Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 91 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Hanro Smitsman
Met onder meer: Robert de Hoog, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver
IMDb beoordeling:
6,3 (1.089)
Gesproken taal: Nederlands
Releasedatum: 14 oktober 2010
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Schemer
"Inspired by the murder of Maja Bradaric"
Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7287 stemmen
Wonderbaarlijke wending.
Een aardige Nederlands drama, dat ten tijde van het thriller-element minder sterk werkt. Dit heeft voornamelijk te maken met de ietwat wonderbaarlijke en weinig realistische wending in het verhaal. Op deze manier wordt er te weinig onderbouwd. De beeldschone Jansen maakt een goede indruk, maar het verhaal komt helaas niet helemaal uit de verf. Althans niet genoeg om tot hogere regionen te komen, al is de potentie daarvoor in alle opzichten duidelijk aanwezig. De film kent naast de goede cast een aantal zeer sterke momenten.
Goed.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Wat vond je dan precies de wonderbaarlijke wending? Wat bleek wie de dader was? Dat ze sowieso vermoord werd?
Zinema (crew films)
-
- 10276 berichten
- 7287 stemmen
Denk je even aan de spoilers?
De irritaties die omslaan in moord worden wel erg dunnetjes weergegeven nietwaar? Groepsdynamica is a bitch, maar bij 6 mensen tegelijk zit moord er niet zomaar in. Het gaat om het zomaar en de motivatie, maar vooral de ietwat overdreven omslag ertussen.
Het kan (zo bewijzen de feiten helaas), maar als je realistisch drama hoog in het vaandel draagt, moet je dat wel blijven volhouden.
SnakeDoc
-
- 4687 berichten
- 2243 stemmen
Inderdaad, is ook bizar!
Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradarić in 2003.
Die zin staat onder het plot, dus ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is wat er met 'het meisje' gebeurd!, maar ik zal het voor de zekerheid even aanpassen!
Wernertje
-
- 326 berichten
- 224 stemmen
Ik vond dit wel 1 van de minste Nederlandse films die ik heb gezien de afgelopen tijd.
De film had makkelijk 25 minuten kunnen duren en dat was dan al te lang geweest, er zit gewoon geen structuur in.
De film is saai en langdradig en voegt totaal niet toe, irritante flashbacks en wat ik al helemaal niet snap is wat voor waarde de scenes met de zieke moeder moesten toevoegen aan de film of het geheel van het verhaal. Naar mijn idee gewoon overbodige scenes die er makkelijk uit hadden kunnen gelaten worden.
Maar ik wil niet geheel negatief zijn en de acteer prestatie konden er mee door het was niet super, maar ik heb het slechter gezien.
Gewoon een tele film van maken en de dvds zo snel mogelijk in de 1 euro bak gooien bij de Blokker.
anderhalf sterretje voor de moeite.
Zeriel
-
- 1395 berichten
- 2642 stemmen
Ik vond het eigenlijk vrij belachelijk wat hier gebeurt, een groepje vrienden, die één van hen vermoord omdat ze een beetje irritant is af en toe.
Dan kan het op ware feiten berusten, zoals het wordt weergegeven, kun je op geen enkele manier invoelen dat ze tot deze daad gekomen zijn.
Bovendien waren de daders niet allemaal gewoon van Hollandse afkomst, een factor die volgens mij wel van belang is geweest.
Ik denk dat de film de plank dus behoorlijk misslaat.
Wiki Maja Braderic
Wernertje
-
- 326 berichten
- 224 stemmen
Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradarić in 2003.
Volgens mij betekend het dat de maker het verhaal heeft gekozen om naar aanleiding/Geïnspireerd te zijn vanwege de gebeurtenis van Maja Bradarić. Een soort gelijkwaardig verhaal te maken.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat het een film is die het verhaal verteld van Maja Bradarić, maar heeft de maker zijn inspiratie voor het verhaal van de film afgekeken van de moord op Maja Bradarić
