Carrie (1976)
Genre: Horror
Speelduur: 98 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Brian De Palma
Met onder meer: Sissy Spacek, Amy Irving en Piper Laurie
IMDb beoordeling:
7,4 (225.771)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Woensdag 11 februari in één bioscoop (Leiden)
Plot Carrie
"If you've got a taste for terror… take Carrie to the prom."
Mede door het religieuze fanatisme van haar moeder heeft Carrie White moeite om aansluiting te vinden bij haar leeftijdsgenoten op school. Wanneer ze tijdens het douchen na een gymles volledig overstuur raakt bij haar eerste ongesteldheid, is ze het mikpunt van spot. Klasgenote Sue Snell krijgt spijt na het pestincident in de meisjeskleedkamer en wil het goedmaken door haar vriendje Tommy Ross met Carrie naar het eindbal te laten gaan.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,4 / 225771)
- Trailer (YouTube)
- Carrie (BoekMeter)
- Carrie (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Carrie
Margaret White
Sue Snell
Tommy Ross
Billy Nolan
Chris Hargenson
Miss Collins
Norma
Mrs. Snell
Mr. Fromm
Reviews & comments
xangadix
-
- 1618 berichten
- 4501 stemmen
Ik vind de split screen echt een geweldig effect in deze film. Ook het verschuiven van het ene deel van het scherm naar de andere kant... meesterlijk.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5886 stemmen
Ik vond het juist apart en goed at hij Split Screen heeft gebruikt bij de wraak. Dat zie je niet vaak.
Waarschijnlijk zie je het niet vak, omdat het zelden écht werkt. Dat deed het hier mijns inziens in ieder geval niet.
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4512 stemmen
Dan is het scherm in tweeën gedeeld en zie je in feite meerdere shots tegelijkertijd. Er kan dus (inter)actie zijn in meerdere delen van het beeld tegelijkertijd.
Zie bijv. een plaatje uit Mean girls:
blackthorn
-
- 58 berichten
- 34 stemmen
Waarschijnlijk zie je het niet vak, omdat het zelden écht werkt. Dat deed het hier mijns inziens in ieder geval niet.
Bij deze film vind ik het wel goed passen. Daardoor word de film aparter. (bij mij te minsten) ik vind het echt een film die ik meerdere keren kan kijken.
kep trouwens ook ergens gelezen dat stephen king de film beter vind dan het boek.
Octo
-
- 139 berichten
- 351 stemmen
Tja, een zogenaamde klassieker. Ik kon er met de beste wil niks in zien. Ten eerste is het absoluut geen horror. Ik heb comedy's gezien die enger waren. Verder wordt er er-barmelijk in geacteerd. Spacek is de enige die boven het pulpniveau uitstijgt, maar zeker niet geweldig. Er gebeurt praktisch niks en dan ineens de grote finale, een porky pretpark grap gevolgd door een boze Carrie. Oude films hebben de eigenschap door menigeen als geweldig gevonden te worden zonder daadwerkelijke aanleiding. Carrie is alles behalve geweldig, 2.5*
