horror (60)

Afgevinkte thema's: (R1: 1-23) R2: 2, 3, 5, 6, 7, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23

[url=https://ibb.co/ypYb71J[/url]

De voorganger is, ondanks zijn haast mythische status, voor mij niet het meesterwerk wat ieder er in ziet. Een beetje meh eigenlijk. Nu net weinig verwachting deze maar eens aangeslingerd en ben toch wel aangenaam verrast. Ik vind het nog steeds niet fantastisch of geweldig, maar vermakelijk was het wel ondanks de dik twee uur. Deze krijgt van mij een voldoende.

3*

Hans Landa

• 105 berichten
  • 7 stemmen

Alien vind ik zelf ook fantastisch. Vervolg Aliens is eigenlijk niet eens horror, eerder actie.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

20. Cannibal Hookers (Film, 1987)

FTV, 67 minuten - 39 punten

Thema: kannibalisme

Thema's gezien: 1, 2, 3, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

https://www.moviemeter.nl/images/cover/72000/72298.jpg

Tijd voor kwaliteitscinema in huize Woland. De titel zegt al vrij veel denk ik, en als je de IMDb-score erbij pakt weet je helemaal genoeg. In Cannibal Hookers gaan we terug naar de studententijd. Je weet wel, die goeie ouwe tijd dat je bij een dispuut wilt, maar alleen toegelaten wordt als je eerst als hoertje klanten gaat verleiden om ze vervolgens dood te maken en op te (laten) peuzelen. Vervolgens is er nog een of andere kannibaal van middelbare leeftijd die iets met die sorority te maken heeft, maar wat, geen flauw idee. Hij komt in ieder geval regelmatig interrumperen. Uiteindelijk komen er ook nog zombies de hoek om kijken. Jullie begrijpen, het is een hoogstandje. Het is verder heel erg low budget jaren '80, met goedkope 'gore' die bijna volledig buiten beeld blijft en een cast met echte jaren '80 kapsels die in ieder geval niet om hun acteertalent zijn ingehuurd. En toch heb ik me best vermaakt met deze onzin. Het slaat nergens op en het ziet er niet uit, maar toch heeft het wel wat. Al ga ik de remake even overslaan, denk ik. 2.0*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

Weer een feest om te lezen

Hee ik ben wakker, laat ik ook eens wat registreren.

Shaky

• 3736 berichten
  • 13052 stemmen

79. Ghosts of War (2020)

FTV: 2 punten (totaal: 156 punten)

Categorie: nr. 10 Haunted House (totaal: 3 punten)

Afgevinkte categorieën: Ronde 1 (volle kaart). Ronde 2 (volle kaart). Ronde 3: nr. 2, 10 & 15

https://s3.amazonaws.com/static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/ghosts-of-war-movie-review-2020/ghosts-of-war-movie-review-2020.jpg

Deze beviel me een stuk beter dan ik van te voren had verwacht. Het schiet wat uit de bocht op het einde omdat de makers iets te veel willen, maar de poging kan worden toegejuicht.

Leuk, en met 3,5* iets te hoog maar ik heb me prima geamuseerd.

dualcia

• 953 berichten
  • 2311 stemmen

Zoals eerder aangegeven zou ik later aanhaken bij de challenge dit jaar. Mijn vakantie zit er op en oktober horrormaand is alweer in volle gang, dus tijd voor mijn eerste registraties!

#1. The Black Phone (2022) - 104 minuten - FTV

2 punten

Thema: Locked in a room
Afgevinkte thema's: 22 (totaal = 1 punt)

Afgetrapt met The Black Phone in het vliegtuig onderweg naar huis van vakantie. Had hier toch wat anders van verwacht. De bad guy lag veel op de achtergrond en de focus was duidelijk meer op de coming of age invalshoek en het bovennatuurlijke in het verhaal, wat ik minder interessant vond.

*2.5

#2. Goodnight Mommy (2022) - 92 minuten - FTV

2 punten (totaal = 4 punten)

Thema: Geen
Afgevinkte thema's: 22 (totaal = 1 punt)

Zag deze remake van Ich Seh, Ich Seh langskomen op Prime en toch maar opgezet. Was in eerste instantie het verhaal van het origineel ook wel een beetje vergeten, maar dit kwam gedurende de film wel weer naar boven. Door het wegvallen van het mysterie kon ik er niet onbevangen meer naar kijken, zoals dat wel lukte toen ik de clou niet door had in het origineel. Voelt als een redelijk onnodige remake, maar niet slecht. Einde voelt niet sterk aan.

Was ook al niet zo enthousiast over het origineel dat ik een *3 gaf, dus blijf hier op een *2.5 hangen.

#3. Men (2022) - 100 minuten - FTV

2 punten (totaal = 6 punten)

Thema: Elevated horror (art/slow burn)
Afgevinkte thema's: 1, 22 (totaal = 2 punten)

Tegenvaller. Het elevated horror genre lijkt bij mij een hit or miss te zijn. In het geval van Men kon ik de slow burn sfeer in de eerste helft zeker waarderen, maar de bizarre finale deed het hem niet voor mij. Er zitten ongetwijfeld talloze metaforen in, maar deze waren voor mij te abstract om goed te kunnen plaatsen. Het spoort wel aan om meer over de film en het einde te lezen, maar voor mij is het ook belangrijk dat dit niet nodig is om de film tijdens het kijken te kunnen waarderen.

