- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13048 stemmen
Moest wel even gniffelen. Herkenbaar voor ons lijkt me 
Theunissen
-
- 12271 berichten
- 5514 stemmen
92 minuten
FTV
1 (registratie) + 1 (FTV) = 2 punten (Totaal 8 punten)
Deze Horror film, of beter gezegd Horror / Thriller film, zag ik laatst voorbijkomen op "Spotnet" en omdat ik films over spookhuizen wel leuk vindt om te kijken (meestal door de sfeer), leek me "The Power" wel het aankijken waard
Zolang het horrorgenre bestaat zullen er altijd films over spookhuizen gemaakt worden. Krakende deuren, verlaten gangen en donkere ruimtes zorgen immers voor een ongemakkelijke sfeer. "The Power" is zo’n film die braaf alle vakjes afvinkt en deze clichés op de kijkers afvuurt. Voor de bijzondere plotwendingen of slimme vondsten moet je deze film dan ook niet kijken. Heb je echter zin in een smaakvolle spookhuis film, dan kan je deze film gerust kijken.
Hoewel de opbouw van "The Power" weinig origineel en traag is, werkt het spel met duisternis en enge geluiden goed en dat komt vooral natuurlijk omdat het hele verhaal zich afspeelt binnen de muren van het ziekenhuis. En in een verlaten ziekenhuis zijn meestal creepy scènes te zien en dat komt in deze film dus vooral op conto van de beheersing van de verlichting. Daarbij weet regisseur Corinna Faith elke schaduw en vorm die in de duisternis beweegt te maximaliseren. Hoewel de film een efficiënte en sfeervolle uitstraling heeft, wordt het wel nergens echt spannend of eng, ontbreekt het ook aan echte schrikmomenten en is de ontknoping niet bepaald origineel.
Hoewel de "The Power" weinig origineel is, is het toch een redelijke Horror film en zeker als je van traditionele Horror films houdt. Het verhaal zit best aardig in elkaar en maakt goed gebruikt van de beheersing van de verlichting als spanning en beschikt met Rose Williams over een goede hoofdrolspeelster. Verwacht in ieder geval geen geen meesterwerk, maar juist een aardig gemaakte ouderwetse spookhuisfilm waar de dingen die je niet ziet juist enger blijken te zijn dan de getoonde gruwelijkheden.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#11 Adam Chaplin (2011) (1) - 84 minuten - FTV (1) - Totaal: (26)
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2862 stemmen
91 minuten
FTV
1 + 1 = 2 punten
Totaal: 11 punten
https://variety.com/wp-content/uploads/2021/08/Candyman-The-Art-of-Candyman.jpg?w=1000
Het is wel dat ik dat even gezegd wou hebben omdat dat wel een groot invloed had op mijn kijk met deze film. Daarbuiten is deze film gewoon slecht. Het horrorgehalte ligt extreem laag en is eigenlijk nergens boeiend, dat komt ook wel dat ‘DaCosta’ besluit veel kostbare obscure scenes achter wegen te laten en ons tegemoet komt met alleen een plasje bloed, daar overtuig je mij als ‘horrorfan’ (mag ik mij zo noemen) op de dag van vandaag niet meer mee. Dit gepaard met een saai script en slag verhaal zorgde toch voor een stugge en saaie filmavond, die ik ook beter had kunnen invullen.
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
FTV
Totaal aantal punten: 333 + 2 = 335
En als we toch in de indiesfeer zijn, is The Head Hunter een logische opvolger. Een bijzonder knap gemaakt genrewerkje, waarvan je geen moment zou denken dat het voor een schamele 30.000 dollar geschoten is, zonder een daadwerkelijke production designer met een totale cast en crew van 5 mensen. Ongelooflijk. Zo'n film waarbij iemand zowel schrijver als producent is, en ook de make up effects voor zijn rekening neemt. Of schrijver, producent en Cameraman. En het nog goed doen ook... Ik kijk reikhalzend uit naar wat Jordan Downey en Kevin Stuart nog meer gaan maken, en ik hoop samen.
