• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.382 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.104 gebruikers
  • 9.377.963 stemmen

Vrije filmchallenge

zoeken in:

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#40 Alien: Covenant (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië / Nieuw-Zeeland

Sciencefiction / Thriller

122 minuten

(FTV)

122 + 10 = 132 punten (totaal 5058)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/472000/472901.300.jpg?cb=1495233398

scorsese

• 13171 berichten
  • 11080 stemmen

#72 The Last Word (2017)

108 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

8525 + 108 + 10 + 5 = 8648

Periode klassement

29

Landen klassement

118 + 1 = 119

Rariteiten klassement

7

Matige film waarin een oudere vrouw een schrijfster de opdracht geeft om haar overlijdensbericht alvast te schrijven. Enigszins vergelijkbaar met het betere Starlet.. Het verloop van de relatie tussen de twee vrouwen is nogal geforceerd en daardoor minder oprecht vergeleken met de eerder genoemde film. Vervelend wordt het niet, en uiteraard is het leuk om de inmiddels ruim 80-jarige Shirley MacLaine aan het werk te zien hier. Net geen 3.0 sterren.

Woland

• 4796 berichten
  • 3818 stemmen

#43. I Know What You Did Last Summer (1997)

Verenigde Staten

FTV, 100 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/717.300.jpg?cb=1364640759

De eerste associatie die ik altijd had bij het horen van deze film was dat van een slap aftreksel van Scream. En inderdaad, dat bleek wel redelijk te kloppen: het is een vergelijkbare tienerslasher, met een mysterieuze, gemaskerde moordenaar en waar de hoofdpersonages zo in de high school, begin-universiteitsleeftijdscategorie zitten. We zien een hoop domme acties, reacties en gesprekken, Sarah Michelle Gellar die met succes de bimbo uithangt, en een niet zo interessante killer die zijn niet al te bloederige werk vooral off-screen uitvoert. Clichematig en volgens het boekje, maar alsnog, het kijkt best nog wel redelijk weg op een cheesy manier. En stiekem ben ik nu eigenlijk ook benieuwd wat ik nu vele jaren later van Scream ga vinden, als ik het ooit weer eens ga herkijken.

Collins

• 7301 berichten
  • 4317 stemmen

#27 La Casa Sperduta nel Parco (1980)

Italië

Thriller / Horror

91 minuten

FTV

<250

Algemeen Klassement: 91+10+5=106

(Totaal: 3010)

Periodeklassement: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12267.300.jpg?cb=1392629285

De opening is wat mij betreft ook het hoogtepunt van de film als onder begeleiding van het zoetige nummer "Sweetly" de gewelddadige en rauwe toon die kenmerkend zal blijken voor de rest van de film er meteen hard wordt ingegooid. Weten we gelijk waar we aan toe zijn. Prachtscène die vooral door de absurde botsing tussen foute score en bruut beeldmateriaal veel impact heeft.

Dit effect komt in de film nog herhaaldelijk voorbij, maar de verrassende shock die dit de eerste keer teweeg brengt, wordt niet meer bereikt. Desondanks werken de uiterste polen blijvend intrigerend en blijft de impact, hoewel afnemend explosief, wel behouden.

La Casa is een confronterende wraakfilm met een grote dosis sadistisch geweld, met psychologische machtspelletjes en wellustig geacteerde erotiek. Behoorlijk expliciet in de actie en bepaalde scènes veroorzaken, ondanks de huidige mate van normatieve gewenning, af en toe toch een lichte schok van afschuw. En dat is positief bedoeld.

Hess overtuigt in zijn brute rol. De overige rollen zijn niet heel interessant of opzienbarend.

Ingevuld met zwak acteerwerk vertegenwoordigen zij luie, verveelde en passieve personages die als slachtoffer goed functioneren, maar die inhoudelijk slechts met een paar penseelstreken zijn geschilderd. Veel medelijden wekken zij niet op. Zo kan de focus mooi gericht blijven op de brute daden van het hoofdpersonage.

Geen onaardige film.

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#41 King Arthur: Legend of the Sword (2017)

Verenigde Staten

Actie / Avontuur

126 minuten

(FTV)

126 + 10 = 136 punten (totaal 5194)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/517000/517317.300.jpg?cb=1495785762

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2865 stemmen

Voor de aankomende week / twee weken meld ik me afwezig in deze topic. zometeen vertrekken we richting Berlijn waar ik geen film zou kijken die week naar de ardennen erna kijk ik wel films maar slechte internet verbinding dus niet in de topic te zien, helaas!

