- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Letterboxd wordt veel gebruikt zeg door users hier. Ik heb daar geen account; moeite waard?
Ja zeker de moeite waard. Al is het slechts alleen om gekeken films te registreren het al waard. Ideaal om de app op je telefoon te hebben en gelijk in je account te zetten nadat je een film gekeken hebt. Lijstjes en dergelijke doe ik niet aan, gebruik dit alleen om films te beoordelen. Dat is een meer dan prima methode.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2747 stemmen
1. A Dark Song (2016) - FTV
Occult ritueel dat geloofwaardig gedetailleerd en gewichtig uitgevoerd wordt, wat - samen met een heerlijk onrustig soort folk-ambient - een lekker sfeertje teweeg weet te brengen. 3,5*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2747 stemmen
2. I Trapped the Devil (2019) - FTV
Het is jammer dat Lobo zijn vraagtekens vast moet houden met opzettelijk omslachtige dialoog en een traagheid die niet altijd gerechtvaardigd voelt, want de sfeer is subliem. 3,5*
https://frightnerd.com/wp-content/uploads/2019/04/I-Trapped-the-Devil-Poster-Banner-1000x563.jpg
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
3.Carnival of Souls (1962) - MovieMeter.nl - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7006.jpg?cb=1473344442
bizare maar toch heel sfeervolle horrorfilm waar de opzet niet meteen duidelijk is tot de laatste 5 min wanneer dan alles op zijn plaats valt
3.5*
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
4. Vampyr (1932) - MovieMeter.nl - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8665.jpg?cb=1493574266
één van de mindere stomme horrorfilms die ik tot nu toe heb gezien, vooral veel duistere onduidelijke scenes maken het soms moeilijk oude film goed te kunnen volgen
3*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
U96 Vampyr is officieel geen stomme film maar ik kan wel begrijpen dat het omwille van de weinige dialoog overkomt als een silent. 
Ik geraakte zelf niet doorheen de film bij mijn eerste poging, hij is erg traag. Bij een 2de poging maanden later lukte dat wel toen ik meer in de mood was voor een film die meer drijft op sfeer dan narratief. De protagonist financierde het project en dat hij dus de hoofdrol mocht spelen was een van de vereisten...
Het was aardig maar ik prefeer veel echte silents over deze. Deze was me toch iets te experimenteel.
ZZ TOP
-
- 507 berichten
- 2202 stemmen
1. Suspiria (1977) - MovieMeter.nl - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2999.jpg?cb=1544371013
Laat ik maar eens beginnen met een bekende film voor velen, waarvan het eigenlijk schandalig is dat ik deze nog nooit gezien had.
Ik had nooit het gevoel dat dit een film voor mij zou kunnen zijn, maar ben op zich blij verrast.
Allereerst is de setting prachtig. Veel gebruik van kleuren, maar ook het gebruik van schaduwen is aanwezig.
Het acteerwerk is wisselvallig, maar dat is voor mij geen reden voor kritiek. Dat kun je eenmaal verwachten.
De sfeer was sterk en vanaf de eerste scene wordt je in het verhaal gezogen. De laatste 10 minuten daarentegen vond ik zelf eigenlijk niet bij deze film passen, want het ontspoort toch een klein beetje op het eind.
Prima film waarvan ik niet had gedacht dat dit mij zou kunnen bekoren. Toch maar eens meer kijken van Argento en vergelijkbare regisseurs. Tips zijn altijd welkom
.
3.5*
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#1 I Am a Hero (2015) - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/391000/391627.jpg?cb=1509048378
Een aardige aftrap, maar niet helemaal my cup of tea zeg maar.
Japan en zombies, beide spreken me erg aan en een combinatie daarvan leek me overtuigend genoeg.
Toch vond ik het niet zo goed als dat het gemiddelde (3,42/13) doet vermoeden.
Recht toe recht aan zombie uitbraak met een aantal aardige momenten en "originele" elementen zoals anders muterende/evoluerende zombies (snelheid, kracht, lenigheid, uiterlijk etc.), maar voor mij niet overtuigend genoeg. Liefhebbers van (cgi) splatter en gore met een vleugje japanse joligheid zouden deze film voldoende kunnen waarderen, ikzelf vond het niet boeiend genoeg en buiten dat een nogal onsamenhangend geheel.