Het verhaal is eenvoudig, en de kijker zal zelf bepaalde zaken in moeten vullen. 'Een middeleeuwse krijger reist door uitgestrekte landschappen te paard. Thuis heeft hij een gruwelijke collectie van afgehakte hoofden. Hij gaat op zoek naar het monster dat zijn dochter vermoordde. Hij is uit op wraak en wil ook zijn hoofd toevoegen aan zijn verzameling', aldus de synopsis. Maar The Head Hunter draait vooral op de heerlijke sfeer, de fijne score en het uitstekende sound design. The Head Hunter ziet er niet alleen soms Skyrim achtig uit, het klinkt soms ook zo, luister bijvoorbeeld eens naar Nick Soole's track Arrowhead. En visueel valt er ook genoeg te genieten.
Lees vooral ook het interview van Onderhond met regisseur Downey. Tof hoor, OH.
4*
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#12 In the Tall Grass (2019) (1) - 101 minuten - FTV (1) - Totaal: (28)
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2862 stemmen
Door je mooie tekst en hoge stem staat deze voor vanavond op het lijstje JM! Denk je dat het wat voor me is?
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
Door je mooie tekst en hoge stem staat deze voor vanavond op het lijstje JM! Denk je dat het wat voor me is?

Maar met minder dan 70 minuten effectieve speelduur ben je geen groot deel van je leven kwijt als je je even verveelt, ik zou hem gewoon aanzwengelen!
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
Even update van gisteren nog....
39 Bigfoot Horror Camp (TV Movie 2017) - IMDb
50 min.
FTV (2) Totaal = 283
Wat was me dat ? Jammer dat je geen nul kan geven.... In één woord verschrikkelijk !
Je hebt 2 verhaallijnen die telkens om de paar minuten elkaar afwisselen, het ene verhaal is er een footage verhaal uit de jaren 70 en het ander zijn losse fragmenten van naakte dames en heren. Beide verhalen hebben niks gemeen en je vraagt je af naar wat je zit te kijken. 0,5/10
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
De film is maar 70 minuten maar voor mij voelde dat 2 keer zo lang aan. Ik vond het 2 keer niks, style over substance. Het is voor een specifiek publiek waar ik niet tot behoor. Ideaal filmpje voorop de achtergrond terwijl je wat anders doet op je PC
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
40 Count Yorga, Vampire (Film, 1970) - MovieMeter.nl
93 min.
FTV (2) Totaal = 285
De film opent met een séance van 3 koppels geleid door een vampier. Natuurlijk heeft de vampier het op één van de vrouwen gemunt en geleidelijk aan komen de koppels door bizarre toestanden ( hypnose van Donna, auto die op een eerst droge smalle weg toch naderhand vast komt te zitten in slijk, het flirten van Erica met de graaf en de nieuwsgierige dokter James ) in contact met de vampier. Eigenlijk betreft het maar twee koppels want van het andere koppel is na ongeveer een kwartiertje al geen sprake meer van. Ze zijn maar een toevoeging voor de séance en wat gepraat achteraf. Het verhaal kabbelt rustig verder zonder enige spanning, sfeermomenten of gore. Qua bloederige momenten blijf je op je honger zitten. Deze scènes zien er heel braafjes uit. Het slot is wel heel simpel uitgewerkt. Neen, weinig beleving in deze film. 4/10
41 The Return of Count Yorga (Film, 1971) - MovieMeter.nl
97 min.
FTV (2) + jubileejaar (1) = 3 Totaal = 288
https://moviemem.com/wp-content/uploads/2020/07/RETURNOFCOUNTYORGAUS1SH.jpg
Een beetje beter dan het eerste deel, maar een voldoende zit er ook niet in. Het enige pluspunt t.o.v. zijn voorganger is het tempo. De slow motion beelden tijdens de belachelijke aanvallen van de graaf met als geluid belletjes op de achtergrond zijn bijzonder flauw. De humor van de agenten zorgen nog meer voor irritatie dan het eigenlijk grappig zou moeten zijn. Vrij tam qua gore en op gebied van nudity kom je ook van een kale reis terug. Niet dat de dames overigens echt aanspreken. Het moeras in de tuin, de groep dames die meer iets van zombies weg hebben dan vampieren, de vele kamers en gangen in het kasteel en dat irritant jongetje dragen op de één of andere manier wel iets bij de film. 4/10
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
48. Mad God (2021)
FTV
Totaal aantal punten: 335 + 2 = 337
https://nerdist.com/wp-content/uploads/2021/08/Mad-God-featured.jpg
https://images.mubicdn.net/images/film/310848/cache-691951-1625154396/image-w1280.jpg
30 jaar in de maak, deze stop-motion film van Phill Tippet (Oscar visual effects Jurassic Park). Eerder verschenen reeds 3 sequenties, resp. Mad God 1-3, die tezamen grofweg de helft van de film betroffen. Nu is hij dan eindelijk uit met hulp van een Kickstarter campagne van een kleine tien jaar terug. En zelfs voor een notoir arbeidsintensief subgenre als stop-motion animatie, spat in iedere scène van het scherm hoeveel werk hierin heeft gezeten. Erg tof dat iemand zoveel bloed zweet en tranen heeft vergoten om zo'n groteske, bizarre nachtmerrie op film vast te leggen.
