Human Desire (1954)

Alternatieve titel: Menselijke Begeerte

Drama / Film noir

geregisseerd door Fritz Lang
met Glenn Ford, Gloria Grahame en Broderick Crawford

Carl Buckley heeft de tussenkomst van zijn mooie blonde vrouw Vicki nodig om zijn baan te behouden. Vicki ontmoet vervolgens Carl's baas John Owens en zijn baan is veilig gesteld. De jaloerse Carl ziet niet lang daarna Vicki met Owens in een trein en hij vermoordt Owens. Jeff Warren, een treinmachinist die met verlof is, neemt Vicki in bescherming en ze beginnen een liefdesaffaire. De obsessieve jaloerse Carl wordt alcoholist en hij chanteert Vicki in de hoop dat ze bij hem blijft.

avatar van Dogie_Hogan
Deze 'Noir" zit in een onlangs in Japan uitgekomen 7DVD-boxset. In de andere DVD-regio's nog niet uit.

Vele stills uit deze film staan op DEZE LINK. Zoekpad "list", dan "Human Disire" (of "Gloria Grahame", of "Glenn Ford")..

avatar van Dogie_Hogan
Nog steeds niet op DVD (alleen in Japan).

Er is in elk geval nog DEZE TRAILER!

GLORIA GRAHAME is met die beugel-bh ditmaal door de censors gekomen....

neo (crew)
Niet de beste Lang-noir, maar wel heel genietbaar. Zonde dat Peter Lorre had nadat de regisseur hem niet goed had behandeld. Desondanks is Glenn Ford ook meer dan aardig.

neo schreef:
Ik heb deze thriller nog niet gezien, maar moet wel 1 van de betere Glenn Ford rollen bevatten, en eindelijk, na IN A LONELY PLACE, weer met een leading role voor steamy Gloria Grahame.

neo (crew)
Vond hem het beste spelen in The Fastest Gun Alive. Maar zich nu zelf, Peter Lorre of Ford? Het is een heel goed acteur daar niet van

avatar van Dogie_Hogan
Glenn Ford was al een goed team met Gloria Grahame ("GG") in THE BIG HEAT; beiden ditmaal als leading-actors in HUMAN DESIRE kan ik mij goed voorstellen, en is dus ook gebeurd.
"GG" heeft in IN A LONELY PLACE al bewezen, dat ze een film kan "dragen" (leading role).

Glenn Ford vind ik het beste in "3:10 TO YUMA" en "GILDA", in "THE BIG HEAT" stond ie wat op de "automatische piloot". Ford is altijd een wat houterige acteur gebleven.

Peter Lorre is prima als support-actor.

Ja, dat krijg je nou, als de DVD uitblijft: een VHS voor $ 25

OK, dan ook meteen maar $ 30 voor de filmposter...

avatar van boerenpummel
Er is op ebay wel een Spaanse dvd in omloop voor een redelijke prijs.

avatar van el topo
boerenpummel schreef:
Er is op ebay wel een Spaanse dvd in omloop voor een redelijke prijs.

de kwaliteit hiervan is wel even wat slechter als die japanse versie.
deze spaanse versie in mijn bezit.

el topo schreef:

de kwaliteit hiervan is wel even wat slechter als die japanse versie.
deze spaanse versie in mijn bezit.
Daar was ik al bang voor.

avatar van Vinokourov
Eén van de mindere Langs. De vrouwelijke hoofdrolspeelster is duidelijk te licht voor haar rol. Verder kent deze film het welbekende euvel van overdadige tettermuziek.

avatar van Dogie_Hogan
DVD release door Sony, 8 juli a.s. Eindelijk.

avatar van Mac Hammer Fan
Dogie_Hogan schreef:
DVD release door Sony, 8 juli a.s. Eindelijk.