Weet niet zo goed wat voor cijfer ik de film zou geven, dus blijf dan hangen op een *2.5. Vond het zeker geen vervelende zit, maar toch onbevredigend.

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

Ik dacht dat ik er meer had gezien dan twee, maar ik kan er toch echt even niet opkomen.

80. Targets (1968)

Speelduur: 90 minuten

FTV - Thema: 60’s horror

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (3x), Ronde vier: 7

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 + 23 = 92 punten + 1 = 93 punten

Challenge: 158 + 1 + 1 = Totaal 160 punten

https://image.tmdb.org/t/p/w780//4BWKgipcFzDOZQPDZtmKGZVhEoU.jpg

Bogdanovich’s Targets prijkt op nummer 343 van de horrorcanon TSZDT's The 1,000 Greatest Horror Films, niet onverdienstelijk. En het is ook geen slechte film, maar de horror is niet van de soort die we verwachten bij het woord ‘horror’. We hebben de ouder wordende horrorster (Karloff, die een versie van zichzelf speelt), en een man die met een teleschopisch geweer willekeurig onschuldige mensen doodschiet. Een film die naar ik vrees zijn actualiteitswaarde niet snel zal verliezen, maar de genre aanduidingen misdaad en thriller op MovieMeter dekken de lading beter.

3,5*

81. Werewolf by Night (2022)

Speelduur: 52 minuten

FTV - Thema: Occult

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (3x), Ronde vier: 7, 11

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 + 23 = 92 punten + 2 = 94 punten

Challenge: 160 + 1 + 1 = Totaal 162 punten

https://www.denofgeek.com/wp-content/uploads/2022/09/marvel-werewolf-by-night-mcu.jpg

Dit was wel een verrassing, opeens een Marvel Halloween Special van Michael Giacchino, of all people. Je weet wel, de componist van meerdere Marvel films, Pixar, Spiderman, Lost, een aantal Jurassic Parks… Leuk om die zo’n genrewerkje te zien maken, wat er visueel bovendien erg tof uitziet in sfeervol zwart-wit. Jammer dat ik niet zoveel heb met weerwolven, het open krijgen van tombes, geheimzinnige Bloodstone relikwieën en macabere ceremonies. Het verhaal houdt het voor mij daardoor toch op een zesje

3*

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

21. House on Bare Mountain (Film, 1962)

FTV, 62 minuten - Totaal 41 punten

Thema: jaren '60 horror

Thema's gezien: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

https://www.moviemeter.nl/images/cover/23000/23922.jpg

Zo kom je nog eens wat tegen op MUBI. Nou, vergeleken met dit was Cannibal Hookers nog een klein meesterwerkje. Night on Bare Mountain is simpelweg een nudie, en de topless dames zijn de hoofdzaak. Daarbuiten gebeuren allerlei onzinnige dingen, met een klucht met de drag queen Granny Good die een soort van nudistische meisjesschool heeft, willekeurige ontploffingen waardoor de ouders steeds van de bank vallen, iets met een stokerij en een monster in de kelder. Whatever, moet ook Lee Frost gedacht hebben, zolang ik maar een hoop naakt kan laten zien. En dat doet ie ook een uur lang. Naast dat heeft de film echt helemaal niets te bieden, wat het alsnog een heel vermoeiende kijkbeurt maakt. Ik ben nu wel weer een beetje klaar met die pulp. 1.0*

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

30. The Devil's Candy (Film, 2015) - MovieMeter.nl

https://keeping-it-reel.com/wp-content/uploads/2017/04/devilscandypainting.jpg

FTV - 2 punten (totaal 59 punten).

Thema - religie en sektes - 1 punt (totaal 16 punten).

Afgevinkte thema's: 1, 2, 3, 6, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23.

Iets meer van verwacht, maar nog steeds meer dan vermakelijk. Lekkere muziek, origineel, bloederig en fijn acteerwerk. Van dezelfde regisseur als The Loved Ones (Film, 2009) - MovieMeter.nl. Een betere film en zeker een aanrader.

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

31. Wildling (Film, 2018) - MovieMeter.nl

https://butlerscinemascene.files.wordpress.com/2018/04/1wildling_still_0.jpg

FTV - 2 punten (totaal 61 punten).

Thema - NVT (totaal 16 punten).

Bel Powley acteert echt subliem, en ook Liv Tyler en Brad Dourif zijn uitstekend op dreef. Het tempo ligt wel zeer laag, om tegen het einde alles zeer gehaast af te ronden. Qua sfeer is dit wel goed gedaan, en het is allemaal lekker duister en onheilspellend.

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

24. The Field Guide to Evil Film, 2018..

Speelduur: 117 minuten

FTV -

Thema: Folklore .