Maar wordt dit door veel mensen verkeerd begrepen en denkt men dat men een film/verhaal te zien krijgt die op waarheid berust.
Zeriel
-
- 1395 berichten
- 2642 stemmen
Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradarić in 2003.
Volgens mij betekend het dat de maker het verhaal heeft gekozen om naar aanleiding/Geïnspireerd te zijn vanwege de gebeurtenis van Maja Bradarić. Een soort gelijkwaardig verhaal te maken.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat het een film is die het verhaal verteld van Maja Bradarić, maar heeft de maker zijn inspiratie voor het verhaal van de film afgekeken van de moord op Maja Bradarić
Maar wordt dit door veel mensen verkeerd begrepen en denkt men dat men een film/verhaal te zien krijgt die op waarheid berust.
Mmm het staat wel op de DVD-hoes natuurlijk. Volgens mij is er eigenlijk geen tussenweg met zoiets, ofwel je probeert dicht in de buurt te komen van de gebeurtenissen, ofwel je laat Maja Braderic er buiten.
De film klopt nu gewoon niet. "Geïnspireerd" is de film iig zeker niet, Want hoe het proces tot deze daad verloopt wordt helemaal niet inzichtelijk. Mensen zijn tot van alles in staat, maar zomaar met een groepje een van je vrienden vermoorden, dat gebeurt gewoon niet. Tenminste niet zoals hier.
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 berichten
- 4513 stemmen
Volgens mij begrijp je het woord "geïnspireerd" niet helemaal. Je leest iets in de krant en dat gebruik je als begin voor een film, dat is al "geïnspireerd op", dus dit helemaal.
En ik ben ervan overtuigd dat mensen tot meer in staat zijn dan je zelf zou denken, ook dit soort groepsgedrag, waarbij de meesten meelopers zijn.
nightfly1982
-
- 124 berichten
- 101 stemmen
Heb zojuist deze film bekeken, en heb ook het boek gelezen. Nu vind ik het boek beter aansluiten op de werkelijkheid.
Ten eerste werd ze niet in het water gedumpt maar in brand gestoken en gevonden door een
echtpaar wat voorbij reed.
Het is natuurlijk een inspiratie op de werkelijke moord, maar vind niet dat je het dan zo kunt noemen, dan hadden ze het werkelijke verhaal moeten verfilmen.
perceived
-
- 1781 berichten
- 5601 stemmen
Best oké. Grootste minpunt is dat het allesbehalve realistisch lijkt. De reden van de moord komt totaal ongeloofwaardig op me over. Dat je iemand dan buitensluit of er niet meer mee omgaat lijkt mij me meer dan logisch, maar moord...?! 6/10*
henkula
-
- 934 berichten
- 4990 stemmen
wat een onzin, de regisseur heeft blijkbaar nooit van thuiszorg gehoord.
kijk vaag is leuk, dat laat vraagtekens na, maar het kan ook te vaag zijn..wel goed geacteerd, voor een Nederlandse productie best te pruimen, maar vaag.....
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1019 stemmen
voor een Nederlandse productie best te pruimen, maar vaag.....
Al-tijd weer die zin. Altijd. Waar slaat dit nou op? 
henkula
-
- 934 berichten
- 4990 stemmen
Al-tijd weer die zin. Altijd. Waar slaat dit nou op?
Nederlandse films worden op MM vaak scherper beoordeeld dan buitenlandse, voor veel mensen is het zelfs per definitie slecht en kijken niet eens meer. Als het verhaal minder vaag zou zijn zou het een goede film zijn, snap je? aan het acteren ligt het niet.
ik ergerde aan die situatie van Caesar, je hoeft in Nederland je eigen moeder niet te wassen, hier werd het aangedikt voor de plot die uiteindelijk ook nergens op sloeg
Kippie.
-
- 426 berichten
- 1019 stemmen
Ik doelde meer op het algemene beeld dat Nederlandse films per definitie slecht zouden zijn. Dit is namelijk niet zo. Bij elke Nederlandse film kom ik wel een keer het zinnetje "Voor Nederlandse begrippen.." etc. tegen en dat stoort me gigantisch.
