• 8.523.159 stemmen

The Horror of Frankenstein (1970)

Horror / Sciencefiction | 95 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Jimmy Sangster

Met onder meer: Ralph Bates, Kate O'Mara en Veronica Carlson

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot The Horror of Frankenstein

"New thrills! New faces! New horror!"

De jonge Victor Frankenstein vermoordt zijn eigen vader om diens geld en titel te kunnen erven. Die heeft hij namelijk nodig om zijn macabere experimenten met dode wezens te verwezenlijken.

imageimageimageimageimage

Victor Frankenstein

Elizabeth Heiss

Lt. Henry Becker

The Graverobber

Graverobber's wife

avatar van Legan

Legan

De zesde Hammer Frankenstein uit een reeks van zeven en ook gelijk de minste. En ergens had ik het ook verwacht zonder Terence Fisher en Peter Cushing.

Het acteren is in deze film te karikaturaal en de dialogen zijn soms te slecht voor woorden. Jammer, de enigste uit de Frankenstein reeks die in de min gaat.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Echt slecht kan ik hem niet vinden, maar er zijn talloze betere verfilmingen van dit klassieke verhaal.

avatar van RuudC

RuudC

Nogal vreemde reboot van het verhaal over (het monster van) Frankenstein. Ik vraag me echt af of Hammer enig kans van slagen zag in deze film terwijl er geen sterren aanwezig zijn (geen Cushing, geen Lee), de decors simpeler zijn en de opbouw net zo saai is. De film voelt aan als een wanhoopspoging en daarom faalt het ook. Het acteerwerk is overigens niet zo slecht, maar dit verhaal kent al vele verfilmingen die superieur zijn aan deze. Lekker links laten liggen, tenzij je koste wat kost alle Hammer horrorfilms wilt zien. Je bent gewaarschuwd.

avatar van Noodless

Noodless

Vond het einde heel vreemd. Precies dat de film niet gedaan is. Het verhaal blijft voldoende interessant ondanks de vele verfilmingen ervan. De film moet het meer hebben van de sfeer en de decolletés van de dames. 5/10

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Werd in onze contreien uitgebracht in begin de jaren zeventig als “De Gruweldaden van Frankenstein”. Centraal staat de jonge wetenschapper Victor Frankenstein. Hij is een kille arrogante genie die zijn vader om het leven brengt omdat deze hem zijn experimenten verbiedt. Hij gebruikt de erfenis om aan de medische hogeschool van Wenen te gaan studeren maar wordt weggestuurd nadat hij de dochter van een professor zwanger heeft gemaakt. Hij keert terug naar zijn kasteel en creëert uit lichaamsdelen van gestorven mensen een nieuw wezen dat hij tot leven wekt. De hersenen zijn echter beschadigd en het schepsel zaait echter terreur en dood.

Ofschoon deze Frankenstein-versie niet het niveau bereikt van de films met Peter Cushing in de hoofdrol was deze semi-parodistische remake van “The Curse of Frankenstein” voor mij toch vermakelijk. Ralph Bates zorgt voor een goede vertolking, wat ook kan gezegd worden van de ondersteunende vrouwelijke cast Kate O’Mara en Veronica Carlson. Dennis Price brengt een komische noot als de excentrieke grafdelver. De film is vlot geregisseerd en verteld. Al moet je wellicht van oude griezelfilms houden om hem te kunnen waarderen. De nieuwe Studio Canal Blu-ray is van uitstekende kwaliteit en deze keer zijn er gelukkig Engelse onderschriften. Het mag dan nog de minste Hammer Frankenstein zijn, hij staat nog steeds mijlen boven de Jess Franco Frankenstein vehikels.

avatar van weerwolf79

weerwolf79

Vermakelijk film, niet de beste Frankenstein maar dat maakt niet uit. Het acteerwerk is redelijk, het kasteel ziet er mooi uit en de dames zijn duidelijk niet gekozen om hun acteer kwaliteit.