Cheuuat Gaawn Chim (2009)

Alternatieve titels: The Meat Grinder | Meat Grinder | เชือดก่อนชิม

Thailand
Horror
88 minuten / 102 minuten (ongecensureerde versie)

geregisseerd door Tiwa Maytaisong
met Mai Charoenpura, Duangta Tungkamanee en Ratanabanlung Toesawat

Bus werkt als een noedel kok in een klein restaurant. Af en toe hoort ze een stem die haar gebiedt bepaalde zaken wel of niet te doen. Wanneer ze op een dag een dode man in haar restaurant aantreft fluistert de stem haar een nieuw gerecht in.

avatar van Shaky
Erg zwakke film die nergens duidelijk is. Het geheel is erg rommelig en zelfs bijna saai.

Zoals zo vaak lijken hier hoge cijfers gegeven te worden puur op het feit dat dit een 'buitenlandse' film is, kwam dit uit hollywood dan kwam de score niet veel verder dan 2.

avatar van Insignificance
Dat lijkt me een nogal shaky bewering.

avatar van FillumGek
Aardige horror die helaas kampt met een onduidelijk verhaal en enkele plottwists die er bij mij niet goed ingingen. Misschien had ik beter op moeten letten, maar het verhaal was een warboel. Veel personen kon ik niet plaatsen en dan speelt het heden en verleden ook nog eens in rap tempo door elkaar heen. Had van mij niet gehoeven.

Visueel is het wel sfeervol met veel zwart-witbeelden en schaduw. De gore is echt subliem. Ik ben geen chirurg maar de pezen, aders en spieren konden vast en zeker worden onderscheiden. Heerlijk hard in beeld gebracht met oog voor detail.

Puur op basis van de beelden en de special effects een voldoende. Hopelijk wordt het achterliggende verhaal bij een herziening duidelijker.

erik1677
Tijdje terug dream home gezien en dat was ook al zo'n topper.
Ook deze''the meat grinder'' is uitstekend.
Mooi Camerawerk,puike settings en geweldige gore.
Drama en horror word hier ook weer mooi uitgewerkt, en het acteerwerk is subliem.
Ik begin wel een beetje fan te worden van deze aziatische horrorwerkjes.

avatar van Nitrouz
De gore liefhebber zal er wel wat van kunnen maken, ik helaas niet. De verwachtingen lagen vrij hoog, maar het verhaaltje is veel te aanwezig en dat vond ik gewoon eigenlijk niet boeiend. Het dramatische komt teveel aan bod, al vanaf minuut 1 is het één en al.

De mooie poster die deze The Meat Grinder bevat is een van de mooiere dingen in de film, daarnaast is het namelijk allemaal erg mooi in beeld gebracht, en zit de sfeer er over het algemeen goed in. De regie is prima en het acteerwerk ook.
Maar toch was het meer dan anderhalf uur lang gapen, want spannend was het nergens, érg vies was het ook niet zó vaak en boeiend was haast nooit. Nee, The Meat Grinder is niet mijn soort horrorfilm blijkbaar.

movielife
leuke film niet meer en niet minder met soms wat viezig momenten . mooi in beeld gebracht

avatar van wibro
Een filmpje dat niet erg geschikt is voor tere zielen lijkt me. Sommige scènes logen er niet om. Die scène waarin Bus een van haar slachtoffers letterlijk! aan de grond nagelde deed mij het hoofd toch even van het scherm afwenden. Iets wat mij in de controversiële horrorfilm "A Serbian Film" niet is overkomen. Ja, het kan verkeren. Hoewel ik het verhaal niet altijd kon volgen - ik had deze film met Zweedse ondertiteling van het internet geplukt - vond ik deze film qua cinematografie dik in orde. Mooie visuals en mooi kleurengebruik waarbij de afwisseling van kleur en zwart/wit absoluut niet stoorde. Ook de soundtrack vond ik zeer mooi.
Kort samengevat; een best wel aardig horrorfilmpje dit van Tiwa Maytaisong, een regisseur waar ik tot dusver nog nooit van had gehoord.