Net als bij mij vorige film The Head Hunter, is ook hier de narratief slechts licht aanwezig; er wordt in deze film zelfs geheel niet gesproken. Ik heb nochtans met grote ogen zitten kijken naar de wereld die Tippet hier geschapen heeft.
4*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
21. House of Dark Shadows (Film, 1970) - MovieMeter.nl
96 minuten
FTV (2)
Totaal aantal punten: 50
https://prod-images.tcm.com/Master-Profile-Images/houseofdarkshadows1970.1457.jpg
Tja nog maar eens een vrij klassieke Dracula adaptatie met hier en daar wat wijzigingen. De Dracula van dienst heet Barnabas Collins die zoals die van Lugosi op zoek is naar een nieuwe bruid en een niet al te snuggere gast tot zijn gewillig hulpje maakt. Er is een dame die een methode weet om Barnabas te genezen van zijn vampirisme waardoor hij kon rondwandelen in het daglicht. Helaas voor haar heeft hij zijn oog laten vallen op een jonger familielid die het evenbeeld is van zijn geliefde die op mysterieuze wijze overleed vlak voor hun huwelijk. Volgens mij was dit thema toen al uitgekauwd. Probleem is dat de film niet enkel te lang is, maar ook traag en totaal niet spannend. Het is vrij tam op het vlak van grafische horror, een beetje op zijn Hammers inclusief theatraal en hoog soap opera gehalte. Scènes volgen elkaar vrij snel op maar het voelt allemaal incoherent aan al is het al snel duidelijk waar de film heen gaat en hoe het zal aflopen. Nog een probleem is de veelheid aan karakters die allemaal binnen het slappe verhaaltje moeten worden ingepast, waardoor het nogal een soepje wordt en ik mij constant zat af te vragen wie was dat nu ook weer.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
Zeker kijken! Als iets wil zien wat anders is dan wat je doorgaans krijg voorgeschoteld! De meeste gebruikers die vaak bij horror tegenkomt zoals Tonypulp, 606, Collins, Grindhouse62, james_cameron, Left4Dead, Rickyman of onze eigen Shaky waren met 3,5* best enthousiast.
Zie dat je de serie Vikings ook goed kan waarderen en dit zit in de buurt van die tijdsperiode van die serie. Het speelt zich af in de donkere middeleeuwen en ja die waren donker...Tja weet niet of je Skyrim kent!? Want John Milton heeft helemaal gelijk dat het daar ook op lijkt! Het enige wat de film verder vraagt is dat je wat meer meegaat in wat het je toont want nee...het biedt je niet echt een conventionele film. Je moet dit dus niet gaan kijken als je meer de popcorn-vermaak zoals The Conjuring,, A Quiet Place of Train to Busan zoekt!
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
18. Kadaver (Film, 2020) - MovieMeter.nl
FTV, 86 minuten, 2 punten - Totaal 40 punten
Best grappig filmpje. Qua plot niet zo heel verrassend en de strekking van het verhaal was na tien minuten ook wel duidelijk. Maar alsnog, de sfeer zit wel snor bij Kadaver en met aardig acteerwerk en een best prima visuele uitwerking compenseert het voor mij het wat voorspelbare en saaie verhaal. 3.0*
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7269 stemmen
13. The Return of the Living Dead (1985)
91 minuten
RW
1 punt (registratie)
Totaal challenge: 27 punten
https://i.pinimg.com/originals/ce/97/3c/ce973c2580c9704221f9a07d9a418d45.png
Brains! Live Brains!! Absoluut één van de leukste horror-film-reeksen. Soort van Romero-zombies, maar dan komischer. Alle drie de delen zijn geweldig.