Ontopic: Het klopt helemaal dat deze film vaag is, heb je absoluut gelijk in. Verplichte mantelzorg door minderjarigen wordt bij mijn weten in Nederland niet gegeven nee..
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3865 stemmen
Schemer laat zien dat we ons in Nederland maar weinig zorgen hoeven te maken over de toekomst. Deze film bulkt namelijk van het Nederlandse acteertalent. Dat is maar goed ook want scripttechnisch is Schemer niet altijd even geslaagd. Een aantal plotwendingen gaan simpelweg te snel en niet alle personages worden voldoende uitgewerkt. De cast compenseert dit echter met verve en ook de keuze om het verhaal in delen te vertellen werkt uitstekend.
Zeriel
-
- 1395 berichten
- 2642 stemmen
Volgens mij begrijp je het woord "geïnspireerd" niet helemaal. Je leest iets in de krant en dat gebruik je als begin voor een film, dat is al "geïnspireerd op", dus dit helemaal.
En ik ben ervan overtuigd dat mensen tot meer in staat zijn dan je zelf zou denken, ook dit soort groepsgedrag, waarbij de meesten meelopers zijn.
De docu Sweety Maja Braderic ook maar gekeken. Ik denk dus dat mensen idd tot van alles in staat zijn, maar dat dingen zoals een moord niet zomaar gebeuren, zeker niet binnen een gewoon groepje vrienden.
Wat in de film geen rol speelt, maar essentieel is, is dat dader en slachtoffer uit Bosnië komen, waar ze als kind de burgeroorlog meemaakten, en naar Nederland gevlucht zijn, ontheemden dus. Ik vind het gewoon kwalijk dat dat geen rol speelt in de film, maar dat het om een oerhollands vriendenclubje gaat, dat zomaar besluit één van hen te vermoorden dit is geen inspiratie, maar een loopje nemen met de werkelijkheid.
Ook in de docu, komt dit nauwelijks aan de orde. Wel dat Goran P. heeft verklaard dat hij tijdens de wurging oorlogsscenes waarvan hij getuige was in Bosnië voor zijn geestesoog voorbij zag komen. Relevante vragen zijn dus, wat hebben de betrokkenen in Bosnië meegemaakt, en hoe zat de relatie tussen Goran en Maja precies in elkaar?
Wiki
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Deze film is dan ook geïnspireerd op de moord, geen reconstructie. De regisseur was ook niet blij met het feit dat de distributeur overal verkondigde dat de film specifiek op de moord op Maja Braderic gebaseerd is, omdat iedereen dan feitelijke overeenkomsten verwacht, terwijl enkel het gegeven van de groepsdynamiek het uitgangspunt vormde.
Zeriel
-
- 1395 berichten
- 2642 stemmen
Deze film is dan ook geïnspireerd op de moord, geen reconstructie. De regisseur was ook niet blij met het feit dat de distributeur overal verkondigde dat de film specifiek op de moord op Maja Braderic gebaseerd is, omdat iedereen dan feitelijke overeenkomsten verwacht, terwijl enkel het gegeven van de groepsdynamiek het uitgangspunt vormde.
Hij had het gewoon goed moeten doen of niet. Het is zeker niet alleen de groepsdynamiek, ook de setting, dorp aan de rivier, de moord; wurging in de auto, die overgenomen zijn, de personages, maar dan zonder de Bosnië-factor, de directe voorgeschiedenis. de kermis enz., alleen laat hij Maja niet verbranden maar afzinken in de rivier.
Regiseur Smitsman moet dan ook niet zeuren als zijn film zo aan de man gebracht wordt, hij draagt de film ook op aan Maja Braderic, Dus waarom heeft hij de feiten dan ernstig verdraait? ..... hij husselt driekwart feiten met een kwart lariekoek. Uit gemakzucht misschien.
Curly1985
-
- 819 berichten
- 357 stemmen
Ook ik was niet echt onder de indruk van de film.
Een vrij plat tienerfilmpje met een heftig einde. De motieven in deze film om het meisje te vermoorden vallen onder de categorie highschool-bullshit en ineens moest ze ook dood. Ik wist dat het daarop ging uit draaien natuurlijk maar het viel alsnog een beetje uit de lucht. 