avatar van wibro
De DVD van deze film gisteren 2e hands op de kop kunnen tikken en afgelopen avond dit horrorfilmpje nog maar eens bekeken maar dan wel op mijn 32# televisiescherm en dan ziet het er allemaal nog veel mooier én bloederiger uit. Bovendien werd het verhaal mij nu ook een stuk duidelijker daar de ondertiteling in het Nederlands was. Alle reden voor mij dus om mijn waardering voor dit smakelijke filmpje naar omhoog bij te stellen.

avatar van aQuasar
Zeer rommelige film waarbij mijn aandacht telkens werd afgeleid om eens andere dingen te gaan doen. De techniek zit goed in elkaar, maar dat is dan ook het beste van deze film.

avatar van jeroentjuhhhhh
Graphic horror. Opvallend bruut filmpje, dat zich stijlvol inpakt... maar daaronder pure torture porn verbergt. De onwennige verhaalstructuur werkt sterk in het voordeel dankzij de continue verschuivingen in kleurgebruik en tempo, waardoor het vooral een kwestie van ondervinden en niet per se begrijpen is. Doet er verder weinig toe, want centraal staat de neergang van een volwassen vrouw in een broeierig en rumoerige omgeving. Enorm goed gespeeld door Mai Charoenpura, die er met volle overtuiging een bloederig zooitje van maakt waar je als kijker langzaam in weg zinkt. Daarnaast werkelijk bloedmooi in beeld gebracht door Tiwa Maytaisong.. klasse!

avatar van joey1973
Ondanks de goed in beeld gebrachte gore scenes kon het verhaal me absoluut niet boeien.

avatar van MatthijsGr00t
Zeer bizar horrorwerkje uit Thailand. Vooraf hoge verwachtingen die niet helemaal zijn waargemaakt. Als eerste is het acteerwerk van Mai Charoenpura natuurlijk uitstekend, zit het visueel sterk in elkaar mede door de sterke afwisseling van heden en verleden. Ook zijn de scenes waarin het bizarre horroraspect concreet aan de orde kwam erg sterk. Ondanks deze sterke punten kon The Meat Grinder niet een onuitwisbare indruk achterlaten. Het overtuigde onvoldoende wat hoofdzakelijk komt door het enigszins vage verhaal wat op momenten vervelend was en de personages die ondanks sterk acteerwerk geen indruk hebben gemaakt. Dit alles afwegende kom ik op maximaal 3*.

avatar van sinterklaas
Best wel een tegenvaller. Ik had hier toch wel veel meer van verwacht. Het begint al behoorlijk campy en die soundtrack die regelmatig gebruikt word is gewoonweg schijt en schijt irritant en verneukt ook meteen de hele potentiele sinistere sfeer, die de film eigenlijk had moeten hebben. Het opbouw en het plot plus het idee is nog best wel goed verzonnen maar helaas word het hier erg beroerd en houterig uitgewerkt en krijg je wat dat betreft een maaltijd (wat dit betreft soep) zonder zout met een hoop onlogica.

Het sfeer word ook vaak verpest door die zoetsappige momenten, en zelfs die flashbacks wisten me maar weinig te overtuigen. Meestal zijn flashbacks erg interessant maar dat is hier dus helaas niet het geval en willen zelfs nog behoorlijk vervelend worden. De gory momenten zitten er wel weer erg goed in en die scene waarbij die Buss die kerel met spijkers door zijn nagels aan de grond vastspijkerde was behoorlijk pijnlijk, en dat is wel weer een pluspuntje, maar met het bovengenoemde algeheel blijft het maar wankelen. Ook het acteerwerk was wisselvallig.

Tegenvaller: 2,5*

avatar van tattoobob
Toffe thaise horror,met een lekker sfeertje jaaa dat vraagt om meer thaise horror.

avatar van Bottleneck
Lekkere gore, maar een nogal warrig en niet-overtuigend plot; kon me allemaal weinig interesseren. Een paar sfeervolle en spannende momenten redden de film van een onvoldoende, plus dat er constant een benauwend sfeertje hangt (of er nou buitenscenes zijn in die bomvolle stad of in het restaurant zelf), het draaft alleen wel wat ver door met een breed scala aan stijlen. Een andere kleurrijke horror (of eigenlijk thriller) van Thaise bodem, Cheun beviel me wat dat betreft beter.

avatar van Shinobi
Teveel overbodig verhaal naar mijn mening, wat het allemaal veel te langdradig maakt.