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1118000/1118599.jpg?cb=1518859283

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVaBMqj-C3FhONExeX798r6wH_ko6h7cZZIA&usqp=CAU

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRc4OHyLmabpStb7AhINWEJy_ChMOcy-5rgqQ&usqp=CAU

Eerste was redelijk maar zeker niet tam, had door Paul Verhoeven gemaakt kunnen worden . past helemaal in zijn straatje .De sex scene's zijn erg smaakvol en lieten me niet koud .

Tweede goed . Er werd bijna niet gesproken , maar erg sfeervol

Derde is wat meer gory . Maar het verhaaltje heeft wel een hart , en is lekker smerig .

Vierde kwam uit de US. Met het kind Arnold in de hoofdrol .

En een WTf einde dat totaal uit de lucht kwam vallen

Vijfde was verhaal over een goblin .echt een folkore verhaal dus .

Met een dorstig einde . Lol . Maar tot dan toe de. minste

Zesde is een in zwart wit geschoten over wat mannen in de indiaanse jungle , helaas ook niet erg goed .

Zevende was weer lekker freaky met Mickey Mouse .

Was ook weer art house achtige sfeer , met een mossige regenachtige omgeving en twee boeren broer en zus in Oostenrijk

Maar nu merk ik dat de charme begint te verliezen en overdaad schaadt .

Maar goed , de achtste is een verhaal waarin de woorden waren verwerkt alsof je keek naar een jaren 30 film . Wat tekst betreft . En de Lol was er af.

Ook door de slechte muziek en de tekst invoer .

Een min punt van het geheel is dat het soms allemaal wat leeg is . Steeds het idee van: er had wat meer in kunnen zitten .Heel veel net niet ideetjes

En het is dus niet allemaal even sterk .

Maar vermakelijk is het wel ..en sommige horror elementen zijn uitstekend .

En je kan zien de makers hun best hebben gedaan om er iets bijzonders van te maken .

De taal is niet zoals hier staat engels ( dat was twee keer zo ) maar meerdere talen . Úit meerdere landen van meerdere regisseurs .

De ABC,s of death zijn wel veel beter .En sommige van de VHS films zijn ook net iets beter , Toch zeker wel een voldoende!!! en geen afrader als je het thema folklore wilt afstrepen . .

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

ibendb schreef:

32. A House on the Bayou (2021)

RW: 2 punten (60 totaal)

Thema: NVT (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 en 23)

Kwestie van correctie: Het was een FTV voor deze A House on the Bayou. Verkeerd gekopieerd/geplakt vrees ik.

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

33. Profondo Rosso (1975)

FTV: 2 punten (62 totaal)

Thema: Giallo (afgevinkt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22 en 23)

https://i.imgur.com/7QOKgCt.jpg

Als leek in het Giallo subgenre had ik geen enkel idee waar te beginnen. Suspiria had ik al gezien, maar daar bestaat een heel debat over of het wel Giallo is of niet. Dus ben ik maar lijstjes beginnen opzoeken en met de, volgens velen, beste in het genre gegaan. Uiteindelijk kwam ik dan weer bij Dario Argento uit.

Profondo Rosso wist me bijna onmiddelijk te overvallen met het prachtig gebruik van kleuren, composities en vloeiende camerabewegingen. De gecreëerde schaduwen zijn duister en pikzwart waardoor de onderliggende dreiging nog beter overkomt. Oh ja, de soundtrack mag zeker niet vergeten worden. Wat een geweldige score die perfect past bij de sfeer en spanning.

Het enige minpuntje is dat de Director's Cut iets te lang kan duren om de volledige 126 minuten mijn aandacht erbij te horen. Het opgebouwde mysterie wordt daarom iets te lang uitgerekt om een grote impact te hebben. Dit wordt gelukkig goedgemaakt door de eindscène die me toch wel even deed opkijken.

4*

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

22. Final Exam (Film, 1981)

FTV, 89 minuten - Totaal 43 punten

Thema: slasher

Thema's gezien: 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15390.jpg

Best een aardige slasher. Het duurt een tijdje voor het slasher-aspect ook echt van de grond komt, na een eerste moord helemaal in het begin is het daarna zeker drie kwartier gewoon een college film. Met fraternities, pranks, de standaard-jocks en nerds en niet zo zinnige gesprekken. Het heeft dan met horror weinig te maken, maar het is alsnog wel te kijken en het zorgt er wel voor dat je iets van binding krijgt met de personages. In het laatste half uur gaat het dan alsnog los, en is het opnieuw niet bijzonder, maar wel te doen. Redelijke spanning, maar de kills zijn grotendeels niet heel expliciet en sowieso mist Final Exam een beetje een memorabele schurk. Een krappe voldoende kan er wel vanaf. 3.0*

ikkegoemikke

• 3449 berichten
  • 4897 stemmen

67. Terror House (1998)

Speelduur: 80 minuten

FTV - 2 punten (Challenge Totaal : 134 punten)

Thema - Shot on video horror

Afgevinkte thema's : Ronde 1 Nr(s) 1 t/m 23 - Ronde 2 Nr(s) 1/2/4/5/6/7/8/9/10/11/12/13/14/15/16/17/18/19/20/21/22/23