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#35 The Last of the Mohicans (1992)

VS

108 minuten

FTV

117+10+0= 127 (Totaal: 4265 punten)

Periode:

0 (Totaal: 23 punten)

Rariteiten:

0 (Totaal: 1 punten)

Landen:

1 (Totaal: 64 punten)

http://68.media.tumblr.com/0247487388b02994407c9ae9849c036a/tumblr_nyrvpuNnKP1qegacgo5_1280.gif

Bij Micheal Mann denk je vooral aan Misdaad-films met neon-verlichting en elektronische muziek. Niet aan een Historische avonturenfilm. Zodoende is The Last of the Mohicans een vreemde eend in de bijt in zijn filmografie. Eerder maakte hij wel een Horror-film The Keep, maar daarin was voldoende ruimte voor neon-lichten en elektronische muziek.

De film verteld het verhaal van de door Indianen geadopteerde Europeaan Hawkeye. Tijdens de Engels-Franse oorlog worden ook kolonialen en Indianen-stammen ingezet in de strijd om wat later Canada zou worden. Hawkeye wil niets weten van de oorlog, maar raakt er toch in verstrikt als hij twee dochters van een Britse officier red uit de handen van een aan Frankrijk gezworen Indianen-stam.

Voor de film liet Mann zich inspireren door de verfilming uit 1936 van het beroemde boek. De titel The Last of the Mohicans klopt overigens niet. Auteur James Fenimore Cooper heeft zich vergist in de Indianen stam. Hawkeye is namelijk geadopteerd door Moheganen en niet door Mohikanen (in de film hebben ze het dan weer over Mohawks om het allemaal nog ingewikkelder te maken). Cooper las destijds in de krant dat een Indiaan genaamd Uncas (ook een personage in de film) was overleden en de krant kopte toen Last of the Mohegans gone, dat klopt echter niet want er leven nog steeds Moheganen in Noord-Amerika.

De film is mooi geschoten en vooral in de nachtscènes is de hand van Mann te zien. Met name de grote slagscènes waren indrukwekkend. De eerst helft van de film heeft muziek van Trevor Jones (Excalibur, The Dark Crystal) en de andere helft van Randy Edelman (DragonHeart) en de Ierse band Clannad. De muziek was wat afstandelijk, maar bevat alles wat je kan verwachten van een avonturenfilm.

Waar ik me echter wel aan ergerde is dat de film al heel erg hintte op een Amerikaanse revolutie, kolonialen die de Britten tirannen vinden. De film hield zich vooral met die typisch Amerikaanse sentimenten bezig, terwijl ik juist geïnteresseerd was in hoe de Britten en Fransen de Indianen tegen elkaar opzette voor hun conflict en het land Canada hebben gevormd. Hier wordt simpelweg gezegd, dat zijn de goede Indianen (voor de Britten) en dat zijn de slechte Indianen (Fransen), maar tegelijkertijd zijn de Britten ook een soort van slecht.

De onlangs gepensioneerde Daniel Day-Lewis speelt een prima hoofdrol als Hawkeye. Zeker niet zijn beste rol, maar hij speelde wel met erg veel overtuiging. Ter voorbereiding op zijn rol heeft hij een paar maanden in de wildernis geleefd en zijn eigen eten gevangen.

Al met al is The Last of the Mohicans een vermakelijk geheel, maar nergens echt heel erg bijzonder.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#36 The Bourne Identity (2002)

VS

119 minuten

FTV

119+10+0= 129 (Totaal: 4394 punten)

Periode:

1 (Totaal: 24 punten)

Rariteiten:

0 (Totaal: 1 punten)

Landen:

1 (Totaal: 65 punten)

https://www.filmtotaal.nl/images/hero/ft-263812-1920x1080.jpg

"Weet je wie ik ben? Hou dan godverdomme op met dat gezeik en zeg het me."

Door de hoge beoordelingen was ik behoorlijk nieuwsgierig naar The Bourne Identity.

Een man wordt gevonden in de middellandse zee. Hij heeft twee kogelgaten in zijn rug en een zendertje met een bankrekening in zijn dij. Hij kan zich niets herinneren van wie hij is. Eenmaal in Zwitserland komt hij steeds meer te weten over zijn ware identiteit. Mensen hebben het echter op zijn leven gemunt en daarom vlucht hij met de Duitse Marie naar Frankrijk.

Fijn aan The Bourne Identity was dat Europeanen eens een keer niet allemaal perfect Engels kunnen. Er wordt gewoon Duits en Frans gesproken en Matt Damon spreekt zelfs Nederlands als hij net is bijgekomen en probeert te achterhalen wie hij is (een van de zeldzame keren dat correct Nederlands in een Hollywood productie wordt gebruikt, waarom? Ik heb geen idee...). Wat dan wel weer wat minder was is dat de film heel erg op Hi-Tech is gebouwd. Ik vind het altijd zo infantiel om te zien wat met toentertijd met computers dacht te kunnen, pure Sciencefiction. Dat is natuurlijk niet erg, maar deze film streeft realisme na.

