What We Did on Our Holiday (2014)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Andy Hamilton en Guy Jenkin
met Rosamund Pike, David Tennant en Billy Connolly

Doug en Abi zijn twee normale ouders met drie charmante maar zeer excentrieke kinderen. Wanneer het hen allemaal even te veel wordt besluiten ze hun kinderen mee te nemen op een reis naar Schotland voor een grote familiebijeenkomst en om Doug's maffe vader Gordie te bezoeken. Maar wat een vakantie van verzoening had moeten worden verandert al snel in een vakantie vol van vetes, misverstanden en gekneusde ego's.

Wat een geweldig mooie film. Perfect spel van de drie kinderen en heerlijke zwarte humor. 4☆

Supercoole film! Zeker vermaakt met deze

Wat nare toestanden in een komedie omgezet en met de boodschap dat verdraagzaamheid tegenover elkaar voor een gelukkiger leven kan zorgen.
Wat te verwachten valt in zulke filmpjes is dat de kinderen de plak zwaaien en dat ze perfect hun teksten brengen en zorgen voor een passende snoet en dat is hier best gelukt en vormt wel het meest genietbare van de film.
Het acteren van het echtpaar en zeker dat van "oom Gavin" was nogal geforceerd.
Niet alle toestanden in de film vond ik, hoe dan ook, echt om er pret aan te beleven.
Wel mooie beeldvorming en fotografie.

avatar van Donkerwoud
'What We Did on Our Holiday' (2014) neemt de voorbereidingen van het verjaardag- of afscheidsfeest van opa als opmaat voor dolkomische verwikkelingen over files, scheidingsruzies, oude familiespanningen en ander klein leed. Rosamund Pike en David Tennant zijn leuk als het koppel dat voor even veinst dat hun huwelijk nog bestaat, omdat ze vrezen dat de doodzieke grootvader (Billy Connely) niet kan dealen met nog meer leed. Of de kinderen, die zelf hun twijfels en vragen hebben bij de nieuwe situatie, mee willen doen. Vooral de kindacteurtjes komen goed uit de verf met hun scherpe dialogenvuurwerk, waarmee ze met vroegwijze naïviteit de absurditeit van het volwassenenbestaan bevragen. Even lijkt de film in het middensegment boven zichzelf uit te steken, als opa het kleine grut op sleeptouw neemt in een hoogst onverantwoord stranduitje, maar de film weet zich na een lekker macabere wending niet helemaal meer te herpakken. Het laat uiteindelijk niet veel meer te raden welke lesjes er door wie zijn geleerd en welke boodschap de kijker meekrijgt.

avatar van nlkink
Een aangename verrassing, deze film. Een jaar of wat geleden voor het eerst gezien. Vandaag was hij nogmaals te zien op NPO 2 en ik heb 'm opgenomen en met mijn lief bekeken. Billy Connolly is bijna altijd goed. Een mooie groep acteurs, allemaal van Schotse afkomst. Af en toe fijne muziek van The Waterboys en het mooie Schotland doet ook nog een duit in het zakje.
Ik hoop van harte dat de Brexit tot gevolg heeft dat de Schotten een veerverbinding realiseren tussen Noord Engeland (Newcastle) en Delfzijl, dan kan ik nog vaker naar Schotland.

Hilarisch en hartverwarmend. Heerlijk Britse/Schotse humor. Ik heb in lange tijd niet zo dubbel gelegen van het lachen (vorige was "Waking Ned Devine). Ik wil meer van dit soort films, iemand tips?

avatar van nlkink
De Barrytown trilogie is ook heel goed, Laurainne1970. The Snapper (1993), The Van (1996) en The Commitments (1991). Alle drie Ierse films die zich afspelen in het fictieve wijk Barrytown in Dublin.

avatar van Baboesjka
Een erg leuke film. Mooi, vermakelijk verhaal dat humor bevat waar ik een lach van op mijn gezicht kreeg, maar ook de nodige ernst en misschien zelfs leerzame lessen, zonder belerend te worden. De cast speelt goed en de kinderen zijn stuk voor stuk leuke personages, evenals de ouders, de opa en de andere familieleden. Graag gezien. Een 7. 3,5*