The 4th Floor (1999)

Verenigde Staten / Canada
Thriller / Horror

geregisseerd door Josh Klausner
met Juliette Lewis, William Hurt en Shelley Duvall

In plaats van te gaan samenwonen met haar vriend Greg (William Hurt) besluit Jane Emelin (Juliette Lewis) haar intrek te nemen in het appartement dat ze van haar tante heeft geërfd. Maar al vrij snel komt Jane in allerlei onprettige situaties terecht. In het flatgebouw tegenover haar lijkt een man een vrouw te willen vermoorden, maar voor ze kan zien wat er precies gebeurd is sluit hij de gordijnen. Als op een dag haar slot kapot is, komt Jane erachter dat de slotenmaker diezelfde overbuur is, die tevens sleutels van alle appartementen in het gebouw blijkt te hebben. Dan is er nog Jane's onderbuurvrouw Alice, die iedere dag over geluidsoverlast klaagt. Na een hoogoplopende ruzie zit haar appartement plots vol met muizen en rupsen. Omdat Alice nooit de deur opent, breekt Jane bij haar in en krijgt daar de schrik van haar leven.

26 BERICHTEN5 MENINGEN
geplaatst: 8 december 2003, 11:43 uur [permalink]
Ondanks dat het een matig script is, totaal onvoorspelbaar! Goede schrikmomenten en absurd einde!

neo (crew)
geplaatst: 22 februari 2004, 11:25 uur [permalink]
Toegegeven origineel is het verhaal niet, maar wat een spanning en suspense! De bijna zenuwachtige en sfeervolle score van Brian Tyler zorgt naast de decors voor een goed sfeertje. Lewis en Hurt zijn zelfs in de slechtste film nog goed en hier dan ook geen uitzondering. 3.5 sterren

avatar van Dennis Evahi
geplaatst: 28 juni 2006, 08:19 uur [permalink]
Zeker een goede suspense...spanning alom. Ik vind Juliette Lewis sowieso altijd wel goed acteren. Als kijker ben je benieuwd hoe het nou afloopt je gedachten gaan vooruit maar dan zit je er toch weer naast. Prima film voor zo tussendoor!

*** en een half wel waard.

geplaatst: 29 juni 2006, 22:32 uur [permalink]

Ondanks het redelijk saaie verhaal wist deze film me toch te boeien.
Het echt onvoorspelbare einde hield me dan ook aan m'n stoel gekluisterd!
Vooral de laatste scenes liet me erg schrikken, omdat je dan niet verwacht vanwaar 'de persoon' komt.
Deze film kon een stuk enger, maar dat denk je bij elke thriller natuurlijk 😉

geplaatst: 30 juni 2006, 23:45 uur [permalink]
Een goede, spannende en vooral boeiende film !
Heb er zeker van genoten. Bovendien een goede cast !
Absoluut onbegrijpelijk waarom hij zo slecht scoort.
Wat mij betreft een van de betere "suspence" films

geplaatst: 30 juni 2006, 23:48 uur [permalink]
Tanne schreef:

Dat viel mij idd ook al op. Meestal moet het einde, de film goed maken, maar dat had deze niet nodig. Ondanks dat toch een naar mijn mening (niet al te onverwacht) verrassend einde (het laatste shotje dan hè)...

Drazenko
geplaatst: 19 augustus 2006, 13:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat blijkt nou? Dat die vriend van haar samenwerkte met die moordenaar? (Die schilderij op het laatst)

avatar van Friday the 13 th
geplaatst: 6 januari 2007, 22:03 uur [permalink]
spannende film vooral het einde

avatar van seanpuffy
geplaatst: 26 maart 2007, 15:54 uur [permalink]
nog een degelijke film ook al heb ik hem een paar keer moeten zien voor ik hem goed vond.

avatar van sherena
geplaatst: 4 juni 2007, 20:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
best een aardige film. En inderdaad een onverwacht einde. Achteraf vond ik die weerman toch wel wat verdacht...

avatar van Mescaline
geplaatst: 3 december 2007, 01:35 uur [permalink]
Leuke film .. standaard verhaal maar goed uitgewerkt..:)
Heb me geen seconde verveeld bijdeze film.. spanning bouwde goed op en het acteren is best degelijk.. Zelf ben ik van mening dat het einde wat langer en spannender had gemogen..
Lekker filmpje voor tussendoor.. puur vermaak helemaal geen slechte film 🙂
3,5 sterren.

geplaatst: 12 december 2007, 00:17 uur [permalink]
Bijzonder zwakke suspense thriller, met schreeuwerig en matig acteerwerk, irritante, clichématige personages, voorspelbaar plot en een dodelijk saaie en plichtmatige cameravoering en montage. Elke inventiviteit ontbreekt.

geplaatst: 14 maart 2008, 19:51 uur [permalink]
Redelijke film.Beetje voorspelbaar.

geplaatst: 28 maart 2008, 19:34 uur [permalink]
Zwakke voorspelbare film , daarom maar 2*

avatar van niethie
geplaatst: 8 oktober 2008, 22:40 uur [permalink]
Ooit kwa toeval eens op tv gezien, heb me er toen erg mee vermaakt en vond vooral de sfeer en spanning op sommige momenten erg sterk, het deed me zelfs een beetje aan Hitchcock denken af en toe.

