Cord (2000)

Canada
Thriller

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Daryl Hannah, Jennifer Tilly en Vincent Gallo

De zwangere Anne (Hannah) wordt gekidnapt door een echtpaar dat geen kinderen kan krijgen. Haar man wordt in de waan gelaten dat ze overleden is.

avatar van Redlop
Jennifer Tilly kan toch wel erg goed een gestoord wijf neerzetten. Verdacht goed. Verder vond ik de film best spannend. Lijkt enigszins op Misery.

avatar van jassonn
helemaal mee eens

Ik dacht Hide and Seek te gaan kijken (met Robert deNiro) bleek het deze film te zijn. Geen idee waar de film over zou gaan maar het was toch wel de moeite waard. Lijkt verdacht veel op Misery maar Tilly zet op een fantastische wijze een gek en hysterisch wijf neer en ook de overige castleden doen het prima.
Het einde was weinig verrassend, wat jammer is want een orgineler einde en Tilly´s rol hadden de film boven de middelmaat uit kunnen stijgen.

heeft iemand dan de ondertiteling voor mij a.u.b

avatar van Jordy
Krijg je er volgens mij gratis bij als je 'm huurt of koopt.

avatar van jurriaan15
ik ben benieuwd vanavond op Talpa..

avatar van NERD
Wat een gigantisch trieste film dit. Irritant en slecht in bijna alle opzichten. Een aantal scene's met Jennifer Tilly zijn gewoon lachwekkend, zeker tegen het eind. En dan nog het verloop van het verhaal...heb denk ik nog nooit zo'n slechte, irritante en pretentieuze film gezien.

Wel enorm veel films gemaakt deze regisseur trouwens. Kan het er helaas niet aan af zien.

0,5 ster.

AHWA
Tilly is best wel op dreef als gestoord wijf. Maar de film wordt hoe langer hoe ongeloofwaardiger. Hannah doet niets bijzonders, Greenwood en Gallo eigenlijk ook niet.

1* voor de film en een 0,5* erbij voor Tilly.

Wat een zieke film. Tilly is lachwekkend over de top en dat is dan wel weer een pluspunt van deze film. Hannah verdient haar geld op de rug en buik en wekt geen sympathie op. De vergelijking met Misery is begrijpelijk maar beledigend. Een totaal ongeloofwaardig verhaal. 1,5 ster voor Tilly.

avatar van U-96
Vergelijking met Misery (1990) kan wel gemaakt worden omdat het principe van beide films vrijwel hetzelfde is: Ontvoerd door een doorgedraaide psychopaat die jou erg lief vind en nodig heeft, maar ook enorm doorgedraaid en gevaarlijk kan worden als je niet doet wat er van je verlangt wordt. En het lange tijd vastzitten in dezelfde kamer, terwijl niemand er iets vanaf weet en je dood geacht wordt. Kwaliteit is een heel ander aspect. Overduidelijk is Misery daarbij in het grote voordeel.

De film begint erg goed, zonder teveel gezeik eromheen. Daryl Hannah (Anne) komt soms een beetje onangstig over, maar voor de rest doet ze het wel goed. Minpunt is dat haar personage amper wordt uitgediept en je daardoor ook geen idee hebt hoe haar karakter is.

Waar ik de film toch wel erg over de top vind gaan en bij mij ook grote minpunten scoort, is de rol van Jennifer Tilly (Helen). Ik heb het idee dat mensen haar meer waarderen om haar lef dan voor haar geloofwaardigheid. Als ze kwaad is springt ze wel lekker rond en schreeuwt zich de longen uit haar lijf, maar maakt dat haar geloofwaardig? Ik vind haar als een ongeloofwaardige psychopaat overkomen. Ik mis de dreiging, spanning en emoties in haar gezicht. Bovendien vind ik dat ze niet het juiste hoofd heeft voor deze rol.
Tilly doet erg haar best, maar zowel haar personage als akteerwerk slaat bij mij totaal verkeerd aan.

Pluspunt is de spanning, verspreid over de hele ontvoering en diens gebeurtenissen, maar vooral nadat Anne ontsnapte, was het een spannende afvraag over hoe ze het zou overleven. Dat ze het zou overleven, weet je als kijker vanaf het begin, omdat je dan een stukje van het einde ziet. Zo enorm suf en jammer dat ze dat gedaan hebben. Helaas haalde Helen met haar zeer irritante wannebe-moeder gezeik ook een hele hoop van de spanning weg, die wat mij betreft duidelijk aanwezig is.