Heb me niet zitten te verbijten ofzo en leuk om een keer gezien te hebben, maar daar blijft het bij.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13067 stemmen
5. Head of the Family (1996) - FTV
Als je een film van Charles Band opzet, dan weet je precies waar je aan begint. Alles wat een film goed maakt, hoef je echt niet te verwachten. Ga maar uit van crappy acteerwerk, een slecht verhaal, foute humor en ga zo maar door. Ook Head of the Family is weer een typisch wanproduct van Band. Stiekem is hij wel een beetje een guilty pleasure van mij om redenen waar ik nog niet helemaal over uit ben. Trash van begin tot eind, maar ik heb me er weer prima mee vermaakt. Het sfeertje, de kitsch en het campy; het trekt me wel aan in de films van Band.
Durf ik het te zeggen? Ja hoor: 3*.
joolstein
-
- 10853 berichten
- 8961 stemmen
1. Haunt (2019) - FTV
Oktober is maand waar Halloween in valt en daarom was dit de ideale film om de aftrap van de Challenge mee te beginnen!
https://miro.medium.com/max/500/1*EMyXgJSyJ2Wpvy_snE8jhQ.jpeg
Veilig maar best leuk!
De film is geschreven en geregisseerd door Scott Beck en Bryan Woods, namen die zo op het eerste oog maar weinig zeggen maar beide heren waren verantwoordelijk voor het script van A Quiet Place, één van de succesvolle horror's van het jaar 2018. Deze film past qua verhaal perfect tussen het rijtje van recente films over de spookhuis attractie; Preston DeFrancis' Ruin Me (2017), Ante Novakovic's Fright Fest (2018), Owen Egerton's Blood Fest (2018), Gregory Plotkin's Hell Fest (2018), Anthony DiBlasi's Extremity (2018)
Oké voor de diehard horror-fan is het misschien wat voorspelbaar en het het klopt ook wel dat het een twaalf in een dozijn verhaallijn is, maar toch weten de heren het best vermakelijk te houden. Het vertoont zelfs wat overeenkomsten met 31 en Saw maar het is in uitvoering wel veel behoudender. Ze laten ons dus niet veel slacht- en snijwerk zien, reden zal zijn dat dit een bioscoopfilm is en het moet dus niet veel afschrikken. Jammer maar ook begrijpelijk als je meer mensen naar de wil trekken! Het is daarmee een meer dan prima tiener-horror.
Dat Beck en Woods met deze een film hebben gemaakt waar je met plezier naar kan kijken, zeker voor liefhebbers van slasher's moet bijna wel een verdienste zijn van Eli Roth, deze is één van de producenten van de film. 'Haunt' is daarmee een genietbare film voor Halloween-seizoen.
