Schemer (2010)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Gaite Jansen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.

avatar van mikey

gebaseerd op: is een hype in NL dat voegen ze gemakshalve dan toe.

mikey schreef:
Verhaal film is gewoon gejat van amerikaanse films... wat ik hierboven al schreef. Suburb/ modale tieners die niet sporen.gebaseerd op: is een hype in NL dat voegen ze gemakshalve dan toe.

Veel is wel degelijk ontleend aan de zaak Braderic; de groepsdynamiek, de setting, dorp aan de rivier, de moord; wurging in de auto, die overgenomen zijn, de personages, maar dan zonder de Bosnië-factor, de directe voorgeschiedenis. de kermis enz., alleen laat hij Maja niet verbranden maar afzinken in de rivier.
Driekwart feiten met een kwart lariekoek

avatar van Robi
Goede film met een boeiend onderwerp en prima geacteerd ook. Ook de vorm met wisselend perspectief werkt erg goed. Bijzonder was wel dat het meisje binnen de groep dat vermoord moest worden op mij nou niet echt een onsympathieke indruk maakte en dat maakte het motief voor mij wat ongeloofwaardig. Aan de andere kant is het dan ook wel weer bizar hoe dat binnen een groep in die leeftijdscategorie zo uit de hand kan lopen dat het zo extreme vormen aan kan nemen. Wat mij betreft vind ik het wat smakeloos om nadrukkelijk te vermelden dat de film geïnspireerd is op waar gebeurde feiten. Dat is onnodig kwetsend voor de nabestaanden en de film is zonder die vermelding ook boeiend genoeg als losstaand gegeven.

avatar van predator
Heel boeiend onderwerp, maar helaas een slappe en oppervlakkige film. Het einde zorgde voor nog een halve punt aftrek. Jammer, het onderwerp verdient een betere film.

avatar van chiel
Wat vond je niet goed aan het einde, predator?

Aardige film over een groep vrienden waarvan er één vermoord wordt door de rest. Goed in elkaar gezet waarbij de druk van de groep geloofwaardig neergezet wordt. Echter valt het geheel soms wat in herhaling en zakt daardoor in het midden van de film wat in. Het acteerwerk door de jonge cast is prima.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Wat een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Behalve vloeken allemaal, het is altijd type Nederlandse film...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

starbright boy (moderator)
Moedige maar niet echt geslaagde poging om een Nederlandse Elephant te maken. Er is een schokkende zaak waar de film losjes op geinspireerd is, er zijn met namen aangekondigde hoofdstukjes, er zijn scenes die vanuit verschillende oogpunten vertelt worden. Er is een door elkaar lopende chronologie en er zijn jongeren. Die vertelvorm lijkt behoorlijk pittig goed te krijgen en werkt meestal wel, maar er zijn een aantal probleempjes.

Waar Elephant waarnemend is, is Schemer echt veel verhalender en poogt het de hele groepsdynamiek naar de moord te verklaren en daar laat de film wel wat steken vallen. Het besluit om de moord ook echt te plegen is dan ook geen logisch voelend gevolg van de geschetste dynamiek, wel dat ze uit de groep zou vallen, maar dit is nog wel een enorme stap verder

Ceasar wordt zo ver uitgewerkt dat je er een psychoanalytisch profiel over zou kunnen maken, maar dat geldt eigenlijk voor de andere vijf in geen van alle gevallen. Omdat zes karakters zo uitleggen haast niet gelukt was had ik het bij Ceasar ook veel minder intensief gedaan. De film focust zich bijna alleen maar op de groepsdynamiek, waarom dan niet echt alleen maar? En dan ook stoppen bij de moord zelf als die dynamiek ontploft.

Qua camerawerk, muziek en montage is Elephant dan weer vrij ver weg. Schemer is degelijk en veel conventioneler. Goed geacteerd ook.

Boeiend, maar niet helemaal overtuigend.

starbright boy schreef:
Moedige maar niet echt geslaagde poging om een Nederlandse Elephant te maken.

