Genre: Thriller / Sciencefiction
Speelduur: 148 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Christopher Nolan
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe en Joseph Gordon-Levitt
IMDb beoordeling:
8,8 (2.788.379)
Gesproken taal: Engels, Japans en Frans
Releasedatum: 22 juli 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Inception
"Your mind is the scene of the crime."
Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) is een meesterdief, gespecialiseerd in het “stelen” van waardevolle geheimen in de droomstaat van een mens, wanneer de geest het kwetsbaarst is. Cobb is hierdoor een gewilde speler in de verraderlijke nieuwe wereld van bedrijfsspionage, maar dit heeft hem tegelijkertijd ook tot een internationale vluchteling gemaakt, wat hem alles kan kosten wat hij ooit lief had. Nu krijgen Cobb en zijn team van specialisten een nieuwe taak aangeboden. Een 'laatste' taak die ervoor kan zorgen dat Cobb zijn oude leven weer terugkrijgt. Deze taak is niet het stelen van een idee, maar het plaatsen van een idee. Als ze slagen, dan kan het de perfecte misdaad zijn. Maar er is ook een levensgevaarlijke vijand, iemand die altijd Cobb's volgende zet lijkt te voorspellen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,8 / 2788379)
- Spoilertopic
- Inception: The Shooting Script (BoekMeter)
- Inception (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Dom Cobb
Arthur
Saito
Eames
Ariadne
Yusuf
Robert Fischer, Jr.
Peter Browning
Mal Cobb
Maurice Fischer
Video's en trailers
Reviews & comments
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Nee. Punt 1 geef ik toe dat dat een optie zou kunnen zijn, maar dat het teveel risico's met zich meebrengt. Beter lezen.
Dan moet je niet letterlijk zeggen
Punt 1. Daar ben ik het mee eens.
Want dan wordt het wat verwarrend allemaal. Risico's, dat valt volgens Dom wel mee ivm dat moeilijke uitleveringsverdrag tussen FR en VS
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Punt 3 verzin ik niet, maar is gewoon logica dat ook in de film zelf wordt onderbouwd dat je niet zomaar een ideetje kunt implanteren.
Klopt. Maar Dom ondergaat als die moeite om z'n kids weer te kunnen zien, dan mag je verwachten dat ie ook die moeite wel wil doen om zn vrouw van de dood te redden.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Dan moet je niet letterlijk zeggen
Want dan wordt het wat verwarrend allemaal.
Zeker als je mijn
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Risico's, dat valt volgens Dom wel mee ivm dat moeilijke uitleveringsverdrag tussen FR en VS
Het risico bij bungeejumping valt ook wel mee, maar ik zal nooit springen.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Ben je het er nou wel of niet mee eens ?
Ik ben het ermee eens dat het voor Dom een optie zou zijn dat in werking te stellen... M A A R ik snap waarom hij het niet doet.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ja, hallo! Je moet die keuzes wel kunnen rijmen met toon en logica van film en karakters natuurlijk. Anders hoef je het inderdaad NOOIT over plotholes te hebben. Bij welke film dan ook.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Wou je het bij een welles/nietes spelletje houden ? Of ga je je standpunt nog toelichten ?
Die heb ik allang en breed gegeven, maar jou selectieve quoten wordt je eigen realiteit. Het is jij dus die nog een antwoord moet geven, niet ik.
Ik opperde (en hou de term interne focalisatie in je hoofd) :
Maar terugkomend op je vorige stelling, er wordt dus niet (alleen) door Nolan iets gezegd maar er wordt juist gezegd door Cobb dat hij de "droom in een droom" exploreerde, waarna er direct gezegd wordt door diezelfde Cobb dat hij verder wilde... nog verder. Dit is redelijk ambigue, gesteld kan worden "verder' in dezelfde droom - maar in wat dan, in wel opzicht? - of verder in nog meer droomlagen, een statement dat veel gegronder is aangezien er later meermaals naar gerefereerd wordt dat Limbo pas "bereikt" wordt als je sterft in een veel "diepere/verdere" droomlaag, en Cobb daar met zijn vrouw ook terecht komt. De causaliteit is daarmee toch echt wel behandeld.
