The Field Guide to Evil (2018)

Duitsland / Noorwegen / Polen / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Ashim Ahluwalia, Yannis Veslemes, Can Evrenol, Severin Fiala, Veronika Franz, Katrin Gebbe, Calvin Reeder, Agnieszka Smoczynska en Peter Strickland
met Sarah Navratil, Birgit Minichmayr en Jilon VanOver

'The Field Guide to Evil' is een omnibusfilm rond duistere folklore. Verhalen over bezetenheid en vloeken worden afgewisseld met verhalen over liefde, lust en jaloezie. Door alle tijden heen zijn de gemeenschappen gefascineerd en bang voor zulke mythen en volksverhalen, die de basis vormen voor wat tegenwoordig het horrorgenre wordt genoemd. 'Al Karisi' verhaalt over de gelijknamige kwaadaardige geest waarvan velen geloven dat deze het op zwangere vrouwen heeft gemunt. 'Die Trud' linkt naar een Oostenrijkse overlevering en speelt zich af in de achttiende eeuw. Het segment zet meisjes en verboden liefde centraal en gaat over monsters die personen verstikken in hun slaap. 'Island of the Devourer of Souls' is een bijna volledig non-verbale korte film die zich afspeelt in het Oost-Pruisen van 1850. Voor sommigen staan daar menselijke harten op het menu.

avatar van perceived
Gaaf concept met een flinke stal aan toffe regisseurs!

avatar van Corcicus
Dan zal ik maar de spits afbijten: Dit was niet goed.

Het concept sprak meteen aan, maar de uitvoering valt grotendeels tegen.

Het eerste verhaal, ik vermoed over slaapparalyse komt onbehoorlijk traag op gang en slechte cgi maken de climax eentje om snel te vergeten. Samengevat: Dit filmpje suckt nougatbollen. Dat het van de beste regisseur uit de lijst komt, belooft al niet veel goeds. 1/5

Tweede, Turkse verhaal, gaat zoals letterlijk elke horrorfilm uit de islamitische wereld over Djinns. Een krijsende baby en zieke schoonmoeder zorgen er al meteen voor dat de horrorsfeer goed zit. Een beklijvend en spannend verhaal dat het Oostenrijks snertverhaal van ervoor volledig doet verbleken. Er is terug hoop. 4/5

Derde vertelsel is een intrigerend Pools drama met speciale kleurenfilter om het artistieke elan kracht bij te zetten. 3/5

Amerikaans origineel verhaaltje over Melon heads. 3.5/5

Grieks legende vol anachonismen in een soort fantasy wereldje of postapocalyptisch dorp waarin mensen de grootste monsters zijn. Te bizar. 2.5/5

Indisch nonsensverhaal van een bengaalse mythe in zwart wit. Ging nergens over 1/5

Duits verhaal over een bezeten muis. 2.5/5

Hongaars sprookje dat meer leek op een toneelstuk van Milo Rau. De score is dan ook navenant  1.5/5

Een constante doorheen de film is dat er weinig woorden gebruikt worden om de folklore te verhalen. Laat ons hier ook geen woorden meer aan vuilmaken. 2/5

Leuk omnibus project.

Het uitgangspunt is simpel: folklore en demonen de wereld rond. En dan vooral toch met aandacht voor Europa. India en de US maken het geheel iets wereldser, maar net die verhaaltjes stellen dan wat teleur. Wie al eens graag een omnibus filmpje meepikt zal zich hiermee niet vervelen.

Niet de méést bekende namen, maar dat stoort niet echt. Belangrijk is dat er vooral veel variatie is en daar slaagt de film zonder meer in. Qua stijl had het misschien nog niet wat wilder gemogen, het is toch vooral ingetogen horror met veel fantasy invloeden, maar elke short weet toch z'n eigen ding te doen, waardoor het altijd weer uitkijken is naar een nieuw filmpje.

Het Turkse stuk vond ik veruit het best, het Amerikaanse deel wat het flauwst. Leek me ook zowat het enige dat wat uit de toon viel. Wel jammer is dat de beste shorts zowat allen vooraan zitten, waardoor het tweede deel toch een klein beetje tegenvalt. Maar verder weinig over te klagen, best een interessante film.

avatar van Rickyman
Paar leuke verhaaltjes inderdaad.