Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 91 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Hanro Smitsman
Met onder meer: Robert de Hoog, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver
IMDb beoordeling: 6,3 (1.072)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 14 oktober 2010
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Schemer
"Inspired by the murder of Maja Bradaric"
Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
gotti
-
- 14029 berichten
- 5643 stemmen
Dit heeft niet zo zeer met zwart-wit denken te maken. Maar puur met de geloofwaardigheid van het handelen. En tuurlijk hadden ze allemaal ook wel 'iets' waardoor het privé nogal scheef liep, maar de stap waar opeens zo'n rigoureuze beslissing genomen werd vond ik te snel komen.
Simon Smith (crew films)
-
- 1366 berichten
- 4304 stemmen
Aha, de link met Elephant wordt me duidelijk, kijk erg uit naar deze film!
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
maar de stap waar opeens zo'n rigoureuze beslissing genomen werd vond ik te snel komen.
Die hele filosofie achter de film is ook bijzonder interessant; de hele vraag wat 'waarheid' nu eigenlijk is. (niet dat het een loodzware film is overigens, met een beetje goede marketing kan dit zomaar een (bescheiden) bioscoopsucces worden. Dan moet de distributeur het echter wel aandurven om met meer dan 10-12 kopieën, die er nu liggen, uit te gaan).
tiamoitaly
-
- 4 berichten
- 3 stemmen
geen super film.
slecht acteerwerk van Rico. 2 acteurs waren leuk, en denk ik wel vaker terug te zien.
Echter vind ik de film wat flauwtjes als het gaat om de motieven die de jongeren hebben om Jessie te vermoorden. had beter gekund.
Op het begin was het nog leuk om van verschillende perspectieven het verhaal te bekijken maar dit werd wel irritant na dat de film tegen zijn einde kwam.
kappeuter (crew films)
-
- 72627 berichten
- 5779 stemmen
Pathé heeft geen plek voor Schemer | nu.nl/film
Denk eerder dat Pathé Schemer commercieel niet zo interessant vindt, of iig minder dan andere titels die ze wel uitbrengen. Wel jammer.
Zandkuiken
-
- 1696 berichten
- 1360 stemmen
Speelt ook op het filmfestival van Gent. Skin kon me maar matig bekoren, maar de trailer van Schemer ziet er toch veelbelovend uit. Precies wel een bezige bij, die Smitsman.
Hannes791
-
- 278 berichten
- 2382 stemmen
Pathé heeft geen plek voor Schemer | nu.nl/film
Denk eerder dat Pathé Schemer commercieel niet zo interessant vindt, of iig minder dan andere titels die ze wel uitbrengen. Wel jammer.
Op zich heeft Pathe wel een punt dat er te veel (nederlandse) films tegelijkertijd in premiere gaan. Ook Briefgeheim en Lang & Gelukkig gaan vandaag in premiere. Niet de handigste manier om de nederlandse film positief te promoten.
Als Schemer conform planning in het voorjaar in de zalen was gekomen, was dit probleem ook niet geweest.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Als Schemer conform planning in het voorjaar in de zalen was gekomen, was dit probleem ook niet geweest.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Die hele filosofie achter de film is ook bijzonder interessant; de hele vraag wat 'waarheid' nu eigenlijk is.
Wat bedoel je daarmee?
Ook vind ik de stap naar het zich ergeren aan en het wurgen van Jessie niet echt overtuigend logisch in beeld gebracht.
Het echte verhaal van Maja Bradaric heeft voetsporen van Bosnische eerwraak achtergelaten. Dat lag kennelijk te gevoelig, maar daarom is het uiteindelijke motief te vaag.
Verder een acceptabele film vooral door de manier van vertellen (een stap vooruit twee achterwaarts) en het acteren. De rol van de naieve Ilse (Roos Netjes) werd in mijn ogen het meest geloofwaardig neergezet.
3*
ps: de gelijkenis met de poster van Mystic River is inderdaad gênant.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Wat bedoel je daarmee?
Het echte verhaal van Maja Bradaric heeft voetsporen van Bosnische eerwraak achtergelaten. Dat lag kennelijk te gevoelig, maar daarom is het uiteindelijke motief te vaag.
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Ook vind ik de stap naar het zich ergeren aan en het wurgen van Jessie niet echt overtuigend logisch in beeld gebracht.