joolstein
-
- 10853 berichten
- 8961 stemmen
2. The Leech Woman (1960) - FTV
https://lh5.ggpht.com/abramsv/R-N7ePXRc7I/AAAAAAAAMKI/dYlsy5DF7_A/s800/POSTER-THELEECHWOMAN.jpg
Deze film was best aangenaam om naar te kijken. Je zal hem kunnen omschrijven als een vroeg voorbeeld van body horror en het is een soort voorloper van de feministische commentaar op hoe vrouwen van een bepaalde leeftijd worden gezien in de westerse samenleving. Het is tevens de laatste uit het tijdperk van Universal-studio, want rond de jaren '60 waren er veel B-film-concurrenten om te beconcurreren. Het is ook niet de standaard verhaallijn van veel Universal horror's; waarin het goed-tegen-het kwaad strijd want alle personages missen gebrek aan moraliteit. En dat is eigenlijk best verfrissend. Wel zijn er een paar opmerking over het script; zo is de voorstelling van Afrika vrij typerend voor Hollywood in dit tijdperk. Doordat de film uit de jaren '60 komt, kan het daar natuurlijk maar weinig aan doen Maar de andere opmerking had wel voorkomen kunnen worden want het wordt best wel melodramatische manier gebracht. Er is veel nadruk op een liefde-driehoek, waardoor er beetje het gevoel van een soap van 80 minuten ontstaat. Maar dat zijn slechts minimale opmerking; want dit was zeker de moeite waard.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
4. De Johnsons (1992) - FTV
https://www.schokkendnieuws.nl/images/stories/Events/Xangadixtour.jpg
Hm best wel een aangename verrassing deze film van Rudolf Van den berg. Ik had eerder het niet zo makkelijk te vinden The Cold Light of Day van hem gezien en die is mij zeker bevallen , een stuk beter dan het origineel en de remake met Jack Nicholson. Als je nederhorror zoekt kom je al gauw bij Dick Maas uit maar uiteindelijk denk ik bij hem toch eerder aan de Flodder films. Ik tel als ik streng ben bij Maas maar 3 horrors: De Lift (in mijn verre herinnering best goed maar ik was nog jong en sneller onder de indruk destijds, die gaat binnenkort in de herziening ), Sint (vond ik weinig aan) en Prooi (de reacties zijn niet echt stimulerend om die uit te checken). Misschien dat fans als Hollywood007 nog kunnen aanvullen als ik horrorfilms van hem over het hoofd heb gezien. Nu goed het gaat hier niet over Dick Maas. Maar ik denk dat Van den Berg me toch beter ligt.
Het is wel jammer dat ik een Engelse dub heb gezien, maar ik kwam niet meteen aan een NL versie. Nu goed de stemmen konden er mee door. Toen ik hoorde spreken van xangadix dacht ik hé is er geen user hier met die naam? Nu weet ik meteen waar hij zijn usernaam en toepasselijke avatar vandaan heeft, leuk! Uiteindelijk is die lugubere evil embryo (hoe verzin je zoiets, dat alleen al vind ik wel knap) maar een kleine rol toebedeeld. De film oogt goedkoop en van sommige personages hun acteerwerk is matig al kan dat ook aan het script liggen. Vooral die vader van de professor leek er vooral ingestopt voor de komische noot maar bleek uiteindelijk nog van kapitaal belang. Zoonlief doet het behoorlijk maar uiteindelijk draait het toch omde dames Van de Ven en La Bretonnière. Zij vormen een geloofwaardige moeder-dochter tandem. En dan zijn er nog de 7 bad guys behoorlijk creepy. Eerste helft is vooral sfeervol dankzij enkele nachtmerriescènes van de dochter. In de tweede helft treden de bad guys nog meer op de voorgrond en gaat het echt wel los. Er zitten zelfs enkele gore momenten in. De finale was misschien niet geweldig maar dat ga ik de film niet aanrekenen. Jammer dat deze zo weinig bekend is want als er eens een goede Nederlandstalige horror is mag die best meer in de picture komen. ja ik vrees dat De Lift hier niet aan zal kunnen tippen.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13067 stemmen
6. Crash and Burn (1990) - FTV
http://www.chud.com/wp-content/uploads/2015/10/Crash-and-Burn-03.jpg
Een beetje een a-typische Band-film. Een Sci-fi thriller die wat serieuzer van toon is en een behoorlijk bekende cast kent (Bill Moseley, Eva LaRue, Ralph Waite). Genoeg op aan te merken, maar ook genoeg om van te kunnen genieten. Met name de tweede helft van de film kon me bekoren. De plotbouw van het eerste gedeelte was me echter wat te zwak. Voor een b-movie zeker leuk zat voor een voldoende: 3*.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13067 stemmen
Shaky heeft dan ook geen leven, dat scheelt voor deze challenge
.
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13067 stemmen
7. The Gingerdead Man (2005) - FTV
Als jij het ook zo vervelend vindt wanneer je flink in je deegmengsel bloedt, dit besluit alsnog gewoon te gebruiken en je baksels vervolgens tot leven te komen om middels listige valstrikken iedereen die in de buurt is te vermoorden terwijl datzelfde baksel allerlei foute one-liners eruit spuwt; dan is The Gingerdead Man echt iets voor jou. Want het is precies dat alledaagse probleem waar deze film op slimme wijze gestalte aan geeft...
