Cool Hand Luke (1967)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Stuart Rosenberg
met Paul Newman, George Kennedy en J.D. Cannon

Luke Jackson heeft een probleem met het gezag en wordt na het vernielen van parkeermeters veroordeeld tot twee jaar dwangarbeid. Zijn taak bestaat erin onkruid te wieden en greppels te graven onder een brandende zon. In tegenstelling tot de andere nieuwelingen blijft Luke kalm. Dragline, de aanvoerder van een groepje gevangenen, vreest voor zijn aanzien, want Luke wint het respect van de anderen. Het komt tot een keiharde confrontatie.

Puur genieten.
Sowieso in myn top 10.
Dikke 1O.

avatar van Verhoeven
In de laatste akte lijkt het inderdaad dat het lijdensverhaal van Christus symbool staat voor het einde van 'Cool Hand Luke' zijn leven. Met de hogepriesters als de bewakers en de gevangen als zijn discipelen. En 'Dragline' natuurlijk als Judas. En dat allemaal in de kerk in plaats van de tuin van de Olijfberg. Interessante bespiegeling.

avatar van -LvB-
Verhoeven schreef:

De verwijzingen in de film zijn overduidelijk met als uitschieter de jezus aan het kruis pose na de 50 eieren eet scene. Wat betreft Dragline, die moet natuurlijk Petrus voorstellen en niet Judas , maargoed kleinigheidje. Ben allang blij dat ze het allemaal niet te ver overdreven hebben

avatar van Insignificance
Wat kan ze heerlijk wrijven, die blondine. Als je het gedrag van de gevangenen niet meerekent, best een lollige en vooral ontwapenende scène. Idem voor de ontspannen houding die moeders aanneemt als ze eventjes langskomt. Die toon verandert daar wel, maar op deze manier komt dat naturel over. Niks mis mee. Net als met de Boss met de zonnebril. Het type dat blijblijft als je mee bent met Luke's rebellie.

Maar dat ben ik niet, ondanks de aardige opening met de onthoofde parkeermeters. Een aantal van dat soort individuele momentjes spreken me wel aan, als geheel ligt dat anders. Newman is oké, zijn #37 is lekker koppig en volhardend, maar het is ook weer niet innemend genoeg om de film aan op te hangen. Daar komt bij dat ik me behoorlijk, zelfs kapot heb zitten ergeren aan die immer brullende Dragline.

Ik heb Kennedy wel eens iets leukers zien doen. Met hem en de rest van de chain gang schoot Stalag 17 te binnen en dat is mijn geval al helemaal geen goed teken. Ik heb verder niet zoveel met die religieuze verwijzingen, de natural born world shaker was voor mij wel voldoende, maar zolang het daar bij blijft, vooruit. Helaas niet het geval. Nee, niet mijn film, hoewel die klinkende slotzin er wel weer mag zijn.

avatar van W.V.
Een film met Paul Newman is in mijn ogen altijd het bekijken waard, of hij nu een bokser, cowboy, gokker of politieman speelt, hij geeft altijd iets .....ja wat eigenlijk aan zijn rol. In deze film als gevangene speelt hij ook de pannen van het dak. Onvergetelijk is daarbij de eiereet scene, ijzersterk. Ik zag de film in de jaren 70 voor het eerst op de tv en toen maakte deze film op mij als puber een geweldige indruk en dat is eigenlijk nooit veranderd. Heb veel van het werk van Newman gezien en eigenlijk heb ik hem nooit op een slechte performance kunnen betrappen. Newman was voor iedere regiseur of producent een zekerheid, hij maakte altijd wat van zijn rol, ook al was de film maar soso.
In Cool hand Luke wordt hij geweldig ondersteund door een aantal bijrollen, waarbij die van JD Canon en Strother Martin er uit springen, maar de kroon wordt gespannen door Morgan Woodward als Boss Godfrey met zijn donkere bril, de man heeft in de film een gezicht als uit steen gehouwen, behoorlijk eng. Waarom Kennedy ging strijken met een beeldje voor beste bijrol is mij een totaal raadsel, dat is in mijn ogen ook het enige minpunt aan de film waardoor ik het met 4,5 ster waardeer.

avatar van stefan dias
W.V. schreef:

Same here. Ik vraag me af of deze film op hedendaagse pubers nog indruk zou kunnen maken.

avatar van 93.9
stefan dias schreef:

Denk het wel. Die blik van Newman zegt meer dan de gezichtsuitdrukking van ieder willekeurig hedendaags acteur.
Ook die kids van nu weten het kaf van het koren te scheiden

avatar van Lakte
stefan dias schreef:

