Eye of the Devil (1966)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Deborah Kerr, David Niven en Donald Pleasence

Als de in Londen woonachtige Philippe de Montfaucon teruggeroepen wordt naar zijn wijngaard in Frankrijk vanwege de droogte, vraagt hij zijn vrouw en kinderen thuis te blijven, maar zij besluiten met hem mee te gaan. Eenmaal aangekomen bij het kasteel Bellenac, ontdekt zijn vrouw dat er vreemde rituelen plaatsvinden, wat mogelijk tot de dood van Philippe zal leiden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hinderlijk langzaam.

Ondanks de aanwezigheid van Niven en Pleasence valt er bar weinig te genieten van de acteerprestaties in dit griezelig bedoelde mysterie. Iedereen zit hopeloos vast in het uitermate zwakke script dat van onlogica aan elkaar hangt. Kerr rent zich van de regen in de drup in een verhaal dat veel te langzaam en met hinderlijke shots wordt verteld. Met het decor zit het wel snor, maar de film zelf wekt enkel irritaties op.

Slecht.

avatar van Mochizuki Rokuro
"And introducing Sharon Tate". Tate debuteert (na enkele bit-optredens zonder credits) in dit werkje, één van haar zes films. Ze vormt een filmkoppel (zus-broer) met David Hemmings. De Jaren 60 hebben zelden een iconischer duo gekend (en dat wil wat zeggen).

Film in de Jaren 60 in Engeland is naast James Bond en Angry Young Men-cinema vooral de (Hammer) Horror. Hammer maakte niet alleen de bekende Fisher/Cushing/Lee-werkjes, maar ook meer stijlvolle gothische films als Taste of Fear. In die lijn liggen ook de Engelse non-Hammer horrors waar niet zelden Deborah Kerr het slachtoffer is: The Innocents en zo ook dit werkje.

Geschoten op een fantastische locatie (een wijngaard??, zie synopsis), met een loshangend plot dat de pret niet kan drukken. Sektarische familieoffers (en dat met Tate...) waarin de kerk (Pleasance was de enige die niet zo in zijn rol paste vond ik), de adel, de natuur en de mythologie een hand bleken te hebben. Het bedje voor The Wicker Man werd gespreid...