Schemer (2010)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Gaite Jansen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.

avatar van Stephan
Wat een belachelijke lage score hier, maar dat zal vast komen omdat er een hoop NL films niet waarderen. Per definitie niet.

Geweldige beklemmende sfeer en een interessante vertelstructuur. Spel over de hele linie uitstekend met Matthijs als uitschieter.

Het gebeurt mij ook niet vaak dat Nederlandse films me naar de strot grijpen, maar deze film hoort er zeker bij.

Ga jullie schamen! Dit is een geweldige film.

avatar van Kippie.
Stephan schreef:

Ga jullie schamen! Dit is een geweldige film.

Dat is dan jouw mening Even over het feit dat velen het argument "Het is een Nederlandse film" gebruiken om de film de grond in te boren: Je hebt gelijk. Werkelijk bloedirritant. Een film zou beoordeeld moeten worden op z'n kwaliteit, en niet op het land van herkomst.

avatar van Stephan
Stephan schreef:
Spel over de hele linie uitstekend met Matthijs als uitschieter.

O... en Roos Netjes speelde geweldig. Zit vandaag nog aan haar rol te denken.

Ik ben nogal patriotisch ingesteld waardoor ik me nogal schaam voor deze film.

Ik viel er middenin en kende de film totaal niet. Ik moest wel direct denken aan het verhaal van Maja Braderic, maar begrijp niet dat ze dan gewone hollandse tieners nemen. Bekend van de echte dader is dat hij beschadigd is door een oorlog. Niet bepaald een Hollands element in deze tijd (God zij geloofd en geprezen).

Hoe dan ook, ... ik heb me door het begin en het middenstuk heengeworsteld, waarna ik toch wel enigszins verrast was dat het einde van de film ook echt het einde was. Ik had nog een heel plot verwacht over wie nou wat gedaan had, .. verdachtmakingen onderling etcetera. Niets van dien aard.

Het verhaal is eigenlijk dit (besefte ik me achteraf):

Groepje tieners vinden meisje irritant

ziek als 2 ervan zijn, besluiten ze haar te vermoorden (de rest is meeloper)

het lijk wordt in rivier gedumpt

het lijk wordt (na enig berouw van de aanstichter) opgevist en neergelegd aan de kust

daarna zorgt dader dat het zogenaamd per ongeluk wordt gevonden

daarna zie je gewoon het shot waarin de dader wordt gearresteerd.

Hoe de politie precies uitgevogeld heeft hoe hij de dader is wordt geen aandacht aan besteed. Van de vondst gaat de film direct door naar het arresteren van de dader, en dan de aftiteling.

Kortom het leek wel alsof het geld op was. "Jongens er is geen geld meer, we schieten nog 1 scene waarin de dader de handboeien om krijgt en dan hebben we nog net geld over voor de aftiteling!

Met andere woorden: Zeer teleurstellend.

avatar van rroossiiee
2.5 ster voor:

Roos Netjes
Matthijs van de Sande Bakhuyzen
Robert de Hoog

voor de rest, vond ik het einde nogal simpel..

avatar van chiel
Wat voor einde had je dan verwacht?

avatar van margo1
Vreselijk slecht geacteerd, wazige verhaalopbouw. Een slechte film over een op zich boeiend onderwerp. Jammer

avatar van boemboem27
hele zwakke film,slecht geacteerd
ik hoopte weer een keer op een goede Nederlandse film.
maar helaas nog even geduld nog......

avatar van adso
Vreemde combi: buitenstaanders die zich vriendjes wanen, maar tegelijkertijd
(m.n. Robert, Matthijs en Gaite) talentvol acteren...

avatar van Jessen0wnt
Goed.

Mooie Nederlandse productie over een paar scholieren die besluiten hun ''vriendin'' te vermoorden. Reden van het kijken was Melody Klaver, maar voor haar hoef je de film niet te zien. Ze speelt net zoals altijd lekker natuurlijk, maar helaas een te kleine rol. Echter is Roos Netjes zonder twijfel het kijken waard, ik kende haar niet maar haar prestaties waren erg goed en sprongen lekker naturalistisch, naast Melody dan, als enige er echt uit. Die andere hebben toch een iets wat gemaakte indruk. Robert is ook wel een acteur die ik kan waarderen, maar ditmaal kwam het vooral door zijn script die als enige een niet gelijk ''stereotype'' rol toegewezen kreeg. (Hoewel de ''homo'' en ''alleen vrouwen doen dat'' uitspraken wel een beetje aanwezig waren). Typetjes met karakter.