Film Noir Classics Of Columbia Pictures Vol. 2 DVD Movie Online, Movies Shop, Film Plot Summary, Sales, Movie Trailer - axelmusic.com
Het wordt weer smullen van goede film-noirs.
Ik heb hem in elk geval besteld.

Mac Hammer Fan schreef:
Het wordt weer smullen van goede film-noirs.
Gelukkig is deze film daar een uitzondering op, maar er komen te veel kort durende Noirs uit. Met kort bedoel ik rond de 75 minuten. Die zijn helaas zonder diepgang en zo voorbij.

R-2 release gepland op 23 aug. 2010: geen subs

avatar van Dogie_Hogan
Aan het acteren van Ford en Graham zal het niet liggen, maar door de korte speelduur is er onvol-doende ruimte voor de uitwerking van de karakters. Alles moet snel, snel. En als er ook nog aan het begin van de film ca. 10 minuten afgaat met beelden op en rond het spoor (die voor 't verhaal geen toegevoegde waarde hebben), en ik me waande in een aflevering van Rail Away, is dat niet ver-wonderlijk.
In The Big Heat hadden Ford en Graham veel meer screentime, mede door langere speelduur, en dus ook meer tijd voor karakteruitdieping. Hier gaat de relatie tussen beiden wel erg snel.
Verhaal is verder prima, maar er had meer ingezeten.

Naast een Film-Noir, is dit ook wel een film voor treinliefhebbers. Het jaren 50 gebeuren van de Amerikaanse spoorwegen komt namelijk veelvuldig in beeld, zoals dieseltreinen en stoomloks.

De R2 DVD is niet gerestaureerd, zonder subs en extra's. Zwart/wit contrast is echter bovengemiddeld in vergelijking met veel andere DVD releases uit die periode.

Mijn score IMDb *6/10.

avatar van Roger Thornhill
Glenn Ford heb ik altijd een nogal nietszeggende acteur gevonden, totdat ik hem als schurk in 3.10 to Yuma zag. Daarin was hij zó geweldig dat ik sindsdien altijd hoop hem nog eens in een andere echt goede rol te zien, maar helaas is hij ook in Human desire de zwakke schakel, want hoewel zijn in beginsel vriendelijke personage steeds meer richting overspel, verdorvenheid en zelfs moord wordt gedreven zie je Ford nergens overtuigend veranderen – een sombere blik en een toonloze stem zijn voor mij echt niet voldoende om zo'n transformatie te suggereren. Jammer, want het verhaal is sterk genoeg en de twee andere hoofdrolspelers doen het wèl prima. Het mooie en onverwacht unhappy einde is wel prachtig zwartgallig, zodat ik uiteindelijk toch uitkom op een gemankeerd meesterwerkje met echo's van The postman always rings twice, hoewel de inspiratiebron, Zola's La bête humaine (1890), natuurlijk veel ouder is. (Als ik zo de afwezigheid van elke vorm van extra's bekijk heb ik vermoedelijk dezelfde DVD-versie gezien als Dogie_Hogan, van Palladium Entertainment / Cornerstone Media International, en hoewel niet gerestaureerd ziet die er inderdaad uitstekend uit.)

De sfeer van dit sombere, grimmige, amorele, zo nu en dan perverse, maar ook voorspelbare film noir melodrama, over een leven dat niet bracht wat je ervan verwachtte, was benauwend. De cast speelde goed, al was Glenn Ford aan de vlakke kant.

Fritz Lang liet zich inspireren door Emile Zola's "La Bête Humaine" en bracht de immoralitiet die doorheen Zola's novelle loopt heel goed over in een naar mijn gevoelen goed geslaagde, spannende film noir.
Knappe setting vooral met mooie treinscenes en ook valt het acteerwerk niet te versmaden. Glenn Ford kan moeilijk echte dramatiek in zijn act brengen. Broderick Crawford kan dat wel en wat dan gezegd van mooie Gloria Graham, die op onverbeterlijke wijze de rol van femme fatale op zich neemt.