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Gooi die ouwe meuk dan uit je toplijst en zet er wat shreks en two smoking barrels tussen man! Dit kan natuurlijk geenzins tippen aan final destination part 6 of blair hoax project 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11904 berichten
- 5309 stemmen
Oude films hebben de eigenschap door menigeen als geweldig gevonden te worden zonder daadwerkelijke aanleiding.
Goh, dat gevoel had ik precies bij The Godfather en Pulp Fiction...:)
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Oude films hebben de eigenschap door menigeen als geweldig gevonden te worden zonder daadwerkelijke aanleiding. Carrie is alles behalve geweldig, 2.5*
Mensen die hoog gewaardeerde films niks vinden, gaan doorloops met woorden als 'overgewaardeerd' of dergelijke argumenten gooien in plaats van simpelweg te accepteren dat alle mensen verschillende meningen hebben, en in dit geval de meerderheid het niet met hen eens is.
blackthorn
-
- 58 berichten
- 34 stemmen
Tja, een zogenaamde klassieker. Ik kon er met de beste wil niks in zien. Ten eerste is het absoluut geen horror. Ik heb comedy's gezien die enger waren. Verder wordt er er-barmelijk in geacteerd. Spacek is de enige die boven het pulpniveau uitstijgt, maar zeker niet geweldig. Er gebeurt praktisch niks en dan ineens de grote finale, een porky pretpark grap gevolgd door een boze Carrie. Oude films hebben de eigenschap door menigeen als geweldig gevonden te worden zonder daadwerkelijke aanleiding. Carrie is alles behalve geweldig, 2.5*
Een zogenaamde Klassieker??? En hoe wil je deze Carrie dan noemen in plaats van drama/horor. Dus dan noem je de shining ook eigenlijk geen horor als ik het goed begrijp??? En je moet inzien bij deze film dat ze langzamer hand als ware inbegint te zien van haar krachten tot ze als ware doordraait van school en haar moeder, etc dat zag je in de film, eerst in de douches doordat ze gepest werd, toen bij de directeur die niet eens haar naam wist, toen bij die fietser toen bij haar moeder en daarna op het bal viel de druppel die de emmer deed overstromen. Maar inderdaad iedereen heeft ze'n eigen mening, als je dit niet inziet in de film dan vind je hem inderdaad niet goed, of heb je der gewoon luchtig naar zitten kijken zoals je dat ook bij comedies doet?
En waarom noemen ze carrie Sissy Spacek film debut. En Travolta's eerste succesvolle film rol?
ILDIB
-
- 3061 berichten
- 2378 stemmen
Daarnaast is dit geen spat trager dan films als The Grudge, Sixth Sense of Ring, om maar wat hedendaagse horrorfilms te noemen..
Hmm, niet helemaal eens, het camerawerk van die laatste films is sneller, weet niet goed hou ik het uit moet leggen..
mikey
-
- 28986 berichten
- 5138 stemmen
Hmm, niet helemaal eens, het camerawerk van die laatste films is sneller, weet niet goed hou ik het uit moet leggen..
Octo
-
- 139 berichten
- 351 stemmen
Gooi die ouwe meuk dan uit je toplijst en zet er wat shreks en two smoking barrels tussen man! Dit kan natuurlijk geenzins tippen aan final destination part 6 of blair hoax project 