The Bourne Identity is prima geschoten. De film bevat veel actie, maar gelukkig nog geen CGI/greenscreen-onzin met schuddende camera's en dergelijke.

Uiteindelijk vond ik het een erg vermakelijke film die zelden storend werd. Interessant uitgangspunt ook, al vond ik dat de film buiten Bourne's zoektocht naar zijn identiteit weinig te bieden heeft. Films als The Ninth Gate en The Da Vinci Code vind ik dan toch wat sterker als "Europese Thriller" maar dat komt natuurlijk omdat die Occultisme en Esoterie als onderwerp hebben in plaats van alleen spionage.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#79. Lusting Hours (1967)

73 minuten - FTV - <250

zwart/wit

USA

http://68.media.tumblr.com/88760e55bcb439a9b3f783ea30f7dec4/tumblr_o1tq46qBVm1skwl5to1_1280.jpg

De plotomschrijving klinkt veel beter dan de uitwerking ervan. Dit is een pseudo-documentaire over prostitutie in de jaren 60. Dit blijft uiteindelijk vrij tam zowel op het vlak van naakt en exploitatie. Het was zeker interessant om te zien maar op de meeste momenten eerder slaapverwekkend dan boeiend. Merkwaardig was in het middenstuk hoe een mannelijke prostitué (wordt blijkbaar hustler genoemd) te werk ging om zijn diensten bij een mannelijke klant aan te bieden. Vooral dat er redelijk wat tijd aan werd besteed was wel bijzonder voor die tijd, maar het blijft net zoals de andere scènes erg braaf (niet dat ik er op zat te wachten om 2 mannen met elkaar te zien rollebollen haha).

#80. The Hatching of Spider Baby (Video 2007) - IMDb

32 minuten - FTV

short

http://www.cinephiled.com/wp-content/uploads/2015/07/spiderbaby-siblings-900x450.jpg

Dit is een soort making of van de film Spider Baby. Het gaat om interviews met de overlevende cast members van toen helaas ook zonder Spider Baby Jill Banner die in 1982 omkwam bij een auto-ongeluk. Ik hou om die persoonlijke ervaringen te horen hetgeen mij ook stimuleert om de film te gaan bekijken met audiocommentaar van regisseur Jack Hill en acteur Sid Haig. Leuk om mee te krijgen dat Lon Chaney Jr. (onsterfelijk geworden als The Wolf Man) een van de best betaalde acteurs deze low budget voor een laag loon wilde doen. En als je zijn rol bekijkt in de film hij doet het met hart en ziel. Elke cast member eigenlijk heeft dit uit liefde voor zijn vak gedaan. Dat de film na een nogal beperkte bioscooprelease jarenlang in de vergeethoek belandde en dat deze pas weer onder de aandacht kwam tijdens het videoband tijdperk en de regisseur zelf de nodige stappen deed om aan de originele opnamen te komen verklaart waarom de film een lange tijd onbekend was bij het grote publiek. En terwijl het jammer is dat deze film niet uitgroeide tot een blockbuster in de jaren 60 vind ik het prachtig dat deze een cultstatus heeft verworven ook bij een jonger publiek. Hill verklaart dat jonge tienermeisjes vaak hun liefde uitspraken voor de film omdat het een herkenbaar thema was, met name de onvoorwaardelijke liefde voor een ouder/voogd voor hun kinderen. Ik wil me in elk geval verder verdiepen in Jack Hill's oeuvre.

Algemeen: 88 (73 + 10 + 5) + 37 (32 + 5) = 125 (Totaal: 7515 punten)

Landen: 1 (Totaal: 91 punten)

Rariteiten: 1 (Totaal: 72 punten)

tbouwh zoals je ziet enkel punten voor algemeen klassement bij een short

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Kondoro schreef:

Voor de aankomende week / twee weken meld ik me afwezig in deze topic. zometeen vertrekken we richting Berlijn waar ik geen film zou kijken die week naar de ardennen erna kijk ik wel films maar slechte internet verbinding dus niet in de topic te zien, helaas!

Zorg wel voor een afwezigheidsbriefje van de dokter hé

Goede reis!

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Handsome Devil (2016) - 95 minuten - FTV – 7 augustus 2017 – 26 stemmen – 110 punten - Tussenstand: 2540 punten

Prima film, waarbij de nadruk niet eens wordt gelegd op homoseksualiteit. Daar was ik in het begin een beetje bang voor, maar het gaat er vooral om dat je jezelf moet kunnen zijn, ook als je ‘anders’ bent.