Het echte verhaal van Maja Bradaric heeft voetsporen van Bosnische eerwraak achtergelaten. Dat lag kennelijk te gevoelig, maar daarom is het uiteindelijke motief te vaag.
Ik heb de film niet gezien, maar dit gebeuren lijkt me ook nogal vreemd ja.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Het feit dat de film geen hapklare motieven of antwoorden geeft, maar zich richt op de groepsdynamiek en zondebokmechanisme. Pas in interactie tussen mensen, inclusief context, ontstaat een waarheid.
Ok, met de waarheid bedoel je het motief dat een samenspel is psychologische processen.
Maar dat samenspel vind ik nog steeds geen logisch motief omdat ik - in tegenstelling tot jou - het groepsproces helemaal niet complex vind. In tegendeel... eerder alledaags.
Probleem is dat dit niet het verhaal van Maja Bradaric is, dat gegeven is enkel als inspiratiebron gebruikt. Meer niet. Niks in de film verwijst naar haar of haar zaak (buiten de in algemene zin toepasbare groepsdynamiek en zondebokmechanisme).
Maar goed, het is wel geïnspireerd op de moord op Maja Bradaric. De regisseur wilde er een universele film van maken. Maar door de etnische achtergrond van zowel slachtoffer als daders weg te gummen, is de film niet universeel genoeg om de gaten in het psychologisch groepsproces bevredigend op te vullen.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Ok, met de waarheid bedoel je het motief dat een samenspel is psychologische processen.
Maar dat samenspel vind ik nog steeds geen logisch motief omdat ik - in tegenstelling tot jou - het groepsproces helemaal niet complex vind. In tegendeel... eerder alledaags.
Ik snap best dat mensen een motief missen, zo zitten we nu eenmaal in elkaar. Maar juist dat wil Smitsman aan de kaak stellen.
De regisseur wilde er een universele film van maken. Maar door de etnische achtergrond van zowel slachtoffer als daders weg te gummen, is de film niet universeel genoeg om de gaten in het psychologisch groepsproces bevredigend op te vullen.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Wij willen tegenwoordig op alles een hapklaar antwoord, terwijl er dingen gebeuren niet zo zwart-wit zijn terug te brengen tot een antwoord of motief.
Dat vind ik iets te makkelijk. De moord rijmt gewoon niet met het milieu waarin we de daders leren kennen.
[
het voorkomt belemmeringen in cultureel opzicht.
Het voorkomt ook een geloofwaardig motief.
[
Elk personage heeft nu een eigen achtergrond, die universeel is, net als het verhaal over groepsdynamiek (wat zoals je zei alledaags is) en het zondebokmechanisme.
Prima, maar de moord is een te zware en onlogische output gebaseerd op de alledaagse scholierenperikelen. Want geen van de personages leren we dermate psychisch getroubleerd kennen dat de moord een logische vervolgstap in de groepsdynamiek is.
Quido
-
- 14632 berichten
- 5996 stemmen
Het voorkomt ook een geloofwaardig motief.
Simon Smith (crew films)
-
- 1366 berichten
- 4304 stemmen
Ik denk dat dat juist het idee van de film is, dat er niet altijd een duidelijke, bevredigende, geloofwaardige oorzaak is van bepaalde gebeurtenissen.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Maar waarom ben je zo op zoek naar een (bevredigend) motief? ...
Misschien omdat de film daarom vraagt. Je wordt vanaf het begin voorgesteld aan alle personages. Je kruipt in hun huid en bekijkt vanuit ieders perspectief de toedracht van de moord.
Vaak wordt een onverklaarbare gebeurtenis ineens duidelijk als je de verhalen van alle betrokken hoort. Maar ook dat is niet het geval dus waarom dan eigenlijk krijgen we alles vanuit verschillende perspectieven te zien als er toch vanuit geen enkel perspectief een geloofwaardig motief te halen valt?
Fabian123
-
- 334 berichten
- 3737 stemmen
Vaak wordt een onverklaarbare gebeurtenis ineens duidelijk als je de verhalen van alle betrokken hoort. Maar ook dat is niet het geval dus waarom dan eigenlijk krijgen we alles vanuit verschillende perspectieven te zien als er toch vanuit geen enkel perspectief een geloofwaardig motief te halen valt?
