King Arthur: Legend of the Sword (2017)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Guy Ritchie
met Charlie Hunnam, Jude Law en Aidan Gillen

Arthur is een leider in de steegjes van Londonium, maar zich niet bewust van het leven waarvoor hij geboren is. Wanneer hij het zwaard Excalibur in handen krijgt en direct uitgedaagd wordt, moet Arthur keuzes maken. Met het verzet en een mysterieuze jonge vrouw, Guinevere genaamd, moet hij het zwaard leren gebruiken, zijn demonen confronteren en de mensen verenigen om de wrede tiran Vortigern te verslaan die zijn kroon gestolen heeft en zijn ouders vermoord.

avatar van Macmanus
Verademing.

Na al die Marvel, DC whatever dingen is het zo fijn dat Ritchie nog bestaat. Hij brengt gewoon zijn snelle dialogen, actie en fun naar een belegen wereld. Het is daardoor eindelijk eens leuk om te bekijken. Rommelig is de film nooit het is alleen wat sneller dan je gewend bent. Muziek is geweldig, de actie is sterk. Maar bovenal is dit wat een film als deze nodig heeft. Voorspelbaar is echt elke Hollywood film. Dat is niet meer zo verwonderlijk. Maar doordat Ritchie het nog een beetje verteld door razendsnelle montage en sommige stukjes later wat duidelijker uit de doeken worden gedaan, is het tempo en een eventuele irritatie over de voorspelbaarheid niet aanwezig.

Enige jammere de rating die deze film heeft door de grote van het budget. Mocht van mij nog wel harder. Dan was Ritchie helemaal terug. Jammer dat die flopte. Maar geeft mij erg frisse moed voor Aladdin. Ritchie is tenminste iemand waarbij je zijn stijl herkend. Jammer dat het volk liever regisseurs willen die helemaal niks hebben. Eeuwig zonde.

Dikke 3.5 sterren.

Het weet niet echt te boeien.

avatar van Pim1993
Ongeacht dat ik niet echt begrijp waarom Guy Ritchie zich in godsnaam aan deze productie zou wagen heb ik me uiteindelijk best vermaakt. Maar dat komt dan ook door de uitmuntende cast en de stijl die Guy Ritchie vanuit zijn vorige films meeneemt. Die is vlug, erg gevat en authentiek. Verder had dit weinig meer te maken met een film over King Arthur. Er is duidelijk ingespeeld op de populariteit van de bepaalde videogames van tegenwoordig. Ik had ook wel erg vaak het gevoel naar zo'n videogame te kijken.

Veel spektakel, special effects en bomvol fantasy. Had niet gehoeven wat mij betreft. Wel vermaakt!

avatar van jorriroosen
ikkegoemikke schreef:
“How'd you get money from a Viking?
I feel a joke coming on here.”

Ook al hebben we een totaal andere smaak, ik geniet iedere keer weer van je reviews. Toch knap hoe iemand die de Nederlandse taal zo machtig is zijn mening zo veel beter kan verwoorden echt een toevoeging aan Moviemeter.

Verder vond ik de film matig

avatar van ikkegoemikke
jorriroosen schreef:

Verder vond ik de film matig

Hartelijk dank. Je hebt geen idee hoe ondersteboven ik ben nadat ik dit gelezen heb Hopelijk geniet je nog van al mijn toekomstige schrijfsels !

avatar van Onceuponanytime
Deze film heeft zo zijn kantelmomenten. De ene keer dacht ik : niet slecht ( vooral de effecten ), de andere keer : niet goed ( te gemaakt, te netjes afgewerkt en overbodige versnelde beelden )... Mijn verwachtingen lagen heel wat hoger en ik ben blij dat ik de bioscoop hiervoor niet heb bezocht.

Onlangs de volledige serie van 'Sons Of Anarchy' bekeken, waarin de rol van Charlie Hunnam veel meer tot zijn recht komt.

avatar van robinbeckers
robinbeckers schreef:
Gisteravond gezien in VUE Eindhoven, Dolby Cinema.

