Schemer (2010)

Nederland
Drama / Thriller

geregisseerd door Hanro Smitsman
met Gaite Jansen, Matthijs van de Sande Bakhuyzen en Melody Klaver

Zes middelbare schoolvrienden zijn een broeierige zomer lang onafscheidelijk. Ze gaan samen uit, hangen in de uiterwaarden en bellen veel met elkaar. Allemaal hebben ze hun eigen problemen en onzekerheden, die ze op de anderen projecteren. Onderlinge jaloezie, verliefdheden, onbegrip en roddels leiden ertoe dat de groep zich steeds meer afkeert van één van de meisjes. De groepsdruk maakt dat kleine irritaties ten opzichte van haar - buiten proportioneel - vergroot worden en omslaan in afgunst. Uiteindelijk lopen de spanningen zo hoog op dat de groep ontspoort en het plan opvat het meisje te vermoorden. Geïnspireerd op de moord op de Nijmeegse Maja Bradari? in 2003.

avatar van SaNDuTjE
Best aardige film waarin het verhaal al bekend is en het daarom met terugblikken wordt verteld. Op deze manier worden de verschillende levens in beeld gebracht en gekoppeld aan (de aanleiding tot) de daden. De rol van Caesar, Jessie, Mick en Ilse zijn redelijk goed en overtuigend gespeeld. Klaver speelt maar matig als Frauk en de rol van Rico is gewoon onvoldoende.

Het idee van het aanzetten tot een moord in een vriendengroep klinkt onwaarschijnlijk, maar is jammer genoeg de realiteit. Het lijkt me lastig om dat gevoel in de groep, de onderlinge spanningen en de stap naar een dergelijk daad in beeld te brengen. Bij deze film komt dat niet de verf zoals ik dat gehoopt had.

Er wordt geprobeerd om langzaam de haat voor Jessie te laten groeien om zo tot een aanleiding te komen voor de daad, maar dat kwam bij mij niet heel erg overtuigend over. Mensen reageren natuurlijk anders in een groep en helemaal onder druk alleen had dit wat sterker gemogen en kwamen ze wel snel tot het besluit tot een koelbloedige moord.

Maar het blijft altijd gissen naar de werkelijke beweegreden en of het wel geloofwaardig genoeg is. Die onduidelijkheid wordt met het eind alleen maar bevestigt en laat je als kijker achter met deze vragen.

Zoals gezegd een aardige film met een aantal acteurs/actrices waar we zeker (nog) meer van zullen gaan zien. Verder kijkt de film lekker weg en heeft een aantal goeie scenes.

avatar van Oliveri
Ik sluit me aan bij de mensen die dit een slechte film vinden. Matig acteerwerk, een enorme stap naar de moord. Waarom moest dat meisje eigenlijk dood? Dit kwam niet in de film naar voren. 1 ster voor de moeite.

rose
Ik vond hem ook zeer sterk. Liet me toch wel met een beklemmend gevoel achter. Melody Klaver vond ik weer 3 x niks. Jammer toch. Na 'Diep'is ze nooit meer zo goed geweest.

avatar van CRu
CRu
Jammer, wel een goede basis, maar hier en daar een beetje te dun.

Sommige stappen (door de karakters) in het verhaal zijn wel erg groot. Tijdslijn is -vooral tegen het eind- niet helemaal duidelijk voor mij. Dat maakt voor de grote lijn niet uit, maar voor enkele details in het slot wel.

avatar van mandy7
Oliveri schreef:

Dat is in de rechtzaak ook nooit naar voren gekomen.
Dus als ze in de film een aantal 'goede' redenen hadden gestopt, zou dat te veel afwijken van de werkelijke gebeurtenissen.

Prima film naar een waar gebeurd verhaal de acteerprestatie waren meer dan ok , Matthijs van de Sande Bakhuyzen is ook duidelijk beter gaan spelen na zijn rol in Afblijven, van
Gaite Jansen zullen we nog veel horen en heeft een grote carriere voor zich, dat zelfde geld ook in mindere mate voor Roos Netjes. Robert de Hoog speelde zijn rol koel en leek wel waanzinnig en speelt straks mee in een blockbuster. En mijn favoriet Melody Klaver zie ik liever weer eens in een meer symphatieke rol en niet altijd de bitch.

avatar van Sjoerdow
Mooie vertelwijze.

Met name de kermisscene vond ik erg verontrustend. Daarnaast vond ik de aftiteling mooi gedaan met het achtergrondgeluid.

Zeer aangrijpend ook hoe de hoofdrolspelers een zeer hypocriete en schijnheilige rol aannemen. Misselijkmakend gewoon.

Zeker het kijken waard.

stinissen schreef:

Dat was inderdaad opvallend, ik vond m nooit eerder echt goed spelen, maar ineens is het kwartje gevallen.

avatar van chebby
Oliveri schreef:

Mee eens.
Bovendien is Maja gewurgd en in brand gestoken, vind dat ze dat in ieder geval hadden moeten aanhouden.
Het einde was ook slecht.

chebby schreef:

Waarom had dat gemoeten? Het was toch al gruwelijk genoeg om dit te zien? Het is niet de verfilming van de moord op Maja, maar slechts "geïnspireerd op".

avatar van jippie2010
ik vond em tegenvallen, opzet was goed gekozen,
alleen vond het onrealistisch gespeeld.