De film staat volledig in het teken van rugby, of althans, de school. Toch is dit geen film die je over hoeft te slaan als je niet van rugby houdt, het wordt in die mate wel enigszins beperkt en het hele verhaal wat eromheen draait is immers veel belangrijker. Eén ding was mij nog deels onduidelijk was Ned nou ook homo of niet? Ik dacht van niet, maar dit wordt nergens in de film echt duidelijk. Hij had immers wel die poster met zoenende mannen op zijn kamer, maar dat zegt ook niet zoveel natuurlijk. Doordat hij tijdens zijn speech zei ‘ik weet wie homo is…’, begon ik erg te twijfelen of hij het nou wel of niet is. Enfin, waarschijnlijk zal dit iets zijn waar nooit een eenduidig antwoord op komt.

Het is verder een aardig voorspelbare film, eigenlijk geen momenten gehad dat ik echt werd verrast. Het enige waar ik nog niet over na had gedacht was dat de film werd verteld vanuit de essaywedstrijd. Ik had wel verwacht dat Ned die zou winnen, maar had nooit de link gelegd naar hoe het verhaal door de verteller werd verteld. Ook dit wordt overigens goed beperkt, je hoorde niet de gehele film op de achtergrond een stem, dit gebeurde niet te pas en te onpas.

De acteerprestaties zijn prima, de drie hoofdrolspelers hadden allen hun eigen charmes. Galitzine vond ik met name op non-verbaal gebied heel sterk, zijn emoties kwamen zeer duidelijk naar voren en kon je daadwerkelijk met hem meevoelen. O’Shea zet zijn rol ook prima neer, al kon ik bij hem zijn emoties vaak wat minder goed voelen. Door het verhaal wist je wel hoe hij zich ongeveer zou voelen, maar vond dit toch net wat minder sterk geacteerd dan bij Galitzine. Scott vind ik ook een heerlijke acteur, wat mysterieus. Dit vond ik in Sherlock al, maar ook hier weet hij dat goed over te brengen, terwijl dit toch een totaal ander personage is.

Ik heb mij goed met deze film kunnen vermaken en kan het dan ook zeer waarderen dat de focus met name op jezelf zijn is gelegd. Het moet niet uitmaken of je homoseksueel bent of dat je niet van dezelfde dingen houdt als de rest, je bent allen uniek op je eigen manier. Doordat ze dit zo ontzettend goed hebben kunnen brengen, en alle andere positieve punten, kom ik uit op een ruime voldoende, 4*.

scorsese

• 13171 berichten
  • 11080 stemmen

#73 Icarus (2017)

121 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

8648 + 121 + 10 + 5 = 8784

Periode klassement

29

Landen klassement

119 + 1 = 120

Rariteiten klassement

7

Matige documentaire over een amateur wielrenner die wil testen wat het effect van doping is op zijn prestatie. Het begint goed met dit persoonlijk experiment. Als het daarna gaat over de klokkenluider van het recentelijke Russische dopingschandaal, wordt het soms iets te gemaakt spannend (vergelijkbaar met het betere Citizenfour.. Desalniettemin blijft het wel interessant, maar het had met gemak wat korter gekund.

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

John Tucker Must Die (2006) - 89 minuten - FTV – 7 augustus 2017 – 754 stemmen – 99 punten - Tussenstand: 2639 punten

Een chickflick hoort bomvol clichés te zitten, waar deze dan ook redelijk aan voldoet. Het verhaal is verder verfrissend en redelijk vernieuwend. De film vloog dan ook gewoon voorbij, het enige grote minpunt was het einde en laat dit nou altijd zwaar meewegen bij mij.

Het verhaal zelf was leuk en vernieuwend. Volgens mij zijn er geen films (in het genre) die eenzelfde soort verhaal vertellen, The Perfect Man komt in details af en toe nog wat overeen, maar qua verhaal wijkt het verder wel van elkaar af. Ik heb veel chickflicks al gezien, maar tot nog toe dus geen enkele die hier verder op lijkt. Het wordt allemaal prima uitgewerkt, met hier en daar grappige momenten. Ja, je moet zeker van het genre houden om dit weg te werken, maar de plotomschrijving laat eigenlijk al vrij duidelijk zien dat het een chickflick betreft.

Dan het einde… Ik kijk deze films met de insteek dat het vreselijk voorspelbaar is en daar zal ik dan ook nooit overheen vallen. Het einde had nog verrassend uit kunnen pakken, maar ze doen niet waar ik op had gehoopt. Een redelijk open eind, waarbij het duidelijk is dat ze verliefd is ‘op de andere Tucker’, maar waarbij hier verder niet op in wordt gegaan. Zelf had ik het liefst gezien dat John haar alles zou vergeven en heerlijk cliché alsnog samen zouden zijn. Uiteraard had ik zijn broertje ook alles gegund, dus had hem lekker verliefd laten worden op één van die andere drie meiden. Eind goed, al goed. John liegt weliswaar niet meer, maar voor de rest is hij niets veranderd en dat vind ik jammer. De film legt op dat punt totaal geen standpunt af. Ze hadden zowel op het einde als af en toe in de film best wel diepgaander mogen zijn en dat mist. Misschien hadden ze het idee dat het dan teveel drama werd en misschien is dat ook wel zo, toch denk ik dat het de film goed had gedaan.