Eerlijk gezegd had ik hier geen hele hoge verwachtingen van, al hoopte ik dat het natuurlijk erg gaaf zou worden.
Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben! Het begin stemde me al erg goed, hoopte dat die scenes met de olifanten nog wat meer erin zouden zitten eigenlijk, maar helaas.

Ik vond verder de gehele film goed in elkaar zitten en het verhaal werd telkens op een leuke naar mijn mening originele manier verteld, gelukkig ook de nodige (geslaagde) humor zo af en toe tussendoor.
Daarbij was de muziek om te smullen.. paste overal goed bij. Vooral de achtervolging in de straatjes vond ik de soundtrack geweldig bij!

Beelden waren gewoon prima, niet constant van hoogstaand niveau maar kon me voor de verandering eens niet bekoren. Normaal gesproken stoor ik me wel snel als het niet goed eruit ziet maar dat was erg minimaal het geval dat het er niet overtuigend uitzag.

Ik zal mijn eerdere mening betreft deze film een klein tikkeltje bijwerken..
Ik heb de film zojuist voor de 2e maal bekeken, deze keer op blu-ray.

Het is en blijft een van de sterkste films die ik heb gezien.
De soundtrack knalt weer heerlijk uit de speakers, als ook de bijbehorende flitsende (snelle) actie.
Het verhaal word op een creatieve snelle manier verteld.. je moet er natuurlijk wel van houden.

Alles wat ik eerder schreef blijft voor mij nog steeds dik en dik intact. Betreft de special effects moet ik mijn mening wel wijzigen..

Ik lees dat vele het ondermaats vinden maar nu bij de 2e kijkbeurt moet ik toch echt stellen dat het gewoon van zeer hoog niveau is. Neem de openingsscène met de olifanten, hoe hadden ze dit nou mooier kunnen maken als dat het al is?

Voor mij in ieder geval een heel groot vraagteken waarom dit als een flop gezien word of zelfs als een van de slechtste films van het jaar. Onbegrijpelijk!

Ik heb dan ook mijn stem van 3,5* naar 5* verhoogd!

avatar van GGG
GGG
Top film! Erg van genoten.

avatar van fritsje
Flauwe lotr-achtige knokfilm,kon mij helaas niet erg boeien,hoewel ik wel van de "historische films " ben.Ritchie is beter in de humoristische misdaad films met het typisch Britse lowerclass gespuis.geen aanrader,was regelmatig ondanks de actie ronduit slaapverwekkend.

avatar van W.V.
Typisch een voorbeeld van een gemiste kans, er is te veel leentjebuur gespeeld bij bijvoorbeeld The lord of the rings trilogie. Is het een slechte film, nee dat niet, maar de film kent in mijn ogen geen eigen gezicht. Het is allemaal super in beeld gebracht, daar ook niet van, maar de film oogt mij meer als een soort game, iets wat door Pim 1993 ook al werd aangegeven. Als je puur naar de actie kijkt, dan zit het hier wel goed, maar ook dan had ik niet het gevoel dat ik naar een film over de Arthur legende zat te kijken die zich af speelde in de vroege middeleeuwen. Ik miste zeg maar het politieke gekonkel dat in sommige andere films die over Arthur zijn gemaakt, wel aanwezig was. De nadruk lag nu heel erg op het magische, waardoor voor mij de link met LOTR en de HP reeks snel was gelegd. Qua acteren was het allemaal wel acceptabel. Law zet wel een aangename slechterik neer en speelt Hunnam de hoek in, maar dat is mijn mening.
Ik heb me wel vermaakt, maar er had meer ingezeten als niet alleen naar het visuele aspect was gekeken.

