Il Tram (1973)

Alternatieve titels: La Porta sul Buio: Il Tram | The Tram | Door into Darkness: The Tram

Italië
Thriller / Mystery

geregisseerd door Dario Argento
met Enzo Cerusico, Paola Tedesco en Pierluigi Aprà

Wanneer een jonge vrouw dood onder een tram wordt aangetroffen, wordt de zaak aan politieagent Giordani toegewezen. Bij ondervraging van de betrokkenen blijkt vreemd genoeg dat niemand de moord opmerkte. Als Giordani besluit de fatale tramrit na te bootsen, verdenkt men een van de trambestuurders van de gruwelijke daad. Maar dan duikt er een mysterieuze man op die de zaak in een geheel ander licht plaatst.

avatar van Quentin
Leuke low budget tv-productie van Argento, die behoorlijk spannend is.

Waar vond je hem?

avatar van Quentin
Deze dvd aangeschaft op E-bay.

avatar van Legan
Een vermakelijke, sfeervolle en goed geconstrueerde whodunit van Argento met goede bijpassende eigentijdse jazzy muziek. Het eerste gedeelte is vooral komisch met interessante (en soms zelfs hilarische) personages, situaties en dialogen. Maar vanaf de reconstructie wordt het echt spannend. De (aankleding van de) decors en lokaties lijken karig maar door het sterk vormgegeven verhaal valt dit niet eens op en zijn ze eigenlijk niet eens nodig. In principe is het niets bijzonders qua verhaal en invulling (standaard detective), maar toch sterk qua uitvoering en altijd boeiend.

Aardige film uit de beginjaren van Argento, duidelijk low-budget en zijn herkenbare stijl is niet nog te zien in deze, ietwat documentaire-achtige whodunit. Foto is overigens niet uit The Tram maar uit Eyewitness (Testimone Occulare).

avatar van Mac Hammer Fan
Aardige whodunnit met een goede jazzy score. Low budget maar toch best spannend.

avatar van Peake
Leuk om te zien hoe een jonge Argento deze en de andere drie delen in deze serie a la Hitchcock van een voorwoord voorziet. Erg jammer dat de originele opnames verloren zijn gegaan zodat we het met een van vhs geplukte transfer moeten doen..

Eigenlijk zou de aflevering Testimone Occulare (Eyewitness) hier ook nog toegevoegd moeten worden aangezien die (uiteindelijk) ook door Argento geregisseerd is.

avatar van baspls
Begin jaren '70 was Dario Argento een van de meest succesvolle regisseurs van Giallo. Hij werd echter pas echt een beroemdheid in Italië door de tv-serie Door into Darkness waar hij net zoals Hitchcock in Alfred Hitchcock Presents had gedaan een kort moordmystery inleidde.

De aflevering Il Tram is de enige die hij ook zelf heeft geregisseerd (op enkele half voltooide afleveringen na dan). De aflevering verteld het verhaal van een moord die in een tram is gepleegd zonder dat iemand het heeft gezien.

Door het 4:3-formaat mist de film die heerlijke Argento cinematografie een beetje en de jazzy stock-muziek is alles behalve sfeervol. Verder zitten er ook best saaie tussenpozen in het verhaal en wordt het pas aan het einde (als de inspecteur erachter komt hoe de moord is gepleegd) echt leuk.

Vermakelijk voor een keer, maar duidelijk minder niveau als Argento's bioscoopfilms uit die tijd.