Thema klassement : 23 X 2 = 46 punten + 22 = 68 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZTk5MDM3MjQtZjdjMy00YTdkLWEzMmUtZTA4YzZlYWI4M2Y4XkEyXkFqcGdeQXVyNDY2NzgwOTE@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

Neen, SOV gaat niet mijn favoriete subgenre worden. Dit vond ik dus beneden alle peil. Enige positieve punten : korte speelduur en nog een afgevinkt thema

0.5*

Tanguy

• 455 berichten
  • 2057 stemmen

45. https://www.moviemeter.nl/film/41073]Trick 'r Treat (Film, 2007) - MovieMeter.nl

Speelduur: 82 minuten

FTV - 2 (totaal: 90)

Thema: feestdagen (61)

Afgevinkte thema's: (R1: 1-23) R2: 2, 3, 5, 6, 7, 9 12, 13, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23

[url=https://ibb.co/JCtTWJY[/url]

Redelijke film, de vier verhaaltjes waren niet bijster bijzonder maar wel leuk ingeklaard gevlochten. De overgang hiertussen verliep heel soepeltjes en dat maakte dat het lekker wegkeek. Het geheel mist een beetje spanning maar het is een prima Halloween filmpje.

3*

ibendb

• 5038 berichten
  • 3222 stemmen

34. The Black Cat (1934)

FTV: 2 punten (64 totaal)

Thema: Religie en sektes. Bij deze alle thema's afgevinkt. 23x2= 46 punten voor de thema's. Klaar voor een tweede rondje.

https://i.imgur.com/EtKznCP.jpg

The Black Cat zo gebaseerd zijn op het gelijknamige kortverhaal van Edgar Allen Poe. Wel, niet dus. De film heeft blijkbaar enkel de naam van de schrijver gebruikt om meer volk naar de bioscoop te lokken. Wel is de film een belangrijke invloed geweest bij de opkomst van de psychologische horrorfilm. Verder is het ook de eerste film met Boris Karloff en Bela Lugosi samen in een film én is het de allereerste film die een satanische sekte op film portretteert.

Een heel lijstje, dus.

In The Black Cat volgen we een pasgetrouwd koppel die op de trein de geheimzinnige Dr. Vitus Werdegast (Lugosi) ontmoeten. Wanneer ze later met z'n drieën in een auto-ongeluk terechtkomen trekken ze naar het kasteel van Hjalmar Poelzig (Karloff). Die heeft echter nogal snode plannen met het koppeltje.

Karloff en Lugosi zijn ongetwijfeld het hoogtepunt van de film. De een is statig, de ander mysterieus. Hun scènes samen kregen mijn onverdeelde aandacht. Het pasgehuwde koppel daarentegen liet me volledig koud. Sterker nog, ze waren verschrikkelijk irritant. Het verhaal dat wordt opgebouwd is matig interessant en de uiteindelijke introductie van de sekte liet te wensen over. Toch vond ik het best een sfeervolle film met superbe sets, mooi gebruik van contrasten en twee sterke hoofdrollen.

3*

IH88

• 9734 berichten
  • 3186 stemmen

Realiseer me nu pas dat ik al 31 films heb gezien. Was geen doelstelling op zich (wil meer;-)), maar het is een mooie mijlpaal.

joolstein

• 10841 berichten
  • 8935 stemmen

45 Hellraiser (Film, 2022)

Speelduur: 121 minuten

FTV - 1+1= totaal 88+2= 90

Thema: Torture horror; totaal 22 punt Cenobites geven je puur Pijn en Plezier

Afgevinkte thema's : Nr(s) 01/02/04/05/06/07/08/09/10/11/12/13/14/15/16/17/18/19/20/21/22/23

https://filmovizija.in.rs/wp-content/uploads/2022/10/hellraiser-8753-poster.jpg

Een van de betere Hellraiser-films maken, is niet zo moeilijk, om eerlijk te zijn. Na twee sterke films werd het meer een verplichting om de rechten te behouden. Het leverde films op van wisselende kwaliteit maar nooit iets wat in de buurt kwam van de twee eerste films. Ook dit elfde deel kampte met voldoende problemen om van de grond te krijgen. De film is al vanaf 2006 in ontwikkeling! Echter weet deze film gelukkig wel veel goed te doen!

Ook al spreekt men van een reboot, is deze film dat eigenlijk niet! Het bronmateriaal keert niet terug en je krijg geheel nieuw verhaal. De film volgt de jonge vrouw Riley (Odessa A'zion), die worstelt met een voormalige drugsverslaving. Ze komt in het bezit van een oude puzzeldoos, (ons wel bekend als de de iconische Lament Configuration) niet wetende dat het de bedoeling is om de Cenobites op te roepen. Daarnaast is er ook nog de decadente miljardair Roland Voight (Goran Visnjic) die ook zo zijn reden heeft om de puzzeldoos bemachtigen.

Visueel is deze Hellraiser zonder twijfel erg mooi! Het verhoogde de sfeer in een fijne samensmelting van eng en schoonheid, De schoonheid van kettingen, bloed en prikkeldraad...precies wat je zou verwachten van een Hellraiser -film. Echter hierbij verschijnt ook mijn eerste opmerking; de GORE, die is enorm afgevlakt en veel minder intens! Of men mocht niet voluit gaan of het moest passen in het stilistische van de film. Dit was jammer!