En als je daar eens op zou kunnen antwoorden zonder selectief te quoten kunnen we weer verder gaan.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Ik ben het ermee eens dat het voor Dom een optie zou zijn dat in werking te stellen... M A A R ik snap waarom hij het niet doet.
Tuurlijk, dat is voor jou niet zo moeilijk te snappen, je verzint je eigen oplossing er wel weer om heen. Mijn punt is dat dit een zo voor de hand liggende vraag is dat Nolan hier gewoon op in had moeten gaan. Jij kan 10 redenen verzinnen waarom de kids niet naar Frankrijk zouden moeten, ik kan 10 redenen verzinnen waarom het een veel beter idee is. Dat maakt de film echt niet beter.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Tuurlijk, dat is voor jou niet zo moeilijk te snappen, je verzint je eigen oplossing er wel weer om heen. Mijn punt is dat dit een zo voor de hand liggende vraag is dat Nolan hier gewoon op in had moeten gaan. Jij kan 10 redenen verzinnen waarom de kids niet naar Frankrijk zouden moeten, ik kan 10 redenen verzinnen waarom het een veel beter idee is. Dat maakt de film echt niet beter.
Jij verzint en oppert toch zelf ook je "eigen" stelling. En toch beweer je zelf zo waterdicht te zijn als onze deltawerken en "ons" ervan te betichten zelf dingen erbij te verzinnen. Net zogoed als dat je met een suggestie die de film weldegelijk maakt door kan redeneren is er ook zoiets als plot én story - waarbij story hetgeen is soms alleen naar gerefereerd wordt maar niet expliciet wordt getoond. Als we op jou retoriek afgaan zit je er zelf net zo goed naast.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Jij verzint en oppert toch zelf ook je "eigen" stelling. En toch beweer je zelf zo waterdicht te zijn als onze deltawerken en "ons" ervan te betichten zelf dingen erbij te verzinnen.
Wat ik bedoel is dat iets logisch moet zijn binnen de verstrekte informatie. Buiten de verstrekte informatie om valt er ALTIJD wel een bepaalde logica te verzinnen. Dan zou geen enkele film meer plotholes hebben.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Samengevat:
In dit geval wordt Cobb verweten dat hij zijn kinderen niet gewoon via opa over laat komen.
In het meest gunstige geval had hij zijn kinderen kunnen knuffelen en ze na een aantal dagen/weken weer los moeten laten omdat ze weer naar huis moeten. Het thuis dat hij voor hen wil zijn maar op die manier kan dat dus niet.
Maar waarschijnlijk zouden zijn schoonouders het nooit toestaan of zou door de kids te traceren Cobb worden opgepakt. Kleine kans maar aanwezig.
Het enige dat hem voorgoed naar zijn kinderen kan terugbrengen, zonder enig risico, is de deal met Saito.
Wat nou "plothole"?
Terwijl hij zelf in Limbo zit voert hij niet plan A maar plan B uit om zijn vrouw ervan te overtuigen dat ze in een droom zit. Had zijn vrouw geen bijwerkingen gehad dan had ze hem toen ze wakker werd omarmd en gewaardeerd dat hij haar met geldige argumenten heeft weten te overtuigen. Feitelijk een inception, maar wel één die waarheid is.
Als hij haar had neergeknald had hij haar uit een fijne droom weggerukt en had het wellicht meer schade gegeven t.o.v. hun relatie. Hij had haar niet alleen kunnen laten omdat ze wellicht op eigen houtje terug zou gaan of erger... hem uiteindelijk verlaten zou hebben omdat hij haar vrije wil niet accepteert.
Wat nou "plothole"?
Had hij haar in de realiteit een inception moeten geven dat ze nu in de realiteit zat en NIET in een droom zoals zij dacht? Dan had hij haar dus UIT de realiteit moeten halen om haar in een droom een inception te geven (zo werkt dat toch?) dat ze NIET droomt. Als iets geen logica meer heeft dan is dit het wel. Een heroïne verslaafde een shot geven om duidelijk te maken dat ze het niet nodig heeft? Nee... hij probeert het leven weer op te pakken en ziet lijdzaam toe dat het virus doorgeslagen is en er een afstand is ontstaan. Hij probeert zo goed als het gaat gewoon een goede man/vader te zijn en hoopt dat het wel overgaat. Zoveel ervaring heeft hij nog niet met het concept Inception. Zij was de eerste.
