Schemer (2010)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Gaite Jansen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.

Bij Hanro Smitsman:

Begint in juli met de opnamen van zijn eerste bioscoopfilm met de werktitel Uiterwaarden, met o.a. Robert de Hoog. Rest van de castleden worden volgende week bekend gemaakt

Ik weet d'r al een paar hoor....

avatar van Drs. DAJA
Naam van de film is trouwens veranderd in Schemer.

neo (crew)
Het was wel de meest logische stap voor Smitsman. En weer een film over een interessant maatschappelijk probleem: het zondebok-mechanisme. Het is geïnspireerd op de moord op Maja Bradaric.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ook voor volgend jaar gaat Smitsman weer een van de telefilms maken volgens de telefilmsite. Hij heeft dus de komende tijd wel het een en ander te doen.

avatar van Drs. DAJA
Kom bij dat filmpje om 0:39 trouwens nog even in beeld (met zwarte blouse en zonnebril).

Distributeur Independent Films brengt Schemer naar verwachting in maart 2010 uit in de bioscopen.

Artikel over de ontwikkeling van het scenario (PDF)

Op de set bij Schemer - Film - CJP

avatar van chiel
Is dit een telefilm eigenlijk?

neo (crew)
Nee. De regisseur schijnt wel een andere film te gaan maken voor die reeks.

avatar van chiel
Ok, die is goed bezig dus.

avatar van Drs. DAJA
Het Tuinfeest is z'n telefilm voor volgend jaar.

avatar van Mezelf
Gaite Jansen +
Matthijs van de Sande Bakhuyzen +++++
Melody Klaver -

Hmm lijkt me een leuke film.... Dat wordt nog even afwachten..

avatar van matthijs_013
Ik kijk hier erg naar uit. Met de spelers zit het al goed en van Smitsman mogen we ook een hoog niveau verwachten.

avatar van Drs. DAJA
Ik vraag me af waar tottenham89 de film heeft gezien...

Stem verwijderd.

In Utopolis, Almere , maar zonder iets na te trekken wordt een stem hier wel snel weggehaald zie ik.

avatar van Drs. DAJA
Lijkt me dat dat een roughcut was om de reacties van het publiek te peilen, mag je daar op stemmen?

geen eigen website en ook nog geen trailer te vinden. Helpt niet mee om van de film een succes te maken...

Release is zo te zien verschoven naar juni, staat op de site van de distributeur.

I saw the test of 'Schemer' in Pathe, Munt in Amsterdam. I didn't now that they were making this movie and get an invitation of a friend to join. And I was surprised. Really a good movie! In the line of director Gus Van Sant. Hot movie, exciting, beautiful made and the actors are young and impressive.
The story is oppressive and it keeps the attention constantly fixed. So highly recommended. Hope it will be in the cinema soon, because I saw the raw version and like to see the final cut. Go and see it. Hug from Bert

De premiere staat nu op 1 juli

Independent Films - independentfilms.nl

Wel een wat merkwaardig plot hierboven. Heeft namelijk weinig met de moord op Brdaric te maken.

Ik heb een uitgebreider plot geplaatst, die ik van de site van de distributeur heb gehaald:
Independent Films - independentfilms.nl

Heeft namelijk weinig met de moord op Brdaric te maken.

Het verhaal is op de moord op Maja Bradaric geïnspireerd!

Film website nu in de lucht.

Release pas in het najaar

Vreemd, op de Independent Films site (distributeur) staat nog steeds 1 juli.

avatar van chiel
De poster lijkt erg op die van Mystic River!

kappeuter schreef:
Vreemd, op de Independent Films site (distributeur) staat nog steeds 1 juli.

Het najaar is commercieel handiger dan 1 juli. Dus neig erna de het najaar de waarheid is.

Mijn nieuwsgierigheid moet ik daarmee nog even bedwingen, helaas.

avatar van chiel
Volgens de advertentie in de Filmkrant van juni is het toch echt 1 juli.