Omdat het juist om de wisselwerking gaat. Bovendien vind ik dat de twee uiteindelijke moordenaars wel degelijk getroebleerd zijn, de rest heeft kleinere frustraties en fokt hen op.
Ik denk niet dat je überhaupt ooit een goed motief voor moord kunt vinden (er zit altijd wel een steekje los bij de dader), maar een aanleiding is er wel. Doordat niet alles chronologisch verloopt, komt dat misschien minder duidelijk over.
Caesar wordt gedwongen om zijn moeder te verzorgen. Hij herkent in Jessie, met haar littekens, een soort zielgenoot. Iemand die ook een zware last met zich meedraagt. Misschien iemand die hij graag onder zijn vleugels zou willen nemen. Zij ziet dat echter niet zo, doordat ze te onzeker is. Ze wijst hem keihard af, door te zeggen dat hij zijn zieke moeder moet gaan neuken. Vervolgens hoort Caesar dat Jessie zijn vriendin een slappe trut heeft genoemd. In chronologie is dat vlak voordat Caesar zegt dat hij haar wel kan vermoorden.
Mick is homo en verliefd op Caesar. Hij wil niks laten merken, maar hij wil zo veel mogelijk bij hem zijn. Als hij zich wil bewijzen tegenover hem -door Jessie te zoenen- wordt hij afgewezen, en ziet hij haar als de schuldige. Bovendien lijkt hij ook nog een lichte aversie tegen vrouwen te hebben (misschien omdat ze Caesar te veel van hem afleiden). Jessie vermoorden schept een onverbrekelijke band met Caesar. De omhelsing in het water zal voor hem ongetwijfeld iets seksueels betekenen.
Het gaat om vrij serieuze problemen waar tieners (of zelfs volwassenen) mee kunnen kampen. Het feit dat ze aan elkaar maar weinig laten doorschemeren, om hun zwakheden of geheimen niet te veel prijs te geven, leidt uiteindelijk tot fricties die ze denken makkelijk uit de weg te ruimen door een zondebok aan te wijzen (niet per se bewust). Ik vind dat echt geen vreemde wending.
Dat het uiteindelijk leidt tot moord is inderdaad extreem, maar dat maakt het des te schokkender. Een overduidelijk motief ervoor geven is veel te makkelijk. Het is veel interessanter als dat deels in het midden wordt gelaten (zie voor een extremere variant Funny Games). Niet alles hoeft in hapklare brokken te worden opgediend. Sommige dingen kunnen/mogen nu eenmaal niet logisch worden beredeneerd. Bovendien vind ik wat hier gebeurt een logischere wending dan een Bosnische eerwraak, dat staat veel verder van mijn bed.
Weet overigens niet hoe je aan die informatie komt, want ik vond dit:
Beelden uit Bosnië tijdens het wurgen - Archief - VK - volkskrant.nl
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
...Bovendien vind ik wat hier gebeurt een logischere wending dan een Bosnische eerwraak, dat staat veel verder van mijn bed.
Ook van mijn bed - alhoewel Bemmel... - maar dat maakt het er niet onlogischer op. Volgens mij is nooit helder uitgesproken wat het motief was, maar als je naar de achtergronden van de drie opgepakte daders kijkt, is het geen volledig uit de lucht gegrepen motief.
mr.shhh
-
- 60 berichten
- 185 stemmen
Ik werd echt chagrijnig van deze film. De film werd steeds slechter. Heel slecht script en nog slechter uitgewerkt. Acteerwerk viel ook enorm tegen. Maar gezien de leeftijd en de ervaring van de acteurs/actrices kan ik dat nog vergeven.
Het slot was daarentegen niet te vergeven. Werkelijk tenenkrommend. Ik heb dezelfde film 2 of 3 betere slotscènes gezien dan degene waarmee ze hem daadwerkelijk afsloten.
Ik weet niet of dat aan de regie ligt of gewoon aan de acteur. Maar wanneer iedereen weet wie er dood is en dat zelfs van afstand kan zien, waarom moet er dan 1 persoon helemaal heen lopen een minuut bij het lijk staan, zich omdraaien en schreeuwen wie het is!