Ook de andere personages in de film is zijn niet echt ontwikkelt, sympathiek, of zelfs een grote toevoeging. Die arme Nora bijvoorbeeld, ze heeft geen onderscheidende karaktertrekken, behalve dan dat ze 'de kamergenote' is...Maar misschien is dit wel toepasselijk, want de meest overtuigende figuur in de film is een Cenobite! Een Hellraiser zonder de Order of the Gash kan natuurlijk niet! Tja en van de vijf acteurs die in de volksmond bekendstaande Pinhead, is Jamie Clayton de enige naast Doug Bradley die "Pinhead" echt omarmt als een personage. Clayton's Speldekop is van het, rustiger soort wat ze juist verontrustend en angstaanjagend maakt! Daarnaast is haar androgyne uiterlijk en feit dat ze haar de naam 'The Priest', geven heel wat nauwkeuriger met het boek!

Sowieso zijn de Cenobite-ontwerpen uitstekend! Zo is er een nieuwe versie van The Chatterer en zie je nieuwkomers als The Masque, The Gasp en The Weeper Wel jammer dat het sadomasochistisch uitgangspunt van het boek hier wel is verdwenen! Barker's kinky randje is zo goed als weg! Ondanks dat doorstaat deze versie gemakkelijk de weliswaar lage lat als een van de betere Hellraiser-films!

joolstein

• 10841 berichten
  • 8935 stemmen

46 Werewolf by Night (Film, 2022)
FTV - 1+1= totaal 90+2= 92
Thema: nvt; totaal 22 punt
Afgevinkte thema's : Nr(s) 01/02/04/05/06/07/08/09/10/11/12/13/14/15/16/17/18/19/20/21/22/23
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMGM0YmZkM2QtYjhmOS00NTg2LWE4NWEtMTE4MDk4MTJhZjVmXkEyXkFqcGdeQXVyNzA4NTc5MjE@._V1_.jpg
En opeens was daar Marvel's eerste op zichzelf staande seizoens-special voor Disney+, een Halloween-special rond Jack Russell, (uit een 43 nummers tellende comic 1972-77) die na de dood van hun leider en monsterjager Ulysses Bloodstone, samenkomt met een andere groep monsterjagers om door een rituele jacht de “Bloodstone gem” een nieuwe eigenaar te laten krijgen. Ook dochter Elsa Bloodstone is van de partij!

Ook opmerkelijk is dit geregisseerd door Michael Giacchino, die vooral bekend is als componist van filmmuziek. Maar deed het goed door je mee te nemen naar de klassieke Universal monsterfilms uit de jaren 30 en 40. Compleet in flikkerend zwart-wit, bordkartonnen decors, dramatisch acteerwerk en dito muziek. En dat werkte goed!

Dat betekent natuurlijk ook dat net als Hollywood-monsterfilms uit lang vervlogen tijden de film niet eng is! Tijdens de looptijd van bijna een uur komen er wel nog een paar jump scares langs maar voor rest komt het op sfeer aan maar dan met moderne special effecten !Ben je liefhebber van die oude klassiekers, dan is deze Halloween-special smullen geblazen.

Met een film vol CGI-monsters is de transformatiescène van de weerwolf gek genoeg, niet in beeld. Er is slechts een fractie van een seconde die een bepaalde scène oproept uit An American Werewolf in Londen. Voor Marvel-film, is het misschien iets bloederiger maar dat wil dat niet zeggen dat het jongere nachtmerries aan overhouden! Zoals ook gebruikelijk zorgen Jack Russell (Gael García Bernal) en Elsa Bloodstone (Laura Donnelly)voor wat luchtige scènes met grappige oneliners, zoals we inmiddels van Marvel gewend zijn.

Het laat de haren in je nek misschien niet overeind staan, maar het houdt wel je aandacht vast en ondanks aangekondigd als Marvel's Halloween special, hoop ik eigenlijk dat er meer volgt! Oh, voor wie wil weten wie dat opgejaagde monster was? Ted is beter bekend als Man-Thing

joolstein

• 10841 berichten
  • 8935 stemmen

47 Jeepers Creepers: Reborn (Film, 2022)

Speelduur: 88 minuten

FTV - 1+1= totaal 92+2= 94

Thema: nvt; totaal 22 punt

https://i.redd.it/ytiw6a4e9bi91.jpg

Aan regisseur regisseur Timo Vuorensola (Iron Sky1&2) de taak om een reboot te maken van de film uit 2001van Victor Salva en zo de ongemakkelijke ondertoon weg te poetsen! Tja dat lukte helaas niet heel erg goed! Ze zetten Salva's trilogie weg als slechts fictief werk en doen alsof de Creeper en zijn mythologie opnieuw wordt uitgevonden.