De cast doet het verder prima, eigenlijk niets op aan te merken. Natuurlijk is het geen perfectie, maar wel met heel veel plezier gedaan. Dit zie je met name tijdens de taartscene, zoveel plezier als deze cast op dat moment uitstraalt, werkt gewoon op je in. Plezier zien bij de acteurs vind ik vaak (bijna) net zo belangrijk als de prestaties zelf. In dit geval was het goed in balans.

Al met al kom ik nog wel op een voldoende uit, maar als er iets meer diepgang in te vinden was en het einde wat beter, had het zeker nog veel hoger kunnen score. 3*.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#81. Street Trash (1987)
101 minuten - FTV - <250
USA

https://i2.wp.com/www.destroythebrain.com/wp-content/uploads/2013/09/street-trash-toilet-hd.jpg

Toch niet zo leuk als ik had gehoopt. Het begon goed met een landloper die wat chaos veroorzaakt en dan krijgen we op korte tijd 2 meltdown scènes Dan hebben we een lang middenstuk waarin eigenlijk weinig interessants gebeurd met wat platte en flauwe humor. Het verhaal was hier duidelijk bijkomstig want er valt niet echt een touw aan vast te knopen. Laatste half uur wordt het toch wel weer wat leuker, maar uiteindelijk toch een beetje te leeg om er een voldoende voor te geven. Zowel MM als imdb geven 91 minuten aan, maar ik heb wel een versie van 101 minuten gezien.

Algemeen: 101 + 10 + 5 = 116 (Totaal: 7631 punten)
Landen: 1 (Totaal: 92 punten)

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

#35 De Lift (1983)
Nederland
Horror / Thriller
95 minuten
1502 stemmen
RW

Nooit echt onder de indruk geweest van De Lift en nu toch alsnog desondanks aan een herziening gewaagd. Het is dat deze film in de Dick Maas Blu-ray box zit, want anders was het waarschijnlijk niet gebeurd dat ik deze film opnieuw had gekeken.

De Lift is een film die ten tijden van release ongetwijfeld een sterke film was, hedendaags vind ik het maar een matige film. De film is naar mijn mening gewoon een thriller, vind hier echt weinig horror aan. De film heeft een aardig sfeertje, maar weet qua spanning niet te vermaken. Rollen zijn zwak ingevuld, zo vond ik ook Stapel en van Ammelrooy tegen vallen. Hoogtepunten zijn vooral de scene met de onthoofding en wanneer Stapel in de schacht hangt en de lift omhoog en omlaag langs zijn rug schuurt , maar buiten deze aardige scenes weet deze klassieker van eigen bodem nooit echt memorabel te worden. Maas kan beter en bewees dat uiteindelijk ook met Amsterdamned.

Boenga

• 2633 berichten
  • 1537 stemmen

#11 - La Stanza del Figlio (2001)

Italië

FTV

99 minuten

(+250 stemmen)

Traag maar heel mooi en meeslepend drama, over hoe vader, moeder en zus - ieder voor zich, maar ook samen - omgaan met het plotse overlijden van hun zoon/broer.

Cast en muziek zijn close to perfection. Toch is er iets wat ontbreekt om er een écht goeie film van te maken: ik gebruikte al het adjectief 'meeslepend', maar de toenadering, de emotionele betrokkenheid, die was er geen moment. Ik zat voor tv en keek er naar, ik zat op geen enkel moment mee aan tafel met de personages.

Maar: misschien wou Moretti hier ook helemaal geen tearjerker van maken ?

Rvdz

• 633 berichten
  • 2693 stemmen

https://kinepolis.be/nl/sites/kinepolis.be.nl/files/styles/slider_16_9_960/public/stills/Overdrive_still_2.jpg?itok=UxPOBeHf

#54 Overdrive (2017)

Frankrijk

96 minuten

FTW

<250 stemmen

(96 + 10 + 5 = 111)

Uitgebreide Engelstalige review

https://garethrhodes.files.wordpress.com/2013/05/insomnia-original.jpg

#55 Insomnia (2002)

Verenigde Staten

118 minuten

FTW

(118 + 10 = 128)

Prima thriller, maar wel een beetje standaard. Als het er op aankomt denk ik toch mijn minst favoriete Nolan.

http://movieboozer.com/wp-content/uploads/2015/10/aliens-1986-newt-and-alien-will-alien-5-be-a-horror-movie-jpeg-295175.jpg

#56 Aliens (1986)

Verenigde Staten

137 minuten

FTW

(137 + 10 = 147)

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

#98 Raiders of the Lostk Ark (1981)

115 minuten

USA

Rewatch

Ook na de rewatch nog steeds niet het meesterwerk wat sommige mensen er in denken te zien. Één van de betere popcornfilms akkoord maar meer dan dat, nee niet echt.