Wat nou "plothole"?
Nee hoor... niets mis mee.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Samengevat:
In dit geval wordt Cobb verweten dat hij zijn kinderen niet gewoon via opa over laat komen.
In het meest gunstige geval had hij zijn kinderen kunnen knuffelen en ze na een aantal dagen/weken weer los moeten laten omdat ze weer naar huis moeten.
Naar 'huis' ? Hun moeder is dood, hun vader zit in Frankrijk en hun 'huis' is dan volgens jou in de VS ?
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Terwijl hij zelf in Limbo zit voert hij niet plan A maar plan B uit om zijn vrouw ervan te overtuigen dat ze in een droom zit. Had zijn vrouw geen bijwerkingen gehad dan had ze hem toen ze wakker werd omarmd en gewaardeerd dat hij haar met geldige argumenten heeft weten te overtuigen.
Totdat ze er achter komt dat hij tegen haar weten in een idee bij haar heeft gepland om haar zo te beinvloeden. Lekker is dat, zo'n vriendje 
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Totdat ze er achter komt dat hij tegen haar weten in een idee bij haar heeft gepland om haar zo te beinvloeden. Lekker is dat, zo'n vriendje

Als dat idee een leugen zou zijn heb je gelijk.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Had hij haar in de realiteit een inception moeten geven dat ze nu in de realiteit zat en NIET in een droom zoals zij dacht? Dan had hij haar dus UIT de realiteit moeten halen om haar in een droom een inception te geven (zo werkt dat toch?) dat ze NIET droomt. Als iets geen logica meer heeft dan is dit het wel
Dus als iemand een idee heeft kan diegene nooit meer op andere gedachten worden gebracht, dat is jouw conclusie ?
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Naar 'huis' ? Hun moeder is dood, hun vader zit in Frankrijk en hun 'huis' is dan volgens jou in de VS ?
En hun oma waarbij ze wonen leeft in de...? Oh ja.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Als dat idee een leugen zou zijn heb je gelijk.
Quote effe waar je op reageert
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Naar 'huis' ? Hun moeder is dood, hun vader zit in Frankrijk en hun 'huis' is dan volgens jou in de VS ?
Je geeft wederom zelf het antwoord. Als Cobb naar de VS zou kunnen en daar gewoon (zonder moeder) weer bij zijn kinderen is, dan is dat het dichts bij een "thuis" wat je kunt komen. Nu hij in FR zit heeft hij zeker geen thuis met zijn kinderen, dus is het uiteindelijk ook geen optie zijn kinderen enkel te zien als opa (en hoe lang leeft die nog?) ze even meeneemt.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Je geeft wederom zelf het antwoord. Als Cobb naar de VS zou kunnen en daar gewoon (zonder moeder) weer bij zijn kinderen is, dan is dat het dichts bij een "thuis" wat je kunt komen. Nu hij in FR zit heeft hij zeker geen thuis met zijn kinderen, dus is het uiteindelijk ook geen optie zijn kinderen enkel te zien als opa (en hoe lang leeft die nog?) ze even meeneemt.
Ik woon zelf al 2 jaar niet meer in +31, je moest eens weten hoe snel je went.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Je kunt ook gewoon zeggen... ok je hebt gelijk.
En uiteraard (logischer wijze) hebben de ouders van Mal de voogdij.
Ik woon zelf al 2 jaar niet meer in +31, je moest eens weten hoe snel je went.
Hebben we het hier ineens over jou?
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Dus als iemand een idee heeft kan diegene nooit meer op andere gedachten worden gebracht, dat is jouw conclusie ?
Welke van de zinnen "dat idee definieerde haar" en "Cobb doét wel een poging Mal te genezen maar in de echte wereld" begrijp jij niet of wil je niet begrijpen. Ik snap dat je met een andere stelling aankomt, maar nergens kom je met enige grondige redenatie dat dit aangekaart had moeten worden als het maar een extra keuze van jou is. Het blijft zeer mak en alles behalve waterdicht.