Mijn hemel.. ik heb zóveel vragen na het zien van deze film. Vooral: waarom? Wat was in hemelsnaam het punt van deze film? Niks wordt uitgelegd en niks is logisch in deze absurde b-film.
Heerlijke kwatsj dus; verstand op 0 en gewoon een dik uurtje verbaasd staan te kijken van de vele plotfouten en onlogische beslissingen die gemaakt worden. Ik heb er stiekem van genoten. Charles Band did it again. 3,5*
(gisteren drie films van John Gilling bekeken, vandaag drie van Charles Band: deze challenge bevalt me wel)
remorz
-
- 2497 berichten
- 2747 stemmen
3. Jug Face (2013) - FTV
Aardig filmpje dat in essentie een jonge vrouw in een veranderend lichaam toont, wanhopig om te ontsnappen aan de rituele tradities van haar hillbilly-gemeenschap. Wat pottenbakkerij en een modderpoel daarmee te maken hebben, klinkt waarschijnlijk belachelijker dan dat het eruit ziet, dus check vooral zelf. Sfeervolle soundtrack was het grootste pluspunt. 3*
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2012/12/1-jug-face.jpg
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13067 stemmen
Als je de vaart er zo in houdt Shaky dan kun je dat pakket nog wel eens winnen
.
Ik ben bang dat ik ook af en toe moet gaan werken; dat tempo zal nog wel omlaag gaan 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Als je de vaart er zo in houdt Shaky dan kun je dat pakket nog wel eens winnen
.
Geen probleem, denk wel dat bij hem een goeie thuis gaan vinden.
Baggerman
-
- 10840 berichten
- 8286 stemmen
1. Saw (2004) - RW
De challenge maar eens aangrijpen om de horrorfilms die ik her en der heb liggen maar eens voorrang te geven. Ik heb al een tijdje een Saw-box in huis en het komt er nooit van. Deze deel 1 wel eens bekeken, kon me herinneren het wel aardig gevonden te hebben en verder niets. Om de rest te bekijken, maar weer eens deze in de speler gegooid en ik vond hem zelfs wat beter dan gemiddeld. Blijft wel wat schatplichtig aan o.a. Cube en God weet wat nog meer, maar ik heb me er goed mee vermaakt. Cijfer gaat van 3 naar 3,5*. Op naar deel II.
Woland
-
- 4802 berichten
- 3820 stemmen
1. Evilspeak (1981) - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9966.jpg?cb=1382705059
Wat cheesy jaren '80 horrortje, die een hele lange aanloop neemt om uiteindelijk toch nog een finale te halen waarmee het op de video nasty lijst is gekomen. Zo nasty was het allemaal niet, maar goed. Je kan een hoop aanmerken op Evilspeak, zoals hierboven al vaak gedaan is, maar toch vond ik dit wel een vermakelijke kijkbeurt. We zien de kneuzige Stanley Coopersmith, kadet op een militaire academie, een film lang gepest worden, en ondertussen wat fröbelen met zwarte magie naar aanleiding van een of andere grimoire die hij in de lokale kelder heeft gevonden. Of zoiets.
Het duurt allemaal wel heel lang voordat er ook echt wat gebeurt, maar ook tot die tijd haalde het op sfeer alsnog wel een krappe voldoende. Ook al was er genoeg waarin Evilspeak wel heel zwak is; een warrig uitgewerkt plot (maar wel met een gave old school computer die dingen kan waar Google bang van wordt), weinig actie of gore, en vooral hele matige acteurs waarin vooral Coopersmith vreselijk irritant is. Ik sta ervan te kijken dat Clint Howard gewoon een hele filmcarriere heeft op weten te bouwen, dat had ik 'm aan de hand van Evilspeak niet gegeven. Maar het heeft wel z'n charme, leuke jaren '80 effecten, en de finale gaat toch wel lekker los. Weet je wat, ik doe er nog een half puntje bovenop. 3.5*
remorz
-
- 2497 berichten
- 2747 stemmen
4. Cheuuat Gaawn Chim (2009) - FTV
Tegenvaller.