#99 Final Cut: Hölgyeim És Uraim (2012)

84 minuten

Hongarije

FTV

<250

Een absolute must voor cinefielen.

#100 Garde à Vue (1981)

86 minuten

Frankrijk

FTV

<250

Ik vond de remake van Stephen Hopkins (Under Suspicion uit 2000) behoorlijk flauw ondanks aanwezigheid van Morgan Freeman en Gene Hackman, deze is een pak interessanter.

scorsese

• 13171 berichten
  • 11080 stemmen

#74 Inventing the Abbotts (1997)

116 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

8784 + 116 + 10 + 5 = 8915

Periode klassement

29 + 1 = 30

Landen klassement

120 + 1 = 121

Rariteiten klassement

7

Aardige film over twee broers die beiden een oogje hebben op de dochters van de Abbott familie. Een redelijk verhaal over verboden liefde, familiegeheimen en rivaliteit tussen broers. Hier en daar zakt het wel wat in en de film weet ook nergens echt te verrassen. Daarom voornamelijk vanwege de goede cast, toch nog 3.0 sterren.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8284 stemmen

#50 Riddick (2013)

FTV

119 minuten (denk ik)

USA

https://www.moviemeter.nl/images/cover/81000/81455.300.jpg?cb=1502043222

Ik blijf dit soort SF wel leuk vinden, al wordt het nergens speciaal. Alles gaat eigenlijk op dezelfde voet voort als de vorige twee Riddick- (die naam doet me altijd aan het geluid van een kikker denken ) films. De beesten en werelden zien er wel gaaf uit.

Collins

• 7301 berichten
  • 4317 stemmen

#28 Eu Te Amo (1981)

Brazilië

Drama

110 minuten

FTV

<250 (1 stem)

Algemeen Klassement: 110+10+5=125

(Totaal: 3135)

Periodeklassement: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/73000/73493.jpg?cb=1295707575

Toneelachtig drama dat zich vooral in een paar kamers van een appartement afspeelt. Met twee behoorlijk egocentrische personages die het erg moeilijk hebben omdat van beiden onafhankelijk van elkaar de relatie is beëindigd. Zwelgend in zelfmedelijden dwalen zij om elkaar heen in een poging de pijn te verzachten. Ze zoeken naar iets dat tastbaar is en willen weg van abstract gefilosofeer dat enkel een schijnverlossing biedt. Ze zijn op zoek naar concrete antwoorden en concrete oplossingen. De middelen heten dialoog en seks. Omdat beide personages erg met zichzelf bezig zijn lukt de omgang met het verlies slechts ten dele. Ze zoeken de schuld in ieder geval niet bij zichzelf. Zoveel is duidelijk. Het geweeklaag is niet van de lucht.

Ja, dat klinkt allemaal erg vaag en dat is de film ook. Evenals warrig en verstikkend droog. Zonder bevrijdende relativering of lach. Saai dus.

In de film zitten enkele surrealistische scènes die er mooi uitzien. Hun functie is mij niet duidelijk, maar ze doen je even vergeten hoe godvergeten vervelend de personages wel niet zijn. Misschien is juist dat de functie van die scènes. Wie weet.

Hetzelfde doen de erotiek en de naaktheid. Er is veel van. Het leidt af van het vermoeiende verhaal en maakt het kijken naar de film tot iets dragelijks. Helemaal als blijkt dat Sonia Braga veel meer bezit dan alleen een mooi koppie. Het maakte de filmbeleving in ieder geval een stuk prettiger en was een belangrijke stimulans om me over de talrijke inzakmomenten heen te zetten.

Desondanks geen film die ooit een tweede kijkbeurt krijgt.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#37 Heaven Is Only in Hell (1994)

Nederland

82 minuten

FTV

Niet op moviemeter (geprobeerd toe te voegen, maar amateurproducties mogen schijnbaar niet)

82+10+0= 92 (Totaal: 4486 punten)

Periode:

1 (Totaal: 25 punten)

Rariteiten:

1 (Totaal: 2 punten)

Landen:

2 (Totaal: 67 punten)

http://serialkillercalendar.com/VHSWASTELAND/HIGH-RES-VHS-COVERS/HEAVEN-IS-ONLY-IN-HELL-VINK-PICTURES-PRESENTS.jpg

In de jaren '90 maakte Tielenaar Wim Vink met zijn eigen geld een avondvullende Horror-film. Eerder had hij al een drietal korte Splatter-films gemaakt die deden denken aan het werk van Dario Argento, Lucio Fulci en George A. Romero. Ditmaal is het een film over Heksen en de Suspiria-invloeden zijn dan ook duidelijk te merken.

