La Stanza del Figlio (2001)

Alternatieve titel: The Son's Room

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Nanni Moretti
met Nanni Moretti, Laura Morante en Jasmine Trinca

Giovanni is een psycholoog die graag een stukje gaat joggen met zijn zoon Andrea. Hij geniet van zijn gezin en alles gaat zijn gangetje. Op een dag moet Giovanni op noodbezoek bij een patiënt. Andrea besluit in plaats van alleen te gaan joggen, te gaan duiken met vrienden. Als Giovanni weer terugkeert van zijn noodbezoek wacht er een onaangename verrassing.

Mooi, innig, sereen, mooie cast... Misschien allemaal een beetje té mooi...

avatar van leatherhead
Niet aan mij besteed, dit ietwat basale drama. Visuele eisen kun je bij voorbaat al beter laten varen; als ik niet beter geweten zou hebben had dit zo een jaren 80' product kunnen zijn. Niet per se een vereiste natuurlijk, maar gezien de overige aspecten me nou ook niet bepaald van m'n stoel bliezen is het wel een beetje een gemis. De soundtrack lijkt het enkel te accentueren, ook jammer.

Voor de rest natuurlijk een zwaar onderwerp, maar kom op.. Zo bijzonder komt het in deze film echt niet tot uiting, mijns inziens althans. Het gesoigneerde gezinnetje wist me ook niet echt te pakken, vond de acteurs stuksgewijs niet overtuigend genoeg. Het pijnlijke lot dat zoonlief moet ondergaan zorgt er weliswaar voor dat het gezin in een lastig parket komt te zitten, maar door de matige cast en de verder onindrukwekkende uitwerking kweekte het gewoon geen spatje emotie bij me los. Derhalve liet mijn aandachtsboog het al na een klein uurtje afweten, en heb ik het resterende halfuur ook maar met gematigde interesse aan zitten gluren.

Zal wel niet mijn kopje thee zijn, of zo. Het feit dat deze film kennelijk een gouden palm in de wacht heeft gesleept doet me dan ook meer versteld staan dan de film an sich. Ach. 1,5*, voor het nummertje van Eno.

Een solide, menselijk, nauwgezet, respectvol en bij tijden hartverscheurend tragisch drama over een gezin dat een kind verloor en waarin de regisseur alle gevoelens tijd en ruimte gaf. De cast speelde fantastisch en de bijbehorende (of bijpassende) filmmuziek was schitterend.

avatar van Boenga
Traag maar heel mooi en meeslepend drama, over hoe vader, moeder en zus - ieder voor zich, maar ook samen - omgaan met het plotse overlijden van hun zoon/broer.

Eens met veel van de commentaren hier: cast en muziek zijn close to perfection. Toch is er iets wat ontbreekt om er een écht goeie film van te maken: ik gebruikte al het adjectief 'meeslepend', maar de toenadering, de emotionele betrokkenheid, die was er geen moment. Ik zat voor tv en keek er naar, ik zat op geen enkel moment mee aan tafel met de personages.
Maar misschien wou Moretti hier ook helemaal geen tearjerker van maken ?

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Een film die er goed in slaagt een hardheid en voor realistisch beeld neer te zetten. Alleen wordt je als kijker niet altijd emotioneel betrokken. Een eigenaardige vaststelling moet ik zelf toegeven, omdat de sfeer net zo realistische wordt weergegeven. Misschien een mindere montage die de 'drive' er wat uithaalde. Maar qua acteerwerk valt in de stijl van de film zeker niets te zeggen.

Het beroep van Giovanni is in het begin gewoon een job als een ander, maar gaandeweg de film is het net belangrijk dat hij als psycholoog constant geconfronteerd wordt met andere problemen. In het begin lijk die ook voor de kijker belangrijker dan later als de problemen van Giovanni zelf mee in de weegschaal komen te liggen en groter blijken te zijn.

Ik heb in elk geval wel genoten van de film. Mooie soundtrack trouwens die past in de film.

De film is toch licht verouderd en visueel niet bepaald sterk. Maar het blijft een interessant verhaal dat goed geacteerd is. De kracht licht in de eenvoud, maar helaas wordt het tegelijk daarmee niet enorm groot. Heerlijke film, meer niet.

avatar van mrklm
Goed geacteerd, maar niet bijzonder origineel uitgewerkt drama over Giovanni [Nanni Moretti, die tevens tekende voor regie en scenario], een psycholoog die verveeld raakt door de eindeloze verhalen van zijn patiënten. Wanneer zijn zoon Andrea [Giuseppe Sanfelice] omkomt bij een duikongeluk komt Giovanni zelf voor morele vraagstukken te staan waar hij in zijn ééntje niet uit komt en waar hij niet over kan communiceren met zijn echtgenote [Laura Morante].

Moretti's regie zorgt ervoor dat heden en verleden naadloos in elkaar overlopen en behandelt het zware thema van rouwverwerking op een redelijk luchtige wijze, maar juist daardoor is de film dramatisch weinig effectief en mist het de diepgang van onder anderen de Nederlandse films Romeo (1990) en Blind Date (1996).

Peer Mascini, rust in vrede...