Voornamelijk warrige vertelling over een getraumatiseerde vrouw die er nogal...curieuze copingsmechanismen op na heeft gehouden. Genre en titel spreken tot de verbeelding, maar de overgestileerde mix van sullig drama en vlezige gore wist me toch vooral onverschillig te laten.
https://nekonekomovielitterbox.files.wordpress.com/2009/10/meatgrinder42.jpg
Een veelheid aan visuele stijlen, gerust per scene door elkaar geblend, doet veelal onrustig en een beetje willekeurig aan. Ook de soundtrack wisselt bouquet-melodrama af met pulserende baslijnen alsof het niks is. Ik werd er een beetje moe van na verloop van tijd.
Naar het einde toe krijgt de film wat focus, maar drama en horror krijgen beiden een te gefragmenteerde opzet om bij betrokken te raken en de compote van visuele stijlen en muziekkeuzes riekt meer naar giswerk dan een kundige, functionele insteek.
https://i2.wp.com/www.cinegore.net/wp-content/uploads/2016/12/meatgrinder1.jpg?resize=418%2C280
Ik klink wel erg negatief, want de film verrast af en toe met aparte, originele keuzes (een gesatureerde emmer bloed in een zwart-witkader) en fraaie fotografie (de groothoek shots van stadszichten) maar dat komt vooral omdat het grote plaatje me weinig boeide. Eervolle vermelding voor originaliteit, maar verre van bevredigend. 2*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
7. The Gingerdead Man (2005) - FTV
(afbeelding)
Als jij het ook zo vervelend vindt wanneer je flink in je deegmengsel bloedt, dit besluit alsnog gewoon te gebruiken en je baksels vervolgens tot leven te komen om middels listige valstrikken iedereen die in de buurt is te vermoorden terwijl datzelfde baksel allerlei foute one-liners eruit spuwt; dan is The Gingerdead Man echt iets voor jou. Want het is precies dat alledaagse probleem waar deze film op slimme wijze gestalte aan geeft...
Mijn hemel.. ik heb zóveel vragen na het zien van deze film. Vooral: waarom? Wat was in hemelsnaam het punt van deze film? Niks wordt uitgelegd en niks is logisch in deze absurde b-film.
Heerlijke kwatsj dus; verstand op 0 en gewoon een dik uurtje verbaasd staan te kijken van de vele plotfouten en onlogische beslissingen die gemaakt worden. Ik heb er stiekem van genoten. Charles Band did it again. 3,5*
(gisteren drie films van John Gilling bekeken, vandaag drie van Charles Band: deze challenge bevalt me wel)
Goh ik ben ontzettend nieuwsgierig na je review. Aan de ene kant kan het een film zijn zo slecht dat ie goed wordt, maar aan de andere kant zou ik het ook vreselijk flauw kunnen vinden zoals een Troma film of Bad Taste. Zou je die of misschien een andere film van de regisseur mij aanraden? Ik ben nieuwsgierig dus eentje uitproberen wil ik wel.