4*
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#13 Cannibal Ferox (1981) (2) - 93 minuten - FTV (1) - Totaal: (31)
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1798.jpg?cb=1521117212
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
19. Aterrados (Film, 2017) - MovieMeter.nl
FTV, 85 minuten, 2 punten - Totaal 42 punten
https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1118000/1118803.jpg?cb=1552850589
Onevenwichtig is het eerste wat bij mij naar boven komt. Aterrados begint ijzersterk, met een indrukwekkende kill waarbij een vrouw bloedend door een bovennatuurlijke kracht van muur tot muur gesmeten wordt. En de film heeft wel meer van dit soort sterke scenes, met veel spanning en echt goede schrikeffecten. Maar het verhaal was al een stuk minder boeiend; dat er allerlei bovennatuurlijke zaken her en der gebeuren is duidelijk, maar dat is vooral een excuus om allerlei verschillende soorten horrorscenes op te voeren. Die dan wel vaak weer sterk zijn (ook weer niet de hele tijd hoor), maar de samenhang is maar matig en daardoor werkt de film als geheel niet echt voor mij. Alsnog is er een dikke voldoende wat mij betreft, en ben zeker benieuwd naar wat Rugna verder maakt of gemaakt heeft. 3.0*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
20. Microwave Massacre (Film, 1983) - MovieMeter.nl
FTV, 76 minuten, 2 punten - Totaal 44 punten
Dat dit objectief slecht ging worden, was van tevoren al duidelijk. Maar de vraag is dan vooral: gaat dit leuk slecht worden, als in een vermakelijke B-film die zich niet zo serieus neemt, of gewoon slecht waarin alles goedkoop is en gewoon niks gebeurt? Nou, het is toch voornamelijk het tweede, kan ik rapporteren. Ik heb het wel eens slechter gezien is één van de weinige positieve dingen die ik erover kan zeggen, maar voornamelijk is dit gewoon saai. Zonder charme, gore, spanning of geslaagde humor om de film wel een beetje meerwaarde te geven.
Het low budget karakter zorgt ervoor dat er sowieso niks in beeld getoond wordt, maar het duurt ook een half uur voor er überhaupt iets gebeurt. Behalve dan de scene waarin de bevallige Marla Simon door beeld paradeert en haar tieten laat zien. Het verhaal is (uiteraard) simpel genoeg: domme bouwvakker vermoordt en eet (per ongeluk) z'n vrouw, en het blijkt zo lekker te zijn dat er nog menig jongedame volgt. Maar zoals ik al eerder zei, er gebeurt sowieso bijna niks in beeld, de bebloede props zijn zo nep als wat, en die bouwvakker is ook niet best: hij praat continu tegen zichzelf of voor zichzelf uit, doet dat heel saai, en op een manier waarop het lijkt alsof de schrijvers alleen maar slechte oneliners probeerden te verzinnen. Gelukkig duurde het maar kort, want er was niet veel te genieten hier. 1.5*
ikkegoemikke
-
- 3449 berichten
- 4891 stemmen
31. The Brain That Wouldn't Die (1962)
82 Minuten
FTV
Nieuwe registratie(1) + FTV(1) + Doel bereikt(200)= 202 Punten
Tussenstand : 285 punten
Echt zo'n typische B-film uit de jaren 60 waarvan echt werkelijk alles slecht is. Houterig, onovertuigend acteerwerk. Matige verhaallijn met enkele belachelijk aanvoelende situaties. Vreselijk gedateerde effecten. En een abrupt einde waardoor het lijkt alsof het verhaal nog niet afgelopen is.
Maar hey, ik heb het doel van 31 al bereikt
En er liggen er nog een hele resem te wachten!
