The Devil's Candy (2015)

Horror
79 minuten / 90 minuten (festival cut)

geregisseerd door Sean Byrne
met Deborah Abbott, Shiri Appleby en Diane Dearsan

Metalmuziek, schilderen en zijn familie zijn de passies van Jesse, een schilder die een gelukkig leven leidt met zijn vrouw Astrid en hun dochter Zooey. De zaken zien er nog rooskleuriger uit, wanneer ze hun droomhuis in het landelijke Texas kunnen kopen, doordat de prijs omlaag gedreven wordt door het mysterieuze verleden van de woning. Wanneer ze hun intrek nemen, raakt Jesse echter beïnvloed door satanische krachten.

avatar van Kondoro0614
Shadowed schreef:

Een van de slechte horrors, kan je gerust overslaan.

Zo zou ik deze film ook niet willen bestempelen, vergeleken de echt slechte horrors is deze film nog goed.

avatar van Shadowed
Kondoro0614 schreef:

Er zullen vast en zeker nog slechtere zijn (voorbeeld Manticore). Het is niet de slechtste horror maar wel een slechte. Met een slechte horror bedoel ik gewoon een slecht filmpje. Hij heeft soms (heel soms) wel z’n momenten maar ik vond dit een vervelende zit

avatar van Warp
Ja, dit was tof. Niet heel eng of bloederig maar de sfeer is enorm creepy en duister. Dit wordt ook nog eens ondersteund door een dikke metalsoundtrack. Leuk dat er eens wordt afgeweken van het standaard doorsnee gezin, terwijl ze toch sympathiek worden neergezet. Visueel zag het er ook gelikt uit. Binnenkort maar eens The Loved Ones kijken.

avatar van Macmanus
Stuk minder dan Byrne zijn eerste poging.

Het voelt allemaal te onderontwikkeld aan. Je hebt een dikke bad-guy, wat duivelse fluisteraars en een heavy metal gezin. Het wil nooit echt tof worden of spannend. Opvallend is ook dat met 79 minuten de film toch wat langdradig aanvoelt. Het voelt veel meer aan als een korte film die met pijn en moeite naar een soort van full feature speelduur is getrokken. Er zitten hier en daar nog wel wat aardige momenten in en de climax met het vuur zag er best goed uit. Maar het is te weinig om naar een voldoende te gaan.

2.5 sterren.

avatar van Woland
Ik sta een beetje in dubio. Op sommige aspecten schiet Byrne goed raak met The Devil's Candy. Toffe muziek (veel metal), en ook qua sfeer ligt de metal-affiniteit er dik bovenop, met twee hoofdrolspelers (vader en dochter Jesse en Zooey) die er wel van houden, maar ook qua beelden (en ook de schilderijen van Jesse) en thematiek over de duivel, bezetenheid en dergelijke is dit metal op en top. Tot aan de aftiteling aan toe, en natuurlijk ook de filmmuziek waar menig metalklassieker maar ook de bazen van Sunn O))) voorbijkomen. Byrne filmt ook fraai, en ondanks dat de film eigenlijk bijna nergens heel bloederig en expliciet wordt is het duistere satanische sfeertje goed gedaan. Daar helpen de hoofdrolspelers duidelijk bij, echte metalheads zonder in de flauwe clichés te vervallen.

Maar toch, het verhaal is een beetje dertien in een dozijn, met een niet zo interessante cliché bad guy. Het is al geen goed teken dat ik zelfs bij een toch hele bescheiden lengte van een kleine 80 minuten ik het al wat vond slepen. Ik hou 'm qua beoordeling in het midden, al zal het fijne sfeertje me wel bijblijven.