Film voelde een beetje raar aan, het is soms wat knullig en komt wat theatraal over maar aan de andere kant wijzen de niet-dialoog-scenes uit naar een wat moderne en zoekend-realistische stijl waardoor je er soms niet helemaal in komt en de film daarom wat afstandelijk over kan komen.

Verhaal moet het hebben van de verschillende personages, het is ook een verademing dat je weet wat er gaat gebeuren, waardoor je je meer kan focussen op de karakter veranderingen en het spel en stijl van de film.

Een klein filmpje waar we trots op mogen zijn, op de goede weg. 3,5 ster

avatar van John Lee Hooker
Uitstekend portie Nederlands kijkvoer. Alhoewel ik niet direct bij aanvang onder de indruk was kon Hanro Smitsman mij geleidelijk inpakken met zijn overtuigende cast. Geen overbelichting, overbodige shots of onzinnige uitspraken. Het blijft lekker naturel en doordat een aantal scènes vanuit verschillende perspectieven worden weergegeven krijg je een mooi inzicht van de vriendengroep met zijn problemen en moeilijkheden. Op deze manier wordt je er weer even aan herinnert dat niet zomaar alles te verklaren is en dat relaties erg verdraait in elkaar kunnen zitten. Niet zonder gevolgen.

Meeslepend genoeg.

avatar van Fran
Het is een spannend verhaal en wat ik heel sterk naar voren gebracht vond was de vergiftiging die er van het begin af aan al in de groep heerste. Ze waren vrienden maar hadden allemaal een geheim en gunden elkaar af en toe het licht in de ogen niet. Een groep vrienden die in feite de energie uit elkaar zuigen. Dat vond ik zeer sterk weergegeven.

Het motief van de daders vond ik wat zwak. Iedereen heeft wel eens een irritant figuur in zijn bijzijn gehad maar waarom ze opeens de sprong namen om haar van het leven te beroven bleef een beetje in het midden. Het moet toch meer geweest zijn dan het feit dat ze zo irritant en een kreng was. Hierin voelde ik een bepaalde sprong. Er mist hier iets.

Verder is het van begin tot het einde een superspannende film. Niks mis mee.

avatar van hatebreeder
Middelmatige film die behoorlijk saai begint en later iets intressanter wordt.
Het acteerwerk is redelijk maar ook niet meer dan dat.

2.5 ster

avatar van nickje76
Ik vond het een mooie film, met een beklemmende sfeer. Goed geacteerd.

avatar van john mcclane 2
was eigenlijk een wat lange (let wel) zeer goeie aflevering van van god los.
treurig verhaal,goed geacteerd.2.5

Aardig idee op zich deze film en de broeierige zomerse sfeer waarin het zich afspeelt voelt prettig aan. Ook maakt het nostalgisch naar die tijden. Mooi ook de beelden bij de uiterwaarden bij de Waal bij Nijmegen. De energiecentrale en die hoogspanningsmasten over de Waal geven het een extra rauwe sfeer mee.

Toch wordt mijn enthousiasme zwaar getemperd door alle hoofdpersonages. Wat een buitengewoon vervelende, onuitstaanbare en geestelijk volkomen labiele figuren zijn het. Waarvan die Jessie nog net een beetje een grotere manipulatieve etterbak is dan de rest. Het heeft weinig meer met pubers te maken maar ze horen gewoon allemaal in een inrichting te zitten.