Matige film over een man wiens geboorterecht duidelijk wordt zodra hij het zwaard Excalibur in handen krijgt. De typische, vlotte montage van Guy Ritchie werkt hier niet helemaal. Ook wordt het verhaal hierdoor rommelig gebracht (vooral op het begin). Een paar vermakelijke scenes en Charlie Hunman is op zich prima gecast.

avatar van qwatje
veel special effecten die de moeite waard waren, de rest van de film helaas niet. De film heeft mij nooit kunnen boeien. Acteer prestaties waren best oké maar het script en de warrige verfilming halen dat allemaal onderuit. 2*

Het script is slap en voorspelbaar, in de lijn met recente films als Hercules en Ben Hur. Weinig aandacht voor verhaal en karakters, simpelweg 'spectakel'. Ritchie onderscheid zich dan toch wat door de film een zekere 'schwung' mee te geven. Het stelt allemaal niets voor, maar de film weet nog wel redelijk te vermaken.

avatar van Alathir
King Arthur: The Game

Ja hoor, de titel is hier totaal verkeerd. Dit is gewoon een videogame geworden. Al die fantasy hoort niet thuis in het verhaal van King Arthur. Het is een typisch gevalletje van schoenmaker blijf bij je leest. Al blijf ik erbij dat Guy Ritchie één van de slechtste regisseurs is van de afgelopen 15 jaar. Het is lang geleden dat ik zijn echte misdaadfilms die alom geprezen zijn in de wandelgangen heb gezien, maar echt goed heb ik ze zelfs nooit gevonden. De gewoonlijke Ritchie-elementen zijn dus weer talrijk aanwezig. Een chaotisch verhaal (Ritchie is by far de slechtste storyteller in heel de filmindustrie), een snelle montage die zogenaamd hip zou moeten zijn en marginale Britse dialogen die niet grappig noch boeiend zijn.

Dit is nochtans een genre waar ik erg van hou en dus, ondanks al mijn vooroordelen en negativiteit omtrent de naam Ritchie, heb ik toch maar gekeken. En ik heb het ongeveer de ganse film uit weten zitten. Toch twijfelde ik al in het begin na een snelle montage om deze draak af te zetten. Het is uiteindelijk een slang die de hoofdrol speelt. En een enorm grote. Te belachelijk voor woorden maar er zijn vast mensen die geïmponeerd waren door dit gigantische schepsel dat uit een computerprogramma is ontsnapt. Een genrefilm als deze daar hoort al die computergegenereerde shit niet in thuis. Het is ook dat wat The Hobbit veel minder goed maakt dan LOTR al is dat een andere discussie.

avatar van Donkerwoud
Ritchie moet iets nieuws gaan doen. Hij is in de jaren negentig blijven hangen met zijn pogingen tot een enerverende stijl. De nodeloos ingewikkelde flash backs en flash forwards, die geen ander doel dienen dan de suggestie wekken van een sterk plot, terwijl die opzet in werkelijkheid amper verbloemt dat het oude wijn in nieuwe zakken is. De kerel die alle vrouwen krijgt is een beetje een schelm, maar hij rijgt lelijke CGI-creaturen aan zijn zwaardje. Vrouwen zijn daarbij maar vies, eng en onbetrouwbaar. Jongens onder elkaar. Peaky Blinders deed dat beter en leuker, en die hoefde niet in het voorspelbare format van de hedendaagse blockbustercinema. Overigens kwam mijn voorbuurman achterover leunen en begon mijn achterbuurman in het Farsi te zingen. (Zie: mijn recensie bij Going in Style)