Ik vind Carrie slecht ja. En ik lees er lovende dingen over die ik echt niet heb kunnen zien. En ik heb echt goed gekeken.
Tav het horrorgehalte: dat ontbrak. vergelijking met de Shining gaat volslagen mank. In de 70's zijn meersterlijke horror's gemaakt, dit is er geen mijns inzien!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen

Ik vind Carrie slecht ja. En ik lees er lovende dingen over die ik echt niet heb kunnen zien. En ik heb echt goed gekeken.
Tav het horrorgehalte: dat ontbrak. vergelijking met de Shining gaat volslagen mank. In de 70's zijn meersterlijke horror's gemaakt, dit is er geen mijns inzien!
Zie je helemaal niets ijzingwekkends in die relatie met die moeder, pik je niks op uit de weerzinwekkende vereenzaming van Carrie.. het getreiter en gevoelloze van haar medeleerlingen? Wat dat betreft hebben veel films goed van Carrie meegeplukt en gejat hoor.
En hoezo treurig bericht? Jij bent hier de zielepoot die mensen over één kam probeert te scheren omdat ze zogenaamd oude klassiekers obligaat moeten waarderen. Dat vind ik pas echt van een diepgaande lulligheid getuigen. Ga eerst eens proberen snappen waarom films al jaren die status hebben voordat je de liefhebbers begint af te zeiken man. En amelie... 
Octo
-
- 139 berichten
- 351 stemmen
Zie je helemaal niets ijzingwekkends in die relatie met die moeder, pik je niks op uit de weerzinwekkende vereenzaming van Carrie.. het getreiter en gevoelloze van haar medeleerlingen? Wat dat betreft hebben veel films goed van Carrie meegeplukt en gejat hoor.
En hoezo treurig bericht? Jij bent hier de zielepoot die mensen over één kam probeert te scheren omdat ze zogenaamd oude klassiekers obligaat moeten waarderen. Dat vind ik pas echt van een diepgaande lulligheid getuigen. Ga eerst eens proberen snappen waarom films al jaren die status hebben voordat je de liefhebbers begint af te zeiken man. En amelie... 
De moeder vind ik een ongeloofwaardige Jomanda, wellicht spraakmakend in die tijd maar we zijn doodgegooid met geloofsfanaten.
De vereenzaming kan me niet raken nee, wordt nauwelijks uitgewerkt , alleen wat puberaal gepest.
En die hysterische gymlerares die medeleerlingen slaat.... tja.
Ik heb veel recensies gelezen en blijkbaar zijn er veel mensen die het allemaal fantastisch vinden, die zeik ik zeker niet af, ik kan het gewoon totaal niet begrijpen. Zeker het enge niet. Ik ben helemaal geen horrorfan, ik ben juist snel bang etc. Maar dit liet me koud.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
De moeder vind ik een ongeloofwaardige Jomanda, wellicht spraakmakend in die tijd maar we zijn doodgegooid met geloofsfanaten.
De vereenzaming kan me niet raken nee, wordt nauwelijks uitgewerkt , alleen wat puberaal gepest.
En die hysterische gymlerares die medeleerlingen slaat.... tja.
Ik heb veel recensies gelezen en blijkbaar zijn er veel mensen die het allemaal fantastisch vinden, die zeik ik zeker niet af, ik kan het gewoon totaal niet begrijpen. Zeker het enge niet. Ik ben helemaal geen horrorfan, ik ben juist snel bang etc. Maar dit liet me koud.
Da's dan erg jammer, want dit is beslist een van de beteren in het genre. Juist vanwege de menselijke uitdieping van de ellende van Carrie.. iets wat in de meeste horrorfilms nu juist node ontbreekt. Je krijgt na verloop van tijd erg veel sympathie voor haar. Dat is echt een aspect waarnaar je met een vergrootglas kunt zoeken in vrijwel alle andere horrorfilms.
En dat we worden doodgegooid met geloofsfanaten is toch nog geen reden om dit er niet uit te lichten in een verhaal? Het verklaart namelijk de sociale isolatie waarin Carrie zich bevindt. Ze wordt geleerd zich te schamen voor zichzelf van d'r moeder.. dat vind ik nogal wat. Raar dat je daar zo luchtig overheen kunt stappen dan.
blackthorn
-
- 58 berichten
- 34 stemmen
Da's dan erg jammer, want dit is beslist een van de beteren in het genre. Juist vanwege de menselijke uitdieping van de ellende van Carrie.. iets wat in de meeste horrorfilms nu juist node ontbreekt. Je krijgt na verloop van tijd erg veel sympathie voor haar. Dat is echt een aspect waarnaar je met een vergrootglas kunt zoeken in vrijwel alle andere horrorfilms.
En dat we worden doodgegooid met geloofsfanaten is toch nog geen reden om dit er niet uit te lichten in een verhaal? Het verklaart namelijk de sociale isolatie waarin Carrie zich bevindt. Ze wordt geleerd zich te schamen voor zichzelf van d'r moeder.. dat vind ik nogal wat. Raar dat je daar zo luchtig overheen kunt stappen dan.