Ik ben een puber van 17 jaar oud haha en vind het echt een topfilm!! Zag hem vorig jaar voor het eerst en heb hem toen gelijk op Blu-ray gekocht en meerdere malen gezien! Vind dit zelf de allerbeste Paul Newman film. Vond Cat On A Hot Tin Roof, The Verdict en Road to Perdition ook hele goeie films! Heb zelf ook nog een kartonnen display uit 1967 van Cool Hand Luke met de originele handtekening van Paul Newman Steve McQueen, Charles Bronson, Paul Newman en Clint Eastwood zijn mijn favoriete acteurs. Dit is mijn top 5 Paul Newman films:

1. Cool Hand Luke

4. Torn Curtain
5. The Color of Money

En The Sting (1973)?

avatar van Lakte

Oohja die heb je ook nog met Robert Redford. Moet eerlijk zeggen dat ik die nog niet helemaal heb gezien. Heb hem op DVD liggen en heb hem gezien totdat die kerel overvallen word op straat. Moet hem nog verder afkijken moest toen werken en is er nog niet van gekomen om het verder te kijken.

avatar van Metalfist
Yeah well... sometimes nothing can be a real cool hand

Er zijn zo van die titels die tot de verbeelding spreken terwijl je eigenlijk geen enkel idee hebt waar ze eigenlijk over gaan. Cool Hand Luke was er voor mij zo één. Altijd wel geweten dat dit met de immer geweldige Paul Newman was, maar daar stopte het dan ook. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te gaan doen aangezien dit toch één van de beste films uit zijn oeuvre wordt beschouwd. De dvd aangeschaft voor een habbekrats en er gisteren eindelijk eens tijd voor vrijgemaakt.

Al moet ik zeggen dat het niet de eerste keer was dat ik me aan Cool Hand Luke waagde, maar de eerste kijkbeurt werd verijdeld door een acuut geval van moeheid waardoor ik niet verder dan een halfuur was geraakt. Ook gisteren vond ik het eerste halfuur wat taaier, maar de film keert wanneer Dragline en Luke wat meer overeen beginnen te komen. Vanaf dan volgt er een interessant plot dat vol zit met religieuze verwijzingen. Iets waar ik normaal gezien niet zo heel veel van moet hebben en hoewel regisseur Stuart Rosenberg het er misschien nogal dik op legt, is het wel een boeiend uitgangspunt. De scène waar Luke talloze eieren opeet en dan als een Jezusfiguur op tafel ligt, qua symboliek kan het wel tellen. Verder is dit vooral ook een film die het vooral moet hebben van de sfeer die er hangt. De kameraadschap tussen de gevangenen, de sadistische bewakers, ... Misschien allemaal redelijk cliché en toch werkt het wel. Vooral ook omdat er niet te lang wordt opgebouwd naar iets. De eerste ontsnappingspoging mislukt? Wel, dan laten we hem toch gewoon opnieuw ontsnappen in de volgende 5 minuten? In een andere film zou heel de film fungeren als basis voor die climax van een ontsnapping.

Paul Newman dus. Samen met Robert Redford één van mijn favoriete acteurs (misschien omdat ik hen beide met The Sting heb leren kennen) en ook iemand die werkelijk nooit iets verkeerd kan doen. Slap Shot is de uitzondering op de regel maar dat terzijde. Dit is in ieder geval wel een rol die hem op het lijf lijkt te zijn geschreven. Imposant wanneer hij het respect van zijn medegevangenen wint en ingetogen wanneer hij Plastic Jesus speelt. George Kennedy is een goed klankbord voor Newman en vooral ook iemand die verder perfect zijn mannetje kan staan, al zijn de scènes tussen/met hen beide het leukst. Tussen de gevangenen zit ook nog een fijn allegaartje aan karakterkoppen waaronder Dennis Hopper als de schijnbaar licht gehandicapte Babalugats.

Jammer dat ik mijn top 250 voor de top 1000 van MovieMeter alweer heb ingestuurd, deze heeft toch ook wel zijn plaatsje in de lagere regionen verdient. Newman is weer heerlijk op dreef, maar het is vooral het atypische verhaal met de Jezus symboliek dat me hier echt over de streep trekt. En die openingsscène natuurlijk met inderdaad die typische Newman glimlach.. Heerlijk.

Wat een geweldige film. Misschien wel het beste einde van een film die ik ooit gezien heb. Zo ongelooflijk ontroerend. George Kennedy die aan de medegevangenen vertelt hoe Newman een grote glimlach op zijn gezicht had voordat hij werd neergeschoten door de politie. De manier waarop hij het vertelt, de achtergrondmuziek (simpel gitaartje) en de flashback beelden van een lachende Paul Newman.. Kippenvel en zelfs tranen. Deze film krijgt van mij 5 sterren en bovendien een plek in mijn top 10.