I Know What You Did Last Summer (1997)

Horror / Mystery

geregisseerd door Jim Gillespie
met Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar en Ryan Phillippe

Twee jongens en twee meisjes zijn net klaar met hun middelbare school. Ze hebben net gefeest en gaan nog even naar het strand. Op weg naar huis rijden de vier met de auto per ongeluk iemand aan. Ze dumpen het lijk en maken de afspraak het er nooit meer over te hebben. Een jaar later, terwijl iedereen is verder gegaan met zijn of haar leven, beginnen de jongeren één voor één berichten te krijgen van iemand die zegt te weten wat er zich de vorige zomer allemaal heeft afgespeeld. En dan beginnen er doden te vallen...

Goede film , Je weet niet direct wie de dader zal zijn !!! sommige acteerprestaties waren middelmatig daarom een 3,5

avatar van IH88
“Yeah, Jodie Foster tried this and a skin-ripping serial killer answered the door!”

Een echte jaren 90 slasherfilm. Groepje tieners, een fatale beslissing, een wraakzuchtige moordenaar, opvallend weinig bloed, moordpartijen die vooral buiten beeld plaatsvinden en een einde waarbij de final girl aan het langste eind trekt.

I Know What You Did Last Summer is opvallend ingetogen en het verhaal komt maar met moeite op gang. Zeker na de "moord" heeft de film lang nodig om weer een beetje de vaart erin te krijgen. De moorden zijn op één na niet al te bijzonder en eigenlijk is het niet al te spannend. Alleen op het einde was er een beetje spanning. Phillippe en vooral Gellar vond ik erg goed en Hewitt is een aardige final girl, maar wel wat kleurloos. Wat Prinze Jr. aan het doen was weet ik eigenlijk nog steeds niet. Vergeleken bij een klassieker als Scream vond ik dit maar matig.

net als scream leuke film om te zien.al meerdere malen gezien,maar blijft leuk om te zien.

avatar van N. S.
Vermakelijk, maar simpel slasherfilmpje. Zonder vernieuwingen en gore, misschien dat hier een visserman als killer wordt neer gezet, maar voor de rest niks nieuws. Dat is helemaal niet erg want ik heb me prima vermaakt en dat is, net als de spanning die aanwezig was, het belangrijkst.

Slecht geacteerd maar het past allemaal bij deze, niet zo'n bijzondere, film. De film had een aantal wendingen zonder dat ik het door had, want ik snapte er niks van in mijn eerste kijkbeurt. Nu wel uiteraard. (stuk of 5 keer gezien)

Vermakelijke slasher film

avatar van BlueJudaskiss
Na bijna 20 jaar weer een keer gezien na 'm vandaag voor 1 euro op de kop te hebben getikt. Puur jeugdsentiment, maar verder oprecht een prima slasher. Geen idee waar het gezeur over slechte acteerprestaties vandaan komt want die waren prima, hoewel Ryan Philippe écht een beetje over the top was. Lekkere sfeer - soms nog best spannend - bloedmooie meisjes en jongens in de hoofdrollen en een plot dat een beetje vergezocht is maar z'n best doet om realistisch te zijn. Erg leuke film!

avatar van K. V.
Deze was op tv en nog eens her bekeken. Het is wel een vermakelijke film die het niet moet hebben van het moeilijke verhaal, maar weet toch te boeien van begin tot einde.
De cast was wel leuk en verder zag de film er prima uit.
Leuk om deze nog eens gezien te hebben.

avatar van Boneka
Inmiddels is deze film alweer 30!! jaar oud en nog steeds staat deze titel in mijn hoofd gegrift. Vond 'm toen best wel eng, maar het gekke is na het herzien dat ik een andere film in mijn hoofd had van een stel jongeren die in een soort blokhut bivakkeerde en een voor een het loodje legde vlakbij een meer. De moordenaar bleek een vrouw te zijn. Afijn dat was deze dus niet. Toch had ik 'm wel een keer gezien en hoewel op leeftijd is ie goed te pruimen, met name omdat het verhaal best wel goed in elkaar steekt. Moet zeggen niet elke acteur speelt even goed, maar als ik er dan toch eentje moet uithalen, dan is het wel voor Anne Heche die de rol van Missy Egan speelt. Helaas geen lange rol, maar viel bij mij wel op door haar uitstekende vertolking van de "zus van". Helaas daarna meer weinig van vernomen. Jammer! Dat geldt ook voor de rest van deze cast, maar dat terzijde. Zij blonk echt uit in deze film.

Zoals gezegd is het verhaal best goed in elkaar gezet en ondanks wat kleine plotmissers is het al met al een zeer vermakelijke film zeker voor de teenagers. We zijn natuurlijk vandaag de dag beter gewend (onlangs zag ik Don't breathe; heerlijke film), maar ondanks zijn leeftijd vind ik I know what u did last Summer zeker de moeite waard. En hoewel deel II minder is ga ik hem zeker binnenkort ook bekijken.

ps prima blu ray transfer!!

Boneka schreef:
Inmiddels is deze film alweer 30!! jaar oud...

20 jaar jaar oud!!!. De films is namelijk uit 1997, en dat opgeteld tot nu toe is toch echt 20 jaar

avatar van Boneka
Ray1976 schreef:

Oops

avatar van Woland
De eerste associatie die ik altijd had bij het horen van deze film was dat van een slap aftreksel van Scream. En inderdaad, dat bleek wel redelijk te kloppen: het is een vergelijkbare tienerslasher, met een mysterieuze, gemaskerde moordenaar en waar de hoofdpersonages zo in de high school, begin-universiteitsleeftijdscategorie zitten. We zien een hoop domme acties, reacties en gesprekken, Sarah Michelle Gellar die met succes de bimbo uithangt, en een niet zo interessante killer die zijn niet al te bloederige werk vooral off-screen uitvoert. Clichematig en volgens het boekje, maar alsnog, het kijkt best nog wel redelijk weg op een cheesy manier. En stiekem ben ik nu eigenlijk ook benieuwd wat ik nu vele jaren later van Scream ga vinden, als ik het ooit weer eens ga herkijken.