ik ben het helemaal eens met orbit daardoor word het juist zo'n goede film.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Niemand pretendeert hier overigens de waarheid te verkondigen, maar ok.. 
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Na Scarface was ik even dat ik heel het oeuvre van De Palma beter links zou kunnen liggen. Vooral de rare muziekkeuze en het matig acteren stoorden mij enorm, maar ook daar begon het vanaf de helft toch wel vermakelijk. Film is tenslotte ook plezier en als een film dat ondanks zijn fouten toch op kan wekken, heeft hij toch zijn werk gedaan op een bepaalde manier.
Carrie is echter een heel ander verhaal. In de eerste scenes wordt het al duidelijk dat de film de grens tussen een cultfilm en een 'serieuze' horrorfilm op. Die beelden in de vrouwenkleedkamer en douche zijn werkelijk al fantastisch en zetten perfect de toon.
Sissy Spacek levert hier werkelijk een van de beste acteerprestaties die ik ooit heb mogen aanschouwen. Bijna elke blik is goud waard en ze weet elke keer precies de juiste toon aan te slaan.
Jammer voor mensen die graag een echte horrorfilm hadden willen zien. Dat is deze film allerminst en dat zorgt ook voor veel negatieve kritieken zie ik. Het is gewoon een film die heel goed en effectief werkt en voor mij bewijst dat De Palma toch weet waar hij mee bezig is.
4,5*
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4894 stemmen
Een echte klassieker van Brian De Palma natuurlijk! De film bevat een aantal sterke scenes waarvan bijv. de douchescene in het begin en de scene dat Carrie het podium afoopt op het eind er twee van zijn! Sissy Spacek zet hier een geweldige en angstaanjagende acteerprestatie neer! Kleine rollen van bijv. John Travolta zijn erg leuk maar dat betekende niet iets extra's voor deze film van De Palma! Ondanks het goed verhaal, uitmuntende acteerprestaties en de goede sfeer mis ik toch nog wel de spanning! Dat is erg jammer, want als deze film meer spanning in zich had was het voor mij een echt perfecte horror film geweest!
* * *
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4512 stemmen
De scene op de prom waarin Amy Irving er langzaam achter komt wat er gaat gebeuren, is zo mooi opgebouwd, en daardoor erg spannend. Mooi om nog eens terug te kijken.
Octo
-
- 139 berichten
- 351 stemmen
Wat ik (oa) nogal vreemd vond was dat de emmer bloed haar maar gedeeltelijk raakte, er druppelde wat over haar haar. Even later is ze echter in eens doorweekt met bloed. curieus.
blackthorn
-
- 58 berichten
- 34 stemmen
Het is heel dik bloed, en dat bloed word dus dunner, dus kan het zijn dat ze zo ineens onder het bloed zit.
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4512 stemmen
Precies, door de hitte en haar zweet, "er druppelde wat over haar haar" is nou ook weer te voorzichtig uitgedrukt. Er hangt bovendien een rode gloed in de zaal als het licht uitvalt, daardoor lijkt t of ze helemaal onder t bloed zit.
blackthorn
-
- 58 berichten
- 34 stemmen
Als ze thuis komst zie je ook dat ze niet helemaal onder het bloed en ook als ze buiten loopt aan de achterkant.
maerk
-
- 4249 berichten
- 2702 stemmen
Ik vind dit eigenijk best een goeie film, hij is ook best wel eng. Sissy Spacek doet het heel goed. Volgens mij ook de doorbraak van DePalma.
4 sterren.
Gerelateerd nieuws

Deze klassieke horrorfilms zijn nu weer te bekijken op Videoland

Een greep uit de favoriete films ooit van regisseur Quentin Tarantino
Bekijk ook

Roger Waters the Wall
Documentaire / Muziek, 2014
27 reacties

Psycho
Horror / Thriller, 1960
893 reacties

Kozure Ôkami: Sanzu no Kawa no Ubaguruma
Actie / Avontuur, 1972
19 reacties

Harlan County, U.S.A.
Documentaire, 1976
11 reacties

What Ever Happened to Baby Jane?
Horror / Thriller, 1962
102 reacties

Boogie Nights
Drama, 1997
525 reacties
Gerelateerde tags
kindermishandelinggebaseerd op boekbegraafplaatsisolatiestagebijbeltelekinesismiddelbare schoolwraakonbeantwoorde liefdepromleraartienermeisjeschoolreligiecrueltyragehumiliationcrucifixprayingoutsidertauntinghostileabusive motherfirestorm religious horrormoeder dochter relatiesupernatural horrorschool bullying suspensefulhorrifiedteen scream
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