Gebaseerd op het verhaal van Maja braderic maar zag er maar weinig van terug.
Het is vrij dichtbij mij gebeurd en ik kende zelfs een van de hoofddaders als vakkenvul collega maar de film staat inderdaad vrij ver van het werkelijke verhaal.
De ware motieven zijn nooit duidelijk geworden maar afkomst en famillie eer speelde volgens mij wel een belangrijke rol.
2*
El ralpho
-
- 1481 berichten
- 1092 stemmen
Even slikken..
Met een brok in mijn keel bekeken..want de film gebaseerd op de moord van Maja Bradarić knalt binnen en wordt erg realistisch in beeld gebracht. Men kan mij de meest misselijkmakende films voorzetten zonder dat het me iets doet, maar dit soort snoeiharde drama's die een situatie voorschotelen zoals zich zomaar voor zou kunnen doen laten me toch wel even flink slikken.
Op bepaalde punten laat de film wat steken vallen, zoals het besluit wat binnen de groep genomen wordt om Jessie te vermoorden.Dit mocht van mij wat meer uitgediept worden. Ook leek het me sterk dat er niet meer weerstand was binnen de groep bij zo'n gruwelijke impulsieve actie op het personage van Roos Netjes na die eigenlijk niet wil dat het gebeurd maar er niks van durft te zeggen door haar onzekerheid en zo toch enigszins met de plannen van de groep meegaat. Ook had de film wat mij betreft nog kunnen laten zien hoe het af zou gaan lopen met de overige medeplegers en op welke manier hun leven voor altijd getekend zou zijn.
Op overige fronten scoort de film goed. De jeugdige cast zetten stuk voor stuk ijzersterke rollen neer en de film slaagt erin meerdere boodschappen in zijn film te verwerken die eens niet zo standaard zijn en verder gaan dan het ''don't do drugs'' idee. Het personage van de beeldschone Gaite Jansen (waar het allemaal om draait) weet ook een sterke indruk achter le laten. Bij aanvang van de film kun je begrijpen waarom iedereen problemen met haar heeft, maar zodra haar kant van het verhaal belicht wordt ontstaat er al snel een vorm van medeleven die uiteindelijk omslaat in pure afgunst als de vriendengroep tot hun gruwelijke beslissing komt.
Geen film om vrolijk van te worden maar imponeren doet hij zeker.
4,0*
Zeriel
-
- 1395 berichten
- 2642 stemmen
maar zodra haar kant van het verhaal belicht wordt ontstaat er al snel een vorm van medeleven die uiteindelijk omslaat in pure afgunst als de vriendengroep tot hun gruwelijke beslissing komt.
puur afgrijzen zal je bedoelen. 
kos
-
- 46701 berichten
- 8856 stemmen
Hm.. vond het juist allesbehalve realistisch. Integendeel.
Kwam meer op me over als een soort Zappelin-serie voor kids over een heftige waargebeurde situatie. Van die perfect Nederlands pratende tieners zonder problemen die opeens tot dit soort dingen over gaan (??) . Oh wacht.. er is er eentje homo... eentje heeft een zieke moeder.. en eentje een huidziekte
. please zeg.
In het echt waren het wel even wat andere figuren, echt niet van die schatjes en met ook nog een Joegoslavie-oorlog achter de kiezen. Dat was al onvoorstelbaar genoeg, maar hier komt alles echt compleet uit de lucht vallen.
Enige aardige was dat het zo'n beetje op dezelfde plek in Nijmegen gefilmd is, de moord dan.
Macmanus
-
- 13726 berichten
- 3703 stemmen
Weet het niet zo.
Ben het niet helemaal eens met Kos. Natuurlijk als je het zo op schrijft klinkt het flauw. Maar het homo zijn en de huidziekte waren toch wel iets subtieler gebracht dan doet vermoeden als je het zo leest. Neemt niet weg dat Kos zeker een punt heeft dat het wel erg magere motieven zijn tot zo een daad. Helpt inderdaad ook weinig dat het in de echte zaak mensen waren met een totaal andere achtergrond.