3 sterren

geplaatst: 11 juli 2009, 07:31 uur [permalink]
Best aardige suspence film die goed in elkaar zit.
Goede rol van Juliette Lewis.
Ook deze weer op 4:3 formaat neergezet door Indies, die lui snappen er weinig van.

avatar van Mr. Chiel
geplaatst: 24 september 2009, 23:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spannende film, goede schrikmomenten, en een onverwacht einde.
Als ik het tenminste snap...: De oude man werkte dus samen met haar vriend (de weerman) om haar dat appartement uit te krijgen zodat ze bij hem in zou trekken? Maar waarom al die waarschuwingen, briefjes e.d. dan? En de rest van de bewoners die zo vreemd deden?

avatar van Jdy
geplaatst: 23 mei 2010, 15:46 uur [permalink]
Gert P schreef:

Inderdaad 🙁

Voor de rest vond ik het een zeer leuke film, goede schrikmomenten er is constant spanning aanwezig en de acteurs waren goed.

avatar van SaNDuTjE
geplaatst: 27 mei 2011, 12:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk geslaagde thriller met genoeg suspense om lang spannend te zijn.

De belichting en het camerawerk zorgen voor een dergelijke duistere sfeer in het complex dat ik me spullen al lang had gepakt. Tel daar een aantal excentrieke mede-bewoners bij op en dan is de setting voor een sterke thriller compleet.

Lang vond ik het verhaal interessant en wordt langzaam de spanning rondom appartement 4 verhoogd. Zelfs nadat Emelin in de kamer is geweest blijft het de vraag wie daar nu woont. Door de vele verdachten personages ligt dat niet direct voor de hand.
Helaas wordt het eind met een twist wat snel en rommelig afgewerkt en krijgt het niet het eind waar ik op had gehoopt.

Lewis speelt een redelijk sterke rol met zoals altijd in dit soort films wel wat domme acties. Naast Hurt spelen ook Bell (Saw) en Duvall (Shining) nog een kleine maar aardige rol.

Prima film met goeie sfeer die wel wat mankementen kent maar ondanks dat vermakelijk blijft.

geplaatst: 20 januari 2012, 14:19 uur [permalink]
Zeker een goede film ondanks helaas op 4:3 gezet....jammer. Voor de rest niet gedateerd en tot het einde spannend. Als je al een flink aantal films hebt gezien kun je een beetje raden welke kant het opgaat, maar toch erg goede boeiende film. 4 *

geplaatst: 29 april 2013, 11:58 uur [permalink]
Niet echt mijn ding deze film.
Vond het allemaal nogal een zwakke vertoning.

avatar van Hollywood007
geplaatst: 21 juli 2013, 20:38 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spannend filmpje bleek dit te zijn. Ik zat op het puntje van men stoel. Redelijk tot goed geacteerd behalve dan van Shelley Duvall. Zij wist me niet te overtuigen. Het einde was prima en voor mij ook onverwacht. Ik had de brave en vriendelijke onderbuur nooit als dader verwacht, haar vriend langs de andere kant verdacht ik dadelijk. Toch roept dit einde wel enkele vragen op bij me. Dat de twee elkaar kennen weten we, en waarom ze het doen ook, maar hoe komen ze ertoe. Je gaat toch niet zomaar naar iemand toe en zegt: hallo wil je me helpen men vriendin hier weg te pesten, waarop de andere zegt: ok ik ben toch een ziekelijke moordenaar, komt in orde 😱 . En dan is er Martha nog. Wist zij nu ergens van of niet? Al bij al een prima en spannend filmpje dat zeker aan te raden is.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst: 4 februari 2014, 02:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet echt een tactische keuze van de makers om Jane een vriend te geven. Op deze manier is het direct een stuk minder heftig en claustrofobisch; hun relatie stond immers nog overeind en ze kon ieder moment terug gaan naar het veilige landhuis. Liever had ik een alleenstaande vrouw gezien met wat meer onzekerheid. Ze leek nu, ongeacht een onzichtbare vijand, redelijk op haar hoede en liet niet met zich sollen. Aan de andere kant ook wel tof, een dame die niet meteen in janken uitbarst, maar het gevoel dat er doorgaans bij je wordt opgeroepen in een horror bleef hier grof gezegd achterwege. Die 'valkamer' in de slotfase viel ook tegen (er was niet veel meer aanwezig dan een hoop piepschuim en ze kon gewoon een wapen van de grond rapen). Overigens zien we in het laatste shot een schilderij van The Lock Smith waar Greg en Mr. Collins op zijn afgebeeld en dit laat je met vragen achter (positief).

avatar van Tiany
geplaatst: 9 oktober 2015, 01:27 uur [permalink]
Spannende film, met een zeer goed acterende Juliette Lewis.
In zo'n gebouw en met die sfeer.....dat hou je toch geen week vol ?! 😈
Shelley Duvall, in een bijrol, zag er in deze film gezonder uit dan in haar jongere jaren, ik herkende haar op het eerste zicht niet onmiddellijk.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 8 februari, 19:49 uur [permalink]
Lewis heeft iets aparts, maakt haar uitermate geschikt voor een rol als deze. Typisch middle of the road thrillertje verder met maar bar weinig verrassingen. Vind dit soort scenario's vaak tot op ongeveer de helft van de speelduur goed boeien, daarna is het eigenlijk altijd hetzelfde riedeltje uitzitten. Niet slecht, maar kan nergens potten breken.

avatar van Boeikens
geplaatst: 12 juli, 22:12 uur [permalink]
Wederom een film waar ik veel vraagtekens zet rond het woord "horror" 🙄

Deze psycho thriller heeft inhoudelijk weinig om handen maar loopt alsnog redelijk vlot. De sfeer wordt goed opgezet en er is aanvankelijk ook wat spanningopbouw echter blijft die verder wat hangen aangezien het verhaal thematisch niet veel variatie biedt. Zelf ben ik verbaasd dat zovelen het einde niet zagen aankomen want spijtig genoeg zat ik hier al direct goed, wat natuurlijk de spanning voor mij er gedeeltelijk onderuit hielp.