avatar van Jan W
Gisteren de film op bluray gezien en het viel me eigenlijk wat tegen allemaal. Helemaal omdat ik de films van Ritchie normaal gesproken altijd prima vind. Wat mij tijdens het kijken gelijk opviel was dat bepaalde opnames (met veel CGI) eigenlijk helemaal niet zo scherp waren als je zou verwachten van een moderne film op bluray.
Tijdens het verhaal zelf viel me op dat er allerlei scenes voorkwamen die ik ook al eens in andere films heb gezien: de olifanten die ook in LotR voorkwamen, de vurige reus (ook LotR), de Londinium scenes die ik al eerder zo zag in de HBO serie Rome en het hoge gehalte aan GoT scenes (tot en met Little Finger aan toe). Dat gebrek aan fantasie valt me dan toch tegen van deze regisseur die ik normaal gesproken hoog heb zitten. Met zijn talent en dat budget hadden ze zoveel beter kunnen doen. Nu is het een ratjetoe geworden.
Jude Law (normaal altijd goed) vond ik niet geloofwaardig overkomen als schurk. Van de gehele cast kon alleen de hoofdrolspeler Charlie Hunnam me eigenlijk verrassen (veel filmpersonages hadden ook nog eens een hoog cliché gehalte).

Sjonge, eigenlijk vind ik de oude jaren '80 Excalibur nog beter in retrospectief.

avatar van thoyouknow1980
Bagger
Wat een kwelling om deze film te kijken zeg pffff.
De hele opbouw is verwarrend en saai.
Constant word je uit het verhaal getrokken door flashbacks
En doordat er de hele film niks gebeurd komt het eindgevecht echt belachelijk over.
Het is echt niet om aan te zien hoe overdreven nep dit gevecht is.
Als ridder/medevil film fan van het eerste uur ben ik dan ook zwaar teleurgesteld

avatar van JJ_D
...

De genese van Arthurs leiderschap wordt in deze ‘King Arthur’ niet verheerlijkt zoals dat in eerdere verfilmingen wel het geval was. Ritchie vindt het echter nodig om de toekomstige koning als een paljas voor te stellen, die altijd en overal klaar staat om woorden of nog liever, klappen uit te delen. Die keuze werkt elke psychologische uitdieping tegen, zodanig dat niet alleen Arthur maar bij uitbreiding alle karakters stuk voor stuk bordkartonnen stereotypen zijn en blijven.

Om de oppervlakkigheid te compenseren heeft Ritchie klaarblijkelijk willen inzetten op bombastische actiescènes. Het vleugje fantasy werkt echter voor geen meter en de niet eens visueel overtuigende CGI wordt veel te gulzig ingezet om het spektakelgehalte in de begin- en slotsequens op te drijven. Gevolg is het cliché van opgefokte cinema: spierballengerol en megalomanie, gespeend van elke menselijke toets. Eric Bana en Jude Law mogen het goed en het kwaad dan nog humaan proberen vertolken, de laag effecten waaronder Ritchie hun interpretaties bedelft, maakt elke nuance volkomen onzichtbaar.

Vooraleer deze ‘King Arthur’ in première ging, deed het gerucht de ronde dat Ritchie een reeks van maar liefst zes films uit de Arthur-sage wilde destilleren. Gezien dit eerste deel een heuse flop werd in de zalen, wordt hij door Warner Bros hopelijk teruggefloten. Om dan terug te keren naar de wereld waar hij thuishoort. Juist ja, die van meneren met geweren.

Complete kritiek: klik.

avatar van knusse stoel
Op IMDb wordt de film hoger gewaardeerd dan op Moviemeter, het valt mij wel vaker op dat daar soms hogere waarderingscijfers komen dan hier. Ook in dit geval, de IMDb rate is 6,9 oftewel bijna 3,45*.
Ook wij vonden het best gaan deze film en gewoon goed. Op school kreeg je dan een 7, dus ook King Arthur die ons goed vermaakte krijgt die 7. Kom op, gewoon een leuk vermakelijke film die lekker door loopt en niet verveeld. Tenminste, ons niet!
En daar zult u het mee moeten doen .

avatar van mock turtle
Als je dit een slaapverwekkende film vindt, heb je zonder geluid gekeken. Geweldige filmmuziek!

Verhaal is ook voortdurend boeiend, vaak lekker snel met veel visueel spektakel en genoeg diepgang. Zou niet weten wat er nog aan zou ontbreken voor een film van dit genre, dus 5*.

avatar van Thorongil
Ja muziek was echt geweldig. Een onderschatte film. Hunnam sterk geacteerd, paar geweldige actiescènes. Spijtig dat er geen sequel zal komen.

