Schemer (2010)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Gaite Jansen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.

avatar van Koekebakker
Dat zag ik ook ja. Toch gaat de film pas in het najaar uit. Half oktober, mikt Independent nu op.

En waarom wordt ie steeds uitgesteld? Is dat ook bekend?

avatar van dutchtuga
chiel schreef:
De poster lijkt erg op die van Mystic River!

Is gewoon bijna een kopie:

Mystic River (2003)

Quido schreef:
En waarom wordt ie steeds uitgesteld? Is dat ook bekend?

Commercieel is een premiere met het NFF handiger. Misschien is het wel de bedoeling om de openingsfilm van het NFF te worden.

avatar van flipsyde
dutchtuga schreef:

Is gewoon bijna een kopie:

Mystic River (2003)

Een schandalig gebrek aan originaliteit inderdaad.

Ik denk niet dat het geheel toevallig is.

Release overigens uitgesteld naar 14-10.

Zou me niets verbazen als dat onder tafel al is afgesproken, dat dit zal openen in Utrecht.

avatar van canciser
chiel schreef:
De poster lijkt erg op die van Mystic River!

Dat schoot me ook al meteen te binnen. Ben toch wel benieuwd naar deze film.

avatar van raymon
trailer online, ziet er goed uit ben benieuwd!

Inderdaad een mooie trailer!

Trailer is hier online te zien: http://schemerdefilm.nl/

trashboi schreef:
In the line of director Gus Van Sant.

Smitsman lijkt zich inderdaad erg door Elephant te hebben laten inspireren. Maar dat is wel heel erg hoog gegrepen.

avatar van Drs. DAJA
Geloof me; er zal bizar weinig Van Sant in deze film zitten. Eerder Krzysztof Kieslowski.

avatar van chiel
Waarom denk je dat?

Drs. DAJA schreef:

Ehh.. huh? Hoe weet jij dat zo stellig?

(ik zou er haast aan gaan twijfelen wie van ons de film nou wel heeft gezien en wie niet...)

avatar van Drs. DAJA
Ben bij dit project betrokken geweest, zodoende.

avatar van Koekebakker
Kijk aan, wat heb je gedaan?

Maar ik zag in het eindresultaat dus opvallende parallellen met Elephant (idee en vertelstructuur).

Welke Kieslowski-invloeden zag jij?

Smitsman in de nieuwste Filmkrant:
Hoewel Schemer geïnspireerd is op de vreselijke moord op Maja Bradaric is de film niet gericht op de actualiteit van de dag maar ontleent het zijn kracht en waarde aan de reflecterende geest die zich in het verhaal weerspiegelt. Het is een universeel verhaal. Een cinematografische zoektocht naar een motief voor de moord, een zoektocht die uiteindelijk leidt naar een doodlopend eind. De wreedheid van de film ligt in het absurde feit dat er geen bevredigende reden blijkt te zijn om te moorden.

Als dat geen parallel met Elephant is...

Beklijvende film, mooi gedraaid, goed gespeeld en met een interessante vertelstructuur - de camera dwaalt als het ware als een soort van Miss Marple door het leven van de verschillende personages op zoek naar een motief. Maar dat motief is er eigenlijk niet, en zo gaat Jessie, net als veel andere meisjes, onbezorgd een avondje uit, om vervolgens niet meer terug te komen. Had tegen het einde toe net iets scherper gesneden mogen worden, maar dat is slechts een zeer kleine kanttekening bij een verder intrigerende film.

Koekebakker schreef:
Smitsman in de nieuwste Filmkrant:

Als dat geen parallel met Elephant is...

Wellicht een parallel, maar Hanro Smitsman benadert het in mijn optiek veel effectiefer en met meer emotionele betrokkenheid dan Van Sant in Elephant. Het parallel met Kieslowski's A Short Film About Killing vind ik dan ook veel groter. Vooral wat betreft de benadering van de motivatie.

avatar van mandy7
GIsteren gezien,
goeie film, simpel doch mooi in beeld gebracht.
Verwacht 4 van de 6 hoofdrolspelers nog veel te zien in de toekomst.
Ik vond Rico wel een volledig miscast.

Veel mensen in de bios hadden na afloop geen vrede met het einde, maar ja, niet alles hoeft hollywood te zijn natuurlijk.

Joe
Drs. DAJA schreef:

Ik zag geen van beiden. Complex verhaal heel makkelijk in beeld gebracht, te makkelijk. Verder matig script en een paar zwakke acteurs.

Gaite Jansen en Mathijs vd Sande Bakhuizen waren wel zeer overtuigend, dat dan weer wel...

avatar van Jack Sparrow
Matig, matig; had hier veel meer van verwacht. Het acteerwerk varieert enorm en het script is zeer matig uitgewerkt. In het begin is de verhaalstructuur en montage orgineel maar naarmate naar het einde wordt het irritant en nutteloos. De laatste scene is belachelijk om mee te eindigen en liet,in mijn geval, een zuchtende zaal achter. Het komt niet overtuigend genoeg over om Caesar op deze manier Jessie te laten vinden.Het is veel te gemaakt en niet realistisch. De film voelt ook veel te lang aan. Sterke punten vond ik wel de beklemmende sfeer en de dicht op de huid gefilmde scènes. Helaas helpen deze twee sterke punten niet om er een goede film van te maken. Tegenvaller!

Voor Hanro Smitsman zijn het spannende weken. Vorige week beleefde zijn bioscoopdebuut Schemer zijn wereldpremière in San Sebastian, deze week wordt de film voor het eerst aan een Nederlands publiek getoond.

'Natuurlijk voel je spanning,' vertelt Smitsman. 'Zeker omdat het na mijn afstuderen tien jaar geduurd heeft voordat ik mijn eerste bioscoopfilm maakte. Maar na de goede reacties in San Sebastian zijn de zenuwen wel iets minder. Ik wilde een universeel verhaal vertellen en gelukkig begrepen de mensen alles, ondanks dat ze ondertitels moesten lezen. Ze vertelden me dat die tekst niet nodig was, omdat ze zagen en voelden wat er in de hoofdpersonen omgaat. Een groter compliment kon ik niet krijgen.'

Volledig interview met de regisseur.

Slechte film,

Net gezien bij het NFF Utrecht.

Je ziet de film steeds vanuit een ander personage.
Ook werd er slecht geacteerd en naar mate het einde werd de film steeds saaier.

avatar van chiel
Als ik je goed begrijp, vind je het onder meer een slechte film, omdat je steeds vanuit een ander personage kijkt?

Minder dan ik dacht. Vooral de beweegredenen blijven achterwege, waardoor je een groot deel van de film kijkt naar mensen die je niet snapt.

avatar van mandy7
gotti schreef:

De beweegredenen zijn bij de Maja Bradaric zaak ook nooit duidelijk aan het licht gekomen.

gotti schreef:
Dat is nu juist het hele punt. Het gaat om die hele groepsdynamiek, de structuur die in de groep ontstaat en het feit dat één iemand als zondebok wordt aangewezen, zonder dat daar eigenlijk reden toe is. Maar onze maatschappij zit zo in elkaar, dat men altijd maar een antwoord of motief wil, ook al is dat er niet.

Prima dat de film dit zo wil, zonder redenen toch iets proberen te verklaren, maar werken doet het niet.

De film wil niks verklaren, hooguit inzichtelijk maken welke factoren van invloed zijn op iemands leven en zijn of haar beslissingen. Maar ik snap best dat er mensen zijn die nu eenmaal echt een verklaring of antwoord willen hebben, terwijl niet alles zo zwart-wit ligt.