The Revenge of Frankenstein (1958)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Terence Fisher
met Peter Cushing, Francis Matthews en Eunice Gayson

Baron Frankeinstein kan op het nippertje aan de doodstraf ontsnappen en vlucht naar Duitsland. Onder de naam Dr. Stein begint hij opnieuw met zijn morbide experimenten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deel 2.

Uit de beroemde reeks, en wederom van de hand van monstermovie-expert Fisher.

Het eerste uur van de film is onderhoudend, spannend en uiterst sfeervol. Het laatste half uur is dat helaas niet. Voorspelbaar en knullig ook. Met als dieptepunt het amateuristische gevecht met de dikke bewaker . En de sterf-scène van Stein's creatie.

Ook is het 'monster' nu niet echt goed gegrimeerd, en allesbehalve griezelig. Wel zielig en dat werkt ook wel, maar had er wel iets meer van verwacht.

Een klein tandje minder dan het eerste deel, maar de uiterste houdbaarheidsdatum van dat deel is inmiddels ook verstreken. Vooral leuk voor de fans en genre-liefhebbers dus. Het wordt nergens ècht slecht overigens, en met name het laatste deel haalt mijn beoordeling flink naar beneden.

Doorsnee.

avatar van Betamax
Voor een film uit 1958 (55 jaar oud) een prima film.
Maar ik ben gek op oude films (als het maar in kleur is) dus ben wat vooringenomen.

avatar van Richard_Voorhees
Haast op alle vlakken net wat beter dan het origineel.
Het verhaal pakt de draad precies weer op bij het moment waar de voorgaande film stopte. Voor dit nieuwe verhaal hadden de schrijvers duidelijk meer inspiratie, want het verhaal is boeiend en doordat je vrij lange tijd niet precies weet waar het op uit gaat draaien blijft het interessant om te kijken. Verder zet Cushing een solide rol neer en zijn de overige (bij)personages wat beter uitgewerkt. Het nieuwe "monster" wekt wederom eerder medelijden op dan dat hij angstaanjagend is, al moet ik zeggen dat de eerste beelden met zijn tot waanzin vertrokken gezicht nog best creepy zijn. Dit heeft echter geen blijvend effect.
Een film die het goed zal doen bij de liefhebbers van de Hammer horrors. Voor de "moderne horrorliefhebbers" zal de film waarschijnlijk wat te traag zijn.

avatar van knusse stoel
Al bijna 60 jaar oud en toch op de een of andere manier komt het niet gedateerd over, je weet trouwens ook niet beter met deze films. Ze lijken allemaal zo op elkaar qua decor, dat een verandering misschien niet eens aan zou slaan bij de fans van 'onze' dr. Franken(stein).
Deze film was gisteren een leuke afsluiter en wij hebben ons er prima mee vermaakt.
Waarschijnlijk zal hij net als Richard_Voorhees hieronder aantekent iets te traag zijn voor de 'moderne' horrorliefhebber, al zal deze in mijn (en waarschijnlijk ook in zijn) ogen, een mooi stuk film missen.