Carrie (1976)

Drama / Horror

geregisseerd door Brian De Palma
met Sissy Spacek, Piper Laurie en Amy Irving

Carrie White is een verlegen meisje dat niet snel vrienden maakt. Iedereen uit haar klas haat haar en pest haar altijd. Na een vernederend incident in de doucheruimte, straft de gymlerares al haar klasgenoten. Eén meisje vindt haar zielig en overtuigt haar vriend Tommy om met haar naar het schoolbal te gaan. Carrie is blij, maar mag niet van haar bezitterige moeder. Uiteindelijk gaat ze toch en wanneer het blijkt dat haar klasgenoten wraak willen nemen op het bal, ontwikkelt ze voor haar onbekende telekinetische krachten die ze tegen haar klasgenoten gebruikt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Goede film, vooral natuurlijk dankzij de geweldige climax. 3 en een halve ster.

vic
brrrrrrrrr Wat een goede film zeg. Het begin is al een mood seyting voor de rest van de film

neo (crew)
hele goeie film.spacek zet een fantastische carrie neer.
nancy allen is ook erg goed als de bitch

Heel lang geleden op tv gezien maar vond het niet zo heel fantastisch.

avatar van You_bastard
De beste verfilming van Steven King's boeken.

Vond de film toch niet zo geweldig als gehoopt. Had vrij grote verwachtingen en vond het niet zo een goed verhaal... Wel goed geacteerd. Er waren wel mooie momenten in de film.

avatar van narva77
Zaterdagnacht nog een stukje gezien op BBC; (helaas niet de douche-scene). Toch mijn stem verhoogd.

Zaterdagnacht nog een stukje gezien op BBC; (helaas niet de douche-scene).

Welke douchescene ook alweer?

neo (crew)
de opening waarin carrie in de doucheruimte van school door al haar mede scholieren word gekleineerd.

Beklemmend, de doorbraak voor dePalma, Spacek is echt goed hier, hoewel ik niet echt een liefhebber van haar ben. De sfeer is super en grappig om Travolta te zien als PRICK voor staturday nightfever. Als horrorfilm een topper en origineel. Is deel twee een beetje te pruimen? Die krullebol(amy Irving) zit daar toch in? Ooit was zij Spielberg's vrouw!!!

Superfilm Sissy heeft ook echt een eng hoofd haha!
Die douchescene is inderdaad leuk.
Hoe ze kijkt en haar stem erg cool!
Ook zo eng erg gegrevormeerd allemaal met haar moeder enz en over dat soort dingen kun je goeie enge verhalen maken, want het kan erg eng zijn.

avatar van Ramon K
Dat zij een hoop 'engs'!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg interessante en sfeervolle klassieker van DePalma. Schitterende rol van Spacek en ook geinig bijrolletje van Travolta. Wat mij betreft een geslaagde Stephen King verfilming met een paar zeer indrukwekkende momenten. Vooral aan het einde alshet huis in de fik vliegt en dat beeldje van Jezus met die vreemde ogen zo lang in beeld is, dat beeld bleef me altijd bij als kind. Vooral sterke film, Spacek is perfect gecast.

3,5 sterren.

Goeie film goed acteerwerk van sissy spacek heb hem ook in me filmkast staan. Goed verhaal en goeie opnames goeie film dus 3.5 ster

avatar van Tommeh
Het is al jaren geleden dat ik deze film gezien heb, maar ik kan me herinneren dat ik hem erg spannend vond destijds.
3 sterren voor nu.

avatar van Mischa
Zat hem een paar maanden geleden 's nachts te kijken, en vloog bij de finale wéér tegen het plafond! brian, wat zouden we zonder je moeten!

Zal wel weer leuk zijn met de remake van 2002, pfff NOT!!!

avatar van SSeagal
Klassieker en persoonlijk 1 van de betere van King, een must see voor elke horrorfan, spanning grijpt je naar je strot. ****

Sorry maar ik vond dit echt geen horrorfilm ik zat meer met tranen in mijn ogen omdat ik hem zo zielig vond.

Het boek was zielig en de film was zieliger....
Het enige wara ik me steeds te pletter van schrok waren die gekke geluiden zodra zei haar telekenise toepaste.
Hij is niet spannend....totaal niet..
Ikvind meer dat je het een drama kunt noemen omdat ze zo erg gepest wordt...Het enige wat je een beetje horror kan noemen is het schoolfeest...
Maar als dat dan ook echt het enige is?
Ik vond het opzich een goede film maar niet zozeer waarvoor ik hem ging kijken...
Ik ging kijken met het gevoel een spannende film te kijken maar ik stopte met tranen...
Drama --> goede film
Horror--> slecht gemaakt

avatar van Freud
Ik hou niet zo erg van Stephen King, maar dit is echt wel een goed boek (zijn eerste ook denk ik, weeral typisch... Enkel Bezeten Stad, It en The Shining zijn ook wel te pruimen, maar als ik mij niet vergis zijn dat chronologisch ook de volgende drie!) Knap, dramatisch personage en een finale waar ik al rillingen bij krijg door eraan te denken. Niet door de horror-elementen, maar door het realisme dat erin zit.
De Palma slaagt er trouwens perfect in het boek te verfilmen, en er zijn eigen stempel op te drukken, eigenlijk is dit zelfs een van zijn beste films! En ik ben nog nooit zo geschrokken als op het einde van Carrie (behalve in Mulholland Drive dan)

avatar van René8
Freud schreef:

Waarvan schrok je dan zo in Mulholland Drive?

avatar van Freud
Als hij eerst in dat cafe zit, met die creepy sfeer en zo, en zijn droom vertelt of zoiets, en dan gaat hij met iemand anders naar buiten om achter de muur uit zijn droom te kijken, dan zit daar zo'n 'enge meneer'. Dat vind ik echt het allerengste stuk film dat ik ken, en ik ben gigantisch verschoten de eerste keer...

avatar van René8
O ja! Fantastisch inderdaad. Die scene werkt ook zo lekker omdat het geluid meteen na dat schrik moment zo dof wordt, de en de 'schrikkende' man prompt bewusteloos valt.

avatar van Badalamenti
Een scene om opnieuw te bekijken : de moeder die een spectaculaire dood sterft; ze wordt met rondvliegende keukenmessen aan de deuropening gekruisigd.
Leuk om de toen nog onbekende John Travolta aan het werk te zien.

avatar van Captain Pervert
Het einde van Carrie bezorgde mij nog dagenlang nachtmerries destijds. Brrrr.

Goede film. 3,5 ster.

Ik ben geen horrorkijker/kenner, maar dit vond ik toch meer een drama-film dan een horror film.

Er werd goed geacteerd vond ik (vooral carrie en haar moeder). En erg mooie en goede details de moeder heeft op dezelfde plaatsen messen als het jezusbeeld in de kast.

Deze film deed ook erg recht aan het boek vind ik. Maar het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik het boek heb gelezen, dus ik kan mij vergissen.

In eerste instantie een 3,5

De scene waarin voor het eerst de emmer in beeld komt tot het moment dat hij daadwerkelijk omvalt blijf ik subliem vinden.

avatar van 93.9
Goeie film!!
Alleen jammer dat ze bij RTL5 weer erg aan het klooien waren na een reclameblok....
3,5 *

93.9 schreef:

Goeie film!!
3,5 *

Inderdaad wat een prutsers zeg!
Ik vond het een zeer vermakelijke film. Goed geacteerd, prima camerawerk en creepy muziek. 3,5*