Wilt (1989)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Michael Tuchner
met Griff Rhys Jones, Mel Smith en Alison Steadman

Het leven van leraar Henry Wilt gaat niet over rozen: Hij wordt gek van de leerlingen en van zijn hysterische vrouw Eva, die hij het liefst geruisloos zou willen laten verdwijnen. Eva brengt op haar beurt liever de tijd door met haar rijke vriendin Sally. Als het echtpaar Wilt op een dag voor een feest van Sally is uitgenodigd, komt het na een aaneenschakeling van gebeurtenissen tot een uitbarsting. Henry heeft teveel gedronken en komt erachter dat hij poedelnaakt aan een rubberen pop vast zit, waarna hij van het feest vlucht en de pop in een badkuip duwt. De volgende dag blijkt echter dat Eva spoorloos is en wordt Henry ervan verdacht zijn vrouw vermoord te hebben.

Tamelijk flauwe komedie met de anders wel grappige Smith & Jones
**' 2,5 op 5 **'

Ik ken alleen de boeken van Tom Sharpe en daarvan lag ik in een deuk, deze film ken ik niet.

ik vind het boek beter
2 sterren

Alle komieken die bij de BBC inmiddels waren afgeserveerd omdat niemand er nog om kon lachen, mochten nog eenmaal een flauwe komedie maken, waar nog steeds niemand om kan lachen. Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar zo kwam de film in ieder geval wel over.

Dick2008
Ik heb deze film nooit eerder gezien, dat kwam toen Griff Rhys Jones en Mel Smith samen op tv waren met Not the nine o'clock news en Alas Smith and Jones, dat vond ik helemaal niets aan.

Nu ik hem heb gezien, vind ik het best wel leuke film, met verspreid over de film toch vrij veel goede grappen en leuke dialogen. Griff Rhys Jones heeft wel een wat groter aandeel en die is hier eigenlijk ook wel de leukste van de twee, met zijn droge manier van spelen.
Wat wel jammer is, de film is aan de (veel te) lange kant. Een uur was ruim voldoende geweest, want nu gingen ze wat mij betreft er veel te lang mee door. Zodra de dominee aan te pas kwam, ging de lol er vrij snel af.
De bijrollen in deze film zijn erg amusant, die twee vrouwen (Alison Steadman en Diana Quick) en die hooligans....(en een piepklein rolletje van Josephine Tewson, de buurvrouw van Keeping up appearances). Het verhaal zelf wordt ook wel grappig neergezet, met allerlei misverstanden. Ik heb me er best wel mee vermaakt. Leuke oude film, helemaal niet flauw alleen te lang. 4.0.

avatar van Marvinleeaday
Lekkere Engelse humor, jammer dat er in de vertaling vrij veel verloren gaat.

Het boek is geweldig en ik was dan ook hevig teleurgesteld in deze film. Wellicht had ik eerst de film moeten bekijken en daarna het boek moeten lezen.