Maar goed met enige sfeer kon het nog wel enigszins lukken. Helaas is het allemaal te mak om me te overdonderen. Typische soundtrack, wederom een tenenkrommende clubscene, en vrij klassiek camera en montagewerk. Het is misschien maar goed ook om niet nog meer op Elephant te lijken dat je niet kiest voor de lange track shots, maar ik miste toch een beetje een eigenzinnige stijl. Het einde voelt ook wat lang aan. De krachtigste scene de moord had een mooi einde geweest. En dan had ik misschien ook meer gepikt dat het de motieven wat vaag bleven. Maar nu krijg je nog een hele nasleep waaruit toch blijkt dat ze spijt hebben maar ook niet helemaal. Meh.
Het is jammer. Geheel mislukt is de film zeker niet. Maar als dit door de pers het beste van het jaar is, dan maakt dat toch wel duidelijk dat we maar een mager film landje zijn. Kan er met me pet niet bij dat je zelfs bij de clubscene niet even wil uitpakken qua belichting en camerawerk.
2 sterren.
Diogo
-
- 39 berichten
- 75 stemmen
Deze film is heftig. Dat is het woord wat ik het best bij deze film vind passen.
De acteurs zijn goed gecast, en komen, in tegenstelling tot de meeste Nederlandse jeugd-acteurs, wél geloofwaardig over.
Ook de manier waarop het verhaal verteld en gefilmd wordt vind ik apart, maar leuk.
3,5*
El ralpho
-
- 1481 berichten
- 1092 stemmen
puur afgrijzen zal je bedoelen.
je hebt gelijk, beetje slordig! bedankt voor de opmerking 
soom
-
- 24920 berichten
- 2752 stemmen
Gaite Jansen is een prachtige verschijning. Erg fijn. Knap meisje, met goed acteerwerk. Melody Klaver is leuk. Roos Netjes is een beetje twijfelachtig, en van de jongens weet Matthijs wederom weer het meest te overtuigen.
Aardig beklemmend eigenlijk, als je erover na gaat denken. Niet zomaar een filmpje die even geschoten wordt, lijkt me.. Als ik het me goed herinner, hebben ze Maja in de brand gestoken, toch?
Het acteerwerk is best fijn, het is mooi in elkaar gezet door Hanro. Er ontstaat wel een beetje een beklemmende sfeer in elk geval. Mooi in elk geval. En hee, wat krijg je als je Schemer vertaald naar het Engels
? Ghehe.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Hmm, beetje matige film die nogal lomp en flauw voorbij gaat zonder dat je nu een duidelijk idee hebt waar de motivatie van de verschillende pubertjes vandaan komt. Op zich nog wel redelijk geacteerd, alhoewel de verdieping van de hoofdrolspelers amper plaatsvindt.
nightbreed
-
- 3360 berichten
- 5029 stemmen
Ik kreeg kromme tenen van dat vreselijke acteerwerk, het zag er allemaal zo onnatuurlijk en gemaakt uit. Ik moest constant denken aan GTST qua acteerwerk en dialogen. Jammer dat ze helemaal niets hebben gebakken van een interessant en gevoelig gegeven.
Aapje81
-
- 2227 berichten
- 5188 stemmen
De opzet van de film is best aardig maar boeit uiteindelijk te weinig. Het grootste probleem is dat de personages nauwelijks weten te boeien. Alleen Melody Klaver weet te overtuigen maar dat is te weinig om te spreken van een goede film.
Zoveelste tegenvaller van Nederlandse bodem.
Het laatste nieuws

Oekraïense postapocalyptische oorlogsfilm 'Atlantis' is een kijktip op NPO Start Plus

Zaterdag kijk je op televisie naar Robert De Niro in de legendarische maffiafilm 'Casino'

Dit is alles wat je moet weten over de komende Netflix-film 'War Machine' van Patrick Hughes

Eerste teaser en releasedatum onthuld van de goed beoordeelde horrorserie 'FROM'
Bekijk ook

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Achtste-groepers Huilen Niet
Familie / Drama, 2012
194 reacties

Last Resort
Drama, 2000
23 reacties

Facing Ali
Documentaire, 2009
4 reacties

Marina
Drama / Biografie, 2013
85 reacties

Spijt!
Drama, 2013
171 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.