Grootste mankement is denk ik dat de film te interessant wil overkomen met de soundtrack, de flashbacks - die gelukkig wel mooi in beeld werden gebracht - en het rommelige verhaal waarbij ik de geïntroduceerde personages vaak niet snapte.

Verder wordt het nergens echt eng of spannend, wel zijn er een paar 'benauwde' met name in het restaurant. Wat de sfeer nog enigszins ten goede komt.

Gelukkig zijn de spaarzame gore scènes dan wel weer erg goed in beeld gebracht en in Mai Charoenpura die Bus of Bood speelt kon ik me wel aardig inleven.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van DonOswaldo
Leuke sickness.

Begint sterk met wat gore-voorproefjes. Dan kan de rest alleen maar tegenvallen toch? Nee hoor, weet verder ook prima uit de hoek te komen met als toppunt de slachtpartij van de 3 etende mannen.

Veel visueel gespeel, veel close-ups ook, raakte wel de juiste snaar bij mij. Dit i.c.m de hak-op-de-tak methode waar ze vaak voor kiezen zorgt voor een plot dat meer dan eens verwarrend is. Uiteindelijk verklaart het zich wel en het valt nog niet in verveling.

Tegen het einde aan daalt het wel wat in niveau en leek het er zelfs even op dat ze voor een happy ending zouden kiezen, gelukkig hebben ze dat niet gedaan.

avatar van daxclusive
tattoobob schreef:

Helemaal mee eens

avatar van Phantasm
Horror met onduidelijk verhaal, heden en verleden door elkaar heen, nee, niet mijn soort horror, de 2* geef ik dan nog voor de gore scenes.

avatar van tattoobob
Blijft een vette film dit...goede spanning en fijne gore voor de horrorliefhebbers.
Ook het acteerwerk van de hoofdrolspelers is beter dan de gemiddelde thaise film(die ik gezien heb dan).
Ja dit is een film die ik nog wel op Blu-Ray zou willen hebben.
Binnenkort maar weer eens een herziening geven.

avatar van EW101
Wat mis ik het shockfilm dvd-label toch. Vroeger in mijn pubertijd heb ik vaak in de Freerecord Shop rondgesnuffeld en daar genoeg shock-dvd's gekocht. Er zat altijd wel wat tussen voor bijvoorbeeld de gore liefhebber. Echt een gouden tijd die nu helaas verleden tijd is, want veel (voornamelijk Japanse/Aziatische) splatter komt nu nog nauwelijks uit.
Deze heb ik destijds nooit gekocht helaas, want het is wel een pareltje.
Heerlijke film vol met gore zoals die hoort te zijn. Erg overtuigend en oogt nergens nep. Ik dacht eerst ook dat het een standaard torture-porn film zou zijn, maar het is veel meer dan dat. Het is ook een erg mooie film. Het zit vol met sfeervol kleurgebruik.
De actrice die Buss speelt doet het ook erg goed.

