The Leech Woman (1960)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Edward Dein
met Coleen Gray, Phillip Terry en Grant Williams

Een voormalige schoonheidskoningin leeft een teruggetrokken bestaan, omdat ze niet kan aanzien dat haar schoonheid langzaam verdwijnt. Op een dag ontdekt ze dat er een natuurlijke manier bestaat om eeuwig jong te blijven, door het vocht uit de menselijke pijnappelklier af te tappen. Helaas overleven haar slachtoffers de operatie nooit, en laat de vrouw een spoor van dood en vernieling achter.

avatar van otherfool
Mijn brein ging er automatisch vanuit dat mevrouw in een mooie bloedzuiger zou veranderen, helaas bleek dat niet bewaarheid. Leech moeten we figuurlijk nemen, nu ja zeg Verder wel een aantal overeenkomsten (jongheidsideaal) met Wasp Woman, The (1960)

Film begint als een soort Virginia Woolf, dokter heeft een heel drank-kabinet in zijn spreekkamer staan waaruit veelvuldig in wordt genomen. Het brengt al met al heftige discussies met zich mee. Daarna verplaatst de actie zich naar Afrika, waar in no-time één of andere vage stam wordt gevonden die er curieuze gewoontes op na houden.

Hier wordt het wel interessant, want het tot dan toe volgzame vrouwtje neemt de leiding en zonder scrupules wordt de ene na de andere al dan niet lastige voorbijganger afgeslacht om de eigen schoonheid te bewaren. Dat kan natuurlijk niet altijd goed blijven gaan!

Al met al niet onaardig hoor. 2*.

avatar van alexspyforever
Dit vond ik een aangename verrassing. Bij het lezen van de plotomschrijving had ik al snel de link gelegd met The Wasp Woman. Er komen inderdaad elementen van deze film in terug,maar deze is zeker wel een stuk brutaler. Niet dat we hier erg grafische scènes krijgen, maar de manier waarop hoofdpersonage June van labiele vrouw verandert in een niets ontziende moordlustige vrouw om haar schoonheid te kunnen bewaren, is toch wel schokkend. Er zit ook wel een soort Dr. Jekyll and Mr. Hyde thema in. En nog een andere film waarmee ik deze zou kunnen vergelijken is 'I Vampiri'. Een gedeelte van de film speelt zich ook in de jungle van Afrika af, hetgeen ook mooie plaatjes oplevert.

avatar van Brix
Leuk horror filmpje.
Coleen Gray was een zeer mooie en bekwame actrice.
Zij kwijt zich hier prima van haar (dubbele) taak.

De uitstekende Nederlandse acteur John Van Dreelen heeft ook een heel aardige rol.
Ik zie hem altijd graag bezig in films.

Kim Hamilton, als de "jonge" Mala mag ook gezien worden.
In feite doet de hele cast het goed in deze sfeervolle film, die van mij wel wat langer had mogen zijn.