La Stanza del Figlio (2001)

Alternatieve titel: The Son's Room

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Nanni Moretti
met Nanni Moretti, Laura Morante en Jasmine Trinca

Giovanni is een psycholoog die graag een stukje gaat joggen met zijn zoon Andrea. Hij geniet van zijn gezin en alles gaat zijn gangetje. Op een dag moet Giovanni op noodbezoek bij een patiënt. Andrea besluit in plaats van alleen te gaan joggen, te gaan duiken met vrienden. Als Giovanni weer terugkeert van zijn noodbezoek wacht er een onaangename verrassing.

Mooi, innig, sereen, mooie cast... Misschien allemaal een beetje té mooi...

avatar van leatherhead
Niet aan mij besteed, dit ietwat basale drama. Visuele eisen kun je bij voorbaat al beter laten varen; als ik niet beter geweten zou hebben had dit zo een jaren 80' product kunnen zijn. Niet per se een vereiste natuurlijk, maar gezien de overige aspecten me nou ook niet bepaald van m'n stoel bliezen is het wel een beetje een gemis. De soundtrack lijkt het enkel te accentueren, ook jammer.

Voor de rest natuurlijk een zwaar onderwerp, maar kom op.. Zo bijzonder komt het in deze film echt niet tot uiting, mijns inziens althans. Het gesoigneerde gezinnetje wist me ook niet echt te pakken, vond de acteurs stuksgewijs niet overtuigend genoeg. Het pijnlijke lot dat zoonlief moet ondergaan zorgt er weliswaar voor dat het gezin in een lastig parket komt te zitten, maar door de matige cast en de verder onindrukwekkende uitwerking kweekte het gewoon geen spatje emotie bij me los. Derhalve liet mijn aandachtsboog het al na een klein uurtje afweten, en heb ik het resterende halfuur ook maar met gematigde interesse aan zitten gluren.

Zal wel niet mijn kopje thee zijn, of zo. Het feit dat deze film kennelijk een gouden palm in de wacht heeft gesleept doet me dan ook meer versteld staan dan de film an sich. Ach. 1,5*, voor het nummertje van Eno.

Een solide, menselijk, nauwgezet, respectvol en bij tijden hartverscheurend tragisch drama over een gezin dat een kind verloor en waarin de regisseur alle gevoelens tijd en ruimte gaf. De cast speelde fantastisch en de bijbehorende (of bijpassende) filmmuziek was schitterend.

avatar van Boenga
Traag maar heel mooi en meeslepend drama, over hoe vader, moeder en zus - ieder voor zich, maar ook samen - omgaan met het plotse overlijden van hun zoon/broer.

Eens met veel van de commentaren hier: cast en muziek zijn close to perfection. Toch is er iets wat ontbreekt om er een écht goeie film van te maken: ik gebruikte al het adjectief 'meeslepend', maar de toenadering, de emotionele betrokkenheid, die was er geen moment. Ik zat voor tv en keek er naar, ik zat op geen enkel moment mee aan tafel met de personages.
Maar misschien wou Moretti hier ook helemaal geen tearjerker van maken ?