• 8.347.862 stemmen

Geregisseerd door: Oliver Stone

Met onder meer: Michael Caine, Andrea Marcovicci en Annie McEnroe

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Hand

"Nothing Will Prepare You For THE HAND."

Jonathan Lansdale werkt aan stripboeken totdat het noodlot toeslaat en hij zijn rechterhand verliest bij een ongeluk. De hand wordt niet gevonden op de plek van het incident, maar al snel komt de hand terug en achtervolgt hem. Het blijkt zelfs dat de hand moordlustige neigingen heeft.

image

Jonathan Lansdale

Stella Roche

Brian Ferguson

Karen Wagner

Lizzie Lansdale

avatar van XfofaXX

XfofaXX

Dit ziet er wel grappig uit

avatar van xangadix

xangadix

Deze heb ik ooit op tv gezien. Kan me herinneren dat hij wel grappig was ja. Ik weet nog dat de video een ontzettend enge hoes had, met Michael Caine schreeuwend in zijn auto. Dat was nog in de tijd dat de Hema videobanden verhuurde... Inderdaad, de Hema.

Heb hier ook wel eens stukjes van gezien. Bereid je voor op een losse hand die zich over de snelweg snelt op zoek naar slachtoffers, als in een soort van vreemde Addams-familie satire.

avatar van SuperSideSwipe

SuperSideSwipe

Dit is toch die film dat Caine bij een handtransplantatie de hand van een moordenaar krijgt?

Omschrijving klinkt een beetje vaag, dus ik weet het niet zeker.

Als het die is krijgt hij in ieder geval een:

avatar van twg

twg

na het zien van dit kan ik me voorstellen dat oliver stone geen toestemming kreeg om scarface te regisseren.

avatar van hitmannetjuh

hitmannetjuh

Hahahaha, lachen om dit weer tegen te komen, heb deze ooit op video gezien die ik geleend had van een buurjongen.

Vond het wel vermakelijk, van wat ik mij kan herinneren krijgt hij 2 sterretjes...

avatar van Waku

Waku

In die tijd was ik behoorlijk onder de indruk van The Hand.

Nu is het meer grappig en vooral ongeloofwaardig.

Maar goed3,5 voor het sentiment van toen.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Onderhoudend mengsel van psychologisch drama en horror. Er zitten toch enkele huiveringwekkende scenes in, maar je moet wel bereid zijn je te laten meeslepen. Ooit eens iets gelijkaardigs gezien in een horrorfilm uit de jaren zestig, "Doctor Terror's House of Horrors" van Freddie Francis: het segment met de kunstschilder Michael Gough en de jaloerse criticus Christopher Lee, dat was toen wel het beste deel van de film.

avatar van Down_By_Law

Down_By_Law

Verbazingwekkend slecht verhaal (vooral het einde is bespottelijk) , maar het acteerwerk is redelijk. Ook de regie van Oliver Stone en de muziek van James Horner zijn goed. Stone verschijnt zelf ook heel even als zwerver.

avatar van aerts007

aerts007

Leek toen al iets van uit de muppetshow,Brrrr....!

Zeer aparte film.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Deze film is niet te onderschatten : namelijk op het einde komt de film met een intense scène op de proppen die toch wel een plaatsje verdient in een best of van horrorscènes. Het verhaal van deze psychologische horror is verder vrij slaperig en het is soms lang wachten tot het een beetje interessant wordt.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Niet de beste van Stone, maar wel een zeer degelijke psychologische thriller over schizofrenie. Caine speelt zoals meestal uitmuntend (in tegenstelling tot zijn kapsel hier) en de film heeft een donker sfeertje over zich heen hangen.