avatar van Collins
Een film die in ieder geval in Thailand voor opschudding zorgde. De Thaise censuurpolitie wees in eerste instantie de originele titel ‘Human Meat Noodles’ af uit angst dat Thaise vervaardigers van knoedels hun omzet hevig zouden zien afnemen. De censuur stopte niet bij de titel. Ook scènes die knoedelverkopers in een kwaad daglicht zouden kunnen stellen, moesten worden verwijderd. Er zijn uiteindelijk flink wat scènes uit e film verwijderd. Vreemd genoeg betrof het niet per sé gewelddadige en bloedige scènes met betrekking tot de lekkernij, maar slechts (of vooral) scènes die de Thaise eetcultuur zouden kunnen bezoedelen. Nogal vaag dus.
Censuur is nooit goed, is mijn mening. Zeker niet als het kunstzinnige uitingen betreft. Gelukkig zijn er ongecensureerde fillmversies in omloop. Geen idee trouwens of de oorspronkelijke versie beter is dan de gecensureerde. De filmduur is in ieder geval een stuk langer dan de Thaise versie. Nieuwsgierig naar de cuts, vroeg ik me tijdens het kijken steeds af welke scènes nu zoveel ophef veroorzaakten. Ik kon buiten de ongecensureerde hak- en snijscènes geen enkele afschrikwekkende scène ontdekken. Mijn trek in knoedels heeft er in ieder geval niet onder geleden.
Echt goed kon ik de film niet vinden. Het vele geweld en bloed kunnen de povere kwaliteit niet camoufleren. Een matig werkje. Een simpel verhaaltje wordt door de inbreng van artistieke impulsen geheel onnodig ingewikkeld gemaakt. Flashbacks, zwart-wit sequenties en vage droombeelden zijn de boosdoeners. Bovendien rekken zij de filmlengte behoorlijk op. De meerwaarde ontging mij. Nou ja, een enkel aardig shotje en kleurig beeldje levert het natuurlijk wel op. De verdiepende dramatische dimensie van al die artisticiteit ging echter langs mij heen.
De gore is zeer genietbaar. Plezier met de vleeshaak leidt tot veel bloed en afgehakte lichaamsdelen. De meat grinder draait overuren en zorgt voor de suggestieve touch. Verder valt er weinig te genieten. Spanning is er amper. Verhaal en personages maken weinig emoties los. Het verhaal vordert maar langzaam en wordt overdreven dramatisch in beeld gebracht. De personages zijn vlak ingevuld maar het acteerwerk is dan wel weer ok. Vooral de vrouwelijke hoofdpersoon doet het prima.
Maar goed, uiteindelijk is het toch gewoon een zouteloos werkje.

avatar van joolstein
Erg goede maar ook een best moeilijke (als in gewaagde) film! Want voor wie is deze film bedoeld? We zien naast een stevige bloederige martelporno, ook een flink stuk drama, die meer past bij art-house films. Zo als gebruikelijk bij Aziatische films springt de film van het heden naar verleden en zijn daar ook nog flashbacks te zien. Echter is het verhaal niet zo heel erg ingewikkeld. Het zijn dan ook de zwart-wit scènes, het veelal ontbreken van muziek tijdens de meest gruwelijke taferelen, en het inzoomen op het gezicht van Buss die een bijzondere sfeer creëren. En de bereiding van de inhumane delicatesse zijn heerlijk vormgegeven. Het personage Buss wordt meer dan uitstekend vertolkt door actrice Mai Charoenpura. Regisseur Tiwa Moeithaisong weet dan ook een zeer fijne en zeker voor Thai-horror, originele film te brengen.

avatar van remorz
Tegenvaller.

Voornamelijk warrige vertelling over een getraumatiseerde vrouw die er nogal...curieuze copingsmechanismen op na heeft gehouden. Genre en titel spreken tot de verbeelding, maar de overgestileerde mix van sullig drama en vlezige gore wist me toch vooral onverschillig te laten.

Een veelheid aan visuele stijlen, gerust per scene door elkaar geblend, doet veelal onrustig en een beetje willekeurig aan. Ook de soundtrack wisselt bouquet-melodrama af met pulserende baslijnen alsof het niks is. Ik werd er een beetje moe van na verloop van tijd.

Naar het einde toe krijgt de film wat focus, maar drama en horror krijgen beiden een te gefragmenteerde opzet om betrokken te raken en de compote van visuele stijlen en muziekkeuzes riekt meer naar giswerk dan een kundige, functionele insteek.

Ik klink wel erg negatief, want de film verrast af en toe met aparte, originele keuzes (een gesatureerde emmer bloed in een zwart-witkader) en fraaie fotografie (de groothoek shots van stadszichten) maar dat komt vooral omdat het grote plaatje me weinig boeide. Eervolle vermelding voor originaliteit, maar verre van bevredigend. 2*