Sorry hoor maar dit is niet eens een poging om een Nederlandse Elephant te maken. Het eerste waar de makers een streep door hebben gezet is de waarheid. Deze film hoort in een ander rijtje thuis; schaamteloos- de -werkelijkheid- geweld- aandoende- exploitatie- films.

starbright boy (moderator)
De film pretendeert nergens het ware verhaal te vertellen, net zo min als Elephant dat doet over Colombine trouwens. In die zijn zijn ze juist hetzelfde. Ze hebben ongeveer evenveel met de werkelijke gebeurtenissen te maken. Het is iets wat heel veel voorkomt, een verhaalidee uit de praktijk halen en daarop door redeneren en met een eigen verhaal komen. Honderden voorbeelden en daar zitten hele goede films bij.

starbright boy schreef:
Elephant is ten minste een oprechte poging recht te doen aan de werkelijkheid. In Schemer wordt die totaal uit het verband gerukt, als je de waarheid op zo'n manier verkracht als hier, draag de film dan niet op aan Maja Bradarić en noem het fictie. De film pretendeert zo namelijk wel de ware geschiedenis weer te geven.

avatar van Stephan
Onzin... het zegt "gebaseerd te zijn op"... Heel wat anders.
Een beetje een raar uitgangspunt als je naar een speelfilm gaat kijken met een docu bril op.

Stephan schreef:
Onzin... het zegt "gebaseerd te zijn op"... Heel wat anders.

Jij mag het prima vinden als een film nergens op slaat, en tegelijk pretendeert geïnspireerd te zijn op ware gebeurtenissen, ik slik niet alles voor zoete koek.

Niks "docu-bril" de film heeft mijn interesse gewekt, hoe zou zoiets kunnen gebeuren in een dorpje in Nederland in een hechte vriendengroep nota bene. Dan blijkt dat die setting wel klopt, alleen komen de protagonisten rechtsstreeks uit een burgeroorlog (Bosnië). Waarmee het dus een heel ander verhaal wordt.

starbright boy (moderator)
Geinspireerd staat er inderdaad (en niet eens gebaseerd op). Dat betekent dus dat iemand van het verhaal hoort en van daaruit een ander verhaal schrijft. En verschil met Elephant is er niet, want Elephant lijkt ook alleen in uitgangspunt op Colombine, maar heeft met de werkelijke gebeurtenissen niets meer gemeen dan deze film. En zo zijn er nog oneindig veel films die hun inspiratie halen uit echte verhalen, maar zelf met een verhaal komen dat totaal anders is. Varierend van The Texas Chainsaw Massacre tot Dare Mo Shiranai. Van Das Experiment tot Skin (een eerdere film van deze regisseur). Niks nieuws.

starbright boy schreef:

ok laten we het simpel houden. Wat klopt er fundamenteel niet aan Elephant?
Bij Schemer klopt het uitgangspunt iig al niet.

Stephan schreef:
Onzin... het zegt "gebaseerd te zijn op"... Heel wat anders.

Niet minder raar dan een speelfilm maken die toch echt wel een beeld wil geven van de gebeurtenissen en het dan compleet uit de context haalt..

Zeriel schreef:

ok laten we het simpel houden. Wat klopt er fundamenteel niet aan Elephant?
Bij Schemer klopt het uitgangspunt iig al niet.

Bij Elephant klopt vooral het uitgangspunt (twee jongens, schietpartij op school) en een deel van de setting (bijvoorbeeld de bibliotheek). Maar de namen zijn anders, de karakterisering van de daders is heel anders, de manier waarop de slachtoffers zijn doodgeschoten en vele kleinere stukken zijn heel anders.

Wat ik wil zeggen is dat beide films gefascineerd zijn door een gegeven (schoolschietpartijen in de VS bij Elephant, een groep jongeren waarbij groepsdruk leidt tot moord op een van hen door de anderen bij Schemer), maar geen van tweeën zijn het verfilmingen van de ware gebeurtenissen en geen van tweeën claimen ze dat te zijn. Daarvoor staan ze veel te ver af van wat er echt gebeurde. Beide fictie, geinspireerd op een waar verhaal.

avatar van chiel
kos schreef:

Hoe kom je hier bij? Waar staat dat deze film "echt wel een beeld wil geven van de gebeurtenissen"? Het incident gold als inspiratie voor de film, meer niet.

Kom nou toch, iedereen weet toch dat als je deze film kijkt je een verwachting hebt te zien wat er nu gebeurd is.

Net zo idioot als die Heineken ontvoering..

kos schreef:

Net zo idioot als die Heineken ontvoering..
De 'nadruk' op wat er gebeurd is met Maja Braderic is er eerder door marketing-mensen, dan door Smitsman op geplakt. Aan jou de keus wat meer intrinsiek is.

