• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.252 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.386 acteurs
  • 199.073 gebruikers
  • 9.375.496 stemmen
Avatar
 
banner banner

Only God Forgives (2013)

Misdaad / Drama | 90 minuten
2,95 1.428 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 90 minuten

Oorsprong: Denemarken / Frankrijk / Verenigde Staten / Zweden / België

Geregisseerd door: Nicolas Winding Refn

Met onder meer: Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Vithaya Pansringarm

IMDb beoordeling: 5,7 (122.251)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 juni 2013

Plot Only God Forgives

"Time to Meet The Devil"

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Auke Briek schreef:

(quote)
De vorm kon je niet echt boeien, NW?

Bedankt voor de heads-up, bedoel dus onder de indruk van de vorm . Aangepast.


avatar van cordiacovens

cordiacovens

  • 1526 berichten
  • 1447 stemmen

ik denk eigenlijk dat veel internationale critici deze film nogmaals moeten bekijken, tijdens zon festival als Cannes kijk je 3 films per dag. dat doet de ervaring van deze film geen goed..


avatar van Lefgozer

Lefgozer

  • 3491 berichten
  • 2256 stemmen

Review uit de Nieuwe Revu (ik heb even niks te doen):

Overgestileerd en surrealistisch

De actiefilm Drive maakte twee jaar terug hoofdrolspeler Ryan Gosling op slag de coolste acteur ter wereld, terwijl de Deense regisseur Nicolas Winding Refn zijn voorliefde voor gestileerd geweld eindelijk beloond zag met een bioscoophit. De twee werkten opnieuw samen voor Only God Forgives, weer een wraakepos, maar nu gesitueerd in Bangkok. En dus geven boksscholen en hoerenketen de toon aan in dit overgestileerde misdaaddrama, dat met zijn surrealistische stijl aan het werk van David Lynch doet denken. De stilering slaat door en Gosling dreigt een parodie van zichzelf te worden door wederom Mr. Cool uit te hangen. Redding komt uit onverwachte hoek: Kristin Scott Thomas speelt een vuilbekkende mother from hell die met haar geblondeerde, tanige look aan Madonna doet denken. Desondanks teleurstellend: Drive was evenwichtiger en dus beter.

*** / *****


avatar van MBSL

MBSL

  • 74 berichten
  • 139 stemmen

Wat een ongelofelijk waardeloze film. Zal wel onder de noemer “kunst” vallen maar nuchter bekeken betreft het hier een uiterst mager verhaaltje waar je met een hoop fantasie van alles en nog wat in zou kunnen zien. De film bestaat uit een hoop lange en traag uitgesponnen scenes die over het algemeen nergens toe leiden maar waar anderen waarschijnlijk allerlei symboliek in zien die aan mij geheel voorbij is gegaan. Dat de regisseur ook boeiende films kan maken bewees hij met Drive maar deze film staat bol van de misplaatste pretenties. Wat een verspilling van talent.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Er is niet zozeer veel fantasie voor nodig, noch gaat het om de symboliek. Ik heb vooral het idee dat je het 'uiterst magere verhaaltje' niet begrepen hebt. Had ik overigens zelf ook een tweede kijkbeurt voor nodig. Het is namelijk een best complex en verontrustende vertelling. Kortom, je zit er naast.

Lefgozer schreef:

Review uit de Nieuwe Revu (ik heb even niks te doen):

(quote)

Ben gestopt met lezen na 'De actiefilm Drive'....

Toch verder gelezen. Goh, ze hebben er werkelijk niets van begrepen. Gosling is namelijk alles behalve cool. Beoogt hij ook geenszins. Domme journalist.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Vast van hun website, want voor het magazine zelf schrijft een prima recensent. Verder is het magere verhaaltje toch uiterst simpel? Ik heb niet het gevoel dat ik iets heb gemist, na twee kijkbeurten...


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Domme journalist.