Het einde is zeer zwak. Jack die zelf ging ondernemen en uiteindelijk terecht komt in het zeer voorspelbare en suffe eindduel van Helen en Anne.

~ 2.5 sterren ~

Ik zou 3.0 of wellicht 3.5 gegeven hebben als de rol van Helen voldoende geloofwaardig was, ook al zou deze niet subliem zijn. Toch een kleine voldoende omdat de film een ziekelijk verhaal heeft en constant blijft boeien...

avatar van Spartaan1986
De film waarin ik Jennifer Tilly een keer niet irritant vond.
Begint erg sterk, middenstuk is ook best goed maar helaas is het slot weer typisch wat je van een film uit de U.S.A. of Canada verwacht. Toch 3* omdat ik me totaal niet verveeld heb.

avatar van arne66
ziekelijk... waar wel goed

Een thriller die op en neer golft.
Soms een beetje saai maar op andere momenten boeiend en huiveringwekkend.
Meg Tilly is geknipt voor deze rol.

avatar van MiSs CrY bAbY
Het ging maar door en het ging maar door en het ging maar door. Jeetje, op een gegeven moment is het niet leuk meer al die ontsnappingen en dan die er weer bij halen en dan weer ontsnappingen [spoiler/]. Het ging ook allemaal te makkelijk, je hoefde zelf niet na te denken over het plot, want alles werd verteld van punt tot punt. [spoiler/]

Al moet ik zeggen dat er wel weer heel goed geacteerd werd, dat compenseers dan dus. Vandaar ook 3*.

avatar van Resh
Ik begrijp echt niet deze belachelijke waardering voor deze film, de meest onderschatte film. Deze film is zeer spannend en de gedachte al dat die je overkomt als zwangere vrouw is zeer boeiend en eng. Ik vind die hysterische meisje zeer en zeer goed acteren. Ik vond deze film heel boeiend en spannend maar het is toch nog steeds net niet. Deze film is zeker een voldoende waard.

Keek deze film omdat het verhaal wel goed kon zijn
maar dat viel me V I E S tegen
zelden zo'n slechte film gezien en zulke lelijke mensen in een film als hoofdrolspelers
0'0 is teveel eer !

ZIGGQ
Pure verspiling van 100 minuten !

Greeneyelady1
Ik vond dit wel een aardige film. Erg spannend en leefde ook mee met het echtpaar die dit allemaal eerst door moesten maken eer ze een kindje kregen.

Jennifer Tilly speelt haar rol van "bad girl" overtuigend goed.

avatar van nightbreed
Wat een ongelovelijke slechte film is dit zeg.
De makers van deze film nemen mensen met verstand totaal niet serieus, wat een slecht script zeg.
De schrijver van dit script en de man die heeft beslist dat deze film zou worden verfilmd mogen nooit meer iets doen wat ook maar iets te maken heeft met een film, zelfs geen filmblikken schoonpoetsen.
Nou, dit waren al veel te veel woorden voor zo'n misbaksel.

2 punten voor de compleet geschifte Jennifer Tilly. De rest is om snel te vergeten.

avatar van nightbreed
Mijn review van 6 april heb ik net nagelezen en daar kan ik niet mee leven (te slecht). Hierbij de verbeterde versie.

Wat een ongelovelijk slechte film is dit.
De makers van deze film nemen mensen met een beetje verstand totaal niet serieus, het script is gewoon waardeloos.
De schrijver van dit script en de persoon die heeft beslist dat deze film zou worden verfilmd mogen nooit meer iets doen wat ook maar iets te maken heeft met een film, zelfs geen filmblikken schoonpoetsen.
Nou, dit waren al veel te veel woorden voor zo'n misbaksel.

avatar van Marcellus
Jennifer Tilly was inderdaad nog wel redelijk in een aantal scenes, vandaar hier nét aan geen 0,5*

Dit is de allerverschrikkelijkste film die ik ooit gezien heb, maar ja, ik heb nog nooit zo geschrokken bij een film als deze, dat wijf speelt crazy