Geen idee, de wel erg duidelijke verwijzingen en de scenes die nota bene op de bewuste plek bij Nijmegen zich afspelen doen anders vermoeden...

avatar van cantforgetyou
Ik vond dit een zeer goede film. Gebaseerd op de moord van Maja Braderic. Voor Nederlandse begrippen zit de film goed in elkaar. De kinder acteurs spelen goed en komen overtuigend over. Ik heb me geen minuut verveeld. Wel vreselijk dat dit ook echt is gebeurd. Wel met buitenlandse jongeren, die uit oorlogsgebieden komen. Dat verzacht het voor mij een heel klein beetje. Die kinderen hebben ook allemaal weer een verleden. Dat wil niet zeggen dat je mag moorden. Totaal niet, maar ik zou het nog schokkender vinden, als het zoals in deze film, allemaal om Nederlandse kinderen zou gaan.

avatar van tattoobob
Redelijk goede thriller van nederlandse bodem.
Zeker niet slecht.

avatar van Donkerwoud
Niet helemaal geslaagd. Het wordt nooit overtuigend gebracht hoe de verhoudingen tussen dader en slachtoffer zijn en hoe het uiteindelijk zo heeft kunnen escaleren. Wel een fijne cast vol jonge koppies die echt wel wat in hun mars hebben, maar het is niet genoeg om het oppervlakkige materiaal naar een hoger plan te tillen. Slechts bij vlagen, zoals wanneer de daders bij de moeder van het slachtoffer zitten, stijgt het even boven zichzelf uit en zien we de potentie die het gehad heeft. Voor mij speelt ook mee dat ik na Van God Los en Bloedbroeders ook wel een beetje klaar ben met een conventionele invulling van dit soort verhalen. Een beetje creativiteit graag!

avatar van Jean Maurice
Indrukwekkende film en erg goed geacteerd. Wel vind ik twaalf jaar -als kijkwijzer- erg laag. Vooral het einde is behoorlijk schokkend, ik kon er zelf maar nauwelijks naar kijken! Wat mij betreft vanaf zestien jaar.

avatar van Jawaddedadde
Boeiend maar niet helemaal bevredigend.

Boeiend om de groepsdynamiek van de jongeren die elk hun eigen onzekerheden hebben vanuit verschillende standpunten waar te nemen. Niet helemaal origineel maar het werkt wel. Zorgt ook voor enige spanning, en op het einde vallen de puzzelstukjes samen. Best goed geacteerd ook van de jonge cast.

Niet helemaal bevredigend omdat geen enkele van de hoofdpersonages erg sympathiek is. Frauk is een jaloerse trien, haar viendje Rico een player die bij de eerste de beste mogelijkheid zijn vriendin wil bedriegen, Ceasar is een regelrechte psychopaat, Ilse een deurmat die haar 'beste vriendin' zonder omhaal verraadt en Mick, nou ja, sympathiek zou ik hem ook niet noemen. Zefls voor slachtoffer Jessie valt weinig te zeggen: beetje een tease die als puntje bij paaltje komt afhaakt. Niet bepaald een goede vriendin te noemen ook.

Moeilijk dus - voor mij - om enige binding met enig personage te krijgen. Verder is er ook geen greintje mededogen te bespeuren in de film. De vijf (zonder Jessie dus) gaan allemaal razendsnel over tot een moordcomplot. Zelfs haar beste vriendin. Ik weiger te geloven dat het zo erg gesteld is met de moraliteit bij de jeugd.

avatar van K. V.
Me er ook eens aan gewaagd en 'k vond hem niet mis, maar ook niet meer dan dat. Het kwam me toch niet helemaal overtuigend over. Niet dat 'k me heb verveeld, mede door de vertelstijl, was het wel boeiend gebracht.
De cast deed het zeker ook niet slecht.
Tja, 'k vond hem wel eens het bekijken waard als ze hem eens op tv tonen, maar toch niet meer dan dat.

avatar van arveladze
Gebeurt heel weinig en de acteerprestaties van de meeste laat flink te wensen over...

avatar van missl
Heel interessant maar had naar mijn idee wat beter uitgewerkt kunnen worden, beter de relaties tussen de vrienden en niet ineens zo'n totale omslag. Het uitgangspunt is wel heel boeiend, jammer, echt een gemiste kans.

Weet iemand welk muziekstuk er in deze trailer gebruikt wordt? Chopin? Schemer De Film ? Official trailer - YouTube