Die domme journalist legt nochtans de vinger op de wonde.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2375 stemmen

Kan me wel iets van de kritiek voorstellen. De conclusie (evenwichtiger=beter) waar hij mee afsluit is echter nogal rigoreus te noemen en negeert dat de films buiten het wraakthema en de DNA misschien amper te vergelijken zijn.


avatar van Lefgozer

Lefgozer

  • 3491 berichten
  • 2256 stemmen

Prudh schreef:

Vast van hun website, want voor het magazine zelf schrijft een prima recensent. Verder is het magere verhaaltje toch uiterst simpel? Ik heb niet het gevoel dat ik iets heb gemist, na twee kijkbeurten...

Nee, komt uit het magazine. Als het op de website stond had ik wel een link geplaatst.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)
Die domme journalist legt nochtans de vinger op de wonde.

Hij legt de vinger op wat mensen die de film verkeerd lezen. Van een journalist mag je toch tenminste verwachten dat hij de film begrijpt. Drive een actiefilm noemen en Ryan Mr. Cool in deze. Verder kun je er niet naast zitten.

@ Prudh: Hoe lees jij het verhaal dan?


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Hij heeft de film volgens mij heel goed begrepen. Gebrek aan evenwicht, overgestyleerd, karikaturale personages, ... spijkers met koppen. Ik blijf me verbazen hoe weinig kritisch mensen deze film beoordelen. Die journalist doet zijn job goed: kritisch zijn. Hij geeft de film bovendien nog drie sterren, wat er op wijst dat hij hem deels kon waarderen. Hij is tenminste genuanceerd. Maar zo te zien laten veel mensen zich om de tuin leiden door mooie beelden en wat pretentieuze symboliek, die er nauwelijks in slagen om het gebrek aan verhaal te camoufleren.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Of je benadert film te traditioneel/conventioneel en blijf je maar blind staren op het narratieve element.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Wat een posters .



avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Naomi Watts schreef:

Of je benadert film te traditioneel/conventioneel en blijf je maar blind staren op het narratieve element.

Ik staar me er niet blind op. Integendeel, ik heb de indruk dat het merendeel zich blind staart op het audiovisuele. Voor mij is film een medium waarin beide aspecten samenvallen. Ik kan best van mooie beelden en goede muziek genieten, maar zonder een goed verhaal verliezen ze hun waarde, worden ze hol. Voor mij zijn er weinig uitzonderingen hierop. Lynch is er één van. Hij ondervangt die leemte met mysterie.


avatar van Fortune

Fortune

  • 4316 berichten
  • 2772 stemmen

Halcyon schreef:

Hij heeft de film volgens mij heel goed begrepen. Gebrek aan evenwicht, overgestyleerd, karikaturale personages, ... spijkers met koppen. Ik blijf me verbazen hoe weinig kritisch mensen deze film beoordelen. Die journalist doet zijn job goed: kritisch zijn. Hij geeft de film bovendien nog drie sterren, wat er op wijst dat hij hem deels kon waarderen. Hij is tenminste genuanceerd. Maar zo te zien laten veel mensen zich om de tuin leiden door mooie beelden en wat pretentieuze symboliek, die er nauwelijks in slagen om het gebrek aan verhaal te camoufleren.

Helemaal mee eens. Refn's domste film. Het is bijna een parodie op zijn werk.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)
Ik staar me er niet blind op. Integendeel, ik heb de indruk dat het merendeel zich blind staart op het audiovisuele. Voor mij is film een medium waarin beide aspecten samenvallen. Ik kan best van mooie beelden en goede muziek genieten, maar zonder een goed verhaal verliezen ze hun waarde, worden ze hol. Voor mij zijn er weinig uitzonderingen hierop. Lynch is er één van. Hij ondervangt die leemte met mysterie.

Dat snap ik, maar een film met een goed geconstrueerd verhaal die audiovisueel verder niet vrij bijzonder is zal je minder snel verwijten lijkt me? Wat betreft je commentaar op het narratief kan ik je prima volgen, al ben ik er zelf niet mee eens dat vorm een narratief element nodig zou hebben. Of begrijp ik je verkeerd en vind je het wat betreft OGF onvoldoende?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)
Ik staar me er niet blind op. Integendeel, ik heb de indruk dat het merendeel zich blind staart op het audiovisuele. Voor mij is film een medium waarin beide aspecten samenvallen. Ik kan best van mooie beelden en goede muziek genieten, maar zonder een goed verhaal verliezen ze hun waarde, worden ze hol. Voor mij zijn er weinig uitzonderingen hierop. Lynch is er één van. Hij ondervangt die leemte met mysterie.

