Romeo (1990)

Nederland

geregisseerd door Rita Horst
met Monique van de Ven, Johan Leysen en Ottolien Boeschoten

Autobiografische debuutfilm van Rita Horst over echtpaar dat na zeven maanden zwangerschap ontdekt dat hun kind niet levensvatbaar is. Zij proberen elk op hun eigen manier hun verdriet te verwerken en raken daardoor steeds verder van elkaar geïsoleerd.

Gek dat deze er nog niet bij stond. Prachtige, integere film met schitterend spel. Gemaakt naar aanleiding van het verlies van een kind van de regisseuse. vd Ven, die het zelf ook meemaakte, is beter dan ooit.

Terecht overladen met lof en prijzen.

Vooral goeie rol van van de Ven.

dvd release: 14 oktober 2003

avatar van Tara
En dan zijn er nog mensen die beweren dat er geen goeie Nederlandse films zijn.
Als je alleen Schatjes, Flodder en de Lift kijkt zijn er ook geen goeie nee. Maar films zoals Karakter, Kleine Blonde Dood, Antonia en deze zijn geweldig.

avatar van Quentin
Van de Ven & Leysen zijn prachtig in deze schitterende film. Bijzonder overtuigend.

(dvd van Bridge valt trouwens hartstikke mee)

avatar van raymon
wel erg dat een half jaar later Monique v. d. Ven en Edwin d. Vries dit bij hun halfjarige zoon ook hebben gehad....

heb hem besteld ben erg benieuwd

avatar van raymon
Ik zeg alleen maar dat deze film gewoon geweldig is meer kan ik niet. Een van de beste dramatische nederlandse films!

5*****

robertus65
Ik vind het toch teveel een rtl4 woensdagavonddrama, met een hoog huilgehalte. Zal daarom vooral vrouwen aanspreken, niet mij.

Die woensdagavonddrama's van de RTL zijn vaak verschrikkelijk. Dit zuivere, pure drama daarmee vergelijken is een belediging voor Romeo.

avatar van hkoster
mooie film. niet super.

consumer1970
Geen lichte kost natuurlijk, maar dit vind ik nu een ingetogen, eerlijke film, een verademing tussen alle flodderonzin en dergelijke.
Absolute top in Nederland wat mij betreft.

avatar van FunkStar
Wat een schitterende film is dit! Bij elke keer als ik deze film zie moet ik tranen wegpinken. Dit komt door het ontzettend goede spel van Monique van de Ven en Johan Leysen. Ook de filmmuziek is prachtig! De mevrouw die Nel speelt (de vriendin van Monique) ken ik ook nog van Fort Alpha en tegenwoordig maakt ze sketches voor Man Bijt Hond.

De film heeft een aangrijpend verhaal en dat komt erg in de film naar voren. Leuke bijrollen voor Pim Lambeau en Judy Doornman.

Met recht, 1 van mijn favoriete Nederlandse speelfilms!

avatar van missl
Goed verhaal over hoe mensen in een relatie om kunnen gaan met verlies, maar op de een of andere manier heeft het me niet gegrepen.

avatar van 93.9
Verhaal is een beetje simplistisch.
Er is een miskraam. Vrouwtje is in rouw, mannetje wil niet rouwen maar vergeten.
Dan gaat het mannetje huilen en vrouwtje is dan weer blij.
Begrijp me niet verkeerd, het is verschrikkelijk als je dat meemaakt.
De film een grote therapeutische waarde toedichten vind ik wat ver gaan. Niet voor de kijker, wellicht voor van de Ven zelf wel. Doel dan bereikt wat mij betreft.
***

avatar van kalehein
Nee, goede Nederlandse films zijn er inderdaad niet!
Ook dit is gewoon weer een prulwerk.

Het verhaal zou geweldig moeten zijn, maar het wordt gewoon niet goed verwoord.
nederlandse regisseurs hebben er een handje van om na 2 zinnen een scene af te breken en weer naar een volgende scene te gaan. Zo spring je cinematografisch van de hak op de tak, van de dokter, naar een avond-diner, naar een garage en weer naar een dokter. Binnen no-time is Romeo "geboren" en komen de frustraties aan de ene kant en het niet goed verwerken aan de andere kant.

Wij zitten nu ook midden in een zwangerschap, maar deze film kan me dus totaal niet bekoren.

avatar van Kiros
Zeer zware kost, vooral wanneer het herkenbaar is. Overtuigend geacteerd.
Zeker geen film om even 'lekker tussendoor' te doen.

Beklemmend, doorleefd, diepmenselijk, gevoelig en autobiografisch drama met fantastisch spel gebaseerd op gebeurtenissen van de regisseuse en hoofdrolspeler Johan Leysen. Monique van de Ven kreeg een gouden kalf en zou drie jaar later haar eigen zoontje van anderhalf verliezen. Tevens kreeg de productie een gouden kalf van de filmcritici.

Nederlandse speelfilm die alweer een flink aantal jaren oud is, maar waarvan ik eigenlijk nooit gehoord had. Het is vast geen grote hit geweest. Een film over een echtpaar dat een miskraam krijgt en de verwerking daarvan achteraf. De film begint heel mooi, maar zakt daarna in. Gelukkig veert hij tegen het einde weer op, waardoor het uiteindelijk toch een goede film is. Al wordt de film wel vooral gedragen door de mooie acteerprestaties van de twee hoofdrolspelers.

avatar van Filmkriebel
Klinkt een beetje als Broken Circle Breakdown vind ik (verdrietsverwerking, koppel dat uit elkaar groeit).

Er zitten inderdaad wel overeenkomsten tussen de twee films. Maar broken circle vond ik een stuk indrukwekkender.

avatar van Lakte
Hele mooie film!! Had ik eerst niet verwacht! Vond aan het begin alleen de tekst ''Voor Jef wat'' is opgedragen aan het zoontje van Rita Horst en Johan Leysen al erg mooi! Dat het waargebeurd is verschrikkelijk!