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
Proficiat met het behalen van de 31 films en op na de volgende 31

MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#14 The Gauntlet (2013) (1) - 85 minuten - FTV (1) - Totaal: (33)
Collins
-
- 7294 berichten
- 4311 stemmen
10. Dominique (1979)
FTV
2 punten - Totaal: 20
http://www.dvdbeaver.com/209/dominique_blu-ray/large/large_11_dominique_blu-ray.jpg
Sfeervolle haunted house die door subtiele gebruikmaking van beeld en geluid suspense opwekt en heel erg leunt op zijn hoofdrolspeler Cliff Robertson die met een zorgelijke blik, de gangen en kamers in een immens huis onderzoekt. De film doet het rustig aan en werkt ouderwets langzaam naar een voorspelbaar einde toe. Dat laatste is niet heel erg. 3*
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2862 stemmen
Zeker kijken! Als iets wil zien wat anders is dan wat je doorgaans krijg voorgeschoteld! De meeste gebruikers die vaak bij horror tegenkomt zoals Tonypulp, 606, Collins, Grindhouse62, james_cameron, Left4Dead, Rickyman of onze eigen Shaky waren met 3,5* best enthousiast.
Zie dat je de serie Vikings ook goed kan waarderen en dit zit in de buurt van die tijdsperiode van die serie. Het speelt zich af in de donkere middeleeuwen en ja die waren donker...Tja weet niet of je Skyrim kent!? Want John Milton heeft helemaal gelijk dat het daar ook op lijkt! Het enige wat de film verder vraagt is dat je wat meer meegaat in wat het je toont want nee...het biedt je niet echt een conventionele film. Je moet dit dus niet gaan kijken als je meer de popcorn-vermaak zoals The Conjuring,, A Quiet Place of Train to Busan zoekt!
Zeker ken ik Skyrim, daar heb ik duizenden uren in gestoken. Ik heb vandaag even afgezien van de film, die moet ik nog pindakazen en anders wordt het me te laat maar, hij staat zeker klaar voor dinsdag avond, aangezien er morgen voetbal op is. Ik zie inderdaad dat veel horrorfans de film waarderen, jou lovende woorden maken me nog nieuwsgieriger
. En ja, Vikings is mijn favo serie!!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
31. The Brain That Wouldn't Die (1962)
82 Minuten
FTV
Nieuwe registratie(1) + FTV(1) + Doel bereikt(200)= 202 Punten
Tussenstand : 285 punten
(afbeelding)
Echt zo'n typische B-film uit de jaren 60 waarvan echt werkelijk alles slecht is. Houterig, onovertuigend acteerwerk. Matige verhaallijn met enkele belachelijk aanvoelende situaties. Vreselijk gedateerde effecten. En een abrupt einde waardoor het lijkt alsof het verhaal nog niet afgelopen is.
Maar hey, ik heb het doel van 31 al bereikt
En er liggen er nog een hele resem te wachten!
Haha je weet de film wel te kiezen om je doel te bereiken. Proficiat ook van mijn kant. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
22. The Rats Are Coming! The Werewolves Are Here! (Film, 1972) - MovieMeter.nl
91 minuten
FTV (2)
Totaal aantal punten: 52
https://www.americangenrefilm.com/wp-content/uploads/2019/10/RatsAreComing2.jpg
Leuk dat wendyvortex even heeft opgezocht waarom er ratten in de titel voorkwamen die uiteindelijk geen rol van betekenis speelden in het geheel. Weerwolven zijn er dan weer wel, maar dat is wachten op de laatste 10 minuten van een film met niet erg veel inhoud. Het concept was op zich wel leuk en als een van de zussen (Monica geloof ik) niet af en toe wat gemeens deed, zou ik deze de laagste score hebben gegeven. Hadden ze de film rgeheel ond haar ziekelijke karakter gebouwd, had het nog wat kunnen worden. Nu blijft het vooral hangen in zwaar amateurisme.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
42 Friday the 13th (Film, 1980) - MovieMeter.nl
95 min.
RW (1) Totaal = 289
Een klassieker na ongeveer 20 jaar eens opnieuw bekeken, nu samen met mijn zoon ervan genieten. Hij was een beetje ontgoocheld dat Jason er niet in voor kwam, eigenlijk wist ik dat ook niet meer.
Blijft gewoon leuk. De setting, de kills ( ook al zijn die heel braafjes uitgewerkt ), de sfeer 80 door kapsels, kleren....ja , het werkt nog ( ook een beetje nostalgie ) want de score blijft van die tijd behouden.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
43 Blood Red Sky (Film, 2021) - MovieMeter.nl
121 min.