Toch lijkt het verhaal heel erg op de eerste zeker doordat in een proloog die zich afspeelt in de jaren '60 de eerdere "Jeepers" na te bootsen, als een ouder echtpaar ( Dee Wallace , "ET's" moeder, vloek van de "Critters" en Gary Graham ) worden achtervolgd door de 'overcoated ghoul' met zijn truck. Vervolgens verplaats zich het naar Horror Hound-festival Alleen zijn ze niet tevreden met het vernieuwen van de bestaande franchise, oh nee, er moest ook nog een Rosemary's Baby- achtig plotapparaat in!

Op zijn minst biedt het wat meer achtergrondverhaal, wat meer mythos van de Creeper. Waarbij het woord herboren letterlijk wordt genomen... Daarnaast lijkt het een product uit een ander tijdperk, alsof hij rechtstreeks uit de jaren 90 is gestapt — compleet met een techno-soundtrack en beelden die eruitzien als de tienergruwelen die volgde in de nasleep van het succes van Scream. En die niets toedienende verkleedscène deed me ergens ook denken aan een knipoog naar de jaren '90

Over CGI gesproken, wat dachten de filmmakers in vredesnaam met het, ronduit afschuwelijke, gebruik van het groen/blauw scherm? Alhoewel door de regisseur ook wel verwacht maar evengoed nog steeds vreselijk! Ook al zat het vol met clichés en stereotypen en gaf de Creeper je het gevoel van een Jason-wannabe met een Wishmaster 3 - budget, had ik geen hekel aan. En hey horrorfans, ook al is het standaard en veilig, het kan altijd nog veel slechter!

moviemike

• 1309 berichten
  • 5775 stemmen

20. The Awful Dr. Orloff (1962)

Speelduur: 83 minuten

FTV - 2 punten (totaal: 35 punten)

Thema 7: 60s horror (totaal: 13 punten)

Afgevinkte thema's: 1, 6, 7, 10, 11, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22

https://media.aintitcool.com/media/uploads/staticserver/assets2012/aicncomics/awfuldrorloff3.jpg

Sfeervol filmpje uit de jaren 60 dat nog steeds genoeg leuke momenten bevat zodat het geen probleem is hem perfect uit te kunnen zitten.

3*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

82. Il Vicino di Casa (1973)

Speelduur: 56 minuten

FTV - Thema: Geen

Challenge: 162 + 1 + 1 = Totaal 164 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BN2ZiNzZkZWUtNjQxMi00ZTI0LTkyNmQtZjA0NzVhNDAyYzAzXkEyXkFqcGdeQXVyMTE2NzA0Ng@@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

In 1973 verschenen bij het Italiaanse Rai 4 tv-films in het horror-misdaad-mystery genre onder de gemeenschappelijk noemer ‘La Porta sul Buio’, wat zich laat vertalen als de deur naar de duisternis. Dario Argento introduceert alle 4 de korte films, en schreef en regisseerde er twee. Deze kortfilm (zoals ze door Argento duidelijk worden aangeduid in zijn introductie) is van de hand van Luigi Cozzi, die later Hercules met Lou Ferrigno zou regisseren. Deze film wat over een jong stel dat naar de kust verhuist en hun buurman betrapt op de moord van zijn vrouw, kom niet heel erg van de grond. Een wat gedateerd werkje wat van alle vijf de stemmers een zesje kreeg. En nu van alle zes.

3*

83. Il Tram (1973)

Challenge: 164 + 1 + 1 = Totaal 166 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNWMwZmFjNTQtZjA5Ni00YjkzLTlkZGMtOGY2Mjg0OGFiNzcxXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg

Het script voor Il Tram is een uitbreiding van een scène die Argento schreef voor L’Uccello dalle piume di cristallo (1969), maar die hij door een tekort aan tijd niet vast kon leggen. Deze kortfilm waarin een rechercheur een moord tijdens een busrit probeert op te lossen door deze met de passagiers na te bootsen, is in feite meer een whodunnit dan een echte horror. De wat experimentele jazzy score geeft het wel wat eigens, maar helemaal mijn smaak is het niet. Zes plusje, voor deze Argento.

3,1*

84. La Bambola (1973)

Speelduur: 59 minuten

Challenge: 166 + 1 + 1 = Totaal 168 punten

http://2.bp.blogspot.com/-TEEhiSHp7og/TnQpDE6PaHI/AAAAAAAAELs/LTSTpxfRQq0/s1600/doll19.JPG

Wanneer een patient ontsnapt uit een inrichting, probeert de politie hem wanhopig te vinden voor hij onschuldige burgers verwond of vermoord. Net als de vorige 2 films behoorlijk low budget, en dat wreekt zich toch wel een beetje. De minste van de vier ook, deze. Met een ontsnapte gek en POV kun je wel wat meer doen dan dit, al stond dat in 1973 nog wat in de kinderschoenen

2,5*

85. Testimone Oculare (1973)

Speelduur: 55 minuten

FTV - Thema: Giallo

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (3x), Ronde vier: 7-8, 11

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 + 23 = 92 punten + 3 = 95 punten

Challenge: 168 + 1 + 1 = Totaal 170 punten

http://4.bp.blogspot.com/-D6VOfvfjzXk/TnFtvq3mkGI/AAAAAAAAEE0/VBq89GIpdRk/s1600/eyewitnesss5.JPG

De laatste van de vier TV films was gelukkig weer iets beter, al is het niet veel. Kennelijk was Argento ook niet tevreden, want ik lees dat hij het in zijn geheel overnam van de hier gecrediteerde Pariante. Tsja. Een mager zesje, wat mij betreft. Wel een leuk snoetje, dat dan weer wel.