Noodless
-
- 10049 berichten
- 6183 stemmen
4 It: Chapter Two (2019) FTV
It chapter 2 is heel vermakelijk, maar helaas wel minder goed dan het eerste deel. De film heeft redelijk wat mankementen zoals de lange opzet waarbij de verschillende personages hun beste herinnering moeten gaan terug zoeken waarin telkens de confrontatie met It te bespeuren is. De eerste scène met die oma en Bev was wel heel goed, maar dan komen er nog die niet allemaal interessant zijn. De scène met Bill en het bootje in de riool was hier zelfs zwak. Dosering was hier beter geweest. Een ander kritiekpunt is het gegeven van Henry Bowers. Zwak uitgewerkt en zeker te verwaarlozen in het geheel. Beter weggelaten wat de duur van de film ook ten goede was gekomen. En dan een belangrijk minpunt is de wijze waarop It verslagen wordt. Beetje flauw, ook al ga je mee in de zin van dat It uitgaat van de angst bij de mensen en wanneer dat niet aanwezig is dat It dan eigenlijk zijn sterkte verliest. Maar It 2 is ook geen slechte film...zeker niet. Er valt heel wat te beleven en er zitten een paar geweldige scènes in de film. Zowel op gebied van horrorelementen en humor is er ruim voldoende entertainment aanwezig. Het acteerwerk is wisselvallig : Bill Hader als Richie Tozier was soms erover, ook al zorgde dit wel voor wat humor, James Ransone als Eddie Kaspbrak was overtuigend in zijn rol en Jessica Chastain vind ik meestal wel degelijk. De anderen kwamen wat minder overtuigend over. Het was opvallend als de film terug ging naar het verleden dat de kinderen in hun rollen veel meer overtuigingskracht hadden. Conclusie : chapter 1 is sowieso beter en de remake van de klassieker is in het algemeen is wel goed te noemen, maar kan lang niet wedijveren met het originele. Toegegeven, moet het origineel wel eens terug bekijken want dat is ook een tijd geleden. Maar in mijn herinnering vond ik deze fantastisch. Deze It 2 krijgt een 7/10.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
5. De Lift (1983) - RW
http://unratedfilm.com/wp-content/uploads/2018/01/blue3.jpg
Het moet nu ruim 20 jaar geleden zijn dat ik deze film voor het eerst en enige keer had gezien. Het was hoog tijd voor een herziening want het heeft althans in Nederland toch een zekere cult of klasiekerstatus. In mijn herinnering was de film een stuk spannender. Die onthoofdingsscène is me altijd bijgebleven en ik vind die nog steeds het beste uit de hele film. Het jammere is dat deze ook al vrij vroeg komt in de film en we daarna geen gruwelmoment meer zoals dat krijgen. Op die manier blijft het eerder een drama met af en toe een horrormomentje. Dat er zoveel in werd gepraat kon ik me ook niet meer herinneren. Het gaat om een duivelse lift maar uiteindelijk zijn er niet bijzonder veel momenten met de lift laat staan dat ze spannend of eng zijn.
Gedateerd is ie maar ik stoorde mee meer aan het acteerwerk. Huub Stapel en Willeke Van Ammelrooy doen het nog goed maar de rest pfoe. Wel lollig om een Piet Römer te zien toen hij nog geen grijze haren had, lang voordat hij rechercheur De Cock werd in Baantjer.
Misschien lagen mijn verwachtingen na het zien van de veel spannendere 'De Johnsons'. Dat is een stuk meer horror.
Misschien had ik De Lift vaker moeten kijken dan had ik misschien ook met meer nostalgie kunnen terugblikken. Helaas ik moet zeggen het is een erg matige film.
Denk net dat Dick Maas zijn films voor mij zijn weggelegd.
En dat is jammer Noodless dit triggert me niet echt om de 'It' remake eigenlijk te gaan bekijken.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
5. White Zombie (1932) - MovieMeter.nl - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10340.jpg?cb=1366666959
tussendoortje deze film, die mij niet echt kon bekoren
2.5*
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
6. Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) - MovieMeter.nl - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5129.jpg?cb=1428835532
op 2 na beste Silent die ik al ooit heb gezien, zalige sfeer en muziek juist het decor was iets minder
maar toch een 3* voor mij
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13067 stemmen
Goh ik ben ontzettend nieuwsgierig na je review. Aan de ene kant kan het een film zijn zo slecht dat ie goed wordt, maar aan de andere kant zou ik het ook vreselijk flauw kunnen vinden zoals een Troma film of Bad Taste. Zou je die of misschien een andere film van de regisseur mij aanraden? Ik ben nieuwsgierig dus eentje uitproberen wil ik wel.
Ik denk dat mijn berichten voor zich spreken. Het is allemaal slecht, en dat kan je bevallen of tegenvallen.
Gingerdead duurt maar een goed uurtje, dus die kan je relatief veilig proberen. 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
6. Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) - MovieMeter.nl - FTV
(afbeelding)
op 2 na beste Silent die ik al ooit heb gezien, zalige sfeer en muziek juist het decor was iets minder
maar toch een 3* voor mij
En welke zijn dan die 2 betere silents?
Ok Shaky als mijn lijst ver klaar is dan kan ik het een poging geven.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.