FTV (2) + duur (2) = 4 Totaal = 293
https://playfilm.to/wp-content/uploads/2021/07/Blood-Red-Sky-2021-Poster-scaled.jpg
Toch wel een geslaagde horrorfilm die origineler uit de hoek komt dan de meeste vampierenfilms van de laatste jaren. Qua gore zit je heel goed bij deze film. Er zitten heel wat bloederige scènes in de film en die zien er ook nog goed uit. Idem wat make-up betreft. Ook de actiescènes zien er verzorgd uit en dat bijna alles in het vliegtuig afspeelt, wekt een beklemmend gevoel op. De flashbacks halen misschien wat de vaart uit, maar zijn wel nodig voor het geheel van het verhaal. Dat er kritiek is op de geloofwaardigheid…tja het is ook horror en eigenlijk valt het nog wel mee. Dat die psycho zich zelf inspuit met vampierenbloed is nog niet zo ver gezocht. Wat een krankzinnig man was dat ! De scène met de ruit is wel iets anders want daar zie je niks meer van. Een horrorfilmpje met heel wat entertainment en een leuke hoofdrolspeelster. 6,5/10
dualcia
-
- 953 berichten
- 2311 stemmen
#10. Scream (1996) - 111 minuten - RW
1 + 1 (jubileejaar) = 2 punten (totaal = 19 punten)
Ik zag bij Noodless de registraties voor de Scream trilogie langskomen en ik kreeg er ook weer zin van om ze te kijken. Voor mij in het slasher genre echt mijn favoriete films. Ik hou ervan hoe ze zichzelf en het horrorgenre op de hak nemen en ook de ontknoping van de daders en hun motief vind ik altijd leuk.
Gewoon lekker verhoogd naar een *4.5
#11. The Neon Demon (2016) - 118 minuten - FTV
2 punten (totaal = 21 punten)
De benoeming 'style over substance' had ik al vaker voorbij zien komen bij deze film, maar ik heb me er toch maar aan gewaagd. Persoonlijk mist er voor mij toch teveel het plot. Ik begrijp dat dit niet de intentie van de film is en dat het voornamelijk op sfeer gericht is, maar om het écht een goede film te vinden heb ik persoonlijk toch wat meer dat narratieve element nodig. Het liet me echter niet met een teleurgesteld gevoel over, maar ik weet ook niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Hou me daarom een beetje in het midden met een *3.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8924 stemmen
#39 registratie 1 punt FTV 1 punt Jubileejaar 1 punt 1+1+1=3 punten totaal; 283 +3 = 286 punten
92 minuten 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5780.jpg?cb=1371504794
Uitstekend Britse horror-thriller vol me folklore en hekserij. De film heeft een mooie visuele stijl en is het zwart-wit. Het heeft wat oppervlakkige overeenkomsten die doen denken aan 'The Innocents' en niet alleen omdat Deborah Kerr ook in die film speelt, maar het heeft noch de diepte noch de kracht om die film echt te evenaren. Andere scènes waaronder één met een vreemde parade door Bellenac, doen denken aan het latere 'The Wicker Man' (was dit soms een inspiratiebron?) De film probeert wel subtiel en psychologisch te zijn maar de film voelt soms onsamenhangend, rechtlijnig en te gehaast aan.
Gedeeltelijk is dat te verklaren omdat de film blijkbaar al vanaf het begin geplaagd werd door problemen. De wisseling van regisseur Michael Anderson,( Logan's Run) naar J. Lee Thompson (The Guns of Navarone en Cape Fear) nog twee andere om extra scènes te filmen. De scenes met Kim Novak ( Bell, Book, and Candle )die eerst de vrouwelijke hoofdrol had, moesten over worden gedaan, omdat ze door een blessure werd vervangen door Deborah Kerr. Deze perikelen deden de film niet echt goed!
Voor de horror zorgen het licht incestueuze spooky duo Odile en Christian de Caray. De rol van Odile was de eerste grote filmrol voor de mooie Sharon Tate, ze doet prima werk als de griezelige heks. David Hemmings is haar perfecte match en daardoor zijn ze geloofwaardige broer en zus. De verdere cast is ook behoorlijk sterk met David Niven als het offerlam en Donald Pleasence als de griezelige priester. Het andere interessante is de samensmelting van christelijke en heidense elementen. Ja dit was een solide horror-thriller die zowel boeiend als vermakelijk was maar helaas wat te licht om naar hogere kwaliteiten te groeien.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.