2,8*

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

86. A Christmas to Dismember (Short 2016) - IMDb

Speelduur: 55 minuten

FTV - Thema: Feestdagen

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (3x), Ronde vier: 7-9, 11

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 + 23 = 92 punten + 4 = 96 punten

Challenge: 170 + 1 + 1 = Totaal 172 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzkzNzVhYmEtZmYxZS00ZmFiLWI2NGItY2EwZmZkZjY4MDY2L2ltYWdlL2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNTI5NjY3MDU@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

A Christmas to Remember (2016) staat op Moviemeter. En Doris Wishman’s A Night to Dismember (1983) ook. Alex Disanto’s A Christmas to Dismember niet geheel verrassend niét. Met 25 stemmen op IMDb is dit (als SOV ogend) werkje bepaald niet heel bekend. Aangezien ik het SOV stukje niet bevestigd krijg en het een 2016 film is (moet wel digitaal zijn zou je zeggen), kijk ik hem toch maar voor het thema feestdagen. Uit nieuwsgierigheid: kan SOV digitaal zijn in jouw optiek, alexspyforever? Of is dat een contradictie? Ze noemden het digital video in het begin, en de kwaliteit was niet enorm veel beter. Maar ik vermoed dat je dit niet voor ogen had toen je het thema koos

Is deze film slecht? Oh zeker. Heel. het ziet eruit alsof een High school student met zijn emo-vrienden een home video heeft gemaakt, en ik vermoed dat dat ook zo is. Hij heeft er een heel rijtje gemaakt, maar ik geloof het wel na deze.

1,7*

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7272 stemmen

13. Space Master X-7 (1958)

Speelduur: 71 minuten

FTV - 2 punten (Totaal : 26 punten)

Thema - sci-fi horror (Totaal : 10 punten)

Afgevinkte thema's : Nr(s) 3, 6, 7, 10, 12, 13, 16, 21, 22, 23

Waardering: 2*

https://images.mubicdn.net/images/film/144324/cache-151488-1465908955/image-w1280.jpg?size=800x

Dit is het langzamere en saaiere broertje van The Blob. Een soort van allesverslindende schimmel from outer space. De schimmel komt maar een paar keer in actie. We jagen hier voornamelijk op een dame die compleet onwetend sporen van deze schimmel achterlaat. Met dit tempo kan het echter nog wel even duren voordat de hele Aarde overspoeld is met deze Blood Rust.

Tanguy

• 455 berichten
  • 2057 stemmen

46. https://www.moviemeter.nl/film/74335]Kill List (Film, 2011) - MovieMeter.nl

Speelduur: 95 minuten

FTV - 2 (totaal: 92)

Thema: occult (62)

Afgevinkte thema's: (R1: 1-23) R2: 2, 3, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23

[url=https://ibb.co/84r60bN[/url]

Bijzondere film die waarvan je echt niet weet waar het naar toegaat. Lastig ook om te beoordelen, enerzijds vind ik dat de film goed in elkaar steekt, maar het blijft toch iets te raadselachtig en het einde was net iets te voorspelbaar. Een nipte voldoende.

3*

Noodless

• 10044 berichten
  • 6180 stemmen

58 The Whip and the Body (1963)

FTW 2 punten ( totaal : 114) thema Haunted House

Thema klassement ( 23 x 2 ) = 46 R2 : 1, 3 t/m 23

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10211.jpg?cb=1489667076

Deze film van Mario Bava is qua sfeer en locatie top. De locatie in en rond het kasteel met donkere kamers, geheime gangen, schaduwen, enge geluiden, de golven van de zee, de wind, de kliffen worden optimaal gebruikt. Daarbij zorgt de regisseur voor een naar, geheimzinnig sfeertje. Pluspunt is ook een prima cast waaronder Christopher Lee en Daliah Lavi.

https://i.pinimg.com/originals/df/23/a3/df23a3db383f40ee0e6227ecbdfade02.gif

Het telkens terugkerend muziekdeuntje zorgt wat voor tweedracht, : enerzijds wel leuk, maar anderzijds wordt het iets teveel gebruikt. Helaas weet de film toch niet de verwachtingen in te lossen want het verhaaltje is wat mak. Het heeft een hele lange aanloop nodig en er gebeurt te weinig. Echt spannend wordt het ook niet. De slotscène is te simpel uitgewerkt. 6/10

https://4.bp.blogspot.com/-TRQMUcNLyY4/WbvrZ37fWfI/AAAAAAAB238/ZaBBdvsqowkZfB0RUh4hLW5fMlBrarw9gCLcBGAs/s1600/tumblr_og5z9xDhFA1snmmclo2_500.gif

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

25. The 4th Floor Film, 1999

.

Speelduur:90 minuten

FTV -

Thema: NVT.