Het is voor mij werkelijk onmogelijk om sympathie voor een van deze personages te krijgen. Ook is medelijden krijgen met het slachtoffer bijzonder moeilijk. Je gaat bijna hopen dat het ze lukt bij het gestuntel om haar te wurgen.

avatar van sinterklaas
Na Skin en De Punt pent Hanro Smitsman ook hier weer een waargebeurd verhaal neer (of een verhaal dat op hetzelfte neerkomt) Dit keer over de moord op Maja Braderic, maar dan met andere personages en hetzelfte verhaal (Netzoals in Skin)

Je kan dan zo een beetje zien hoe alles vermoedelijk is gelopen. Alles is weer erg bikkelhard maar ook weer behoorlijk subtiel en Smitsman die gaat weer erg van het hele achtergrond uit. We krijgen te maken met een groepje jongeren, (allemaal weer erg goed en realistisch neergezet door oa Robert de Hoog, Van de Sande Bakhuijzen en Melody Klaver) die eerst goede vrienden van mekaar zijn maar ondertussen zit er ook een pain in the ass bij genaamd Jessie, die van het hele vriendegroepje de enige is die totaal niet te vertrouwen is, Liegt, roddeld en behoorlijk raar doet waarbij de spanning in het hele groepje vaak hoog oploopt, maar blijft het dan toch nog hun vriendin? Het word ook van kwaad tot erger en Jessie blijft roekeloos, wat 2 jongens tot een gruwelijk plan aanzet.

Hier is er dus wel een mooi voorbeeld van groepsdruk en vertrouwen en het blijven aantrekken van roddels en leugens, wat dan toch automatisch tot deze actie lijd. De verkeerde natuurlijk, maar het is dus als het ware een soort van vicieuze cirkel die Mick en Rico ervan maken. Maargoed, het is natuurlijk niet verzonnen door de regisseur, dit is natuurlijk echt gebeurd.

Prima reconstructie. Smitsman mag meer waargebeurde projecten gebruiken.

sinterklaas schreef:

Je kan dan zo een beetje zien hoe alles vermoedelijk is gelopen.

Nou nee. Totaal niet dus.

avatar van blurp194
Mooi gespeeld, maar wat een naar verhaal. Enge mensen. Echt gebeurd, nou nee, niet helemaal denk ik - maar het zit er dicht genoeg bij.

Gaite Jansen valt best op, mooi meisje en ze speelt prima. Niet altijd een mooi persoon. Maar dat steekt nog vrolijk af bij wat Melody Klaver en de anderen mogen spelen. Wat een serie galbakken. Maar dat weten ze toch wel echt overtuigend te brengen. Best een prestatie.

Ook opvallend is de mooie manier waarop het geheel gefilmd is. Op zich heb ik het meestal niet zo op fletse kleuren en flauw contrast, maar dat wordt hier wel echt heel mooi gedaan.

Maar terug bij het verhaal, er zijn maar weinig aanknopingspunten uiteindelijk die inzicht geven waarom de daders zo ver gaan in hun daad. Wat daarbij nog extra zorgwekkend is is dat de film maar weinig aanknopingspunten geeft om hoop in te zien. Maar daarmee wel heel realistisch, denk ik. Er is wel een voor de hand liggend verschil tussen het echte verhaal en wat we in de film zien, maar daar wordt gelukkig geen gebruik van gemaakt. Ook dat is vind ik erg sterk - geen excuus, geen smoesjes, geen verzachtende omstandigheden. Zoek er een plaats voor, vind een manier om er mee om te gaan - als nul-komma-een procent van de mensen in onze samenleving niet deugt, niet spoort, ergens niet snapt wat je wel en wat je niet doen kan, dan is dit een van de dingen die gebeurt.

avatar van Bandacho
misselijk makend

avatar van mikey
Film verteld met flashbacks en verschillende points of view van de cast, is niet geslaagd. Soms was het me totaal niet duidelijk waarom een shot 2x in de film zat. Ook niet altijd duidelijk waarom bepaalde scenes die later moeten plaatsvinden weer eerder in de film zijn gemonteerd. Of van wiens optiek het verhaal ditmaal is verteld. En wat duidelijkheid over motieven plus het einde zou ook welkom zijn geweest. De structuur is gewoon niet goed. Film is geïnspireerd op een feitelijke moord maar ik zag ook grote overeenkomsten met de film Bully.

avatar van karilem
Ik vond het helemaal geen slechte film. Redelijk spannend en tragisch. Helemaal niet slecht geacteerd, integendeel. 3 sterren.

avatar van boozebelly
Verrassend sterke film hoor.
De nare sfeer is echt beklemmend goed en de moordscene bezorgde mij echt zo'n ongemakkelijk gevoel waar je de spreekwoordelijke jeuk van krijgt. Dat was echt ijzersterk in beeld gebracht. Zo overtuigend heb ik het lang niet meer gezien.
Er word ook goed geacteerd door de cast. Als kijker krijg je echt een pesthekel aan de groep. Deze film wekte bij mij afschuw en woede op, precies zoals het hoort.
Visueel steekt de film ook puik in elkaar.