Een man koopt een huis waar zich in de kelder een put bevind waar Heksen vroeger offers brachten. Ondertussen krijgt een vrouw visioenen van de put... Het verhaal heeft natuurlijk niet veel om het lijf. Waarom deze vrouw? En waarom worden de visioenen door water getriggerd? Het maakt ook allemaal niet uit.

Aan alles is te merken dat de jaren '90 zijn aangebroken en ergens is dat jammer omdat de eerdere films zo'n lekker jaren '80 sfeertje hadden. Meneer Vink schiet digitaal en heeft een editingsprogramma op de computer gebruikt (vandaar alle fade-overgangen en pixels bij stilstaande beelden. De muziek is helemaal origineel gemaakt, sommige passages waren een beetje luidruchtig, maar de main theme en spannende muziek kon er uitstekend mee door. Wat voornamelijk storend was waren de ontelbare herhalingen en flashbacks en dat er veel loop-in-beeld, loop-uit-beeld shots in de film zaten. Daarnaast kregen we ook een mooie rondleiding langs het bedrijfsleven van Tiel, waarschijnlijk bedoeld om sponsoringsgeld te winnen.

Maar nu waar het hem allemaal om te doen is: De kills, special effects en het sfeetje. De eerste kill was bijzonder gaaf en deed denken aan mix van Suspiria, Hellraiser en de Nightmare on Elm Street-reeks. Erg inventief en rauw en voor het budget ook nog behoorlijk realistisch gemaakt. Daarna was het wat minder expliciet maar wel slim in beeld gebracht en de laatste kill was ook weer vrij indrukwekkend omdat iemand een bijl in zijn schedel kreeg en niets aan de verbeelding werd overgelaten. Het shot van het bloed dat uit een radio komt deed denken aan Videodrome en zag er goed uit. Het sfeertje was er zeker in de groezelige kelder.

Inmiddels is de film zelfs een beetje bekend onder Underground Splatter-liefhebbers uit het buitenland. Ik vond het in ieder geval een vermakelijk werkje. Al was er wat meer sfeer in Vink's eerdere korte films, dit is overduidelijk de meest professionele van zijn werk, al vind ik al met al Half Past Midnight zijn beste werk. Erg knap in ieder geval dat Vink ondanks alle weerstand en kostenposten ook een avondvullende Splatter-film in Nederland heeft gemaakt.

alexspyforever, misschien dat jij het ook wel vermakelijk vind om de "amateur-producties" van Wim Vink te zien. Dit werk is behoorlijk lastig aan te komen en heb ik gekocht van iemand die hem weer van de regisseur zelf heeft overgenomen, maar andere films staan gewoon op Youtube: HALF PAST MIDNIGHT (1988) - YouTube (Carrie als ie door Lucio Fulci gemaakt zou zijn), Dance Macabre (1986) legendado completo - YouTube (Gothische Horror meets Splatter-gore meets Dawn of the Dead)

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

#38 Casino (1995)
VS
178 minuten
FTV

178+10+0= 188 (Totaal: 4674 punten)
Periode:
1 (Totaal: 26 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 2 punten)
Landen:
1 (Totaal: 68 punten)

http://3.bp.blogspot.com/-_ywgKXXvKac/VHLxFbmtuWI/AAAAAAAAALE/mLEbe-tbIYY/s1600/casino-robert-de-niro.jpg

Na Goodfellas wilde Scorsese opnieuw met Misdaadjournalist Nicholas Pileggi samenwerken. Het boek Casino: Love and Honor in Las Vegas was nog niet bij de uitgever toen de opnames al waren begonnen. Waar Goodfellas een portret was van de "gewone wiseguy" is de inzet hier net wat hoger. We hebben het hier over het grote geld.

Top-gokker Ace wordt door de Maffia aangewezen om een van hun Casino's te runnen in Las Vegas. Ace's jeugdvriend Nicky volgt hem en bouwt een succesvolle misdaadorganisatie op in Vegas. Ace krijgt het moeilijk door de bemoeienis van de pers in Nicky's zaken en dan maakt hij de grootste gok van zijn leven: Hij trouwt met Ginger, iets dat hij mischien beter niet had kunnen doen...

Robert De Niro en Joe Pesci schitteren weer heerlijk in rollen die typisch bij hen passen. James Woods is ook van de partij als de pooier van Ginger (het lijkt wel een Once Upon A Time in America-reünie). Sharon Stone was ook goed als Ginger.

Waar Karen in Goodfellas nog op sympathie kon rekenen van de kijker, is dat bij Ginger niet het geval. Karen is moederlijk en zorgt voor haar kinderen, waar Ginger haar kind verwaarloosd en vreemdgaat terwijl Ace juist vaderlijk is. Waar de kijker zich in Goodfellas met Karen kan identificeren is het in dit geval voor Ace die dat vertegenwoordigd.