De keuze van beste Nederlandse film door de Nederlandse filmjournalisten verbaast me ieder jaar weer. Over 2010 'Schemer' en over 2009 was het 'Kan door huid heen'. De Nederlandse filmliefhebber maakt een geheel andere keuze. De internationale keuze loopt altijd aardig in de pas, maar op nationaal niveau schijnt er altijd naar alternatieve keuzes te moeten worden gezocht.
Over Schemer: sterk spel en dito regie maar het verhaal en de aanleiding van de moord is ongeloofwaardig en verder zijn er nog een aantal vondsten die overgeaccentueerd worden en voor het verdere verloop van de film onnodig zijn.

Toch wel een aardige film, waarin vooral de belevingswereld van pubers in beeld gebracht wordt (erbij willen horen / je verzetten tegen ouders). Het is weliswaar geinspireerd op, maar misschien te weinig lijkend op de waarheid, met de waarheid vrij vers in het geheugen.

3 sterren.

avatar van bramono
Vieze film..

avatar van chiel
Vieze film? Wat bedoel je?

avatar van Drs. DAJA
chebby schreef:

Mee eens.
Het einde was ook slecht.

De film pretendeert nergens een verfilming van de moord op Maja Braderic te zijn.

avatar van Kippie.
Ach..

Leuk, (nieuw denk ik niet?) concept, met het volgen van de verschillende personages. Die irritante muziek onder de namen in het begin om de personages te introduceren was voor mij erg storend en viel een beetje uit de toon bij de scène die erop volgde. Maar deze manier van filmen bereikt toch het gewenste effect: ergernis en soms sympathie voor Jessie. Goed acteerwerk door vooral Roos Netjes, maar de rest doet het ook niet onverdienstelijk.

Beetje mager verder, al vond ik de wurgscène heel doordringend en spannend. Het moment dat Jessie stil is komt redelijk hard aan. Ziek dat een groep vrienden in staat is om zoiets te doen.

avatar van WietseN
de trailer leek me leuk, maar het verhaal is me wat tegengevallen. de verveling begon toe te slaan na een 1/2 uurtje. jammer, want het begon wel leuk en camerawerk vond ik ook wel interessant. helaas heeft dit me niet lang kunnen boeien...

robertus65
Ik vond het toch tegenvallen, de film bleef te lang hangen in herhalingen en haalde het hele tempo uit het verhaal, en dan ineens werd er besloten dat het meisje dood moest, terwijl het niet meer ging om wat tienermeisjesjaloezie en wat gekissebis over wie met wie zoent. Warrig gefilmd, kon mij niet overtuigen.

Hoesje gepikt van Mystic River misschien?????

Goeiemorgu!

erik1677
de beelden zien er prachtig uit,nu eens een keer niet van dat haastige camerawerk.
Dat is dan ook meteen het enige positieve aan deze film.
Want wat een vaag zooitje zeg.
Misschien is het zo wel in het echt gegaan, maar ik snap eigenlijk niet zo goed dat dat ene meisje met zulke vage klojo's wou omgaan.
De gesprekken die die gasten met elkaar voerden!,sjonge de vaagheid straalt eraf.
Nee dit vond ik niks.
Gewoon.....VAAGGGGGG!!

avatar van Willy Wartaal
Als die gasten niet zo vaag waren hadden ze haar waarschijnlijk ook niet vermoord .

Zal deze film binnenkort een kans geven, hetgeen wat ik er al van gezien heb zag er niet verkeerd uit.

erik1677
Hehehehehehehehe inderdaad daar heb je wel een punt Willy

Goirle_NL_Bas
Aardige film.
Erg leuk dat ze telkens terugblikken gebruiken.
Het verhaal zit goed in elkaar, en is ook best wel spannend, zeker een voldoende waard.

toen ik las over de film leek hij m erg leuk, toen ik hem eenmaal keek met een vriendin vonden we hem beiden tegen vallen, vond het slechte kwaliteit en er waren te veel flashbacks en soms beetje een raar verhaal

avatar van SnakeDoc
Vind de verschillen met de moord op Maja Bradarić nog al groot om deze film daar mee te vergelijken, maar verder was het voor Nederlandse begrippen nog wel aardig vol te houden.
Sommige personen speelden ronduit slecht. In Robbert de hoog schuilt echter een groot acteur.

2,5 lijkt me voldoende!

avatar van Kelsey16
Beetje een vreemde film.
Ze hebben Maja haar dood als inspiratie genomen, niet echt gepast, maar het komt er ook niet in de buurt als je het verhaal over die moord kent.

De flashbacks vond ik persoonlijk erg irritant en de manier hoe ze het verhaal vertelden.

Melody Klaver is trouwens echt een vreselijke actrice, snap niet waarom zij zoveel aandacht krijgt, ze trok de hele film omlaag.

avatar van Number23
Acteerwerk is niet wat ik had verwacht na alle positieve persreacties. Alleen Robert de Hoog als in de kast homoseksueel die alleen meedoet aan de moord omdat het een idee van Caesar is waar tie stiekem verliefd op is vond ik goed spelen.
Netjes en Klaver waren ronduit irritant, al deed die eerste nog haar best
Ook de moeder van Jessie vond ik maar suf geacteerd, inspiratieloos

avatar van 93.9
Originele, aardig goede film.
Flashbacks waren leuk bedacht, zie je niet zo vaak.
Acteerprestaties liepen misschien uiteen, maar welverdiende voldoende!