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Kortom, het huis van een kind is daar waar zijn oma woont.
Retorisch ben je zelf weer lachwekkend bezig. Met de drogredenering die je mij aansmeert als ergste geval.
Ik stel niet : Je leeft waar je oma leeft. Ik stel : de kinderen leven bij hun oma die woont in de... juist ja. En waarom? Omdat dat de informatie is die we hebben. Alles wat jij daarom heen verzint wordt nergens naar gerefereerd in de film, en als dat wel het geval is moet je dat maar eens goed aangeven.
Stephan
-
- 7895 berichten
- 1388 stemmen
Dus als iemand een idee heeft kan diegene nooit meer op andere gedachten worden gebracht, dat is jouw conclusie ?
Nee. Om haar dat idee te geven moet hij haar eerst mee terug nemen een droom in. Uitgerekend datgene waar hij haar uit wil hebben.
Dat hij dat niet wil vind ik heel logisch.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1680 stemmen
Ik woon zelf al 2 jaar niet meer in +31, je moest eens weten hoe snel je went.
Het wordt zeker al laat ? 
lykathea
-
- 1872 berichten
- 684 stemmen
Nee. Om haar dat idee te geven moet hij haar eerst mee terug nemen een droom in. Uitgerekend datgene waar hij haar uit wil hebben.
Dat hij dat niet wil vind ik heel logisch.
Dat is ook heel logisch en heb ik ook al meerdere keren aangehaald. En zelfs al is er nog die andere keuze om inception bij haar te plegen - of de keuze om haar helemaal dood te maken - of de keuze om heel de dag te gaan tuinieren - zijn het allen keuzes die niet (meer) plausibel zijn dan de keuze die gemaakt wordt - namelijk om de redenering die je zelf al aangeeft plus het feit dat het geheel niet ondenkbaar is dat hij het niet doet voor angst op (nog) erger. De discussie hierover, die gmx startte, is werkelijk waar dan ook een zinloze, vooral als je daar ook nog eens plothole aan verbind.
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Wat is dit nou voor argument ?
Hebben we het hier ineens over jou?
Ik geef alleen aan dat je zo aan een land gewend bent en dan 'thuis' voor een kind eerder bij z'n vader in Frankrijk dan bij z'n oma in de VS zal zijn.
Het is hier 21:04 PM as we speak dus dat valt wel mee 
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Welke van de zinnen "dat idee definieerde haar" en "Cobb doét wel een poging Mal te genezen maar in de echte wereld" begrijp jij niet of wil je niet begrijpen. Ik snap dat je met een andere stelling aankomt, maar nergens kom je met enige grondige redenatie dat dit aangekaart had moeten worden als het maar een extra keuze van jou is. Het blijft zeer mak en alles behalve waterdicht.
Nee, stellen dat je nooit een ander idee ergens over kan krijgen, DAT is waterdicht
Alhoewel, in deze discussie gaat dat vooralsnog volgens mij voor alle deelnemers behoorlijk op
gmx
-
- 1055 berichten
- 779 stemmen
Retorisch ben je zelf weer lachwekkend bezig
Probeer iets inhoudelijker te discussieren, dat zou je sieren.
Ik stel niet : Je leeft waar je oma leeft. Ik stel : de kinderen leven bij hun oma die woont in de... juist ja. En waarom? Omdat dat de informatie is die we hebben. Alles wat jij daarom heen verzint wordt nergens naar gerefereerd in de film, en als dat wel het geval is moet je dat maar eens goed aangeven.
Volgens mij mis ik je punt. Ik zeg dat 'thuis' voor een kind is daar waar hun ouders wonen. Als dat in frankrijk is, dan is een kind meer thuis in Frankrijk dan in de VS. Wat is nou precies jouw punt ?
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde sciencefictionfilm 'Inception' van Christopher Nolan is vanavond op televisie

Wereldberoemde scifi-thriller 'Inception' van Christopher Nolan binnenkort te streamen op HBO Max

De tien best beoordeelde films van de jarige Leonardo DiCaprio (49)

Vijf Oscar-winnende films die op Netflix te vinden zijn
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