Ook leuk om te zien dat Stone zichzelf een cameo heeft toegewezen als zatte landloper.

avatar van JacoBaco

JacoBaco

Ik weet nog heel goed dat deze film werd aangekondigd in de TV gids. Zo'n 20 jaar geleden inmiddels. En dit stond er: Jon Lansdale is een tekenaar, maar verliest zijn rechterhand vanwege een ongeluk en nu kan hij niet meer tekenen.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Zeer sfeervolle psychologische horrorfilm met een erg sterke Michael Caine. Prachtig die verstoorde blik van hem tegen het einde van de film. The Hand is een film die lekker de tijd neemt om sfeer te scheppen en de personages zo natuurlijk mogelijk over te laten komen. Dit is iets wat ik steeds meer waardeer in oudere films, die uit een tijd lijken te komen waar niet constant iets moet gebeuren om het allemaal interessant te houden. Jammer dat Stone niet meer in de horrorhoek heeft gedaan, want oog voor het genre heeft hij, op basis van deze film, zeker.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

SuperSideSwipe schreef:

Neen, geenszins.

Theunissen

Zou hij nog aan het wachten zijn op het antwoord. Die vraag werd in 2005 gesteld

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Vermakelijke vingeroefening.

Met name Caine speelt een goede rol als de tekenaar die zonder broodwinnende hand verder moet. Het verhaal blijft een beetje mysterieus, hetgeen de spanning erin houdt maar tevens het zwaktebod is. Een en ander doet zich aandoen als een extra lange Twilight Zone episode. Maar dan eentje geregisseerd en geschreven door Stone, die later pas echt furore zou gaan maken. Toch is dit een vermakelijke vingeroefening.

Redelijk.

avatar van Boeikens

Boeikens

Vroeger vond ik deze film best goed.

Sfeervol, grappig, onderhoudend en soms wat opkomende spanning.

Bij een recente herziening was het allemaal net iets minder.

Theunissen

Als tiener zijnde vond ik dit vroeger wel een aparte Horror / Drama film waarvan het verhaal me wist te boeien en die ik zelfs op bepaalde momenten ook spannend vond. Dat komt voornamelijk door de lekkere sfeer in het verhaal, de regelmatig duistere beelden en door Michael Caine.

Het originele verhaal zit best aardig in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan zoals o.a. de eerder genoemde sfeer en het visuele aspect. De scenes met de hand waren best goed en spannend en werden ook fraai inbeeld gebracht. Michael Caine in de rol van boekartiest Jonathan Lansdale die zijn rechterhand verliest (en eigenlijk ook zijn persoonlijkheid, omdat hij na het ongeluk een vrij duister persoonlijk wordt) bij een auto ongeluk deed het best verdienstelijk en persoonlijk zie ik hem ook graag in films spelen. Ook de overige cast deed het verdienstelijk.

Gewoon een leuke aparte Horror / Drama film, waar ik me als tiener zijnde vroeger goed mee heb vermaakt. Het wordt eigenlijk weer eens tijd om deze film te herzien, want het is een behoorlijk lange tijd geleden dat ik deze film heb gezien.

avatar van OttoO

OttoO

SuperSideSwipe schreef:

Omschrijving klinkt een beetje vaag, dus ik weet het niet zeker.

Als het die is krijgt hij in ieder geval een:

Die film heet Body Parts (1991)

avatar van clubsport

clubsport

Ik was ook aanvangkelijk in de veronderstelling dat het over de hand van een moordenaar ging die hij via een operatie aangemeten kreeg maar ik vergiste me dus .

Deze nog eens herbekeken en ik vond hem wel aardig maar had er toch meer van verwacht .

Caine kan wel heel goed gestoord uit zijn ogen kijken .

avatar van Basto

Basto

Ooit gezien op tv, ik meen de BBC. Vond m toen rete spannend, maar later op laserdisc viel die toch wat tegen. Maar nu de film is uitgebracht op blu ray door Shout en het lezen van Stone’s bio was het moment daar voor herziening en die beviel verrassend goed.

Meer dan een horrorfilm is het een psychologische thriller. De set up is erg sterk en Caine speelt de rol fantastisch. Ook zit er een leuke cameo in van Stone zelf. Onder druk van de producers moest Stone meer horrormomenten toevoegen. En hoewel ik het met Stone eens ben dat de film het niet nodig had, is het toch ook wel een leuke aanvulling.

Al met al een prima film en leuke herziening.

Kleine 4*