Net als Goodfellas is Casino enerzijds ultra-realistisch en haast documentair en aan de andere kant juist heel erg stilistisch. Dit keer geen voice-over van alleen de hoofdpersoon, maar ook Nicky en Frank mogen hun acties toelichten. Daartegenover staan dan weer uitbundige visuele hoogstandjes en het gebruik van de Matthaus Passione. Scorsese is er in geslaagd om de neon-wereld van Las Vegas mooi in beeld te brengen.

Casino doet toch net wat onder voor Goodfellas, hoewel het weer een heerlijk Misdaad-Drama is. De film is net wat minder krachtiger, misschien juist omdat het allemaal veel grootschaliger is. Desondanks een echte aanrader.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#46: Eraserhead (1977)

https://filmfork-cdn.s3.amazonaws.com/content/industrial-scene-from-Eraserhead.jpg

Speelduur: 89 min.

Land van herkomst: VS

Beoordeling: 3,5*

FTV ja/nee: nee

Onder 250 stemmen ja/nee: nee

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): zwart-witfilm

Aantal punten alg. kl: 89

Aantal punten alg. kl totaal: 5409+89=5498

Relatief prettige herziening, maar mijn voorkeur blijft echt uitgaan naar Mulholland Dr., Lost Highway, Twin Peaks en nu ook Inland Empire.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#47: Dunkirk (2017)

https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/W.rI9OXsPIN5ca6bUUnVCA--/YXBwaWQ9aGlnaGxhbmRlcjtzbT0xO3c9ODAw/http://media.zenfs.com/en/homerun/feed_manager_auto_publish_494/f338213fbede44b8f78803c98b51730f

Speelduur: 106 min.

Land van herkomst: GB

FTV ja/nee: ja

Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey):

Aantal punten alg. kl: 106+10=116

Aantal punten alg. kl totaal: 5498+116=5614

Er zijn zo ontzettend veel meningen over deze film dat ik m'n snater een keer wijselijk gesloten houd. M'n score zegt wel iets denk ik.

Wel een tip: kijk 'em in de bios of kijk 'em niet.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#48: The Prestige (2006)

http://screencrush.com/files/2016/10/the-prestige-anniversary.jpg

Speelduur: 130 min.

Beoordeling: 4*

FTV ja/nee: nee

Aantal punten alg. kl: 130

Aantal punten alg. kl totaal: 5614+130=5744

Na Dunkirk werd het hoog tijd deze te herzien. Ik was in de stemming. Ik denk dat ik de vorige keer (3*) vond dat Nolan veel te moeilijk deed. Daar had ik nu geen last van. Heerlijke film.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#49: Upstream Color (2013)

https://media.timeout.com/images/100651439/image.jpg

Speelduur: 96 min.

Aantal punten alg. kl: 96+10=106

Aantal punten alg. kl totaal: 5744+106=5850

(Nog) niet écht briljant de eerste keer kijken, verre van zelfs, maar wel erg intrigerend. Gevoelsmatig deze film ingegaan met het 'doel' toch vooral te ervaren wat de film dmv beeld, geluid en de montage daarvan/de wisselwerking daartussen over lijkt te willen brengen. De plot heb ik daarbij in eerste instantie als secundair ingeschaald, al vond ik dat e.e.a. zeker in het eerste uur nog best aardig te volgen was. Tijdens het laatste half uur laten Carruth's wegen zich veel lastiger doorgronden, maar dat is dan direct ook het beste gedeelte van de film.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#50: Opera (1987)

https://admitonefilmaddict.files.wordpress.com/2016/10/opera3.jpg

Speelduur: 104 min. (gewone Italiaanse versie)
Land van herkomst: Italië
Onder 250 stemmen ja/nee: ja
Aantal punten alg. kl: 104+10+5=119
Aantal punten alg. kl totaal: 5850+119=5969

Heerlijk gefilmd, prachtig kleurgebruik, veel sfeer, fijne locaties, maar die (Duitse) metal... Waarom O waarom? Plot is ook te voorspelbaar (met de finale-confrontatie als dieptepunt), daarom geen 4*. Suspiria blijft nr. uno.

tbouwh

• 5811 berichten
  • 5402 stemmen

#51: Stoker (2013)

http://4.bp.blogspot.com/-mUbF0jagtDI/UUDTugBvjUI/AAAAAAAAByU/nXMB-pqQwr4/s1600/Stoker2.jpg

Speelduur: 99 min.

Land van herkomst: GB

Beoordeling: 4*

Aantal punten alg. kl: 99+10=109

Aantal punten alg. kl totaal: 5969+109=6078

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.