Ik vind juist het thematische, het personage van Gosling en hetgeen hij mee worstelt erg interessant en erg boeiend ingekleed. Verder is er een hoop mysterie, de vormgeving hint naar een droom. Een mooie variatie op het Oeidipus complex, en dan heeft die journalist het over een lege wraakfilm. Ik zie iets totaal anders. Een rijk metafysisch kunstwerk, dat verl dieper rijkt dan mooie art direction en toffe muziek. Weinig personages die met zo'n complex innerlijk probleem geconfronteerd worden als Julian.


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Reinbo schreef:
@ Prudh: Hoe lees jij het verhaal dan?

Gosling en fam. als stel prooidieren die van armoede profiteren, de agent die als engel der wrake en gerechtigheid de stad zuivert van alle ellende. In de essentie.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie het nu (na de 3e keer) als een nachtmerie over/van een zoon die gefrustreerd (impotent?) is door de relatie met zijn dominante moeder er zich daaraan ontworstelt. Hiervoor roept hij de hulp van een bovennatuurlijke thai in.

Je kunt het ook zien als het verhaal van twee zonen die vast zitten in het door hun moeder gesponnen web van geweld en criminaliteit. De eerste pleegt 'zelfmoord' en de ander weet zich in de daarop volgende gebeurtenissen te bevrijden.

Maar ook het wat eenvoudige zuiveringsvehaaltje is er in te zien, al vind ik die het minst interessant en verklaard het niet de surrealistische gebeurtenissen. Die door mensen die niet verder kijken dan dat (tenonrechte) als style over substance worden aangemerkt. Terwijl juist hiermee de hints naar het 'ware' verhaal gegeven worden.

Kortom, dit op het eerste gezicht simpele en lege wraakverhaal biedt juist ruimte aan dieperliggende intepretaties en is in wezen een heel rijke gelaagde vertelling. Droom, zuivering, verlossing? Het is maar net welk en wiens uitgangspunt je neemt of hoe diep je erover na wil denken.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:
Hiervoor roept hij de hulp van een bovennatuurlijke thai in.


Verklaar je eens nader, want ik kon er nou niet uit opmaken dat hij de hulp roept van die Thai. Ik vond overigens de karaoke scènes erg geniaal gevonden na elke bizarre moord die deze thaise 'angel of death' pleegt.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Bovennatuurlijk in de zin dat de belichaming van een feilloze oerkracht is. Een Angel of Death is toch ook een bovennatuurlijke verschijning. En binnen het droomconcept, is hij die droomt 'in control', dus vandaar het 'inroepen'.

Al met al is wat mij betreft het bovenal een metafysische vertelling, net als Valhalla Rising dat wat mij betreft is.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Duidelijk. Ik ga hem van de week ook nog maar eens bezoeken.


avatar van Auke Briek

Auke Briek

  • 239 berichten
  • 54 stemmen

Reinbo schreef:

Die door mensen die niet verder kijken dan dat (tenonrechte) als style over substance worden aangemerkt.

Je kunt er allerlei interpretaties op los laten, dat zeker en het verhaaltje is ook best boeiend. Maar zeker in de eerste +- 40 minuten is de stijl zo gigantisch overheersend dat ik style over substance geen onterechte benaming vind. Het verhaal draagt de stijl perfect en weet de nul te behouden (in tegenstelling tot Valhalla Rising en Fear X die over hun eigen narratieve rommeligheid struikelen). Maar daarmee wil ik geenszins zeggen dat het narratief enkel maar de stijl moet ondersteunen en dat het verder nergens toe dient. Ook an sich is het best aardig. Het enige wat ik ermee wil zeggen is dat de stijl het meest overheersende element van de film is en op mij in ieder geval veruit de meeste indruk maakt.


avatar van Pacino88

Pacino88

  • 608 berichten
  • 1480 stemmen

Met totaal verkeerde verwachtingen hier heen gegaan, maar de hoge ratings hier haalden me toch over. Audiovisueel vond ik de film zeker tof, maar het 'verhaal' is niet aan mij besteed.