Ondanks de mooie beelden en de prachtige muziek viel de film me toch wat tegen, vooral wat het scenario betreft. Dat vond ik bijzonder zwak.
Blij dat ik de film heb gezien, maar er zijn er veel betere in dit genre.

avatar van K. V.
Dit soort films zijn meestal minder m'n ding, maar me er toch eens aan gewaagd. Hij viel eigenlijk beter mee dan verwacht. Misschien omdat het eens wat anders wordt gebracht. Het is wel heel wat flitsender en moderner gebracht. De cast deed het zeker niet slecht.
Hij kon me wel niet altijd evenveel boeien, maar saai werd het evenmin.
Leuk om eens gezien te hebben.

Wat een hopeloos slechte film van bijelkaar geraapt jatwerk. Bijzonder onrealistisch gefilm ook, weet niet waar t aan ligt maar ziet er enorm 'betjes' uit alsof alles id studio is opgenomen en de acteurs net uit een moderne serie zijn weggelopen.
Bijzonder ongeloofwaardig verhaal wat ook nog s flauw in elkaar is gezet.
Treurig gebeuren.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Guy Ritchie is blijkbaar een love it or hate it regisseur. Ik kon enorm genieten van dynamische actiefilms als Sherlock Holmes, The man from UNKLE en uiteraard de oudere films Lock, stock and two smoking barrels, Snatch en Revolver. Daarom was ik ook verheugd dat hij King Arthur ging aanpakken. Het zou alvast minder saaien zijn dan de rauwe aanpak van Robin Hood door Ridley Scott.

De film is zeker niet slecht met de nodige actie en humor. Maar het mist net dat ietsje meer en voelt aan als een wat overbodige film. Maar toch nog van genoten. Guy Ritchie mag nog meer van dit soort films maken. Wel volgende keer terug iets beter zijn best doen.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/drama/fantasie film...
Uitstekend verhaal...
Uitstekend gemaakte fantasie...
Uitstekend mooi gemaakte kostuums...
Uitstekend acteerwerk...
Schitterend mooi 3D kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek met DTS Master HD 5.1 (helaas geen 7.1)...
Heerlijk genoten...

avatar van panax
aparte film over het verhaal van king arthur en het zwaard excalibur
moest even wennen maar vond het niet slecht
mooie filmbeelden mooie effects
prima in orde allemaal !!

avatar van woeler82
De start van de film begint zeer goed, ik werd letterlijk overdonderd de eerst 10 min.
De film had meer mysterie dan ik verwacht had en dat vond ik niet slecht.
Een fantasie film die ik lang niet meer zo gezien heb. De acteurs hebben ze weloverwogen gekozen op een enkeling na, maar ja , je kunt niet alles hebben
Zeker het opnieuw kijken waard

avatar van cantforgetyou
Zeer vermakelijke actie film. Ik heb me geen moment verveelt. Prachtige special effects. Mooie filmmuziek. Knappe acteurs met veel baarden en snorren. Het verhaal is een beetje slap gebracht naar mijn idee. Maar je kijkt zo'n film niet echt voor het verhaal, maar vooral voor de adembenemende locaties, vechtscenes en alle mooie effecten. Gewoon lekkere pulp. Ik snap niet dat deze film een groot verlies heeft geleden.

avatar van Donucius
cantforgetyou schreef:
Ik snap niet dat deze film een groot verlies heeft geleden.

Had een 'slechte' weinig onthullende trailer (ik daarentegen houd juist van zulke trailers die het verhaal niet verklappen) en kwam tegelijkertijd uit als Fast and Furious en Guardians of the Galaxy 2. Ik had deze film ook overgeslagen als ik zou moeten kiezen uit 2 blockbusters of eentje die als je op de trailer af gaat niet interessant lijkt te zijn. De film is met een kleine 7 op IMDB eigenlijk helemaal niet slecht te noemen.