Het gemiddelde hier is enigszins beschamend in mijn ogen. Een vetgedrukte 3,5* van mij.

avatar van karilem
boozebelly schreef:
Als kijker krijg je echt een pesthekel aan de groep.

Ja.... precies.... dat voelde ik ook

avatar van mjk87
Prima vaderlands product. Eén der betere, zeker filmtechnisch. Mooi camerawerk (sterke close-ups en half close-ups), sfeervolle haast poëtische fotografie, prettige editing (met af en toe mooi momenten (die stem tijdens de begrafenis die al spreekt met nog een ander beeld, denk aan Lawrence of Arabia met de sirene), een fijne muziekscore, goed tempo en een leuke opzet die zowaar werkt.

Fijn ook favoriet Gaite Jansen te zien. Sowieso de mooiste van alle jonge actrices, met die prachtige bambikijkers en naïeve en valse blik tegelijk in deze film, maar ook simpelweg een uitstekende actrice. Af en toe nijgt ze naar overacteren, maar in deze prent valt dat alleszins mee. Ook de rest van de vast, op die Ricogast na, doet het meer dan goed.

De achtergronden blijven vaag (waarom blijven ze vrienden met Jessie? Die moeder, wat doet die er in?) en het gaat tegen het einde net iets te lang door maar dat kan de pret niet drukken. Mooi om te zien, fijn naar te kijken, en nooit om je mee te vervelen. Gebaseerd op een echte moord, maar dat waren alle buitenlanders. Waarom nu voor Nederlanders is gekozen is mij wat vaag.
4*.

avatar van Zeriel
mjk87 schreef:
Precies, deze film slaat daardoor helemaal nergens op. Schandalig dat ze deze film
Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradarić in 2003
durven te noemen.
Sorry Maja.

avatar van mikey
misschien is dat marketing. En klinkt dat sjieker dan wanneer je zegt: gebaseerd op films als river's edge en bully. Trouwens het is ook een hype (geweest) om films te maken over ware gebeurtenissen. (waarom weet ik eigenlijk niet maar NL is heel erg bezig (geweest) met ongemakken in de maatschappij en de NL film haakt aan.)

Maar 'losjes gebaseerd op' is niet nieuw natuurlijk en moet je ook niet boos om worden.

avatar van chiel
@Zeriel: Het is "geïnspireerd' op dat waargebeurde verhaal, het is er geen directe verfilming van, klaar. Je kunt een krantebericht lezen en daardoor geïnspireerd raken om zo'n soort verhaal te gaan verfilmen en dat lijkt me hier gebeurt.

@mikey: Al zolang er films gemaakt worden, zoekt men naar allerlei ideeën voor de inhoud, en sindsdien worden erg veel film gemaakt n.a.v. bestaande verhalen, boeken, maar ook waargebeurde zaken. Geen kortstondige hype dus.

avatar van mikey
Misschien heb je wel gelijk, gevoelsmatig dan maar: zie ik extreem veel films over misdaad (vaak 'waargebeurd') uit NL..

Maar goed een favo filmpje uit het 'genre' Targets: is ook quasi waargebeurd. Uit de 60's

avatar van Zeriel
mikey schreef:
Ik word er wel een beetje boos om, omdat de waarheid ernstig geweld aan wordt gedaan. In werkelijkheid ging het om immigranten die rechtsstreeks uit een wrede burgeroorlog kwamen. Het slaat gewoon nergens op, om dit te plaatsen in een normaal Nederlands dorpje met jongeren die er al hun hele leven wonen.

@Chiel Het is bijna pure fictie, inspiratie vind ik een misplaatst woord. Er zijn wat elementen uit die geschiedenis gepikt (lijkt me een beter woord), en de essentie is weggelaten. Dit heeft gewoon helemaal niks meer met de moord op Maja Braderic te maken, laat haar er dan buiten.

Zie ook de docu Sweety over de zaak.