Kan iemand me trouwens vertellen wat er bedoeld werd met het volgende; Ryan die op het einde nog een gat steekt in zijn moeder en zijn complete vuist erin drukt?


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het verhaal gaat over Julian die zich ontworstelt uit de houdgreep van zijn demonische moeder en verlossing vindt. Op het moment dat hij zijn moeder dood treft, wil hij weten hoe het kan dat hij daaruit voort gekomen is. Misschien wil hij wel zeker weten dat de band tussen moeder en zoon verbroken is. Dat is min of meer mijn interpretatie binnen de context van het verhaal.

Tijdens de opnames vroeg Refn aan Gosling of hij wilde huilen of juist blijdschap wilde tonen, waarop Gosling deze scene suggereerde. "I want to know what's in there."

Gek genoeg past deze scene zo ook veel meer bij de hele moeder-kind relatie en de zwangerschapsproblemen bij zijn eigen vrouw (en de bijkomende machteloosheid) die Refn aanzette tot het schrijven van deze film. Maar komt deze meesterlijke zet dus van Gosling. Goed duo!


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:
Het verhaal gaat over Julian die zich ontworstelt uit de houdgreep van zijn demonische moeder en verlossing vindt. Op het moment dat hij zijn moeder dood treft, wil hij weten hoe het kan dat hij daaruit voort gekomen is. Misschien wil hij wel zeker weten dat de band tussen moeder en zoon verbroken is. Dat is min of meer mijn interpretatie binnen de context van het verhaal.

Tijdens de opnames vroeg Refn aan Gosling of hij wilde huilen of juist blijdschap wilde tonen, waarop Gosling deze scene suggereerde. "I want to know what's in there."

Gek genoeg past deze scene zo ook veel meer bij de hele moeder-kind relatie en de zwangerschapsproblemen bij zijn eigen vrouw (en de bijkomende machteloosheid) die Refn aanzette tot het schrijven van deze film. Maar komt deze meesterlijke zet dus van Gosling. Goed duo!
Perfect omschreven Rein.


avatar van tukkerstein

tukkerstein

  • 2219 berichten
  • 3468 stemmen

Pretentieuze ongein. Na Drive was dit een onaangename verassing. Identificatie met de hoofdpersonen is onmogelijk. Er zijn nauwelijks boeiende dialogen. De hoofdpersonen hebben blijkbaar aan een half woord genoeg, want er wordt geen normale volzin uitgesproken in de hele film. Het komt eerder dom over dan dat het doordacht is. Die stomme Thaise liedjes tussendoor raken ook kant noch wal. De regisseur moet geweten hebben dat het verhaal nauwelijks voldoende is voor een volledige speelfilm, want er blijft nog geen 80 minuten over als je de aftiteling van die 90 minuten aftrekt. Af en toe zijn er een paar leuke scènes door boeiende settings en gewelddadige acties maar te weinig voor mij om een score te geven op basis van "style over substance". Veel van de gewelddadige en vieze scènes komen dan ook nog eens over op mij als "goedkoop schockeren".

Ik zie veel Moviemetergebruikers hierboven met allerlei leuke doordachte interpretaties van het verhaal komen, maar in mijn ogen is het verhaal gewoon poepsimpel.

Eentje om over te slaan.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Vertel, hoe gaat het poepsimpele verhaal in jouw ogen?
En beantwoordt dan ook even de volgende vragen. Waarom gaat Billy op een zelfmoord killing spree? Waarom is Julian zo passief en misstroostig? Hoe komt het dat de Thaise agent feilloos is? Waarom gaat Julian het gevecht met hem aan? Hoe kan het dat de moeder daar plots opduikt? Waarom voelt Jullian in zijn moeders buik? Verklaar dat eens binnen de context van het verhaal zoals jij het ziet? Waarom zingt de agent op het eind over een droom?


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Ook al laat je het verhaal en mooie beelden weg, dan heb je nog steeds een goede en keiharde wraakfilm Een 1,0 of 1,5 slaat nergens op.