Montage technisch raakten ze naarmate de film vorderde de kluts een beetje kwijt. Wat de film in het begin nog sterk maakte was met name het in verschillende perspectieven plaatsen van het hoofdverhaal. Helaas was van enige vorm van montage aan het einde geen spoor meer te vinden, Alleen een reeks van saaie beelden uit voorspelbare camera posities. Maar goed het was uiteraard low budget en dan mag je er ook niet teveel van verwachten. Maar al met al deed het of beter; dit einde de film de spreekwoordelijke das om.
Tegenvaller!
Tribe
-
- 111 berichten
- 1699 stemmen
Helaas was van enige vorm van montage aan het einde geen spoor meer te vinden.
Hannes791
-
- 278 berichten
- 2382 stemmen
Grote tegenvaller. Slechte film.
Al die verschillende perspectieven maken de film echt slechter. Het verhaal had ook in een One Night Stand 50 minuten verteld kunnen worden.
Verder is het acteren matig, alleen Gaite en Robert scoren een voldoende, vind ik.
Nergens is de film goed, alleen de moordscene had wat om het lijf. Verder komen in de intro 20 minuten diverse items naar voren, die in het vervolg van de film niet worden uitgewerkt cq worden genegeerd.
Meezik1979
-
- 25 berichten
- 45 stemmen
Wat een hoop negatieve reacties ! Oorspronkelijk wou de film belonen met 3,5 ster maar daar heb ik maar een ster bovenop gedaan. Ik vond de film namelijk helemaal zo slecht nog niet, sterker nog : ik was er zelf behoorlijk onder de indruk van.
Het is wel duidelijk dat dit meer een film is die een filmhuispubliek aanspreekt. Zeker de beelden uit het tweede deel zijn lang en intens, niet écht voer voor iemand die voorkeur heeft voor Hollywood/mainstream films en daarmee gewend is aan snelle beelden en een sneller tempo.
De film wordt rustig maar trefzeker opgebouwd, alle hoofdpersonen komen aan bod. Deze structuur is héél consequent doorgevoerd en hoewel het me soms wat vermoeide, had ik er ook veel respect voor. Ieder perspectief geeft nieuwe informatie en nieuwe wendingen. Deze film is een duidelijke 'wij' film, een groep staat centraal en je beleefd de film ook als zodanig.
Ik ben blij dat ik deze film gezien heb maar ik ben dan ook meer een arthousefilmliefhebber.
TragieStar.*
-
- 3332 berichten
- 1416 stemmen
Lijkt me een heftige film die ik zeker wil zien.. Ben benieuwd.
Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Ik ben blij dat ik deze film gezien heb maar ik ben dan ook meer een arthousefilmliefhebber.
Dus als je het 3x niks vindt, ben je geen arthouseliefhebber?
Simon Smith (crew films)
-
- 1366 berichten
- 4304 stemmen
Eindelijk dan gezien, poeh hé, heftige film!
Wat is Matthijs v/d S.B. gegroeid, die heb ik nog nooit eerder kunnen betrappen op een echt goede rol, maar hier dus wel. Over de hele linie wordt prima geacteerd trouwens. Robert de Hoog speelt ook heel mooi subtiel. De moordscene riep bij mij herinneringen op aan "A short film about killing", brrr...
Hopelijk doet de film over de grens nog iets.
jakobjan1908
-
- 87 berichten
- 499 stemmen
Sterke film, zeker voor Nederlands werk. Het verhaal zelf is even afschuwelijk als intrigerend, zeker als je bedenkt dat het gebasseerd is op de moord op Maja Braderic.
Het leuke van de film vind ik ook dat je het verhaal steeds uit iemand anders perspectief ziet.
Een aanrader!
Het laatste nieuws
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Kijkers ontdekken 'Too Old to Die Young' met Miles Teller op Prime Video: 'De beste serie van dat jaar'
Reboot van WOII-film 'Das Boot' binnenkort te zien in Nederland: 'Spat de klasse vanaf'
Bekijk ook
Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
250 reacties
Achtste-groepers Huilen Niet
Familie / Drama, 2012
193 reacties
Last Resort
Drama, 2000
23 reacties
Facing Ali
Documentaire, 2009
4 reacties
Marina
Drama / Biografie, 2013
85 reacties
Spijt!
Drama, 2013
171 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.