The Phantom of the Opera (1962)

Verenigd Koninkrijk
Horror / Drama

geregisseerd door Terence Fisher
met Herbert Lom, Heather Sears en Thorley Walters

De corrupte Lord Ambrose D'Arcy steelt het levenswerk van de arme muziekprofessor Petry. In een poging om het printen van de muziek, met D'Arcy's naam eronder, te stoppen, breekt Petry in in de drukkerij. Door een ongeluk brandt de drukkerij af en raakt Petry ernstig misvormd. Jaren later keert hij terug om een Londens Operatheater te terroriseren waar zijn stuk gespeeld gaat worden.

avatar van Mac Hammer Fan
Mijn favoriete PHANTOM OF THE OPERA verfilming. Griezeliger dan de voorgangers uit 1925 en 1941. En sterker dan de talloze latere verfilmingen, zoals van Dario Argento. Met veel stijl en gevoel, sfeervol gefilmd. Met Herbert Lom in één van zijn beste rollen.

avatar van maurice74
Ben niet echt een fan van Phantom of the Opera. Wel van Hammer. En soms ook van Terence Fisher. Maar hier slaat hij de plank mis. Komt ook wel omdat het uitgekauwde verhaal van het monster weinig ruimte geeft
Toch had er meer uit de sfeer gehaald kunnen worden. Een van de mindere Hammerfilms.

avatar van Mac Hammer Fan
Je zou bijna denken dat Hammer-films hier in de Benelux geboycot worden. Bijna twee jaar na de officiële release-datum (15-12-2005) heb ik hem dan toch eens in MediaMarket gevonden....
Veel andere beloofde Hammer releases laten nog steeds op zich wachten of zijn uitgesteld. (vb. The Vampire Lovers)

avatar van Aapje81
Nu ik erover nadenk vond ik deze versie eigenlijk ook wel erg goed. Weet nog niet of ik deze beter vind dan de versie uit de jaren veertig.

avatar van RuudC
Menig verfilming van The Phantom Of The Opera heb ik vroegtijdig uitgezet, omdat ik dat voortdurende gezing gewoon niet trek. Deze hammervisie pakt het godzijdank anders aan en bewaart het zingen voor de voorstellingen zelf. Kan ik prima mee leven, maar daarmee is deze film, mooi in hammerstijl, een stuk makkelijker te volgen. Het is een keurige vertelling van A naar B, waarbij er nog even een terugblik is op het onfortuinlijke leven van het spook van de opera.

De decors zijn om te smullen. Het operagebouw oogt erg sfeervol, de riolen zien er goed smerig uit en het groezelige Londen van honderd jaar geleden oogt authentiek. Veel spanning is er niet. Er vallen wel doden, maar de actie gebeurt altijd buiten beeld, al heeft het eerste slachtoffer een prachtige entree. De film draait met name om de vileine Lord Ambrose d'Arcy en het onschuldige, maar talentvolle zangeresje Christine Charles. Wat zich afspeelt tussen Petry en d’Arcy is veel meer drama, dan horror. Het duurt dan ook niet lang voordat de kijker flink wat sympathie heeft voor het spook heeft gekregen. Spannend is het verhaal niet, maar het wordt wel lekker vlot verteld en het acteerwerk is stuk voor stuk goed. En dat ondanks het ontbreken van grote namen. Puik werk van Terence Fisher en een pluim voor de finale.