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6786.jpg?cb=1642534350

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQv0V1D_aTHDmo4UpdIp8AHh6w5aOoN9xZvEw&usqp=CAU

Een horror/thriller uit het magische film jaar 1999. En het is compleet langs me heen gegaan .

Dat blijkt niet voor niets , Alles werkt toe naar een climax die zeer teleur stelt . Het kijkt aardig weg met een Lewis in haar prime , maar het kon me niet zo bekoren . Er kwamen een paar keer insecten in voor als voorbode voor iets heftigs en lugubers . helaas .

John Milton

• 24229 berichten
  • 13395 stemmen

87. La Residencia (1969) a.k.a. The House That Screamed

Speelduur: 99 minuten

FTV - Thema: Haunted House

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (3x), Ronde vier: 7 - 11

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 + 23 = 92 punten + 5 = 97 punten

Challenge: 172 + 1 + 1 = Totaal 174 punten

https://image.tmdb.org/t/p/w780//tWD3Z4wdvPgi2pmYTrOfPx7nB7f.jpg

La Residencia is een van de hoger gewaardeerde titels die ik nog niet zag van de lijst: Haunted House Horror Movies - Letterboxd. En hoewel hij qua sfeer en setting precies in dat genre past, snapte ik niet 100% wat hij in dat lijstje deed. Waar zijn de spoken of zwevende voorwerpen? Gelukkig vond ik tijdens mijn zoektocht of ik misschien iets compleet over het hoofd had gezien al direct een apologeet die verdedigt waarom we The House That Screamed daar toch onder kunnen rekenen. Prima, ik doe het ervoor.

https://image.tmdb.org/t/p/w780//dhlRzZbgoUq282cP3N8LOBpzHn5.jpg

De film was niet het regiedebuut van Narciso Ibáñez Serrador, maar wel zijn eerste film die niet voor televisie werd gemaakt. Later zou hij het zeer degelijke Who can kill a Child (1976) afleveren. Ook op deze school voor meisjes worden jongeren vermoord, wanneer ze even niet gedisciplineerd worden door de tuchtelijke juf Irene, een type waar iemand wel wat fetisj gedachten van zou kunnen krijgen.

https://image.tmdb.org/t/p/w780//sklCLzusOGzyraEmVoKVkizLEFA.jpg

Ik zie dat onze organisator wat teleurgesteld achterbleef, maar ik voeg me toch bij Noodless en Shaky. Sterk geregisseerd, sfeervol en lekker suggestief. Ik heb ze liever zo dan lelijk en sleazy, maar met meer (niet altijd smakelijk) naakt. Ik vond zelfs dat gekleed douchen wel wat hebben. Staat me ook iets van bij dat ze in de middeleeuwen (en later?) ook bedekt in bad gingen, in kloosters. Misschien was dit wel een héél katholieke school... Just a little kinky. Die naaien-metafoor na 54 minuten had Hitchcock prachtig mooi gevonden denk ik. Even subtiel als zijn trein die een tunnel ingaat op een tactisch gekozen moment.

Al gaat het niet om pure dread en of gory kills, je zou kunnen beargumenteren dat dit een vroege slasher is, wat mij betreft.

3,7*

88. Phase IV (1974)

Speelduur: 93 minuten

FTV - Thema: Sci-Fi Horror

Afgevinkte thema's : Nr(s) 1 - 23 compleet (3x), Ronde vier: 7 - 12

Themaklassement: 23 punten x 2 + 23 + 23 = 93 punten + 6 = 98 punten

Challenge: 174 + 1 + 1 = Totaal 176 punten

https://image.tmdb.org/t/p/w780//7MaPqNcINOV7i7urpVMwJ2vVhwu.jpg

Die was ik dus vergeten, ik vond 2 horrorfilms al zo weinig sinds mijn laatste registratie en vermeende winterslaap. Ik kende Saul Bass vooral van zijn fe-no-me-nale carrière in poster design, dus ik was wel benieuwd wat hij ervan als regisseur zou bakken. Wel een toepasselijke registratie aangezien mijn eerste vanmorgen een film van Michael Giacchino was, al zag ik deze een paar dagen eerder.

https://image.tmdb.org/t/p/w780//nf3xTy9rpcDQW1GI5PpSLTLF9Zp.jpg

Hoewel een vermakelijk Sci-Fi horror, zal ik Saul Bass toch voor zijn posters blijven herinneren. Het blijft bij een voldoende.

3*

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

26.Anacondas: The Hunt for the Blood Orchid

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/21000/21856.jpg?cb=1590739438

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRTbAjhcEGqJholLLZ1-mZC_5ZfrennwE_jPQ&usqp=CAU

Speelduur:97 minuten

FTV -

Thema: aquatic horror

Ondergewaardeerde horror. De slang is eindelijk realistisch . Hoe deel een ooit zo serieus is genomen is me een raadsel behalve dat J. Lo er in speelt en ice T en Voight , grote namen , maar dat maakte het des te vreemder .

De score is uitstekend . En het zijn mooie beelden van de jungle . Lekker veel vreemde beesten .

Nog te gaan : found footage ,,,zin in . En shot on video wat ik echt een kut categorie vind . Maar ja . Zal vast wel iets vinden .

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.